MrSokkie schreef:Ik begrijp best dat je principieel niet wilt inenten. Waarschijnlijk omdat je het als teken van wantrouwen richting God ziet. Ik accepteer dat mensen zo denken maar kan de gedachtengang niet begrijpen. Principes zijn leuk en goed; een mens zonder principes is een arm wezen, maar om je principes vol te houden over de ruggen van anderen (in dit geval je kinderen), dat vind ik een kwalijke zaak.
Het gaat hier natuurlijk niet alleen over de Bof en mazelen, maar ook over serieus gevaarlijke ziekten als polio en sinds kort HPV, het virus dat het grootste deel van alle gevallen van baarmoederhalskanker voor zijn rekening neemt. Bijkomende complexe factor bij HPV is dat het seksueel overdraagbaar is en dat je eigenlijk moet zijn ingeent vóórdat je seksueel actief wordt - dus ongeveer op 12-jarige leeftijd. Nu zijn er in Amerika groepen mensen die hun kinderen niet laten inenten omdat ze vrezen dat het seks in de hand zal werken. Waarschijnlijk met dezelfde gedachte dat er geen condooms op scholen beschikbaar moeten zijn. maar goed, ik dwaal af.
Inenten dus, als je uit principe met je eigen gezondheid wilt spelen, prima, ga helemaal je gang. Verzeker je niet tegen ziektekosten, weiger donorbloed of medicijnen. Helemaal best! En als je kind op zijn/haar 18e besluit dat hij/zij dat ook wil, prima! Maar voor die tijd gewoon inenten dus.
Er zijn wel meer denkbare bezwaren tegen inenten te vinden. De
Nederlandse Vereniging Kritisch Prikken kan er meer over vertellen.
Verder -dit is een gedachte vanuit antroposofische hoek, maar niet direct af te keuren lijkt me- kun je ziekte (in kindertijd) ook ergens zien als iets positiefs. Wanneer je een ziekte overwonnen hebt, ben je (psychisch) sterker en sta je sterker stil bij (de broosheid van) het leven.