Het geven van een pedagogische tik...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 06 mar 2008 12:37

jamillah schreef:
Galateia schreef:Een box lijkt mij noodzakelijk als je een baby-achtige in huis hebt (weet niet zo goed tot welke leeftijd de box werkt en of het kind dan nog baby heet).

Tot ze er uit klimmen :mrgreen:

Dan zijn ze wel cool 8)
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 06 mar 2008 12:38

koters 8)
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 06 mar 2008 12:38

Galateia schreef:
marina87 schreef:Dat vind ik nogal een slechte redenatie om er pas over na te gaan denken als er al kinderen zijn en ze vervelend gedrag hebben. Zal je je dan niet sneller laten gaan? Omdat je nog geen duidelijk standpunt er over hebt?

Nou, zo zit ik niet in elkaar hoor. Dus wees niet bang 8)

Ik doel niet alleen op jou, maar op de vele mensen die deze gedachte hebben.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 06 mar 2008 12:39

Galateia schreef:
jamillah schreef:
Galateia schreef:Een box lijkt mij noodzakelijk als je een baby-achtige in huis hebt (weet niet zo goed tot welke leeftijd de box werkt en of het kind dan nog baby heet).

Tot ze er uit klimmen :mrgreen:

Dan zijn ze wel cool 8)

Ja idd, mn neefje die klom er met 8 mnd al uit.. Mijn zeun begon halverwege te krijsen omdat ie niet terug en niet verder durfde :mrgreen:

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 06 mar 2008 12:41

Hahaha, dan lig je toch helemaal in een deuk!

Mijn moeder gebruikte vroeger de box als beschermingsmiddel tegen mijn hyperactieve broer. Dan konden wij even rustig in de box spelen en mijn broer kon dan door de kamer racen. Gewoon even een half uurtje veiligheid... ook wel fijn :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 06 mar 2008 13:05

box als straf, lijkt mij niet echt prettig want dan wordt de box de boosdoener en wil je kind er ook niet meer leuk in spelen. Sarah zit er ook nog iedere dag eventjes in, maar bepaald wel zelf wanneer ze eruit komt. Ze is buiten de box even lief (of vervelend :mrgreen: ) dan in de box.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 mar 2008 13:09

Mijn neefje heeft tot zijn derde verjaardag dagelijks in de box gespeeld.

Een pedagogische tik is denk ik alleen goed, als dat eht enige is waardoor je kind weer voor rede vatbaar wordt. Als hij of zij even terug op aarde gezet meot worden omdat het kind anders totaal doorslaat.
Zo'n tik mag alleen gegeven worden door één van de ouders en nooit door een leerkracht of andere mensen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 06 mar 2008 13:19

nee door anderen vind ik ook niet goed! Een ander kan bijvoorbeeld wel je kind even stevig vast pakken (niet te hard knijpen natuurlijk :wink: ) of boos aankijken en waarschuwen dat iets niet mag, maar een tik of slaan niet...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 06 mar 2008 13:23

Ik vind dat een box ook alleen een strafmaatregel kan zijn als het kind er niet meer in wil. Anders is de straf niet negatief.
Ik wilde als baby al niet meer in de box. Dan ging ik keihard krijsen. maar ervoor speelde ik wel, urenlang met 1 popje ofzo.
Op mijn tweede werd ik een vreselijk peuterpuber, en heeft mijn moeder een keer mijn arm uit de kom getrokken.
Ze tilde me op, tijdens een veragdering van dr werk ofzo, om me op de gang te zetten (dat was dus ipv slaan en een tik!) maar ik liet me gewoon krijsend vallen. Haha, mijn moeder heeft jaren een schuldgevoel gehad. terwijl ik toch erg vervelend was ;)
En mijn moeder wist al voor ze kinderen had dat ze haar kinderen nooit zou slaan, en dat heeft ze volgehouden, en we zijn allemaal prima kinderen (volgens haarzelf ;) )
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 06 mar 2008 13:30

Ik zie een pedagogische tik (dus een tik die jewel voelt maar niet pijnlijk is) eigenlijk hetzelfde als een kind even bij de kin of bij de arm pakken, gewoon om wat je zegt even extra kracht bij te zetten.

Ik weet nog van één keer dat ik zo vervelend was dat m'n moeder me uit boosheid een klap op m'n wang gaf :oops: Ik schrok me rot, maar wist heel goed dat het mijn eigen schuld was, want ik was echt heel vervelend. Mijn moeder is hier later wel op terug gekomen, ze vond dat ze het niet had mogen doen. Doordat m'n moeder er later op terug kwam vond ik het achteraf helemaal niet erg dat ik was geslagen. Ik heb er wel van geleerd hoe belangrijk het is voor een kind als je als ouder ook je ongelijk toe kunt geven.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 06 mar 2008 13:59

Wij (met zn 4-en) waren altijd erg irritant in de auto van de kerk naar huis toe.
En dan stond vaderlief vaak bij de deuropening thuis,
en als je dan langs liep sloeg hij je op je kont.

Heb er niets aan over gehouden hoor, ook geen haatgevoelens ofzo.
Het was gewoon terecht, volgens mij waren we echt super vervelend namelijk. :redface: :biggrin:

qwast
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor qwast » 06 mar 2008 20:07

Vinden jullie een klap op de kont ook horen bij de pedagogische tik?

In hoeverre moet je rekening houden met de lichamelijke intrigiteit?

Vanaf welke leeftijd is het schadelijk voor een kind?

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 06 mar 2008 21:17

Ik ben vroeger wel met regelmaat geslagen, niet omdat ik zo supervervelend was maar omdat mijn vader zich niet kon beheersen. Ze gingen door het lint als we ook maar "iets" verkeerds hadden gedaan. Dat heeft best wel veel effect op mij gehad, zeker nu ik eenmaal de deur uit ben: Ik ga mijn kinderen NOOIT slaan! Zeker nu je de persoonlijke ervaring heb dat slaan gewoon enorm geestelijk/psygisch er in kan hakken bij een kind.
Een tik vind ik daarentegen wat anders; je laat je kind zien dat het niet mag, je doet hem geen pijn maar weet dan wel: He dit mag ik niet meer doen.
Dat ze je vervolgens uitproberen hebben ze waarschijnlijk de leeftijd voor :mrgreen:
Mijn tante strafte mijn neefje om het volgende: Ze had 100x gezegd: "Niet rennen op de trap." Hij doet het toch en valt van boven naar beneden. Huilen van tot en met natuurlijk. Mijn tante straft hem daar bovenop! Dat vond ik overbodig. De straf was al dat hij van de trap af viel, waarom hem dan nog een keer straffen? VOlgens mij heeft hij het nu wel afgeleerd!!
Ik zou dan ook niet meteen zeggen: "Waarom deed je dat nou?" maar gewoon hem zelf laten nadenken over wat hij fout deed.
Waarom vragen leidt tot agressie (zie Dr.Phil en mijn lerares :mrgreen: )
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 06 mar 2008 22:18

Ik heb vroeger ook wel eens een pak slaag op m'n billen gehad, en heb er niets aan over gehouden. Mijn moeder sloeg dan ook niet uit onmacht maar omdat ze het echt nodig vond op dat moment (en dat gebeurde maar zelden). Om eerlijk te zeggen had ik altijd liever een paar tikken dan een preek :P
Toch wil ik niet gaan slaan later. Ik weet van mezelf dat ik dan eerder ga slaan als ik moe en sjaggo ben, en eerder uit machteloosheid. Bovendien is een tik geven ook makkelijker dan een andere goede straf bedenken en aangezien ik lui ben...
Wie weet zijn er situaties waarbij slaan de enige mogelijkheid is om iemand wat bij te brengen, maar ik kan het me haast niet voorstellen. Mijn nichtje en neefje zijn nu nog zwaar onder de indruk als ik ze in de hoek zet ofzo, dus voorlopig hoef ik nog niet te slaan 8) Ik sta er dan ook versteld van hoe mijn schoonzus haar kinderen van 4 en 2 dingen bijbrengt met gewoon praten, ze zijn niet veel straf gewend en dan komt het veel harder aan als je een keer streng bent.

qwast
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor qwast » 06 mar 2008 22:23

Hippieblijhoofd schreef:Ik heb vroeger ook wel eens een pak slaag op m'n billen gehad, en heb er niets aan over gehouden.

Dan ben ik waarschijnlijk een uitzondering als ik het gevoel heb dat ik er wel iets aan over hebt gehouden...

Terug naar “Archief”