Schepping of dinosaurus ??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 12 jun 2003 16:00

Hoi Surfer,

surfer schreef:Uitspraken over 'wetenschappelijk bewezen' neem ik daarom in eerste instantie met een korreltje zout.

Ik begrijp je cynisme over wetenschappers, maar ik denk dat een kritische en opener houding een beter antwoord daarop is.

surfer schreef:Ik kan met behulp van wetenschappelijke bronnen/onderzoek een hypothese bijna waterdicht onderbouwen, maar ook het tegendeel.... :mrgreen: Dat wat betreft 'leugenachtigheid'.

In zulke gevallen zeg bekijk het onderzoek van een geheel ander standpunt op een ander nivo; zoveel mogelijk verschillende standpunten en nivo's als dat mogelijk is.

Een voorbeeld van het bekijken van een onderzoek op 3 nivo's:
Een moleculair biologie kijkt naar een afweerreactie en ziet willekeurige mutaties en natuurlijke selectie.
Voor de moleculair bioloog is dit proces toeval op DNA nivo.

Een immunoloog ziet dat dat cellen zich delen, hun receptor veranderen (mutatie) en dat die geselecteerd worden op het nivo van affiniteit.
Voor de immunoloog is dit proces gerichte selectie op cel-nivo.

Een medicus ziete dat zijn patienten een afweerreactie maken tegen de ziekteverwekker en dat dit per ontwerp door vaccinatie leidt tot immuniteit.
Voor de medicus is dit proces ontwerp op nivo van de patient.

Ze noemen zich alle drie wetenschapper, maar pas als je alle drie de nivo's begrijpt krijg je enig idee wat er gebeurd.

Datzelfde geldt ook voor evolutie, waar op verschillende nivo's naar gekeken wordt.

Als je echter op slechts 1 nivo kijkt dan begrijp je niet waar het over gaat.

John

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 12 jun 2003 16:01

surfer schreef:ik denk dat het belangrijkste probleem dat veel christenen met de evolutie hebben is, dat evolutionisten vaak proberen God weg te 'rationaliseren'.

Mijn belangrijkste probleem met het creationisme is dat God een misleider wordt die licht onderweg laat beginnen en fossielen in de grond stopt van dieren die nooit geleefd hebben ...

John
Laatst gewijzigd door groenrondballetje op 12 jun 2003 16:10, 3 keer totaal gewijzigd.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 12 jun 2003 16:02

joris schreef:via www.ehbasisjaar.nl kan je volgens mij ene hoop te weten komen over bijbel en creationisme.

Misschien kan daar iemand antwoord geven op Hoe bijbels is creationisme? http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=1317

John

joris

Berichtdoor joris » 12 jun 2003 16:08

groenrondballetje schreef:
joris schreef:via www.ehbasisjaar.nl kan je volgens mij ene hoop te weten komen over bijbel en creationisme.

Misschien kan daar iemand antwoord geven op Hoe bijbels is creationisme? http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=1317

John

kijk bij de 'links' op genoemde website. Toen ik daar zat waren ze er druk mee bezig, met creationisme.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 12 jun 2003 16:09

fossielen in de grond stopt van dieren die nooit geleeft hebben ...
daar geloof ik geen biet van :D

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 12 jun 2003 16:21

joris schreef:
groenrondballetje schreef:

kijk bij de 'links' op genoemde website. Toen ik daar zat waren ze er druk mee bezig, met creationisme.

Ik heb even op de 4 links gekeken; die van creabel (zie mijn site) en de genesis-site kende ik al. Rinus Kiel kende ik niet, maar ik vond ook niets over creationisme/evolutie.
Het blad ELLIPS lees ik graag, met name de evolutie/creationisme onderwerpen. In het laatste nummer stond echter een waanzinnig slecht stuk werkelijk niets van klopte.
Het stuk ging over een bepaalde creationistische visie op de zondvloed waarna degeneratie zou moeten leiden tot soortvorming (=macro-evolutie :wink: ).
De oertype dinosauriers die van de ark kwamen kenden een snellere evolutie (dus meerdere soortvormingsmomenten in minder generaties) dan welke diersoort ooit en zelfs geen enkele van de 3 bijbelcitaten bevatte de tekst die de auteur er in dacht te lezen (verkeerd hoofdstuk, verkeerde vers en iets op dieren betrekken waar de Bijbel schrijft over de mens).
Dit soort stukken vind ik dan jammer voor zo'n goed tijdschrift.

Maar ik dwaal af, welke link bedoelde jij?

John

joris

Berichtdoor joris » 12 jun 2003 16:25

ik heb verder niet de link gevolgd hoor, maar ik weet dat bijbel en wetenschap er veel mee bezig is geweest. En in ieder geval dhr J. van Delden voglens mij.

succes ermee. ik heb zelfs het boek van Peter van de eo nog niet gelezen. ikgeloof in God en in de bijbel en dat vin dik wel genoeg. Ik kom het nu niet tegen, rot argument ik weet het, maar ik kom ander eproblemen tegen waar ik mij tegen wapenen wil.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 12 jun 2003 16:32

joris schreef:ik heb verder niet de link gevolgd hoor, maar ik weet dat bijbel en wetenschap er veel mee bezig is geweest. En in ieder geval dhr J. van Delden voglens mij.

Klopt en ik lees het blad met veel belangstelling (ik ben abbonnee)

joris schreef:succes ermee. ik heb zelfs het boek van Peter van de eo nog niet gelezen.

Is ook geen aanrader; 'The crucible of creation' (Simon Conway Morris) wel.

joris schreef:ik geloof in God en in de bijbel en dat vind ik wel genoeg. Ik kom het nu niet tegen, rot argument ik weet het, maar ik kom andere problemen tegen waar ik mij tegen wapenen wil.

Groot gelijk, maar ik reageer op dit soort topics, omdat het creationisme voor mij wel een groot probleem is geweest om in God te geloven.

Groetjes,

John

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 12 jun 2003 16:46

groenrondballetje schreef:Heb jij 1 wetenschappelijk argument waarom jij Darwin niet serieus neemt terwijl de gehele biologie en de gehele medische wetenschap is gebouwd op de gedachte achter Darwins theorie?

Ik bedoel neem jij doktoren serieus?

Of heb je ooit een boek van Darwin gelezen, en je verdiept in zijn theorie, of heb je van horen zeggen en gooi je lekker allerlei theorien door elkaar en denk je dat Darwin wat schreef over sterren en zo ...

John

Ik geloof wel in evolutie maar niet zoals darwin alles verklaarde. Ik sta open voor heel veel dingen. Ja ik heb van hem gelezen. En nee, niet alleen maar viaviaviaviavia... Ik zeg niet dat de medische wetenschap e.d. niet is gebouwd op zijn gedachten.... Maar daarom hoef ik het niet eens te zijn met ALLES wat hij zei... En nee, ik neem doktoren lang niet altijd serieus (wat niet wil zeggen dat ik dat nooit doe).l

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 12 jun 2003 18:04

John,

Mijn punt op een andere manier geformuleerd: Wetenschap gaat over modellen. Die modellen zijn pogingen om de werkelijkheid te beschrijven, om in de werkelijkheid voorspellingen te doen enz. Maar het is haast niet hard te maken dat het daadwerkelijk om de werkelijkheid gaat, dat de wetmatigheden die we zien ook de werkelijke regels zijn volgens welke de natuur werkt. Conclusies trekken met betrekking tot het verleden, terwijl je alleen het heden als gegeven bron hebt is gevaarlijk. En het presenteren als de werkelijke historie valt buiten de grenzen van wetenschap.

Het Bijbels geloof is niet op wetenschap gebaseerd. Dat claim ik ook nergens. Wel doe ik waarheidsclaims. Maar deze wekken als het goed is niet de suggestie dat ze binnen het wetenschappelijke raamwerk moeten staan. Sterker nog veel van deze zaken vallen buiten het terrein van de wetenschap. Echter de wetenschappelijkheid van iets maakt iets niet meer of minder waar.

Je geeft zelf al aan dat wetenschap bepaalde zaken, die niet falsificeerbaar zijn en niet voorspelbaar zijn niet accepteert. De vraag is in hoeverre er dan nog over de waarheid gesproken kan worden. Er worden bepaalde opties bij voorbaat uitgesloten, zonder dat hier een logisch noodzakelijke reden voor is (Op zijn hoogst dat we anders niets meer over dit gebied kunnen zeggen, vanuit de wetenschap, maar dat is een reden die geen rekening houdt met de waarheid.)

Als laatste is God een bedrieger als Hij een volwassen aarde schept? Ik dacht het niet. Is de wereld bedoeld om ons zijn leeftijd te leren kennen? Dat lijkt me niet Bijbels. Zijn fossielen alleen overblijfselen van dieren of planten of hebben ze misschien zelf ook nut? Zelfs als wij dat nut niet zien, wil dat niet zeggen dat het er niet is. Het is te gemakkelijk om God voor een bedrieger uit te maken. Omdat wij zaken willen halen uit een Schepping die misschien helemaal niet op deze manier als kennisbron is bedoeld.

Groet,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 13 jun 2003 07:50

Beste John, ik heb duidelijk gemaakt niet inhoudelijk te willen discussieren op grond van de eerder genoemde redenen. Peter Scheele heb ik niet gelezen. En verder heb ik me wel degelijk verdiept in de schepping/evolutie thematiek, daar heb ik in ieder geval ontdekt dat ik veel te weinig kennis heb om deze discussie te voeren op het niveau van surfer en parsifal.

Verder heb ik van René van Woudenberg geleerd dat je als leek er verstandig aan doet slechts die dingen voor waar aan te nemen waar consensus over is. En in deze discussie is dat er gewoon niet.

Maarten
The one thing you can give and still keep is your word.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 13 jun 2003 12:14

kurtyo schreef:
groenrondballetje schreef:Heb jij 1 wetenschappelijk argument waarom jij Darwin niet serieus neemt terwijl de gehele biologie en de gehele medische wetenschap is gebouwd op de gedachte achter Darwins theorie?
Ik bedoel neem jij doktoren serieus?
Of heb je ooit een boek van Darwin gelezen, en je verdiept in zijn theorie, of heb je van horen zeggen en gooi je lekker allerlei theorien door elkaar en denk je dat Darwin wat schreef over sterren en zo ...

Ik geloof wel in evolutie maar niet zoals darwin alles verklaarde.

Darwin verklaarde niet alles met evolutie; Darwin zei nadrukkelijk dat natuurlijke selectie 1 van de belangrijkste mechanismen was evolutie, maar zeker niet het enige ...

kurtyo schreef:Ik sta open voor heel veel dingen. Ja ik heb van hem gelezen. En nee, niet alleen maar viaviaviaviavia... Ik zeg niet dat de medische wetenschap e.d. niet is gebouwd op zijn gedachten.... Maar daarom hoef ik het niet eens te zijn met ALLES wat hij zei... En nee, ik neem doktoren lang niet altijd serieus (wat niet wil zeggen dat ik dat nooit doe).l

Kun je misschien uitleggen met welke ideeen van Darwin dat je moeite hebt?
Of is je verklaring dat je 'het niet eens te zijn met ALLES wat hij zei' slechts ene holle frase ...

John

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 13 jun 2003 12:34

parsifal schreef:Mijn punt op een andere manier geformuleerd: Wetenschap gaat over modellen. Die modellen zijn pogingen om de werkelijkheid te beschrijven, om in de werkelijkheid voorspellingen te doen enz. Maar het is haast niet hard te maken dat het daadwerkelijk om de werkelijkheid gaat, dat de wetmatigheden die we zien ook de werkelijke regels zijn volgens welke de natuur werkt. Conclusies trekken met betrekking tot het verleden, terwijl je alleen het heden als gegeven bron hebt is gevaarlijk. En het presenteren als de werkelijke historie valt buiten de grenzen van wetenschap.

Ik vind dit een erg sceptisch-filosofische benadering van de wetenschap, die het denken buitenspel zet, en in mijn ogen een van de belangrijkste eigenschap die de mens van God heeft gekregen weggooit ...

Om het simpel te zeggen, volgens jouw redenatie kunnen we er niet zeker van zijn dat als we een appel loslaten dat die omlaag valt, immers ook zwaartekracht is een theorie ...

Het is een leuk gedachtespel voor bij een biertje of een wijntje, maar ik wil je er fijntjes op wijzen dat deze wetenschappelijke gedachtengang zichzelf ondermijnt, want ook deze sceptisch-filosofische benadering van de wetenschap behoeft niet te kloppen volgens zijn eigen redenatie ....

parsifal schreef:Het Bijbels geloof is niet op wetenschap gebaseerd. Dat claim ik ook nergens. Wel doe ik waarheidsclaims.

Je hebt hierboven aangegeven dat wetenschap voorspellende claims kan doen; waarheidsclaims heb je in allerlei vormen van
(1)'dit schilderij vind ik mooi',
(2) 'wit is wit' en van
(3) 'de appel die ik los laat valt om laag'.
De eerste is subjectief waar afhankelijk van de waarnemer;
De tweede is absoluut waar, maar je kunt er niks mee (drogreden);
De derde is wetenschappelijk waar, en je kunt je leven daaraan aanpassen. en dat is ook wat je de praktijk doet.
.
Jammer dat geloof voor jouw in catagorie 1 of 2 lijkt te vallen ....

parsifal schreef:Maar deze wekken als het goed is niet de suggestie dat ze binnen het wetenschappelijke raamwerk moeten staan. Sterker nog veel van deze zaken vallen buiten het terrein van de wetenschap. Echter de wetenschappelijkheid van iets maakt iets niet meer of minder waar.

Voor mij maakt dat het waarheidsgehalte waardeloos, omdat ik het niet praktisch kan toepassen. :!:
Als je het op het geloof wilt betrekken is het weinig zinvol om de woorden die Jezus gesproken heeft in het Aramees uit je hoofd te leren, zonder dat je daarbij Aramees begrijpt, of weet wat het betekend dat Jezus gesproken heeft.

parsifal schreef:Je geeft zelf al aan dat wetenschap bepaalde zaken, die niet falsificeerbaar zijn en niet voorspelbaar zijn niet accepteert. De vraag is in hoeverre er dan nog over de waarheid gesproken kan worden. Er worden bepaalde opties bij voorbaat uitgesloten, zonder dat hier een logisch noodzakelijke reden voor is (Op zijn hoogst dat we anders niets meer over dit gebied kunnen zeggen, vanuit de wetenschap, maar dat is een reden die geen rekening houdt met de waarheid.)

Ik heb hele grote problemen met jouw absolute waarheid, omdat die NIETS veranderd in mijn leven. Ik kan wat doen met de wetenschappelijke voorspelling dat de appel valt als ik hem loslaat (de appel niet loslaten), met de Christelijke voorspelling dat Jezus mij vergeeft als ik mijn zonde belijdt (mijn zonde belijden) maar niets met jouw est ergo est.

groenrondballetje schreef:Als god de aarde geschapen heeft zoals jij beschrijft, dan spreek je over een god die de aarde schept met het doel de mens te misleiden over zijn scheppingswerk.
Ik geloof niet in een misleidende god.

parsifal schreef:Als laatste is God een bedrieger als Hij een volwassen aarde schept? Ik dacht het niet.

God misleid (dat is wat anders dan bedriegen) als Hij in die volwassen aarde opzettelijk alle tekenen legt die suggereren dat de aarde niet als een volwassen aarde is geschapen!

Daarom geloof ik niet dat dat waar is. :!:

parsifal schreef:Is de wereld bedoeld om ons zijn leeftijd te leren kennen? Dat lijkt me niet Bijbels. Zijn fossielen alleen overblijfselen van dieren of planten of hebben ze misschien zelf ook nut? Zelfs als wij dat nut niet zien, wil dat niet zeggen dat het er niet is. Het is te gemakkelijk om God voor een bedrieger uit te maken. Omdat wij zaken willen halen uit een Schepping die misschien helemaal niet op deze manier als kennisbron is bedoeld.

Volgens de Bijbel is de Schepping bedoelt om God te leren kennen; Er staat immers in de Bijbel dat de Schepping de kennisbron van God is voor de heidenen die de Bijbel niet kennen (dit staat ook in 1 van de eerste zondagen van de catechismus)

Ik ga hierbij van de betrouwbaarheid van Gods Woord uit. :!:

John

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 13 jun 2003 12:41

Maarten schreef:ik heb duidelijk gemaakt niet inhoudelijk te willen discussieren op grond van de eerder genoemde redenen. Peter Scheele heb ik niet gelezen. En verder heb ik me wel degelijk verdiept in de schepping/evolutie thematiek, daar heb ik in ieder geval ontdekt dat ik veel te weinig kennis heb om deze discussie te voeren op het niveau van surfer en parsifal.

Het nivo van Parsifal is filosofische dogmatiek en leidt niet tot verder inzicht op welk gebied dan ook; Surfer stelt zich vanuit een vergelijkbaar standpunt wel open voor de inhoudelijke argumenten, en dat leidt minimaal tot een verheldering van standpunten en visies.

Als je oprechte vragen hebt in een discussie mag die altijd stellen; dat doe ik ook in een discussie met moslims over Jezus volgens de Koran (zet mensen tot denken aan).

Als je bepaalde zaken wel weet mag je die zeker aanhalen, want dat vind ik ook interessant; Het is alleen vervelend als je argumenten als absolute waarheid neerzet, terwijl ze geeneens te controleren zijn.

Maarten schreef:Verder heb ik van René van Woudenberg geleerd dat je als leek er verstandig aan doet slechts die dingen voor waar aan te nemen waar consensus over is. En in deze discussie is dat er gewoon niet.

Ik denk dat dit onderwerp deze discussie ver overstijgt; Binnen het vakgebied van de biologie is consensus over de belangrijkste pijlers van biologische evolutie inclusief macro-evolutie. Daarom heeft het NIBI, Nederlands Instituut voor Biologie, ook ge-eist dat evolutie-biologie wordt ge-examinieerd. Neem je dan volgens het René van Woudenberg aan dat dit waar is ...

John

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 13 jun 2003 13:17

Nog een poging dan weer op een andere manier gebracht:

Ik ga er van uit dat er een absolute waarheid is. Ik ga er vanuit dat wij delen van deze waarheid kunnen kennen. Maar hier is het kennen geen wetenschappelijk kennen. Weten dat God bestaat is nergens gebaseerd op dat wat wij wetenschap noemen.

Een volgend punt er zijn verschillende niveaus van wetenschappelijke kennis.

*Wiskunde en filosofie, gaan over de uitgangspunten van ons denken. Het gaat over de grondslagen van onze logica. Problemen hebben met deze wetenschapsgebieden kan en mag. Het doet ons dan wel de vraag stellen of we nog iets kunnen zeggen? Maar iets tot waarheid verklaren om deze vraag met ja te beantwoorden gaat al te ver.

*Exact wetenschappelijke kennis, dit staat op een lager niveau dan wiskunde en filosofie. Hier speelt ook de waarneming een rol. Verder worden uit deze waarnemingen wetmatigheden gereduceerd. Deze wetmatigheden zijn echter altijd maar beperkt geldig. Onze waarneming dat alles richting middelpunt van de aarde valt als we iets loslaten, gaat niet op op de maan. Dit laatste voorbeeld is direct om aan te geven waar het in de natuurwetenschappen fout kan gaan: Men neemt iets waar, wat een bijeffect is van een algemenere wet, in bepaalde omstandigheden. Het is nuttig om er vanuit te gaan dat de waargenomen wet algemenere geldingskracht heeft. Maar het is daarmee geen waarheid.

*Historische kennis is vaak gebaseerd op exact wetenschappelijke kennis. Merk hierbij op dat het criterium van de herhaalbaarheid sowieso niet haalbaar is.

*Sociaal wetenschappelijke kennis is weer een ander niveau van kennis, waar ik nu verder niet op in wil gaan.

Resultaten uit deze verschillende takken van wetenschap moeten op verschillende wijze beoordeeld worden. Uitspraken binnen de wiskunde hebben een andere status dan uitspraken binnen de biologie. Maar ook uitspraken over de historie vanuit de evolutietheorie hebben een geheel andere status dan de beschrijving van een waargenomen mechanisme. Het probleem is dat deze laatste punten verward worden.

Ik geloof dat de wetten van de zwaartekracht zoals wij die waarnemen, deel uitmaken van de absolute waarheid. Echter de eerste twee woorden van die zin zijn belangrijk. Ik kan dit niet naar anderen claimen als absolute waarheid.

Verder uitspraken die ik in mijn geloof doe, gaan vaak over dingen waarvan ik geloof dat het een absolute waarheid is. Echter het gaat niet over wetenschappelijk bewijsbare zaken. Sterker nog veel van de uitspraken die in vanuit het geloof doe zijn anti-wetenschappelijk, omdat ze vanuit de wetenschap niet eens beoordeelbaar zijn.

Absolute waarheid is misschien practisch niet toepasbaar, maar het is wel ons verstandelijk begrip van waarheid. De waarheid die jij voorstaat is subjectief. In ieder geval de criteria waarmee de waarheid beoordeeld wordt is subjectief. Dit moet altijd erkend worden.

Wat betreft de volwassen aarde heb ik al geprobeerd aan te geven dat het mogelijk is dat wat wij waarnemen niet alleen een gevolg is van de historie maar misschien ook een hoger doel dient. De vraag is of de aarde wel bedoeld is om er wetenschap over de historie uit te halen. Dit kan ook gelden voor fossielen? Dat wij geen direct doel van ze zien, wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Als ze er zijn kunnen we onmogelijk zeggen dat er sprake is van misleiding.

De Schepping is inderdaad iets waardoor mensen zaken te weten kunnen komen over hun Schepper. Maar gaat dat via de historie? Ik weet het niet. De verwondering over de Schepping. De Schoonheid zegt al zoveel over God. Lees eens wat van Jonathan Edwards hierover. Geweldig is dat gewoon.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Terug naar “Archief”