Raido schreef:Voor ons reformatorische christenen is het nogal logisch dat de ceremonieën een heenwijzing waren naar het Bloedoffer van Christus. Ze zijn niet meer noodzakelijk, wij concluderen dan dat wij het ook niet meer doen. De orthodoxie, anglicana en katholica (en alle aanverwanten) doen dat wel.
Zou daar verschil over zijn, of de ceremoniën van het OT een heenwijzing zijn naar Christus? Naar mijn weten niet.
Raido schreef:Vanuit reformatorisch perspectief hebben wij zelfs over de katholica gezegt dat zij Jezus Christus herofferen, een katholiek zal dat geheel en al ontkennen. Het is een tegenwoordigstelling (en ookal zijn wij het daar ook geheel mee oneens) kun je niet zo maar met reformatorische definities stellen dat katholieken de klok van de heilsgeschiedenis hebben terug gedraaid. Vanuit ons perspectief, misschien. Ahoewel ik denk dat dit bij de anglicanen bijvoorbeeld al anders ligt dan bij de katholieken.
Hoe dan ook, er is verschil over het verzoenend offer van Jezus Christus, en hoe je daar deel aan hebt.
Het reformatorische antwoord is: door het geloof, door het geloven van de beloften van het Woord.
Het Rooms en Oosters-Orthodoxe antwoord is: door bemiddeling van de Kerk, via de sacramenten.
Overigens vind ik de Oosters-Orthodoxe liturgie bijzonder mooi. Meeslepend mooi. Ik heb zelf wel eens een complete paasviering op die wijze meegemaakt.
Ik heb absoluut niet de neiging mij daartegen af te zetten. Daarvoor is het allemaal veel te mooi.
Maar mijn verstand kan er niet echt goed in meekomen. Er zit zoveel aan, dat ik zoiets heb van: het lijkt mij erg sterk dat de apostelen dit zo bedoeld hebben.
Raido schreef:In de Oosters-Orthodoxe liturgie is de beeldendienst volop aan de orde, met de ikonen van heiligen, de apostelen en Christus.
Dat is natuurlijk wel gezien vanuit ons reformatorisch perspectief. Wij zijn van overtuiging dat 'zij' de beelden aanbidden, zij zien dat anders. Ze hebben beelden of ikonen in de kerk staan en ze geloven in de voorbidding van verstorven heiligen. Waar wij niet in geloven. Als je dat op telt zou je tot de conclusie kunnen komen dat ze dus de beelden aanbidden. Echter, dat is eigenlijk niet het geval. Kortom, het ligt wat genuanceerder.
Ze maken onderscheid tussen vereren, bidden tot, en aanbidden.
Aanbidden mag je alleen richting God doen.
Bidden tot, kun je doen tot Maria (de Moeder Gods), en de heiligen.
En dan blijft vereren nog over, wat ook heilige voorwerpen mag betreffen.
Er is dus een complete dogmatische beredenering over.
Raido schreef:Met als argument dat in Christus God in het vlees verschenen is op deze wereld. (Johannes van Damascus heeft daarover dacht ik nogal wat geschreven.) Ik interpreteer het meer als een invloed vanuit de oude heidense godsdiensten (plus het feit dat de platoonse filosofie hierin ook sterk meespeelt), en daarom als iets wat te verwerpen is.
Je bedoelt zoals Paulus dat ook stelt? 'Het Woord is vlees geworden?'. Jezus Christus komst op aarde is wezenlijk niet geheel anders dan de incarnaties van andere goden/godinnen. Het verschil zit hem in het wáárom, het offer van Hem, Zijn opstanding en Zijn Hemelvaart.
Paulus? Je bedoelt Johannes. Je citeert namelijk
Johannes 1:
14.
(Niet alles wat in het NT staat, is door Paulus geschreven.
)
Met die invloed vanuit de oude heidense godsdiensten doel ik op de beeldendienst/-verering. Men was dat gewend uit heidense religies, en toen men christen werd (omdat het christendom de Romeinse staatsgodsdienst geworden was), was er de hang om daar zo veel mogelijk van te behouden en te christianiseren. Verder was het ook gewoonte om een beeltenis van de keizer te begroeten, want de beeltenis van iemand stelde zijn persoon tegenwoordig (= platoons denken). Ziedaar een geestelijk klimaat wat nodig is om dergelijke vormen en gedachten ook in de kerk te krijgen. (Vandaag de dag zijn de invloeden weer heel anders, maar alle tijden door zijn er invloeden vanuit de wereld.)
De menswording van Jezus Christus is uiteraard geen heidense invloed, maar gewoon iets wat door de Bijbel geleerd wordt.
Over die incarnaties van andere goden/godinnen gaan mijn gedachten hierbij niet.