Remonstrantisme in een nieuw jasje...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mei 2008 08:25

Raido schreef:
Ze zijn er doorgaans denk ik beter in dan wij gereformeerden. Bij anderen kijken en van hun sterke punten leren kan denk ik nooit kwaad.
Ach man... wat een negatief-gereformeerdbeeld heb jij hoor..

Nee hoor, ik zie ook wel dingen waar gereformeerden doorgaans beter in zijn (en ik zeg niet dat wij er dus heel slecht in zijn). Ik zie het als een realistische kijk en niet een negatieve kijk. Het zou erg hoogmoedig zijn om te stellen dat we van die kerken niks kunnen leren en we overal beter in zijn. Kijk naar hoeveel gasten er in een evangelische gemeente en in je eigen gemeente komen, hoeveel onkerkelijken er zich bij de gemeente aansluiten, om maar twee voorbeelden te noemen, en het lijkt me heel logisch om te stellen dat dat een sterk punt van evangelische kerken is... waar we van kunnen en mogen leren.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 mei 2008 08:45

Dan ligt het vast aan mijn beperkte visie, voor mij zijn de CGK, de GKv en ten dele ook de HHK kerken waar dit perfect gecombineerd wordt en waar je niet eens zozeer hoeft te winkelen bij de evangelische buren.

Voor mij hebben die kerken de belijdenis van de gereformeerden en de practische inzet van de evangelischen..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 30 mei 2008 10:28

Raido schreef:Dan ligt het vast aan mijn beperkte visie, voor mij zijn de CGK, de GKv en ten dele ook de HHK kerken waar dit perfect gecombineerd wordt en waar je niet eens zozeer hoeft te winkelen bij de evangelische buren.

Voor mij hebben die kerken de belijdenis van de gereformeerden en de practische inzet van de evangelischen..

Uhm... zelf kom ik uit een CGK kerk, en ik wou dat jou visie werkelijkheid was...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 mei 2008 12:24

Ger(nl) schreef:
Raido schreef:Dan ligt het vast aan mijn beperkte visie, voor mij zijn de CGK, de GKv en ten dele ook de HHK kerken waar dit perfect gecombineerd wordt en waar je niet eens zozeer hoeft te winkelen bij de evangelische buren.

Uhm... zelf kom ik uit een CGK kerk, en ik wou dat jou visie werkelijkheid was...
Ja tuurlijk, evangelo's zijn nog veel hipper, gaver en vetter, doen allemaal kinky dingen etcetra..

Daarom stond er ook bij 'voor mij' en 'ten dele' ...

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 30 mei 2008 17:41

Marnix schreef:Het ging me er meer om dat de nadruk niet zo op die thema's ligt. Een gemiddelde evangelische christen zal zich niet zo bezig houden met de uitverkiezingsleer. Er is natuurlijk wel een verschil tussen het bezwaren hebben tegen een leer en het je niet bezig houden met bepaalde punten die in onze kringen weer wat belangrijker lijken te zijn en dus meer aandacht krijgen.

Het is een bekend gegeven dat er in evangelische kring nogal eens bezwaar is tegen de leer van de uitverkiezing. Dat is dus wel wat sterker dan: zich er toevallig wat minder mee bezig houden.
Ja, er wordt wel een uitverkiezing geleerd. Maar dan precies die versie die in de DL afgewezen wordt!

Marnix schreef:
Het is mij niet duidelijk wat je met dit zinnetje bedoelt te zeggen.

Ik bedoelde dat je als je de gereformeerde theologische diepgang hebt, je allicht niet op een andere (evangelische) diepgang op dat vlak zit te wachten :)

Ah, zo.
Dan haal ik nog even wat uit de oude doos:
Marnix schreef:...maar er kan wel behoefte zijn voor andere evangelische zaken, het praktisch gerichte... de evangelische variant in de zin van meer gefocust zijn op de de praktijk, op je christen zijn uitdragen, evangeliseren etc.

Dat zei ds. Schreuder zelf ook al: "Van de evangelischen valt ook te leren. Ds. Schreuder noemde als positieve punten hun manier van omgaan met elkaar, het aanvaarden van verantwoordelijkheid op geloofsgebied en het vrijmoedig uitkomen voor het geloof."
Dus daarmee breng je geen nieuwe elementen in deze discussie aan.

Marnix schreef:Ze zijn er doorgaans denk ik beter in dan wij gereformeerden. Bij anderen kijken en van hun sterke punten leren kan denk ik nooit kwaad.

Dat beweer jij. Dat weet ik helemaal niet, of dat wel zo is.
Als ik eens even mijn verleden na ga... van wie heb ik wat vernomen als het gaat om benadering in de zin van evangelisatie?
Op het adres waar ik nu woon heb ik minimaal één keer een foldertje van de plaatselijke Gereformeerde Gemeente in de bus gehad. (Het kan ook nog wel iets vaker geweest zijn.)
En ik heb een keer twee Jehova's Getuigen aan de deur gehad.
Van de tijd dat ik in Amersfoort woonde, herinner ik mij ook een foldertje van de Gereformeerde Gemeente van die stad. En zelfs een keer, dat ze in huis kwamen, en een gratis (gedeelte van de) Bijbel kwamen bezorgen. Dat was nog een adres eerder.
Ja, ik herinner mij inderdaad ook iets van evangelischen. Dat was in het winkelcentrum van Amersfoort. En wel: evangeliegemeente De Deur. (Bestaat nog steeds, zie ik.) Dat was in 1992. Die waren toen nogal fanatiek aan het evangeliseren. Daar heb ik één keer een gesprek mee gehad.
De GKV van Amersfoort, die was ook wel actief met evangelisatie. Daar heb ik ook wel eens wat van opgevangen.

Hmm, ik kan niet zeggen dat de evangelischen er dan zo speciaal uitspringen.

Om nog wat te noemen: de GBS is niet evangelisch. Die is behoudend reformatorisch. Die hadden namelijk afgelopen week ook wat bedacht, zie bericht.

Marnix schreef:Naast het kijken naar de Bijbel kan het echt geen kwaad om bij andere mensen te kijken hoe ze dat wat ze daaruit leren, vormgeven.

Als je maar wel beseft dat er soms ook een theologie/denken achter kan zitten die soms helemaal niet zo navolgenswaardig is. (Ik bedoel het nu even heel algemeen, niet speciaal m.b.t. evangelisatie.)

Raido schreef:Ja tuurlijk, evangelo's zijn nog veel hipper, gaver en vetter, doen allemaal kinky dingen etcetra..

:mrgreen: :lol:
Je geeft wel treffend weer, hoe veel kerkmensen tegen de evangelischen aankijken, naar mijn idee. Zo'n gevoel brengt Marnix ook wel op mij over, alsof hij zo tegen ze aankijkt.
Ik moet zeggen, dat ik daar niet echt warm van word. Het gaat mij om wat je inhoudelijk te brengen hebt. Daar kom je volgens mij verder mee.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 30 mei 2008 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 30 mei 2008 17:49

Raido schreef:Ja tuurlijk, evangelo's zijn nog veel hipper, gaver en vetter, doen allemaal kinky dingen etcetra..
Ik snap je weerzin, maar je hebt hier weldegelijk een punt. Men is hipper, gaver, vetter en wat al niet meer en de aansluiting op de hedendaagse cultuur is vaak stukken beter dan in gereformeerde kringen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 30 mei 2008 20:15

Machiavelli schreef:
Ik snap je weerzin, maar je hebt hier weldegelijk een punt. Men is hipper, gaver, vetter en wat al niet meer en de aansluiting op de hedendaagse cultuur is vaak stukken beter dan in gereformeerde kringen.

Juist, en men vergeet dat de Christen in de eerste plaats op God moet "aansluiten" in plaats van op de hedendaagse cultuur...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 mei 2008 21:19

Dat ben ik met je eens.
Echter, wereldmijding hoeft toch niet?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 30 mei 2008 22:07

TheKeimpe schreef:Juist, en men vergeet dat de Christen in de eerste plaats op God moet "aansluiten" in plaats van op de hedendaagse cultuur...
Dat klopt en dat is ook een reëel gevaar bij de evangelischen. De vraag is echter of het gevaar van verstarring, inzichzelfgekeerdheid, evangelisatie slechts bij arme Afrikaantjes en niet meer in staat zijn omcontact te krijgen met je medemens nu zo heel veel beter is.

Nu weet ik, dat is een karikatuur, maar niettemin één die niet zo heel vergezocht is.

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 30 mei 2008 22:36

Machiavelli schreef:
TheKeimpe schreef:Juist, en men vergeet dat de Christen in de eerste plaats op God moet "aansluiten" in plaats van op de hedendaagse cultuur...
Dat klopt en dat is ook een reëel gevaar bij de evangelischen. De vraag is echter of het gevaar van verstarring, inzichzelfgekeerdheid, evangelisatie slechts bij arme Afrikaantjes en niet meer in staat zijn omcontact te krijgen met je medemens nu zo heel veel beter is.

Nu weet ik, dat is een karikatuur, maar niettemin één die niet zo heel vergezocht is.

In menige refo kring mag aan de evangelische groeperingen een voorbeeld worden genomen t.a.v. het benaderen van hun medemens om hen met Christus bekend te maken.
Evangeliseren in de eigen omgeving is hen (ons) vreemd. Dit roept om verandering.
Uit het feit dat iets niet wit is, moet men nog niet opmaken dat het zwart is

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 31 mei 2008 09:34

Even voor de compleetheid:
Remonstrantisme in een nieuw jasje, het artikel waarmee het begon.
Evangelischen en reformatorischen, aanvaard elkaar, een reactie daarop in het RD.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 31 mei 2008 15:22

Boekenlezer schreef:We moeten niet te veel blijven steken in tegenstellingen van twintig jaar geleden en eerder, alsof dat het enige is wat er zou spelen. Er is vandaag dermate veel aan de hand, dat het wel eens op zijn plaats is om toegerust te worden voor de strijd op de fronten van vandaag. Ik denk bijvoorbeeld over een zaak als het schriftgezag. Of het charismatische gedachtengoed. Of afwijkende vormen van seksualiteit.
...
Als ik zie wat er op dit forum ... allemaal wordt getypt, dan wordt ik daar ook niet vrolijk van.

Je zegt hiermee -als ik je goed begrijp- dat de vragen van tegenwoordig niet de vragen van vroeger zijn. Daarmee geef je zelf wel een beetje aan dat je oproep "terug naar de belijdenis" geen hout snijdt. Hedendaagse vragen verdienen hedendaagse antwoorden. De belijdenis van onze vaderen wijzen ons de richting, maar we zullen zelf de weg al tastend moeten vinden.
Wat dat betreft vind ik de opstelling van de paus constructiever, wanneer hij het intellectuele gesprek opzoekt.
Als de gereformeerde theologie toekomst wil hebben moet ook zij dit debat niet schuwen, anders wordt de kerk een museum.
Dat dit debat op refoweb wel plaats vindt, is niet zorgwekkend maar noodzakelijk . Hoe moeilijk ik de vragen ook vind.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 31 mei 2008 15:49

Met alleen dat roepen kom je natuurlijk nergens inderdaad. Gereformeerde belijdenis is hoe leuk en aardig niets waard als niemand daar uit een leven geloof voor durft uit te komen. Hoe pijnlijk het ook moge klinken, iemand die niet het wederbarende werk van Gods genade kent, is naar mijn doen ook stukken minder geloofwaardig in de verdediging van de gereformeerde belijdenis.

Misschien is dat het het probleem waar het omgaat. Als het gaat om de belijdenis zelf is er 'weinig' aan de hand, die is gewoon nog steeds actueel. De belijdenis doet geen uitspraken over bepaalde culturele opvattingen die zijn ontstaan binnen onze gezindte.

sela

Berichtdoor sela » 31 mei 2008 17:22

Maja de Bij schreef:
Boekenlezer schreef:We moeten niet te veel blijven steken in tegenstellingen van twintig jaar geleden en eerder, alsof dat het enige is wat er zou spelen. Er is vandaag dermate veel aan de hand, dat het wel eens op zijn plaats is om toegerust te worden voor de strijd op de fronten van vandaag. Ik denk bijvoorbeeld over een zaak als het schriftgezag. Of het charismatische gedachtengoed. Of afwijkende vormen van seksualiteit.
...
Als ik zie wat er op dit forum ... allemaal wordt getypt, dan wordt ik daar ook niet vrolijk van.

Je zegt hiermee -als ik je goed begrijp- dat de vragen van tegenwoordig niet de vragen van vroeger zijn. Daarmee geef je zelf wel een beetje aan dat je oproep "terug naar de belijdenis" geen hout snijdt. Hedendaagse vragen verdienen hedendaagse antwoorden. De belijdenis van onze vaderen wijzen ons de richting, maar we zullen zelf de weg al tastend moeten vinden.
Wat dat betreft vind ik de opstelling van de paus constructiever, wanneer hij het intellectuele gesprek opzoekt.
Als de gereformeerde theologie toekomst wil hebben moet ook zij dit debat niet schuwen, anders wordt de kerk een museum.
Dat dit debat op refoweb wel plaats vindt, is niet zorgwekkend maar noodzakelijk . Hoe moeilijk ik de vragen ook vind.

interessante quotes.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mei 2008 18:04

Nou, perfect gecombineerd.... als kerkverbanden allicht aardig, wat evangelisatie enzo betreft... ik weet alleen wel dat veel mensen gewoon meeliften... ze vinden het goed dat het gebeurt maar vraag hen niet een keer wat te gaan doen... daar hebben ze geen tijd voor enzo. Er is ook in de GKV en CGK enzo een hoop passiviteit.

Het is een bekend gegeven dat er in evangelische kring nogal eens bezwaar is tegen de leer van de uitverkiezing. Dat is dus wel wat sterker dan: zich er toevallig wat minder mee bezig houden.
Ja, er wordt wel een uitverkiezing geleerd. Maar dan precies die versie die in de DL afgewezen wordt!

Klopt, maar dan vooral tegen een uitleg die in zou houden dat God voor de schepping mensen bedacht en ze alvast verdeelde in 2 bakjes: Bestemming: Hemel en Bestemmin Hel.

Dat beweer jij. Dat weet ik helemaal niet, of dat wel zo is.
Als ik eens even mijn verleden na ga... van wie heb ik wat vernomen als het gaat om benadering in de zin van evangelisatie?
Op het adres waar ik nu woon heb ik minimaal één keer een foldertje van de plaatselijke Gereformeerde Gemeente in de bus gehad. (Het kan ook nog wel iets vaker geweest zijn.)
En ik heb een keer twee Jehova's Getuigen aan de deur gehad.
Van de tijd dat ik in Amersfoort woonde, herinner ik mij ook een foldertje van de Gereformeerde Gemeente van die stad. En zelfs een keer, dat ze in huis kwamen, en een gratis (gedeelte van de) Bijbel kwamen bezorgen. Dat was nog een adres eerder.
Ja, ik herinner mij inderdaad ook iets van evangelischen. Dat was in het winkelcentrum van Amersfoort. En wel: evangeliegemeente De Deur. (Bestaat nog steeds, zie ik.) Dat was in 1992. Die waren toen nogal fanatiek aan het evangeliseren. Daar heb ik één keer een gesprek mee gehad.
De GKV van Amersfoort, die was ook wel actief met evangelisatie. Daar heb ik ook wel eens wat van opgevangen.

Het gaat er vooral om wat de uitwerking is. Je kan ook iets doen en het niet goed doen. Als ik iedere maand brochures van mijn kerk bij mensen in de brievenbus doe maar er komt niemand op af, of als er al iemand op af komt knapt hij/zij vervolgens weer af op wat hij/zij ziet, dan werkt de aanpak dus niet.

En ja, ik zeg niet dat hier in onze kringen niks mee gebeurt :) Maar ga maar eens bij verschillende gemeenten kijken hoe het zit met nieuwe leden die niet van andere kerkverbanden komen bijvoorbeeld.

Je geeft wel treffend weer, hoe veel kerkmensen tegen de evangelischen aankijken, naar mijn idee. Zo'n gevoel brengt Marnix ook wel op mij over, alsof hij zo tegen ze aankijkt.
Ik moet zeggen, dat ik daar niet echt warm van word. Het gaat mij om wat je inhoudelijk te brengen hebt. Daar kom je volgens mij verder mee.

Dat sloeg bij mijn weten niet op mij... en als ik dat gevoel op je overbreng lijkt me wat zelfonderzoek wel raadzaam... het is namelijk niet mijn gevoel en ik wil dat dus ook niet overbrengen... dat het toch zo op je overkomt zal dus ergens in jou zitten. Ik benoem een sterke eigenschap van bepaalde kerkverbanden waarbij ik stel dat we op dat punt van hen een hoop kunnen leren, dat ze er een stuk beter in zijn dan wij. En vervolgens krijg jij het idee dat ik hen beter vind dan wij ofzo.... is dit een soort gereformeerde jaloezie?

Verder is de inhoud belangrijk, maar niet het enige. Daar leer je wel van, maar daar moet je dan vervolgens ook mee de wereld in gaan.

Dat zei ds. Schreuder zelf ook al: "Van de evangelischen valt ook te leren. Ds. Schreuder noemde als positieve punten hun manier van omgaan met elkaar, het aanvaarden van verantwoordelijkheid op geloofsgebied en het vrijmoedig uitkomen voor het geloof."
Dus daarmee breng je geen nieuwe elementen in deze discussie aan.

Daarin ben ik het helemaal met Ds. Schreuder eens. Ik ging ook niet tegen hem in, het was een reactie op jou... De opmerking dat je dan liever in de Bijbel gaat kijken en daarvan leren dan naar andere mensen kijken ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”