Geld geven aan de kerk.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 sep 2008 12:18

Ach, een brief waarin wordt uitgelegd hoe je het kan aftrekken van de belasting is niet zo gek. Waarom 1 euro in de collecte gooien en niks terugkrijgen als je op andere manieren 1,50 kan geven en ook maar 1 euro kwijt zijn :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 24 sep 2008 13:27

Marnix schreef:Ach, een brief waarin wordt uitgelegd hoe je het kan aftrekken van de belasting is niet zo gek. Waarom 1 euro in de collecte gooien en niks terugkrijgen als je op andere manieren 1,50 kan geven en ook maar 1 euro kwijt zijn :)

Ik vrees alleen dat het zo niet werkt. Je geeft 1 euro en dankzij de belastingteruggaaf is het 80 cent of zo. Maar de meesten gaan er niet meer om geven, meestal hetzelfde... :wink:

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 24 sep 2008 13:41

Riska schreef:
Marnix schreef:Ach, een brief waarin wordt uitgelegd hoe je het kan aftrekken van de belasting is niet zo gek. Waarom 1 euro in de collecte gooien en niks terugkrijgen als je op andere manieren 1,50 kan geven en ook maar 1 euro kwijt zijn :)

Ik vrees alleen dat het zo niet werkt. Je geeft 1 euro en dankzij de belastingteruggaaf is het 80 cent of zo. Maar de meesten gaan er niet meer om geven, meestal hetzelfde... :wink:

Waar basseer je die conclussie op? Ik geef wel makkelijker wat meer als ik weet dat ik het kan aftrekken als gift en zo het geld terug krijg van de belastingdienst. Of is uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat ik een van de weinigen ben die dat doet? :P

Riska

Berichtdoor Riska » 24 sep 2008 15:08

Ik heb geen wetenschappelijke bewijzen. Ik weet alleen vanuit onze kerk dat de giften via collectebonnen die aftrekbaar zijn, niet groter zijn dan voordat de collectebonnen ingevoerd werden.

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 24 sep 2008 15:18

Riska schreef:Ik heb geen wetenschappelijke bewijzen. Ik weet alleen vanuit onze kerk dat de giften via collectebonnen die aftrekbaar zijn, niet groter zijn dan voordat de collectebonnen ingevoerd werden.

Was ook een flauw grapje van me, vergeef me :lol: Maar het zou idd best kunnen dat het niet helpt.
Ik denk dat het in eerste instantie niet om de hoeveelheid geld gaat die je geeft maar vooral de intentie waarmee je het geld geeft!

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 24 sep 2008 15:20

Wij hebben collectemunten, hoezo rijke gemeente :mrgreen:

Je kunt ze kopen in koker van 50 stuks, met een kwitantie erbij, kun je in je administratie bewaren. En de (plastic) munten worden weer hergebruikt.
AfbeeldingAfbeelding

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 24 sep 2008 15:32

Wij geven eigenlijk aan elke collecte in de kerk geld alleen wat ik weiger is de collecte voor het 2 wekelijkse kerkblaadje dat abbonement KRIJG je van de kerk maar ze houden er wel 2 keer per jaar een collecte voor.
Ik vind dat zo raar dat ik daar echt niks in gooi.
10% halen wij ook makkelijk vind het zelf ook belangrijk om andere mensen te helpen enz

Rolf

Berichtdoor Rolf » 24 sep 2008 16:03

Ach, een brief waarin wordt uitgelegd hoe je het kan aftrekken van de
belasting is niet zo gek. Waarom 1 euro in de collecte gooien en niks
terugkrijgen als je op andere manieren 1,50 kan geven en ook maar 1
euro kwijt zijn
Het verschil is wel minder dan 50 cent.
Er mag een bedrag voor giften ingevuld worden, maar er geldt een
drempel voor, en een maximum. Het verschil zal, afhankelijk van de
situatie, en de hoogte van de gift, denk ik vaak tussen de 20 en 40% liggen.

Tienden
Kanttekening bij Gen. 28 : 22
Hebr. ik zal tiendende tienen, dat is, zekerlijk de tienden geven; te weten,
tot onderhouding van den godsdienst en tot oefening van alle
weldadigheid aan de nooddruftigen.

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 24 sep 2008 16:22

Heidebloem schreef:Wij hebben collectemunten, hoezo rijke gemeente :mrgreen:

Je kunt ze kopen in koker van 50 stuks, met een kwitantie erbij, kun je in je administratie bewaren. En de (plastic) munten worden weer hergebruikt.

Die hadden wij in onze oude gemeente ook ja. Rood, wit en blauwe. In het begin wel wennen, hoorde je overal munten (plastic) vallen :lol:

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 24 sep 2008 16:26

Daatje123 schreef:
Heidebloem schreef:Wij hebben collectemunten, hoezo rijke gemeente :mrgreen:

Die hadden wij in onze oude gemeente ook ja. Rood, wit en blauwe. In het begin wel wennen, hoorde je overal munten (plastic) vallen :lol:

Zelf ben ik zo gewend aan het geluid dat ik in een andere kerk alles hoor rinkelen :mrgreen: Vroeger hadden we ook bonnen, daar vouwden we allerlei dingen van :P

Wij hebben idd ook grijs, groen en blauw. Wel makkelijk hoor, je hoeft niet om het kleine geld te denken.
AfbeeldingAfbeelding

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 24 sep 2008 18:01

Riska schreef:

Bij ons zijn de collecte bonnen €0,60 €0,75 €1,25 €2,50.
Er is dus al een beetje "extra" bij gedaan. :mrgreen:
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 24 sep 2008 18:21

Wij hebben maar 1 collecte. Elke zondag is het weer voor een bepaald doel.

Eens in de zoveel tijd hebben de, albastenfonds. Dat wil zeggen dat iedereen die een doosje heeft (met inhoud) het in een doos kan gooien (soort van kerk).

En voor de rest maken we per huishouden geld over: voor de huur en predikant die we betalen.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 24 sep 2008 18:34

Evelien schreef:Wij hebben maar 1 collecte. Elke zondag is het weer voor een bepaald doel.

Eens in de zoveel tijd hebben de, albastenfonds. Dat wil zeggen dat iedereen die een doosje heeft (met inhoud) het in een doos kan gooien (soort van kerk).

En voor de rest maken we per huishouden geld over: voor de huur en predikant die we betalen.

Wat zou een predikant ong. verdienen p.mnd?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 24 sep 2008 18:39

pol schreef:
Evelien schreef:Wij hebben maar 1 collecte. Elke zondag is het weer voor een bepaald doel.

Wat zou een predikant ong. verdienen p.mnd?

bij ons? Dan zou ik de papieren erbij moeten gaan zoeken. Ik ben bang dat ik ze niet kan vinden.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 24 sep 2008 19:02

In de PKN is er straks sprake van één basistraktement, te weten 31.000
euro per fulltime predikant per jaar. Volledig artikel (2004).

Terug naar “Archief”