bidden voor overledenen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chris7
Mineur
Mineur

bidden voor overledenen

Berichtdoor Chris7 » 22 aug 2008 12:46

Lalage,

Ik bid nooit voor overledenen, want ik geloof dat dit zinloos is voor de overledenen, omdat Gods oordeel dan al vaststaat.

Verder zal ik nog eens kijken op de door jou vermeldde websites. Ik kom zelf in een evangelische gemeente, waar ik jouw mening overigens nog nooit heb horen verkondigen en ik kan je mening op dit punt vanuit mijzelf ook niet delen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 aug 2008 13:05

tante-tortel schreef:
Lalage schreef:Het ligt er dus heel erg aan wat je gelooft dat er na dit leven gaat gebeuren: je gaat voor altijd naar de 'hel' of de 'hemel'.... of je gelooft bijvoorbeeld dat het oordeel nuttig is en een doel heeft.

Of je geloofd beide.
Je geloofd dat er na dit leven de hemel of de hel is die nuttig is en een doel heeft.

Ik lees nergens in de Bijbel dat God door de hel glorie wil ontvangen. Het is juist het tegenovergestelde, de hel is de buitenste duisternis, er is daar geen nut, God wordt er niet geeerd, de mensen zijn (voor zover je van "zijn" kan spreken) doelloos. Ze worden vergeten, ze zijn niet meer. Dat is heel wat anders dan beweren dat God naar een brandende poel kijkt, daar mensen ziet creperen en zich daardoor geeerd voelt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

verwonderde vrouw
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor verwonderde vrouw » 25 aug 2008 09:28

Ik geloof niet in het bidden voor overledenen. Wel geloof ik dat iedereen naar zijn 'eeuwige' bestemming gaat. Opvallend daarbij vind ik ook het feit dat David niet meer bad voor zijn zoon zodra die overleden was!

natuurlijk kan hier tegenin gebracht worden dat David geloofde dat zijn zoon goed terecht gekomen was, maar het blijft voor mij zeker een vingerwijzing. Volgens mij is het heel terecht om te bidden zolang mensen nog hier zijn, na de dood is het een zinloos bidden![/list]
I amar prestar aen, han mathon ne nen, han mathon ne chae a han noston ned 'wilith
foto's
weblog

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 aug 2008 11:08

tante-tortel schreef:
Gerdien B. schreef:In de geloofsbelijdenis staat dat Jezzus terug zal komen om te oordelen de levenden en de doden.

Waarom dan de doden als die al veroordeelt zijn?
Waar in de Bijbel staat dat we gelijk bij het sterven geoordeeld zullen worden?

Hebr. 9: 27 En zoals het de mensen beschikt is, éénmaal te sterven en daarna het oordeel, 28 zo zal ook Christus, nadat Hij Zich éénmaal geofferd heeft om veler zonden op Zich te nemen, ten tweeden male zonder zonde aanschouwd worden door hen, die Hem tot hun heil verwachten.

Precies... DAARNA het oordeel. Dus tot die tijd kunnen wij God blijven bidden de overledenen tot Zich te roepen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Chris7
Mineur
Mineur

bidden voor overledenen

Berichtdoor Chris7 » 25 aug 2008 13:01

lalage,

Er is een hele serie van twintig delen van een schrijver in de bieb te leen over het laatste oordeel genaamd: de Laatste Bazuin. Volgens mijn vrouw zeer aan te raden!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 aug 2008 13:36

@Chris7: Er zit veel fantasie in die boeken. Ik lees ze liever niet, omdat ik dan de bijbel en die fantasiedingen door elkaar ga halen in mijn hoofd... daarom lees ik ook geen geromantiseerde boeken over bijbelse figuren.

Chris7
Mineur
Mineur

bidden voor overledenen

Berichtdoor Chris7 » 25 aug 2008 13:46

lalage,

Daar kan ik mij wel iets bij voorstellen, dus als je dat van jezelf weet dan moet je dat ook zeker niet doen.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 26 aug 2008 08:09

Marnix schreef:
tante-tortel schreef:
Lalage schreef:Het ligt er dus heel erg aan wat je gelooft dat er na dit leven gaat gebeuren: je gaat voor altijd naar de 'hel' of de 'hemel'.... of je gelooft bijvoorbeeld dat het oordeel nuttig is en een doel heeft.

Of je geloofd beide.
Je geloofd dat er na dit leven de hemel of de hel is die nuttig is en een doel heeft.

Ik lees nergens in de Bijbel dat God door de hel glorie wil ontvangen. Het is juist het tegenovergestelde, de hel is de buitenste duisternis, er is daar geen nut, God wordt er niet geeerd, de mensen zijn (voor zover je van "zijn" kan spreken) doelloos. Ze worden vergeten, ze zijn niet meer. Dat is heel wat anders dan beweren dat God naar een brandende poel kijkt, daar mensen ziet creperen en zich daardoor geeerd voelt.

Heb ik dat zo gesteld?
Maar dan zal wel blijken dat Hij God de schepper is en alle eer ontvangt.
Ook de satan zal het onderspit delgen.
Ook zal blijken dat Hij volbrengt wat Zijn hand begon.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 aug 2008 11:44

Dat klopt. Ik zou het dan alleen niet formuleren als: Gods eer als doel van de hel. Maar inhoudelijk zijn we het dan eens.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”