Toename van bof in bijbelgordel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 20 apr 2008 08:39

CaptainCaveman schreef:Precies. Je zorgt er zo ook voor dat andere kinderen risico lopen besmet te worden.

Nóg een reden om je kind niet naar een reformatorische school te laten gaan. 8) :wink:
Helaas voor jou ook weer niet altijd waar. In Noord-Nigeria kregen kinderen die niet werden ingeënt tegen polio juist polio omdat andere kinderen wel werden ingeënt bron De ziekte werd daar dus veroorzaakt door het vaccin! Dat kan dus voor reformatorische ouders een extra reden zijn om hun kinderen niet naar de 'openbaren' te sturen.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 20 apr 2008 10:44

Ik begrijp best dat je principieel niet wilt inenten. Waarschijnlijk omdat je het als teken van wantrouwen richting God ziet. Ik accepteer dat mensen zo denken maar kan de gedachtengang niet begrijpen. Principes zijn leuk en goed; een mens zonder principes is een arm wezen, maar om je principes vol te houden over de ruggen van anderen (in dit geval je kinderen), dat vind ik een kwalijke zaak.

Het gaat hier natuurlijk niet alleen over de Bof en mazelen, maar ook over serieus gevaarlijke ziekten als polio en sinds kort HPV, het virus dat het grootste deel van alle gevallen van baarmoederhalskanker voor zijn rekening neemt. Bijkomende complexe factor bij HPV is dat het seksueel overdraagbaar is en dat je eigenlijk moet zijn ingeent vóórdat je seksueel actief wordt - dus ongeveer op 12-jarige leeftijd. Nu zijn er in Amerika groepen mensen die hun kinderen niet laten inenten omdat ze vrezen dat het seks in de hand zal werken. Waarschijnlijk met dezelfde gedachte dat er geen condooms op scholen beschikbaar moeten zijn. maar goed, ik dwaal af.

Inenten dus, als je uit principe met je eigen gezondheid wilt spelen, prima, ga helemaal je gang. Verzeker je niet tegen ziektekosten, weiger donorbloed of medicijnen. Helemaal best! En als je kind op zijn/haar 18e besluit dat hij/zij dat ook wil, prima! Maar voor die tijd gewoon inenten dus.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 20 apr 2008 11:16

goshen schreef:
CaptainCaveman schreef:Precies. Je zorgt er zo ook voor dat andere kinderen risico lopen besmet te worden.

Nóg een reden om je kind niet naar een reformatorische school te laten gaan. 8) :wink:
Helaas voor jou ook weer niet altijd waar. In Noord-Nigeria kregen kinderen die niet werden ingeënt tegen polio juist polio omdat andere kinderen wel werden ingeënt bron De ziekte werd daar dus veroorzaakt door het vaccin! Dat kan dus voor reformatorische ouders een extra reden zijn om hun kinderen niet naar de 'openbaren' te sturen.
Helaas voor jou is dat niet helemaal waar:

Volgens Amerikaanse hulpverleners en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) hebben sinds 2005 69 Nigeriaanse kinderen polio gekregen als gevolg van een vaccin dat via de mond wordt ingenomen.

In westerse landen is dit probleem niet aan de orde. Daar wordt veelal een niet-actief virus toegediend via injectie.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 21 apr 2008 05:37

Lalage schreef:Er zijn ook mensen die hun kinderen op een later tijdstip laten inenten dan aanbevolen. Het maffe is dat je de vaccinatie dan zelf moet betalen.

Niet altijd, wij wijken ook van het entingsschema af maar nog nooit zelf betaald.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 21 apr 2008 06:17

Memmem schreef:
Lalage schreef:Er zijn ook mensen die hun kinderen op een later tijdstip laten inenten dan aanbevolen. Het maffe is dat je de vaccinatie dan zelf moet betalen.

Niet altijd, wij wijken ook van het entingsschema af maar nog nooit zelf betaald.

en wat is de reden om af te wijken als ik vragen mag?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 apr 2008 06:25

Om je maar klakkeloos overal voor in te inten vindt ik ook eigenlijk maar niks! Maar dat is ook puur gevoel hoor! Heb me daar eigenlijk niet eens echt in verdiept!

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 21 apr 2008 08:05

CaptainCaveman schreef:Helaas voor jou is dat niet helemaal waar:

Volgens Amerikaanse hulpverleners en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) hebben sinds 2005 69 Nigeriaanse kinderen polio gekregen als gevolg van een vaccin dat via de mond wordt ingenomen.

In westerse landen is dit probleem niet aan de orde. Daar wordt veelal een niet-actief virus toegediend via injectie.
Ik gebruikte dit voorbeeld om het terechte wantrouwen tegen de inentingen mee te onderstrepen. In de bron wordt gesproken over polio (en niet over de bof), in Nederland was het tot voor kort ook gangbaar om het vaccin toe te dienen met een suikerklontje. En ik denk dat een gezond portie wantrouwen tegen de medische stand zeer terecht is.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 apr 2008 09:16

CaptainCaveman schreef:In westerse landen is dit probleem niet aan de orde. Daar wordt veelal een niet-actief virus toegediend via injectie.

In dit westers land heb ik mijn polio inenting toch echt via de mond binnen gekregen!!!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 21 apr 2008 09:28

Gerdien B. schreef:
CaptainCaveman schreef:In westerse landen is dit probleem niet aan de orde. Daar wordt veelal een niet-actief virus toegediend via injectie.

In dit westers land heb ik mijn polio inenting toch echt via de mond binnen gekregen!!!

Dat is volgens mij alleen als je em op latere leeftijd krijgt (een suikerklontje zeker?)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 apr 2008 09:36

ja klopt, toen die epidemie was heb ik die gekregen.
Afgelopen jaar heb ik als nog de DTP geheel gehaald, omdat ook nergens terug te vinden war dat ik de polio had gehad.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 21 apr 2008 10:34

MrSokkie schreef:Ik begrijp best dat je principieel niet wilt inenten. Waarschijnlijk omdat je het als teken van wantrouwen richting God ziet. Ik accepteer dat mensen zo denken maar kan de gedachtengang niet begrijpen. Principes zijn leuk en goed; een mens zonder principes is een arm wezen, maar om je principes vol te houden over de ruggen van anderen (in dit geval je kinderen), dat vind ik een kwalijke zaak.

Het gaat hier natuurlijk niet alleen over de Bof en mazelen, maar ook over serieus gevaarlijke ziekten als polio en sinds kort HPV, het virus dat het grootste deel van alle gevallen van baarmoederhalskanker voor zijn rekening neemt. Bijkomende complexe factor bij HPV is dat het seksueel overdraagbaar is en dat je eigenlijk moet zijn ingeent vóórdat je seksueel actief wordt - dus ongeveer op 12-jarige leeftijd. Nu zijn er in Amerika groepen mensen die hun kinderen niet laten inenten omdat ze vrezen dat het seks in de hand zal werken. Waarschijnlijk met dezelfde gedachte dat er geen condooms op scholen beschikbaar moeten zijn. maar goed, ik dwaal af.

Inenten dus, als je uit principe met je eigen gezondheid wilt spelen, prima, ga helemaal je gang. Verzeker je niet tegen ziektekosten, weiger donorbloed of medicijnen. Helemaal best! En als je kind op zijn/haar 18e besluit dat hij/zij dat ook wil, prima! Maar voor die tijd gewoon inenten dus.

Er zijn wel meer denkbare bezwaren tegen inenten te vinden. De Nederlandse Vereniging Kritisch Prikken kan er meer over vertellen.
Verder -dit is een gedachte vanuit antroposofische hoek, maar niet direct af te keuren lijkt me- kun je ziekte (in kindertijd) ook ergens zien als iets positiefs. Wanneer je een ziekte overwonnen hebt, ben je (psychisch) sterker en sta je sterker stil bij (de broosheid van) het leven.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 21 apr 2008 10:40

Dat is een wereldberoemde uitspraak van Friedrich Nietzsche, "that what doesn't kill you makes you stronger". Nou heeft Nietzsche een boel onzin beweerd maar hier zit wel een kern van waarheid in. 8)

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 21 apr 2008 12:55

En over inentingen: ik ga mijn kind niet klakkeloos inenten, er zitten genoeg nadelen aan. Check die maar eens op internet..

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 21 apr 2008 17:12

@Annet,
Het heerst zeker al vanaf juni 2007.

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 21 apr 2008 17:20

De bof krijgt meestal iedereen wel, ingeent of niet.
Het is maar beter dat een kind de bof krijgt dan een ouder iemand. Dus niets met die kinderen naar de huisarts :wink:
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Terug naar “Archief”