áls er nou eens geen zondeval was geweest...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

verwonderde vrouw
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor verwonderde vrouw » 31 jul 2008 07:45

GKN'er schreef:
Want waarom zou Hij organen hebben geschapen, die de mens niet nodig zou hebben (gehad)?

ja, daar heb je helemaal gelijk in! Geslachtsorganen hebben zij zeker gehad, maar volgens mij hoeft niet alles direct ook gebruikt te worden op de manier zoals wij dat nu kennen.

De leeuwd heeft grote tanden, volgens kenners is dat bij uitstek om dieren (en mensen) mee te verscheuren, toch leefde de beesten in het paradijs gelukkig samen, dus waarom dan die tanden? (hoewel uiteraard betoogt zou kunnen worden dat die pas later zijn gaan 'groeien')

Maar ik denk nog even over die geslachtsorganen na, weet zo het antwoord niet, vandaar dat ik ook al diverse reserves in mijn antwoord had ingebouwd!
I amar prestar aen, han mathon ne nen, han mathon ne chae a han noston ned 'wilith
foto's
weblog

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 31 jul 2008 08:04

verwonderde vrouw schreef:De leeuwd heeft grote tanden, volgens kenners is dat bij uitstek om dieren (en mensen) mee te verscheuren, toch leefde de beesten in het paradijs gelukkig samen, dus waarom dan die tanden? (hoewel uiteraard betoogt zou kunnen worden dat die pas later zijn gaan 'groeien')

Dan kom je weer op een ander probleem: leeuwen zijn carnivoren. Dat wil zeggen dat zij als vleeseters zijn geschapen en dus ook in de Hof van Eden vlees hebben behoefd. Of zijn leeuwen volgens jou pas ná de uitstoting uit het paradijs vlees gaan eten?
(Ik vind het een originele theorie die je hebt, dus daarom vraag ik graag door.)
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 31 jul 2008 12:32

Pandas zijn ook carnivoren en eten toch echt jonge bamboe.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 31 jul 2008 12:34

goofy1978 schreef:Pandas zijn ook carnivoren en eten toch echt jonge bamboe.

Maar op planten (in dit geval bamboe) alléén kunnen carnivoren toch echt niet leven. Dus de vraag blijft wel overeind.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 31 jul 2008 12:37

de panda eet alleen bamboe en leeft nog steeds dus het gaat wel.
Heb je wel eens een panda vlees zien eten?

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 31 jul 2008 12:40

goofy1978 schreef:de panda eet alleen bamboe en leeft nog steeds dus het gaat wel.
Heb je wel eens een panda vlees zien eten?

Het ging hier over leeuwen en of zij pas vlees zijn gaan eten ná de uitstoting uit het paradijs. Panda's vormen binnen de carnivoren een uitzondering, leeuwen niet. Heb jij wel eens een leeuw (alleen maar) planten zien eten?

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 31 jul 2008 12:48

Als een panda die carnivoor is kan overleven door alleen planten te eten, zou een leeuw dat ook moeten kunnen met dezelfde spijsvertering.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 31 jul 2008 14:19

Zo simpel ligt het denk ik niet, goofy. ;)

Je kunt niet zeggen: een leeuw is net als een panda een carnivoor, en aangezien de panda als carnivoor op planten leeft, kan een leeuw ook op een plantendieet overleven. Feit blijft dat zij dan pas na de uitstoting vlees zijn gaan eten (wat ook mijn opmerking/vraag was) binnen de genoemde theorie.

verwonderde vrouw
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor verwonderde vrouw » 04 aug 2008 07:55

Sorry dat ik niet eerder reageerde. Ja, ik acht het niet onwaarschijnlijk dat zij pas na het paradijs vlees zijn gaan eten. In de Bijbel staat in jesaja 11:7 dat een leeuw stro zal eten gelijk een os... Waarom zou dat in het paradijs dan niet kunnen? Verder is 'de dood' pas na de zondeval in de wereld gekomen, dus waarom zou dat alleen voor de mensen gelden en niet net zo zeer voor de beesten?

Uiteraard blijft uiteindelijk dat wij het niet weten, wij waren er niet. Ik denk ook niet dat dit het meest belangrijke is.
I amar prestar aen, han mathon ne nen, han mathon ne chae a han noston ned 'wilith
foto's
weblog

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 04 aug 2008 08:53

Het gaat binnen de gereformeerde theologie juist altijd om details. Waarom denk je dat we nu met zo'n grote verdeeldheid te maken hebben? Met de dingen waar ik vragen bij stelde staat of valt misschien niet jouw gehele theorie, maar een verklaring leek mij wel noodzakelijk.

verwonderde vrouw
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor verwonderde vrouw » 04 aug 2008 11:25

GKN'er schreef: Met de dingen waar ik vragen bij stelde staat of valt misschien niet jouw gehele theorie, maar een verklaring leek mij wel noodzakelijk.

Ben ik wel benieuwd of je genoegen kunt nemen met deze 'verklaring'...
foto's
weblog

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 04 aug 2008 13:13

Natuurlijk, daarom schreef ik ook in de verleden tijd. ;)

bmwijnand
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor bmwijnand » 04 aug 2008 18:49

verwonderde vrouw schreef:Sorry dat ik niet eerder reageerde. Ja, ik acht het niet onwaarschijnlijk dat zij pas na het paradijs vlees zijn gaan eten. In de Bijbel staat in jesaja 11:7 dat een leeuw stro zal eten gelijk een os... Waarom zou dat in het paradijs dan niet kunnen? Verder is 'de dood' pas na de zondeval in de wereld gekomen, dus waarom zou dat alleen voor de mensen gelden en niet net zo zeer voor de beesten?

Uiteraard blijft uiteindelijk dat wij het niet weten, wij waren er niet. Ik denk ook niet dat dit het meest belangrijke is.

Ik hoorde afgelopen zondag in een preek dat echte herbivoren ook in het paradijs niet bestonden. Die pol gras die door de koe werd opgegeten, heeft natuurlijk ook een hele hoop ongedierte bevat; zo was de redenatie :mrgreen:
"Science without religion is lame, religion without science is blind." -- Albert Einstein

kevertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor kevertje » 12 aug 2008 21:42

*Probeert een 1e bericht te plaatsen....* :)

Dit zijn gave onderwerpen om over te denken ja, zomaar als je in bed ligt, of onder een 'saaie' leesdienst...

Over die geslachtsorganen enzo:

Ik denk dat de mensen zich zonder zondeval, net zo als nu voortgeplant zouden hebben.
Er was dan geen dood, dus iedereen leefde eeuwig.
Maar eeuwig leven hoeft toch niet op aarde, dat kan toch ook in de hemel?
Misschien werden de mensen dan, net als bijv. Henoch en Elia, opgenomen in de hemel, en leefden daar eeuwig verder.
Zo was de dood er niet, er was eeuwig leven, maar mensen gingen toch naar de hemel.
"Het leven kan alleen achterwaarts begrepen worden, maar het moet voorwaarts worden geleefd."
* Sören Kierkegaard *

madel
Mineur
Mineur

Berichtdoor madel » 13 aug 2008 11:39

in dit verband denk ik met name aan genesis 3:17
En tot Adam zeide Hij: Dewijl gij geluisterd hebt naar de stem uwer vrouw, en van dien boom gegeten, waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten; zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens.

Het aardrijk wordt vervloekt. Gods zegen rust er niet meer op. wel houdt God zijn schepping in stand. Alle dieren waren geschapen naar hun aard.

genesis 1:24
En God zeide: De aarde brenge levende zielen voort, naar haar aard, vee, en kruipend, en wild gedierte der aarde, naar zijn aard! En het was alzo.

Zowel de leeuw als de panda zijn geschapen naar hun aard. maar volgens mij at de leeuw geen lammetjes in het paradijs. er was nog geen dood.

in die zin geloof ik dat een leeuw stro of gras at of wat dan ook. maar geen vlees.

mijns inziens is dat na de zondeval gebeurt na de vervloeking. toen nam in die zin Gods zegen af door de vervloeking.

Groet,
Madel
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

Terug naar “Archief”