Harm-j schreef:Allereerst wil ik even duidelijk maken dat ik jouw mening volledig respecteer. Temeer omdat jij het in jouw antwoord mbt tot de de keuzes die jij maakt (bewust) bij jouw zelf houdt. Daar kan geen mens tussen komen, het zou ook niet goed zijn denk ik, zolang jij die keuze op jouw zelf gericht houdt en niet op anderen richt of een en het zelfde van anderen verwacht
Inderdaad, ik moet me immers voor de Heere kunnen verantwoorden voor m'n eigen keuze. Dank
Harm-j schreef:Wat ik mij dan wel afvraag nav wat jij omschreef als zijnde: 'Ik ervaar dat zo wanneer ik een film kijk waar er niet zo nauw gekekend wordt naar de geboden van de Heere. Bijvoorbeeld op sexueel gebied! ' Hoe je daar een maat bepaling in aan kunt geven voor je zelf? Je geeft aan een bepaald soort films niet te willen zien, hoe weet je dan welke film je wel of niet zou kunnen bekijken, of ga je dan af op recensies o.d.? In dat geval is er dan toch weer iemand die de film moet kijken waarvan jij zou kunnen zeggen, die film wil ik niet zien.
Het streven is; geen film te kijken. Ik weet dat dit een trekpleister voor me is, en dat ik vrij slecht maat kan houden. Daarom kies ik er voor geen films te kijken. Nou ja, nauwelijks.
Er is een groot aanbod van films...het genre zegt al veel...soaps gaan per definitie over het liefdesleven e.d.,
Het lezen van een recentie heb ik geen moeite mee. Recenties zijn gewoon een weergave van een mening van een ander. Boeken, vakanties, opleidingen...over alles is geschreven. De oorsprong waar de film vandaan komt is vaak ook al veelzeggend.
Een film van Open Doors bijvoorbeeld kijk ik zelfs zonder de recensie te lezen
Ik weet nog dat de Titanic op het doek kwam. Heel refowereld ging erheen; er werd immers niet in gevloekt, de seksscene werd maar gewoon verzwegen. Terwijl dat voor mij een trigger is zeg maar, en voor mij is het duidelijk dat God niet wil dat we zomaar het bed met iemand delen.
Harm-J schreef:Wat ik mij ook afvraag, ga jij of iemand niet te wetticistisch leven door veel dingen buiten te sluiten. Met alle respect, het lijkt er soms op dat "men" tracht door sommige dingen buiten te sluiten, film/tv/bepaalde soorten muziek, een soort van schijnwereld lijkt te willen creëren en zich een soort van(boze)wereld wil afsluiten. Dat kan ik slecht rijmen met de bijbel, namelijk van het evangelie mogen verkondigen en de wereld intrekken. Dus je zelf niet van de wereld terug trekken en liefst nog op een kluitje met andere gelijkgestemden gaan leven. Wat ik vaak meen waar te nemen is dat juist bij de in hier boven geschrevene alinea elkaar de maat gaat nemen met zulk soort zaken. Dat vind ik dan zo jammer, De wetten/regels/traditie lijken meer de boventoon te voeren dan de diepgang en de vreugde van het evangelie.,
Wettisch leven is voor mij not-done wanneer ik de reden er niet achter weet.
Wettisch leven...wanneer noem je iets wettisch?
Ik merk dat de regels rondom tv kijken, vrije tijds indeling enzo door God gegeven zijn uit liefde. Voor jou kan het bijvoorbeeld een wettische regel zijn, geen films kijken, voor mij is het juist een beschermende factor. De muziek waar jij op doelt is er net zo één. Ik ben een liefhebber van goede popmuziek, maar ik weet dat God niet wil dat ik hiernaar luister. Het roept verkeerde dingen bij me op, oud gedrag en foute associaties ( uiteraard is de tekst en sfeer bepalend). Dus ook dat heeft voor mij niets te maken met wetticisme.
Ik begrijp niet waarom je de link legt met het - op een kluitje gaan zitten-.
Omdat ik niet naar festivals ga? Omdat ik niet naar een bios ga?
Ben benieuwd