Gedrag in de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 28 aug 2008 17:11

Ik hou niet van king, neem altijd super pepermunt mee ;)
Zie er geen kwaad in, al eet ik er heel wat minder van sinds ik de preek opschrijf(ondertussen ruim anderhalf jaar) omdat ik daarvoor mn pen neer moet leggen en dat is me vaak te veel moeite.
At ik er vroeger 8 per dienst, nu hooguit 2 of 3, inclusief wat me aangeboden wordt.
Baksteen

Riska

Berichtdoor Riska » 28 aug 2008 17:32

Acht zijn er wel veel!
Ik hoorde van mensen die 1 pepermuntje namen en als de preek wat langer duurde nog een. De lengte van de preek werd dus afgemeten aan het aantal pepermuntjes dat per persoon verorberd was... :lol:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 aug 2008 18:21

1 per punt :)

Saskia schreef:Ja, dat snoepen vind ik ook heel vervelend, zeker als je daar tegenaan moet kijken. Ik heb dat eens in de kinderkerstdienst gehad, ik stond klaar om het verhaal te vertellen en de hele kauwende gemeente staarde me aan. Ik vond het er heel ongeinteresseerd uitzien en kreeg op slag medelijden met de dominee die daar iedere week naar moet kijken. Vanaf toen heb ik ook geen snoepjes meer gegeten in de kerk :)

Ik snap het niet zo. Een snoepje eten en luisteren kan heel goed tegelijk. Waarom zou dat er ongeinteresseerd uitzien? Zijn die mensen dat echt niet omdat ze een snoepje eten? Of is dat gewoon jou verkeerde perceptie?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 28 aug 2008 18:25

Ik verbaas me echt dat het allemaal zo gewoon wordt gevonden. Terwijl je je toch onder het Woord bevindt en hoopt op een ontmoeting met God, op Zijn zegen...

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 28 aug 2008 20:09

Marnix schreef:1 per punt :)

Saskia schreef:Ja, dat snoepen vind ik ook heel vervelend, zeker als je daar tegenaan moet kijken. Ik heb dat eens in de kinderkerstdienst gehad, ik stond klaar om het verhaal te vertellen en de hele kauwende gemeente staarde me aan. Ik vond het er heel ongeinteresseerd uitzien en kreeg op slag medelijden met de dominee die daar iedere week naar moet kijken. Vanaf toen heb ik ook geen snoepjes meer gegeten in de kerk :)

Ik snap het niet zo. Een snoepje eten en luisteren kan heel goed tegelijk. Waarom zou dat er ongeinteresseerd uitzien? Zijn die mensen dat echt niet omdat ze een snoepje eten? Of is dat gewoon jou verkeerde perceptie?

Mijn perceptie, niet per se mijn verkeerde perceptie ;)
Maar inderdaad, misschien storen anderen er zich niet aan, ik vond het heel vervelend om voor een kauwende menigte te staan, die drukker zijn met snoep uitdelen dan met naar jou luisteren.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 28 aug 2008 22:29

Ik heb lange tijd elke dienst een hele rol leeggegeten, om de misselijkheid tegen te gaan. Dat werkte.
Ik heb er ook totaal geen moeite mee hoor. Wel als mijn broertje een berg zwart-wit ballen meeneemt, en die uit zit te pakken, met die nare kraakpapiertjes. Dat geeft herrie, maar als mijn nichtjes naast me zitten en een rolletje snoepjes leeg eten, wat boeit mij dat?
Ik eet zelf amper snoepjes tijdens de dienst. In onze vorige gemeente was het altijd net na de collecte zang en na een half uur preek. Nu hebben we altijd maar een half uur preek, maar na de collecte zang is het ook standaard. Niemand die het iets uitmaakt hoor. We horen er niks minder om van Gods Woord.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Fluitje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fluitje » 29 aug 2008 10:23

Ik heb geen probleem met het snoepje in de kerk. Maar wel het 'verplichte' doorgeven van de rol.
Nu krijgen mijn kinderen allemaal een halve rol en daar moeten ze het mee doen. De rol van de buurman pas ik dan ook voor.

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 29 aug 2008 10:41

Wij kregen vroeger altijd 3 snoepjes mee, en daar moesten we het meedoen,...Rollen die doorgegeven worden mochten we er dan ook een uit nemen!

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 29 aug 2008 12:07

Zo leuk om te zien hoe iedereen een soort eigen rituelen of tradities heeft bij het eten en doorgeven van snoep.

Maar hoe staat iedereen ten opzichte van bijvoorbeeld het staand bidden van mannen (wat ik bij mn ouders in de kerk weleens zag) of van het staand zingen van een lied. En het iedere dienst zingen van een soort antwoord liet (Amen, amen, amen)? Naar dat soort gedrag in de kerk ben ik ook wel benieuwd.
Laat je leiden door Hem!

Riska

Berichtdoor Riska » 29 aug 2008 12:13

In onze kerk gaat iedereen staan als de kerkenraad binnenkomt en wordt staande de intochtspsalm gezongen en de gemeente gaat pas zitten na votum en groet.
Ook het slotlied voor de zegen wordt staande gezongen en na de zegen (waarbij de gemeente dus nog steeds staat) wordt die zegen beantwoord met een gezongen "Amen".

Overigens: het slotlied is altijd na de collecte en in die tijd worden ook de baby's en peuters uit de crèche gehaald: zij horen erbij als de zegen uitgesproken wordt!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 29 aug 2008 14:02

Mijn nichtjes krijgen altijd een klein rolletje snoepjes, van die kleine droprolletjes ofzo. Dat vind ik wel weer een goed idee. En mijn kleinste nichtje van net 4, die wil zelf graag mee naar de kerk, neemt altijd een tekenboekje en potlood mee, en mijn nichtje van 6 die net kan schijrven een opschrijfboekje. Daar schrijft ze allemaal woorden in die de dominee zegt. Heel leuk. Ik denk dat ik dat ook wel zou doen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 29 aug 2008 14:27

Bij ons in de kerk staat er vrijwel niemand tijdens de gebeden, alleen de ouderlingen, diakenen etc ...
Toen ik voor de eerste x bij m'n vriend in de kerk kwam stond ik wel beetje versteld van dat heel veel mannen gingen staan bij het eerste gebed!

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 29 aug 2008 15:32

LauraC schreef:Vind eten tijdens dienst oneerbiedig en onnodig. Je kunt best wel een half uur luisteren zonder iets in je mond. Het is ook echt een Nederlandse gewoonte, ik heb het hier en in Engeland nog nooit gezien.

In een Engelse gemeente waar ik een paar keer ben geweest kreeg iedereen een glaasje water aangeboden :wink:

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 29 aug 2008 16:26

meissie88 schreef:Bij ons in de kerk staat er vrijwel niemand tijdens de gebeden, alleen de ouderlingen, diakenen etc ...
Toen ik voor de eerste x bij m'n vriend in de kerk kwam stond ik wel beetje versteld van dat heel veel mannen gingen staan bij het eerste gebed!

Bij ons staat alleen de predikant, verder niemand.
Iedereen bidt gewoon mee en dan maakt het niets uit of je zit of staat, man of vrouw bent. Dit is écht zo'n typisch geval van 'God ziet het hart aan'!
pobody's nerfect

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 29 aug 2008 18:08

Wij staan allemaal tijdens het gebed, of juist allemaal geknield (met uitzondering van de krakkemikkige oudjes, die gaan dan ook staan :) )

Terug naar “Archief”