Staat de tijd van je sterven vast?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 17 apr 2008 22:40

Wullimpie schreef:
MissF schreef:Pas zei een vriendin van mij: de dood ís gewoon niet leuk. En absoluut niet van God. De dood is gekomen omdat wij zo stom waren om weg te lopen van Hem. De dood hoort bij het leven, maar het leven komt van God, de dood absoluut niet.

En dat was ik toch echt wel met haar eens. God laat iemand niet dood gaan. God zorgt er mijns inziens wel voor, dat er na de dood een echt leven is. Dat je als Christen dan pas echt kan gaan leven. Maar de dood is iets afschuwelijks, wat door onze eigen schuld bij het leven is 'gaan horen' volgens menselijk zeggen.

Als de dood niet van God is, van wie dan wel?

De dood zelf is mijns inziens absoluut van de duivel. en indirect van ons. Omdat wij de fout in gaan en gingen hebben we hem daarin vrij spel gegeven.

maar het mooie is, dat als de duivel zijn laatste doodsteek heeft toegebracht aan ons mensen, God aan de andere kant staat te wachten op ons, en wij als Christenen gene angst hoeven te hebben voor na de dood, want dan is ons leven vele malen mooier en beter. En daarom hoeft de dood zelf niet eng meer te zijn.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 18 apr 2008 00:17

Marnix schreef:Tja, ik heb geen antwoord. God voorziet alles. Als ik straks op het perron loop kan ik voor de trein springen. Ik kan het ook niet doen. Mijn handelingen hebben dus wel consequenties. Dat God er niet door verrast wordt is wat anders dan dat Hij heeft bepaald dat je voor de trein springt bijvoorbeeld. We zijn geen marionetten. En toch is God alwetend. Ik kan dat niet rijmen en ga dat ook niet proberen.

Hier kan ik nog het beste mee leven, in plaats van het speculeren over de vraag of God al dan niet te maken heeft de tijd van sterven of het al dan niet te maken hebben met de dood.

Bovendien als de dood van de duivel zou zijn, zoals gesuggereerd, zou ik daar ook niet goed mee kunnen leven. Als God dan een liefdevolle God is zou Hij ons niet zonder dat Hij er een hand in heeft laten gaan (?). Tenminste die gedachte/vraag speelt dan weer door mijn hoofd.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 18 apr 2008 06:54

Lalage schreef:
Rolf schreef:Het offer.
De mens die zondigt, die zou moeten sterven. Maar de Heere Jezus heeft
dat in zijn plaats gedaan.
En heeft ook de dood overwonnen.
Wat mensen niet konden, kon Hij.

Waarom gaan wij dan nog steeds dood?

Dood betekent ook 'eeuwig in de hel' en dat heeft Jezus voor ons overwonnen. Wat wij 'doodgaan' of 'sterven' noemen is alleen maar het einde van ons leven op aarde en het begin van ons nieuwe leven.

Wullimpie schreef:
MissF schreef:Pas zei een vriendin van mij: de dood ís gewoon niet leuk. En absoluut niet van God. De dood is gekomen omdat wij zo stom waren om weg te lopen van Hem. De dood hoort bij het leven, maar het leven komt van God, de dood absoluut niet.

En dat was ik toch echt wel met haar eens. God laat iemand niet dood gaan. God zorgt er mijns inziens wel voor, dat er na de dood een echt leven is. Dat je als Christen dan pas echt kan gaan leven. Maar de dood is iets afschuwelijks, wat door onze eigen schuld bij het leven is 'gaan horen' volgens menselijk zeggen.

Als de dood niet van God is, van wie dan wel?

Is dat niet vragen naar de bekende weg? De dood is door de duivel in de wereld gekomen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 apr 2008 13:08

Lalage, waarom we dan nog doodgaan is toch niet zo lastig? Omdat heel veel mensen niet in God geloven. Moet je je voorstellen dat je duizenden jaren op deze aarde moet leven vol problemen, ellende, oorlogen, rampen etcetera. Dat lijkt me ook niet echt een geweldige oplossing. Het zou een veel grotere straf zijn dan de dood nu nog voor ons is: Een doorgang tot het eeuwige leven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 apr 2008 16:24

Het punt is dat Jezus niet in plaats van ons is gestorven, want dan zouden wij niet meer sterven.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 18 apr 2008 17:15

Zijn sterven nam niet weg dat we hier eenmaal moeten sterven.
Maar was wel plaatsvervangend in de zin van schuldvergeving.
(Jes. 53 : 4, 1 Petr. 2 : 24)

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 18 apr 2008 20:29

Riska schreef:
Wullimpie schreef:Als de dood niet van God is, van wie dan wel?

Als de dood wél van God komt, waarom zou ik dan nog in Hem geloven?
Mijn vader verloor drie broertjes, zijn nog heel jonge vrouw en twee kinderen. Ik verloor mijn mama (en ik was nog maar vier) en mijn zus haar oudste zoon.
Hoe wil ik dan nog geloven in Pasen, in 'de dood heeft niet het laatste woord' als de dood van God zou komen?

De dood is van God gekomen omdat wij daar in het paradijs om gevraagd hebben. ( als je van die boom eet ga je dood, zei God ->> de mens at van de boom)
Maar in Zijn ondoorgrondelijke goed heid heeft Hij er gelijk voor gezorgd dat de dood inderdaad niet het laatste woord zou hebben.
Genesis3:15 25En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen 26uw zaad en tussen 27haar Zaad; Datzelve zal u den kop vermorzelen, 28en gij zult Het de verzenen vermorzelen.

25 Dit vonnis is voornamelijk uitgesproken tegen den duivel, die de meeste oorzaak was van den val des mensen.

26 Versta hierdoor alle kinderen des duivels, Joh. 8:44.

27 Dit zaad is eigenlijk alleen de Heere Christus, de eniggeboren Zone Gods, Die uit de vrouw, een maagd zijnde, door de werking van Gods Geest in de volheid des tijds moest geboren worden, om door de verdienste Zijns doods en de kracht Zijns Geestes, den duivel al zijn geweld te benemen, en hem onder Zijn en Zijner gemeente voeten te vertreden. Zie Ps. 110:1. Joh. 12:31. Rom. 16:20. Hebr. 2:14. 1 Joh. 3:8. Dit is de eerste evangelische belofte des levens, gesteld tegen de eerste, voorgaande aanzegging des doods.

28 Dat is, de duivel en zijn zaad zullen Christus en Zijn gemeente vervolgen, maar niet kunnen uitroeien en verderven.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 apr 2008 22:36

Lalage schreef:Het punt is dat Jezus niet in plaats van ons is gestorven, want dan zouden wij niet meer sterven.
Jezus Christus is dan ook niet op die manier in plaats van ons gestorven..

Ik zal het proberen uit te leggen ook al is het semi-offtopic. De mens zondigde God kan die zonde niet zomaar kwijt schelden omdat er voldaan moet worden aan het recht. Jezus Christus, de Zoon van God neemt de zonden voor zijn kinderen op zich en sterft, Hij neemt de straf op zich.

Doordat wij door het geloof deel worden aan Christus hoeven wij die straf niet meer te ondergaan (voor ons zou dat de eeuwige dood zijn geweest), we mogen leven door Jezus Christus. De toorn van God is in Jezus Christus uit gewoed, die straf is volbracht...

Alleen is dat wat anders dan dat de gevolgen van de zondeval ook allemaal voorbij zouden zijn. Daarnaast maken we altijd onderscheid in de dood.

1. Geestelijke dood (de natuurstaat van de mens en zijn onmogelijkheid God te behagen en zijn naaste lief te hebben).
2. Tijdelijke dood (de dood naar het vlees).
3. Eeuwige dood (de tijd in 'de hel').
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 apr 2008 08:41

Dat eeuwige argument van 'God is ook rechtvaardig' impliceert toch niet dat Hij onze zonden niet zomaar kan vergeven. Genade is gratis. Rechtvaardigheid houdt in dat er nog dingen recht gezet moeten worden: onze houding ten opzichte van God moet veranderd worden, niet Gods houding tegenover ons. Hij houdt allang van ons. Het maakt niet uit hoe zondig je bent. En omdat Hij zoveel van ons houdt, zal Hij zorgen dat wij uiteindelijk worden zoals Hij ons bedoeld heeft. Dat is gerechtigheid. Waarom Christus dan moest sterven? Daar kan je wel een hele bijbelstudiedag over houden, dus dat ga ik niet hier allemaal neerzetten, maar je kunt het bekijken en beluisteren op http://www.goedbericht.nl/luister&kijk/2007/waarom_sterven.html

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2008 20:24

Ik ben toch wel benieuwd waarom Jezus dan moest sterven? Als het puur gaat om een verandering van houding had Hij gewoon terug naar de hemel kunnen gaan en Goede Vrijdag en Pasen overslaan toch? Maar ik zal de link eens bekijken. En ik zal eens wat dingen over dit onderwerp opzoeken.

Lalage schreef:Het punt is dat Jezus niet in plaats van ons is gestorven, want dan zouden wij niet meer sterven.

Op die manier heb je natuurlijk gelijk. Wat ik bedoel is dat Hij stierf voor onze zonden... en de dood was ook een straf op onze zonden.. Nu moeten we nog wel sterven maar de dood is niet meer een straf.

Waartoe de wet niet in staat was, machteloos als hij was door de menselijke natuur, dat heeft God tot stand gebracht. Vanwege de zonde heeft hij zijn eigen Zoon als mens in dit zondige bestaan gestuurd; zo heeft hij in dit bestaan met de zonde afgerekend, 4 opdat in ons wordt volbracht wat de wet van ons eist. Ons leven wordt immers niet langer beheerst door onze eigen natuur, maar door de Geest.

Het zou kunnen dat er andere mogelijkheden waren om ons te verlossen, hoewel ik me afvraag of God, als Hij ons had kunnen redden zonder zijn Zoon daarvoor op te offeren en te verlaten, Hij dat niet had gedaan. De vraag is echter niet relevant, het gebeurde op deze manier. Dat zijn de feiten. Jezus stierf voor onze zonden, droeg die, zodat we door zijn dood genade en vergeving mogen ontvangen.

4 Maar hij was het die onze ziekten droeg,
die ons lijden op zich nam.
Wij echter zagen hem als een verstoteling,
door God geslagen en vernederd.
5 Om onze zonden werd hij doorboord,
om onze wandaden gebroken.
Voor ons welzijn werd hij getuchtigd,
zijn striemen brachten ons genezing.
6 Wij dwaalden rond als schapen,
ieder zocht zijn eigen weg;
maar de wandaden van ons allen
liet de HEER op hem neerkomen.
7 Hij werd mishandeld, maar verzette zich niet
en deed zijn mond niet open.
Als een schaap dat naar de slacht wordt geleid,
als een ooi die stil is bij haar scheerders
deed hij zijn mond niet open.
8 Door een onrechtvaardig vonnis werd hij weggenomen.
Wie van zijn tijdgenoten heeft er oog voor gehad?
Hij werd verbannen uit het land der levenden,
om de zonden van mijn volk werd hij geslagen.
9 Hij kreeg een graf bij misdadigers,
zijn laatste rustplaats was bij de rijken;
toch had hij nooit enig onrecht begaan,
nooit bedrieglijke taal gesproken.
10 Maar de HEER wilde hem breken, hij maakte hem ziek.
Hij offerde zijn leven voor hun schuld,
om zijn nageslacht te zien en lang te leven.
En door zijn toedoen slaagde wat de HEER wilde.
11 Na het lijden dat hij moest doorstaan,
zag hij het licht en werd met kennis verzadigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 14 aug 2008 12:48

Dat een mens moet sterven is nog steeds de straf op de zonde ook al is hij bekeerd.
God zei ten dage als gij daarvan eet zult gij den dood sterven, en in een andere tekst staat de ziel die zondigt zal sterven.

Gen 2,17
Maar van den boom der kennis des goeds en des kwaads, daarvan zult gij niet eten; want ten dage, als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven.

Ez 18,4
Ziet, alle zielen zijn Mijne; gelijk de ziel des vaders, alzo ook de ziel des zoons, zijn Mijne; de ziel, die zondigt, die zal sterven.

Dat een mens sterft is vanwege de ongehoorzaamheid in het paradijs.
En Jezus moest sterven omdat de zonden Hem toegerekend werden, anders zou dat niet moeten Hij was zonder zonde.

Riska

Berichtdoor Riska » 14 aug 2008 12:55

Daar gaat het toch niet om? Dat we sterven weten we allemaal en dat dat van de zondeval komt, weten we ook.
Maar de vraag is: "blijft de boom liggen zoals hij valt" (oftewel: niks meer aan te doen) of komt dat oordeel pas later en kunnen wij bidden voor de overledenen...

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 14 aug 2008 12:59

Riska schreef:Daar gaat het toch niet om? Dat we sterven weten we allemaal en dat dat van de zondeval komt, weten we ook.
Maar de vraag is: "blijft de boom liggen zoals hij valt" (oftewel: niks meer aan te doen) of komt dat oordeel pas later en kunnen wij bidden voor de overledenen...

Voor de overledenen kun je niet bidden, zij zijn op hun bestemming aangekomen. Zie ook de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 14 aug 2008 13:20

Spr 11,7
Als de goddeloze mens sterft, vergaat zijn verwachting; zelfs is de allersterkste hoop vergaan.

Denk niet dat bidden voor een gestorvene nog wat uitmaakt, als je deze tekst bekijkt.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 14 aug 2008 14:04

Race406 schreef:Voor de overledenen kun je niet bidden, zij zijn op hun bestemming aangekomen. Zie ook de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus.

Misschien dat je toch op moet passen om teksten los te weken uit grotere passages om die op een specifieke vraag of toestand van toepassing te laten zijn. Het zelfde geldt m.i. voor gelijkenissen, de betekenis van het woord zegt het al: 'een zinnebeeldig verhaal'.
Het zelfde geldt volgens mij ook voor de beeldspraak die ergens in openbaring wordt beschreven als zijnde: Dat zij (ik neem even aan dat er de gestorvenen mee worden bedoeld) dat zij nog een korte tijd moesten rusten.

M.i. Is de bijbel er niet zo duidelijk over het hoe en wat na het sterven. Wel is de bijbel m.i. dan duidelijk over de nieuwe hemel en aarde, maar dat is nu nog niet, e.e.a. geldt dus ook voor de mensen die gestorven zijn, of nog voor die tijd sterven.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Terug naar “Archief”