Films...wel/niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 17 aug 2008 15:54

Harm-J schreef:
essieee schreef:Ik merk dat films kijken me van God afhoud. Mede doordat er zoveel gebeurd wat niet is volgens God's wil...en als ik daarna kijk ter vermaak geloof ik niet dat het wat bijdraagt aan mijn levensdoel!

Kan je dit wat breder uitleggen, ik snap niet goed wat jij bedoelt met van God afhouden en het niet bijdragen aan jouw levensdoel?

Ik ervaar dat zo wanneer ik een film kijk waar er niet zo nauw gekekend wordt naar de geboden van de Heere. Bijvoorbeeld op sexueel gebied!
Ik was te radicaal in mn opmerking; er zijn absoluut wél verantwoorde films; daar zie ik het probleem ook niet van in!

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 17 aug 2008 18:25

Ik heb wel eens van een "degelijke refo"gehoord dat je geen films mag kijken, De reden is dat de meespelende personen in andere personen kruipen die vaak zondige dingen doen. Zelfs gedachten, motieven etc.
Wat vinden jullie van deze opmerking? Zelf vind ik het een beetje overdreven. Zo kun je ook een toneelstukje op een bruiloft afwijzen.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 17 aug 2008 19:09

essieee schreef:Ik ervaar dat zo wanneer ik een film kijk waar er niet zo nauw gekekend wordt naar de geboden van de Heere. Bijvoorbeeld op sexueel gebied!
Ik was te radicaal in mn opmerking; er zijn absoluut wél verantwoorde films; daar zie ik het probleem ook niet van in!

Allereerst wil ik even duidelijk maken dat ik jouw mening volledig respecteer. Temeer omdat jij het in jouw antwoord mbt tot de de keuzes die jij maakt (bewust) bij jouw zelf houdt. Daar kan geen mens tussen komen, het zou ook niet goed zijn denk ik, zolang jij die keuze op jouw zelf gericht houdt en niet op anderen richt of een en het zelfde van anderen verwacht.

Wat ik mij dan wel afvraag nav wat jij omschreef als zijnde: 'Ik ervaar dat zo wanneer ik een film kijk waar er niet zo nauw gekekend wordt naar de geboden van de Heere. Bijvoorbeeld op sexueel gebied! ' Hoe je daar een maat bepaling in aan kunt geven voor je zelf? Je geeft aan een bepaald soort films niet te willen zien, hoe weet je dan welke film je wel of niet zou kunnen bekijken, of ga je dan af op recensies o.d.? In dat geval is er dan toch weer iemand die de film moet kijken waarvan jij zou kunnen zeggen, die film wil ik niet zien.

Wat ik mij ook afvraag, ga jij of iemand niet te wetticistisch leven door veel dingen buiten te sluiten. Met alle respect, het lijkt er soms op dat "men" tracht door sommige dingen buiten te sluiten, film/tv/bepaalde soorten muziek, een soort van schijnwereld lijkt te willen creëren en zich een soort van(boze)wereld wil afsluiten. Dat kan ik slecht rijmen met de bijbel, namelijk van het evangelie mogen verkondigen en de wereld intrekken. Dus je zelf niet van de wereld terug trekken en liefst nog op een kluitje met andere gelijkgestemden gaan leven. Wat ik vaak meen waar te nemen is dat juist bij de in hier boven geschrevene alinea elkaar de maat gaat nemen met zulk soort zaken. Dat vind ik dan zo jammer, De wetten/regels/traditie lijken meer de boventoon te voeren dan de diepgang en de vreugde van het evangelie.,
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 17 aug 2008 21:22

Harm-j schreef:Allereerst wil ik even duidelijk maken dat ik jouw mening volledig respecteer. Temeer omdat jij het in jouw antwoord mbt tot de de keuzes die jij maakt (bewust) bij jouw zelf houdt. Daar kan geen mens tussen komen, het zou ook niet goed zijn denk ik, zolang jij die keuze op jouw zelf gericht houdt en niet op anderen richt of een en het zelfde van anderen verwacht

Inderdaad, ik moet me immers voor de Heere kunnen verantwoorden voor m'n eigen keuze. Dank :wink:

Harm-j schreef:Wat ik mij dan wel afvraag nav wat jij omschreef als zijnde: 'Ik ervaar dat zo wanneer ik een film kijk waar er niet zo nauw gekekend wordt naar de geboden van de Heere. Bijvoorbeeld op sexueel gebied! ' Hoe je daar een maat bepaling in aan kunt geven voor je zelf? Je geeft aan een bepaald soort films niet te willen zien, hoe weet je dan welke film je wel of niet zou kunnen bekijken, of ga je dan af op recensies o.d.? In dat geval is er dan toch weer iemand die de film moet kijken waarvan jij zou kunnen zeggen, die film wil ik niet zien.

Het streven is; geen film te kijken. Ik weet dat dit een trekpleister voor me is, en dat ik vrij slecht maat kan houden. Daarom kies ik er voor geen films te kijken. Nou ja, nauwelijks.
Er is een groot aanbod van films...het genre zegt al veel...soaps gaan per definitie over het liefdesleven e.d.,
Het lezen van een recentie heb ik geen moeite mee. Recenties zijn gewoon een weergave van een mening van een ander. Boeken, vakanties, opleidingen...over alles is geschreven. De oorsprong waar de film vandaan komt is vaak ook al veelzeggend.
Een film van Open Doors bijvoorbeeld kijk ik zelfs zonder de recensie te lezen :wink:
Ik weet nog dat de Titanic op het doek kwam. Heel refowereld ging erheen; er werd immers niet in gevloekt, de seksscene werd maar gewoon verzwegen. Terwijl dat voor mij een trigger is zeg maar, en voor mij is het duidelijk dat God niet wil dat we zomaar het bed met iemand delen.

Harm-J schreef:Wat ik mij ook afvraag, ga jij of iemand niet te wetticistisch leven door veel dingen buiten te sluiten. Met alle respect, het lijkt er soms op dat "men" tracht door sommige dingen buiten te sluiten, film/tv/bepaalde soorten muziek, een soort van schijnwereld lijkt te willen creëren en zich een soort van(boze)wereld wil afsluiten. Dat kan ik slecht rijmen met de bijbel, namelijk van het evangelie mogen verkondigen en de wereld intrekken. Dus je zelf niet van de wereld terug trekken en liefst nog op een kluitje met andere gelijkgestemden gaan leven. Wat ik vaak meen waar te nemen is dat juist bij de in hier boven geschrevene alinea elkaar de maat gaat nemen met zulk soort zaken. Dat vind ik dan zo jammer, De wetten/regels/traditie lijken meer de boventoon te voeren dan de diepgang en de vreugde van het evangelie.,

Wettisch leven is voor mij not-done wanneer ik de reden er niet achter weet.
Wettisch leven...wanneer noem je iets wettisch?
Ik merk dat de regels rondom tv kijken, vrije tijds indeling enzo door God gegeven zijn uit liefde. Voor jou kan het bijvoorbeeld een wettische regel zijn, geen films kijken, voor mij is het juist een beschermende factor. De muziek waar jij op doelt is er net zo één. Ik ben een liefhebber van goede popmuziek, maar ik weet dat God niet wil dat ik hiernaar luister. Het roept verkeerde dingen bij me op, oud gedrag en foute associaties ( uiteraard is de tekst en sfeer bepalend). Dus ook dat heeft voor mij niets te maken met wetticisme.

Ik begrijp niet waarom je de link legt met het - op een kluitje gaan zitten-.
Omdat ik niet naar festivals ga? Omdat ik niet naar een bios ga?

Ben benieuwd :wink:

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 18 aug 2008 00:32

essieee schreef:Ik weet nog dat de Titanic op het doek kwam. Heel refowereld ging erheen; er werd immers niet in gevloekt, de seksscene werd maar gewoon verzwegen. Terwijl dat voor mij een trigger is zeg maar, en voor mij is het duidelijk dat God niet wil dat we zomaar het bed met iemand delen.

Als jij denkt het niet voor God te kunnen verantwoorden is het voor mij een duidelijke zaak. Een persoonlijke vraag zou zijn, is er voor jou geen scheiding tussen acteren in een film en daarbuiten? Voor mij zelf sprekende zou daar een grens liggen. E.e.a komt voor mij anders te liggen als er bijvoorbeeld bewust in een film voor wordt gekozen om (langdurig) bloot te tonen, met de opzet daarmee de kijker te boeien. Dus niet meer om dat het in de film(setting) thuis zou horen.Gebeurt dit wel, dan is het jammer dan gaat bij mij de film uit de lader, of de tv op een andere zender of uit.

essieee schreef:Wettisch leven is voor mij not-done wanneer ik de reden er niet achter weet. Wettisch leven...wanneer noem je iets wettisch?

Moeilijke vraag om te beantwoorden. Wettisch leven zou ik noemen: 'Het dermate streng (proberen) na te leven van regels en wetten, tradities, en niet meer de genade boodschap van de bijbel kunnen of willen zien. God heeft ons de 10 geboden gegeven, zelfs daaraan kunnen wij al niet aan voldoen, waarom zouden wij er dan een berg regels aan of tradities bij verbinden, of de 10 geboden dermate verbreden of uitleggen dat daardoor de genade niet meer zichtbaar is dan wel wordt?
Juist omdat wij ons al niet aan de 10 geboden kunnen houden is het zo mooi om daarin op te mogen kijken naar het offer dat Jezus voor ons gebracht heeft om ons vrij te pleiten. Tenminste zo ervaar ik dat. Het doet mij jubelen maar maakt mij aan de ander kant ook nederig.

essieee schreef:Ik begrijp niet waarom je de link legt met het - op een kluitje gaan zitten-.
Omdat ik niet naar festivals ga? Omdat ik niet naar een bios ga?Ben benieuwd :wink:

Die link naar het op een kluitje gaan zitten was eigenlijk meer in het algemeen bedoeld, van daar ook het gebruik van het woord men tussen "".
Het was meer een link naar een bepaald beeld wat sommige religieuze groepen van mensen soms lijken te doen uitstralen. Het hoeft niet altijd te stroken met de werkelijkheid. Het lijkt er soms op of men zich meer van de wereld afscheid, door bv eigen scholen, eigen verenigen, kerken, kranten, verkeren in een gelijk gestemde kring van mensen, etc etc. De sociale cohesie lijkt zich daardoor dan ook erg naar binnen te richten i.p.v. van naar buiten. het lijkt mij een vruchtbare grond voor wetticisme. Voor mij zelf zijn het soms, juist mensen of vrienden van buiten mijn eigen gemeenschap die mij tot (geloofs)toetssteen dienen.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 18 aug 2008 14:11

Harm-J schreef:Als jij denkt het niet voor God te kunnen verantwoorden is het voor mij een duidelijke zaak. Een persoonlijke vraag zou zijn, is er voor jou geen scheiding tussen acteren in een film en daarbuiten? Voor mij zelf sprekende zou daar een grens liggen. E.e.a komt voor mij anders te liggen als er bijvoorbeeld bewust in een film voor wordt gekozen om (langdurig) bloot te tonen, met de opzet daarmee de kijker te boeien. Dus niet meer om dat het in de film(setting) thuis zou horen.Gebeurt dit wel, dan is het jammer dan gaat bij mij de film uit de lader, of de tv op een andere zender of uit.

Wanneer past het wel in een film dan? Wanneer ik de bijbel lees bemerk ik dat sex iets is tussen twee mensen. Niet is wat a la publiek getoond hoeft te worden. Waarom wel in een film dan?
Ik wil niet te erg generaliseren maar op de zenders zoals SBS6, RTL enzo komt in bijna iedere film sex voor.

Harm-J schreef:Wettisch leven zou ik noemen: 'Het dermate streng (proberen) na te leven van regels en wetten, tradities, en niet meer de genade boodschap van de bijbel kunnen of willen zien. God heeft ons de 10 geboden gegeven, zelfs daaraan kunnen wij al niet aan voldoen, waarom zouden wij er dan een berg regels aan of tradities bij verbinden, of de 10 geboden dermate verbreden of uitleggen dat daardoor de genade niet meer zichtbaar is dan wel wordt?
Juist omdat wij ons al niet aan de 10 geboden kunnen houden is het zo mooi om daarin op te mogen kijken naar het offer dat Jezus voor ons gebracht heeft om ons vrij te pleiten. Tenminste zo ervaar ik dat. Het doet mij jubelen maar maakt mij aan de ander kant ook nederig.

Dat we niet aan de tien geboden kunnen voldoen is me duidelijk, dat houd niet in dat ik er ook niet meer naar hoef te leven.'
Naar aanleiding van de tien geboden& de rest van de Bijbel baseer ik mijn normen en waarden (al is het in gebreke), ik heb niet het idee dat ik daarmee er dingen bij verzin. Ook ervaar ik het niet als streng, de wet is voor mij geen gedwongen keuze maar wat ik na wil leven omdat de Heere me dat vraagt. En zoals in psalm 119 staat;

1 Welgelukzalig zijn de oprechten van wandel, [119:1] Ps 1:1.die in de wet des HEEREN gaan.
2 Welgelukzalig zijn zij, die Zijn getuigenissen onderhouden, die Hem van ganser harte zoeken;
3 Ook geen onrecht werken, maar wandelen in Zijn wegen.
4 HEERE! Gij hebt geboden, dat men Uw bevelen zeer bewaren zal.
5 Och, dat mijn wegen gericht werden, om Uw inzettingen te bewaren!
6 Dan zou ik niet beschaamd worden, wanneer ik merken zou op al Uw geboden.
7 Ik zal U loven in oprechtheid des harten, als ik de rechten van Uw gerechtigheid geleerd zal hebben.
8 Ik zal Uw inzettingen bewaren; verlaat mij niet al te zeer.
Waarmee zal de jongeling zijn pad zuiver houden? Als hij dat houdt naar Uw woord.
10 Ik zoek U met mijn gehele hart, laat mij van Uw geboden niet afdwalen.
11 Ik heb Uw rede in mijn hart verborgen, opdat ik tegen U niet zondigen zou.
12 HEERE! Gij zijt gezegend; leer mij Uw inzettingen.
13 Ik heb met mijn lippen verteld al de rechten van Uw mond.
14 Ik ben vrolijker in de weg van Uw getuigenissen, dan over alle rijkdom.
15 Ik zal Uw bevelen overdenken, en op Uw paden letten.
16 Ik zal mijzelf vermaken in Uw inzettingen; Uw woord zal ik niet vergeten.

Dan is het toch geen dwang? Dan wil je er naar leven uit dankbaarheid, uit Liefde! Daarmee wordt de genade des te zichtbaar!

Harm-J schreef:Voor mij zelf zijn het soms, juist mensen of vrienden van buiten mijn eigen gemeenschap die mij tot (geloofs)toetssteen dienen.

Herkenbaar, ik denk ook dat dat zeker prima is! Er op uit gaan als christen is ook de bedoleing. Qua vriendschappen heb ik alle 'soorten' , gelovigen, ongelovigen, 'evangelischen', 'behouden'!
Ik merk wel dat het fijn is om samen met vrienden te geloven.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 19 aug 2008 00:32

essieee schreef:Wanneer past het wel in een film dan? Wanneer ik de bijbel lees bemerk ik dat sex iets is tussen twee mensen. Niet is wat a la publiek getoond hoeft te worden. Waarom wel in een film dan?

Omdat een film bestaat uit acteurs die een rol spelen. De bedscene's zijn geacteerd, dus niet echt. Films zijn soms een afspiegeling van de wereld, soms is een film gewoon een op zich zelf staand verhaal. Doen voorkomen d.m.v of in een film of er in de real wereld geen seks plaats vind, lijkt mij een wat vreemde zaak. Anders komt het te liggen als en wat ik al eerder schreef: 'E.e.a komt voor mij anders te liggen als er bijvoorbeeld bewust in een film voor wordt gekozen om (langdurig) bloot te tonen, met de opzet daarmee de kijker te boeien. Dus niet meer om dat het in de film(setting) thuis zou horen. Ik denk dat wij beiden vanuit een andere invalshoek naar een film kijken...

essieee schreef:Dan is het toch geen dwang? Dan wil je er naar leven uit dankbaarheid, uit Liefde! Daarmee wordt de genade des te zichtbaar!

Eens, toch lijkt het vaak mens eigen te zijn om zich te richten op uiterlijke wetten en regels. Een soort van zie mij/ons nu eens zuiver leven. Dit terwijl het van binnen uit moet komen, een soort van wat jij eerder schreef: 'Dan wil je er naar leven uit dankbaarheid, uit Liefde! Daarmee wordt de genade des te zichtbaar!'.

essieee schreef:Herkenbaar, ik denk ook dat dat zeker prima is! Er op uit gaan als christen is ook de bedoleing. Qua vriendschappen heb ik alle 'soorten' , gelovigen, ongelovigen, 'evangelischen', 'behouden'!
Ik merk wel dat het fijn is om samen met vrienden te geloven.

Voor mij is het een toetssteen om juist bij niet kerkelijke vrienden somte durven vragen om een film uit te zetten, of om uit te leggen waarom ik in sommige gevallen een film niet wil zien of mee wil kijken. Bivakkeert iemand alleen in eigen kring dan is het wat cru geschreven, niet zo moeilijk om een 'christen-act' vol te houden. Daarmee bedoel ik, dat men zich zelf de vraag zou kunnen stellen, durf ik/jij buiten de eigen kring ook te getuigen van waar je voor wilt staan, zonder dat je een ander veroordeeld of probeert jouw levensstijl op te leggen?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 aug 2008 09:09

Wullimpie schreef:En jij kunt met plezier kijken hoe een ander zondigt??? heel vreemd.

De insteek is wat dubieus. Alsof films kijken puur vermaak is. Ik kijk regelmatig films zonder me erg te vermaken maar er wel van te leren. Het ligt er dus aan wat de boodschap van de film is, de insteek van de film... en wat de insteek van de kijker is.

Vroeger op school werden bij geschiedenis en kerkgeschiedenis verhalen verteld over de 80-jarige oorlog, de 2e wereldoorlog. Wat een zonde allemaal. In de Bijbel lees ik regelmatig verhalen over mensen die zondigen. Dat is educatief en goed... maar het woord "plezier" is dan ongepast.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

verwonderde vrouw
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor verwonderde vrouw » 19 aug 2008 15:19

Ik kijk behoorlijk wat films, en zal een film ook niet snel uitzetten omdat er 1 keer in gevloekt wordt.

Films die ik vaak wel van bedroevend laag niveau vind, zijn vaak nederlandse films. Heel jammer dat daar nooit een film gemaakt lijkt te kunnen worden zonder (zeer expliciete) seksscene en natuurlijk heel veel vloeken. Daar ga ik mij uiteindelijk wel aan ergeren. Merk ook dat ik Nl'se films niet veel meer kijk.

Laatst zag ik er weer eentje (bij mijn zusje), ben toen uiteindelijk weggelopen, nee, ik geloof niet dat wij op die manier nog maar iets 'ter ere van God en onze naaste' kunnen doen...
I amar prestar aen, han mathon ne nen, han mathon ne chae a han noston ned 'wilith
foto's
weblog

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 19 aug 2008 18:15

Marnix schreef:
Wullimpie schreef:En jij kunt met plezier kijken hoe een ander zondigt??? heel vreemd.

De insteek is wat dubieus. Alsof films kijken puur vermaak is. Ik kijk regelmatig films zonder me erg te vermaken maar er wel van te leren. Het ligt er dus aan wat de boodschap van de film is, de insteek van de film... en wat de insteek van de kijker is.

Vroeger op school werden bij geschiedenis en kerkgeschiedenis verhalen verteld over de 80-jarige oorlog, de 2e wereldoorlog. Wat een zonde allemaal. In de Bijbel lees ik regelmatig verhalen over mensen die zondigen. Dat is educatief en goed... maar het woord "plezier" is dan ongepast.

BELBIOS TOP 5
Mamma Mia! The Movie
The Dark Knight
Wild Child
Wall E (NL)
Get Smart

En wat kunnen we van de bovenstaande films leren?
Of worden ze puur vertoond voor het vermaak?
Ik vrees het laatste.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen vermaak, de boog kan immers niet altijd gespannen staan.
Ik heb echter wel een probleem met vermaak dat is gebaseerd op het naspelen van bepaalde zonden.
Want als de held van de film de een na de andere vrouw verleid kan ik daar weinig leermomenten uit halen.
En als Rambo de ene rus na de andere over de kling jaagt gaat dat volgens mij niet om een geschiedenis les over het Russische imperialisme maar is dat gewoon tot vermaak van de kijker.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 19 aug 2008 21:11

Romeinen 14
22 Hebt gij geloof? hebt dat bij uzelven voor God. Zalig is hij, die zichzelven niet oordeelt in hetgeen hij voor goed houdt.
23 Maar die twijfelt, indien hij eet, is veroordeeld, omdat hij niet uit het geloof eet. En al wat uit het geloof niet is, dat is zonde.

Zie je een film of de bios als zonde, oordeel je jezelf in hetgeen je niet voor goed houd.
Maar als je onbekeerd ben doe je met alle werken zonde, omdat je niet wedergeboren bent.
De nieuwe mens die uit God is kan niet zondigen.

1 Joh 3,9
Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.

1 Joh 5,18
Wij weten, dat een iegelijk, die uit God geboren is, niet zondigt; maar die uit God geboren is, bewaart zichzelven, en de boze vat hem niet.

Maar de oude mens in adam word nooit bekeerd pas met de dood sterft de oude natuur.
Pas in de hemel kunnen de uitverkorenen zonde zonde leven omdat de oude natuur gestorven is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 aug 2008 09:13

Wullimpie schreef:
Marnix schreef:

BELBIOS TOP 5
Mamma Mia! The Movie
The Dark Knight
Wild Child
Wall E (NL)
Get Smart

En wat kunnen we van de bovenstaande films leren?
Of worden ze puur vertoond voor het vermaak?
Ik vrees het laatste.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen vermaak, de boog kan immers niet altijd gespannen staan.
Ik heb echter wel een probleem met vermaak dat is gebaseerd op het naspelen van bepaalde zonden.
Want als de held van de film de een na de andere vrouw verleid kan ik daar weinig leermomenten uit halen.
En als Rambo de ene rus na de andere over de kling jaagt gaat dat volgens mij niet om een geschiedenis les over het Russische imperialisme maar is dat gewoon tot vermaak van de kijker.

Je noemt nu wel een hoop slechte films. Hollywood-pulp :) Dat is net zoiets als de top 5 uit de muziek top-50 opnoemen en stellen dat er van populaire muziek weinig te leren valt. :)

Dat er een hoop rotzooi bijzit klopt. Maar er bestaan echt wel kwalitatief betere films dan wat je nu noemt. Zomaar een paar voorbeelden:

- Narnia
- Lord of the Rings
- Das leben der anderen
- Oorlogsfilms (denk vooral niet aan Rambo)
- Earth

En zo zijn er wel meer....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gurkie
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Gurkie » 20 aug 2008 10:04

Wall-E is geen pulp! :x Wall-E is een schatje!!! :oops: :D

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 20 aug 2008 10:15

... En Wall-E wijst ons ook nog eventjes op de gevaren van ongebreideld consumeren, maar dat terzijde.

@Verwonderde vrouw; er zijn op zich ook Nederlandse films die kwalitatief goed zijn, met weinig of geen expliciete sex en vloeken, maar je hebt gelijk, dat zijn er niet veel.

Verder eens met Marnix. Wat er in de bioscoop draait zijn vooral de populaire films, daarnaast wordt er genoeg kwalitatief hoogstaands uitgebracht, maar omdat het volk alleen maar vermaakt wil worden komen die films zelden of nooit hoog in dat soort top-vijven. Wat dat aangaat is de IMDB top 250 stukken beter.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Gurkie
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Gurkie » 20 aug 2008 10:22

Aanvulling: het ligt er ook maar net aan naar welke bioscoop je gaat. Pathé bioscopen gaan vooral voor de entertainment en losse verhalen. Als je hier (in Rdam) echter naar Cinerama gaat, krijg je al een heel andere filmpopulatie. En oh ja, let op PAC-films, zijn vaak kritische films die gaan over de samenleving en je aan het denken zetten. Ik ben fan!

Terug naar “Archief”