De kerkenraad.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 01 jun 2003 15:26

In onze kerkenraad zitten mannen en vrouwen. Ook spreekt er mijn gemeente wel eens een vrouw. Maar bij ons is de kerkenraad ook wat anders. Niet met ouderlingen en diakeken. Gewoon allemaal mensen met een bepaalde taak. Oudere en jongeren ook. Een meisje van begin twintig wordt net zo goed gevraagd als haar talenten daar liggen.
Ik ben blij met deze manier. We hebben een redelijk kleine (ruim honderd leden en nog paar tiental bezoekers) gemeente en de kerkenraadsleden zitten ook niet in bepaalde bankjes ofzo, die zitten er gewoon tussen net als de anderen. Het zijn net zo goed je vrienden als andere mensen in de kerk. Alleen hebben ze een leiderstaak op een bepaald gebied.
Dus ik ben zeer tevreden over hoe het bij ons gaat. Ieder zijn talent wordt op waarde geschat en heeft een plekje. Of je nu groot bent of klein, man of vrouw.
Persoonlijk denk ik net als iemand anders al zij, dat die teksten die aangehaald zijn over de vrouw in het ambt vooral cultureel bepaald zijn. Van de vrouwen die bij ons spreken weet ik dat God hen geroepen heeft tot die taak.
Maar daar wil ik geen discussie over aangaan.

Chaja
Het leven heeft mij dag aan dag
heel duidelijk laten blijken
de mooiste dingen die je ziet
die zie je zonder kijken

Ze blijven bij je bovendien
je hebt ze met je hart gezien

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 01 jun 2003 20:07

Beste Chaja

Jammer dat je geen discussie wil over de vrouw in het ambt.

Bij mij in de GerGem wordt heel duidelijk gesteld, dat op grond van de Bijbel, een man in het ambt hoort en niet de vrouw.

Maar als je nu het evangelisatie werk neemt, dat van uit onze gemeente wordt gedaan, daar zitten wel alleen maar vrouwen in met een enkele man, dus dan mag het kennelijk wel.

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 01 jun 2003 22:23

Hoi Cor,

Ik wil zeggen dat ik begrijp om welke redenen ze bij jou in de kerk vrouwen uit het ambt weren. En dat is juist waarom ik die discussie niet wil aangaan:-) ik denk dat jij op grond van de bijbel kan aanwijzen dat vrouwen niet in het ambt zouden mogen. Mogelijk zou ik er ook in slagen het tegengestelde aan te tonen als ik dat zou willen. Maar het grote punt in dit vraagstuk is hoe je de bijbel leest. En dan kan je nog zo goed met bijbelse argumenten onderbouwen en allebei God liefhebben en naar Hem willen luisteren en toch anders uitkomen. (ik wil niet zeggen dat ik de bijbel niet serieus neem hoor... ik geloof in de volledige waarheid van de bijbel! maar ik bedoel dat ik denk dat sommige dingen meer cultuurbepaald zijn). En daarom durf ik die discussie niet aan. Omdat ik bang ben frustratie, heftigheid en pijn te veroorzaken zonder dat mensen werkelijk dichter bij elkaar komen... dus die discussie zou ik prive wel willen voeren, maar niet hiero.
nogmaals: ik begrijp waarom ze bij jou in de kerk vrouwen weren van het ambt van dominee, ouderling of diaken. Ik heb er niet veel moeite mee ook.
Bij ons zit de leider van de evangelisatieactiviteiten ook automatisch in de kerkenraad door die activiteiten, volgens mij. Dus dan kan dat ook een vrouw zijn... de taak is wat minder 'zwaar beladen'.
groetjes, Chaja

die zie je zonder kijken

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 01 jun 2003 22:44

Ben het wel met Chaja eens dat je het waarschijnlijk toch niet eens word. Maar mijn bescheiden mening blijft toch dat ik het ambt van Predikant niet voor vrouwen vind weggelegd. Diakonaal werk vind ik anders en nogmaals ik ben zeker voor verjonging van de kerkenraad. Ik snap dat gedoe niet zo: altijd maar oudere behoudende mannen, waarom niet wat jonge ventjes??

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 02 jun 2003 10:13

Wat ik helemaal nog niet ben tegengekomen is dat de 'ambten' helemaal niet bijbels zijn.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 02 jun 2003 10:21

Sabra schreef:Wat ik helemaal nog niet ben tegengekomen is dat de 'ambten' helemaal niet bijbels zijn.
Ik ben nog geen institutie van Calvijn tegengekomen op het internet, maar wie het vierde boek leest, ziet daat Calvijn genoeglijk aantoont dat het wel degelijk bijbels is.
The one thing you can give and still keep is your word.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 02 jun 2003 10:31

Wat ik helemaal nog niet ben tegengekomen is dat de 'ambten' helemaal niet bijbels zijn.

romeinen 12:8
Hetzij die vermaant, in het vermanen;33) die uitdeelt,34) in eenvoudigheid;35) die een voorstander is,36) in naarstigheid; die barmhartigheid doet,37) in blijmoedigheid.38)

uitleg:
34)
die uitdeelt,
Dat is, die geroepen is, om de aalmoezen en collecten der gemeente te vergaderen, en aan de armen, naar hunnen nood, uit te delen, die bijzonderlijk diakenen genoemd worden. Zie van dezelve Hand. 6.

hier wordt het ambt der diaken en dienaar des Woords uitgelegd

handelingen 20: 28
Zo hebt dan acht op uzelven58) en op de gehele kudde, over dewelke u59) de Heilige Geest60) tot opzieners gesteld61) heeft, om de Gemeente Gods te weiden, welke62) Hij63) verkregen heeft64) door Zijn65) eigen bloed.

uitleg hiervan:
61)
opzieners gesteld
Grieks Episkopous; waarvan het woord bisschop gekomen is. Deze worden Hand. 20:17 genaamd ouderlingen der gemeente. Waaruit blijkt dat in de Heilige Schrift tussen ouderlingen en bisschoppen geen onderscheid gemaakt wordt; zie Filipp. 1:1.

62)
te weiden, welke
Namelijk met de gezonde leer des goddelijken Woords; door ene gelijkenis genomen van schaapherders, bij welke het ambt van de dienaren des Woords zeer bekwamelijk wordt vergeleken; Jer. 23:4; Joh. 21:15; Ef. 4:11; 1 Petr. 5:2.

dus het ambt van dienaar en ouderling
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Chloë

Berichtdoor Chloë » 02 jun 2003 15:09

Laat me raden Sebna, heb ik een deelnemer aan de vergadering voor me? :wink:

Ik geloof niet dat het erg bijbels is om de dominee veel verschillende taken te geven. Daarom is het m.i. erg gezond voor een gemeente om verschillende dominees en pastoraal medewerkers e.d. te hebben.
Wat dit betreft ben ik het dan ook helemaal eens met mensen als Medema: ambten op de 'traditionele' manier zijn niet bijbels.

Een heel mooi stuk over wat wij nu de kerkenraad noemen staat in Ef. 4 (ik krijg zelf in ieder geval altijd kippenvel als ik dat lees..):
'En Dezelfde heeft gegeven sommigen tot apostelen, en sommigen tot profeten, en sommigen tot evangelisten, en sommigen tot herders en leraars;
Tot de volmaking der heiligen, tot het werk der bediening, tot opbouwing des lichaams van Christus;
Totdat wij allen zullen komen tot de enigheid des geloofs en der kennis van den Zoon Gods, tot een volkomen man, tot de mate van de grootte der volheid van Christus;
Opdat wij niet meer kinderen zouden zijn, die als de vloed bewogen en omgevoerd worden met allen wind der leer, door de bedriegerij der mensen, door arglistigheid, om listiglijk tot dwaling te brengen;
Maar de waarheid betrachtende in liefde, alleszins zouden opwassen in Hem, Die het Hoofd is, namelijk Christus;
Uit Welken het gehele lichaam bekwamelijk samengevoegd en samen vastgemaakt zijnde, door alle voegselen der toebrenging, naar de werking van een iegelijk deel in zijn maat, den wasdom des lichaams bekomt, tot zijns zelfs opbouwing in de liefde.'

Chloë

Berichtdoor Chloë » 02 jun 2003 15:10

Uhh, Sebna = Sabra dus.

:oops: *schaam* :oops:

joris

Berichtdoor joris » 02 jun 2003 16:45

Sabra schreef:Wat ik helemaal nog niet ben tegengekomen is dat de 'ambten' helemaal niet bijbels zijn.

protest!!!!!!

misschien niet in dit topic. maar ik beweer al zeer vaak dat in ieder geval predikant nit voorkomt als ambt op de manier zoals wij dat zien in de traditionele kerken.

Er zijn gaven, er zijn vruchten, er zijn bedieningen, er zijn roepingen. De eerste oudsten werden opgericht omdat de apostelen het werk niet meer alleen aankonden en er dus mensen in de goot terecht kwamen!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 02 jun 2003 19:01

Maarten schreef:Ik ben nog geen institutie van Calvijn tegengekomen op het internet, maar wie het vierde boek leest, ziet daat Calvijn genoeglijk aantoont dat het wel degelijk bijbels is.

Het feit dat Calvijn dit beweert, is voor mij geen bewijs. Kom aub met verwijzingen naar de bijbel, niet naar een door een mens geschreven boek.

Los daarvan zie ik zeker verschillende taken voor mensen, alleen kom ik nergens in de bijbel tegen dat zij op dezelfde manier te werk gaan als de geïnstutioneerde ambten in de reformatorische kerken.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 02 jun 2003 21:21

lees mijn posting eerder hier gedaan.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 02 jun 2003 21:43

johannes1 schreef:lees mijn posting eerder hier gedaan.

Dat werkt dus niet verhelderend

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 02 jun 2003 22:01

Hoi Sabra,

Hoe werkt het waar jij kerkt?
Kerk je inderdaad bij de Vergadering?

groetjes Chaja

die zie je zonder kijken

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 03 jun 2003 08:43

In de kerk waar ik uit voortkom werkt het precies hetzelfde, ik ben van oorsprong namelijk Nederlands Hervormd op G.G. dus Bond.
Momenteel ben ik aan het zweven, en ben nergens bij aangesloten, hoewel ik meestal wel naar de Hervormde kerk ga.

Terug naar “Archief”