Marnix schreef:Het ging me er meer om dat de nadruk niet zo op die thema's ligt. Een gemiddelde evangelische christen zal zich niet zo bezig houden met de uitverkiezingsleer. Er is natuurlijk wel een verschil tussen het bezwaren hebben tegen een leer en het je niet bezig houden met bepaalde punten die in onze kringen weer wat belangrijker lijken te zijn en dus meer aandacht krijgen.
Het is een bekend gegeven dat er in evangelische kring nogal eens bezwaar is tegen de leer van de uitverkiezing. Dat is dus wel wat sterker dan: zich er toevallig wat minder mee bezig houden.
Ja, er wordt wel een uitverkiezing geleerd. Maar dan precies die versie die in de DL afgewezen wordt!
Marnix schreef:Het is mij niet duidelijk wat je met dit zinnetje bedoelt te zeggen.
Ik bedoelde dat je als je de gereformeerde theologische diepgang hebt, je allicht niet op een andere (evangelische) diepgang op dat vlak zit te wachten
Ah, zo.
Dan haal ik nog even wat uit de oude doos:
Marnix schreef:...maar er kan wel behoefte zijn voor andere evangelische zaken, het praktisch gerichte... de evangelische variant in de zin van meer gefocust zijn op de de praktijk, op je christen zijn uitdragen, evangeliseren etc.
Dat zei ds. Schreuder zelf ook al:
"Van de evangelischen valt ook te leren. Ds. Schreuder noemde als positieve punten hun manier van omgaan met elkaar, het aanvaarden van verantwoordelijkheid op geloofsgebied en het vrijmoedig uitkomen voor het geloof."Dus daarmee breng je geen nieuwe elementen in deze discussie aan.
Marnix schreef:Ze zijn er doorgaans denk ik beter in dan wij gereformeerden. Bij anderen kijken en van hun sterke punten leren kan denk ik nooit kwaad.
Dat beweer jij. Dat weet ik helemaal niet, of dat wel zo is.
Als ik eens even mijn verleden na ga... van wie heb ik wat vernomen als het gaat om benadering in de zin van evangelisatie?
Op het adres waar ik nu woon heb ik minimaal één keer een foldertje van de plaatselijke Gereformeerde Gemeente in de bus gehad. (Het kan ook nog wel iets vaker geweest zijn.)
En ik heb een keer twee Jehova's Getuigen aan de deur gehad.
Van de tijd dat ik in Amersfoort woonde, herinner ik mij ook een foldertje van de Gereformeerde Gemeente van die stad. En zelfs een keer, dat ze in huis kwamen, en een gratis (gedeelte van de) Bijbel kwamen bezorgen. Dat was nog een adres eerder.
Ja, ik herinner mij inderdaad ook iets van evangelischen. Dat was in het winkelcentrum van Amersfoort. En wel: evangeliegemeente De Deur. (Bestaat nog steeds,
zie ik.) Dat was in 1992. Die waren toen nogal fanatiek aan het evangeliseren. Daar heb ik één keer een gesprek mee gehad.
De GKV van Amersfoort, die was ook wel actief met evangelisatie. Daar heb ik ook wel eens wat van opgevangen.
Hmm, ik kan niet zeggen dat de evangelischen er dan zo speciaal uitspringen.
Om nog wat te noemen: de GBS is niet evangelisch. Die is behoudend reformatorisch. Die hadden namelijk afgelopen week ook wat bedacht, zie
bericht.
Marnix schreef:Naast het kijken naar de Bijbel kan het echt geen kwaad om bij andere mensen te kijken hoe ze dat wat ze daaruit leren, vormgeven.
Als je maar wel beseft dat er soms ook een theologie/denken achter kan zitten die soms helemaal niet zo navolgenswaardig is. (Ik bedoel het nu even heel algemeen, niet speciaal m.b.t. evangelisatie.)
Raido schreef:Ja tuurlijk, evangelo's zijn nog veel hipper, gaver en vetter, doen allemaal kinky dingen etcetra..
Je geeft wel treffend weer, hoe veel kerkmensen tegen de evangelischen aankijken, naar mijn idee. Zo'n gevoel brengt Marnix ook wel op mij over, alsof hij zo tegen ze aankijkt.
Ik moet zeggen, dat ik daar niet echt warm van word. Het gaat mij om wat je inhoudelijk te brengen hebt. Daar kom je volgens mij verder mee.