Popversie moet psalmen redden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 23 mei 2003 09:13

Zou de kans niet groter worden dat de kerkelijke jongelui die nu (nog) niets met pop te maken willen hebben, door de psalmen op popmuziek te maken (en dat zou dan goed zijn), de overstap naar de wereldse popmuziek niet sterk verkleinen. Moet je brug waar er 9 verdrinken en 1 goed overkomt behouden? nee toch. Moet je dan een brug naar de wereld (want zo zie ik dit) waardoor er 9 van de kerk raken en 1 naar de kerk komt, dan wel aanprijzen. Denk het ook niet.

Ik denk soms: durven wij ons nog wel te profileren als christenen. Of willen wij ook met de wereld meegenieten en gelijktijdig zeggen ik ben christen. Er staat toch niet voor niets : "strijd dan om in te gaan..." Meedoen, of meelopen met de wereld noem ik geen strijd.
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 23 mei 2003 09:41

Ik ben niet gewend om uitdrukkingen te gebruiken als "wie God kent" omdat ik daar niet zo goed mee uit de voeten kan.
wat jij wel of niet gewend bent zegt niet zoveel over wat mogelijk is... :wink:

Er zijn zoveel mensen die beweren "God te kennen" dat ik maar liever met mensen te maken hebben, die dit niet over zichzelf of anderen zeggen.
een makkelijke houding, dan heb je trouwens keus genoeg....

Als christen hoor je je niet af te zetten tegen de kennis van God of die verdacht te maken. Het is juist je opdracht om ernaar te streven, dus ga aub geen mensen in een kwaad daglicht stellen omdat hun onderscheidingsvermogen groter is. Als ze liegen, dan kun je dat snel genoeg aan hun levenshouding zien.

Als je er moeite voor gedaan hebt om God te leren kennen, kun je in ieder geval wel ongeveer weten wat NIET van God kan zijn.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 23 mei 2003 09:50

Ik ben het met Riebo eens!!!

De wereld moet aan ons zien dat wij Christen zijn en hoe meer wereld gelijkvormigheid er komt des te minder zie je aan ons dat we Christen zijn en volgens mij is dit wel een taak voor ons.....en tuurlijk moeten wij ook door de wereld maar dan wel op een goeie manier

joris

Berichtdoor joris » 23 mei 2003 10:50

Ikke21 schreef:Ik ben het met Riebo eens!!!

De wereld moet aan ons zien dat wij Christen zijn en hoe meer wereld gelijkvormigheid er komt des te minder zie je aan ons dat we Christen zijn en volgens mij is dit wel een taak voor ons.....en tuurlijk moeten wij ook door de wereld maar dan wel op een goeie manier

Hmm, waarom ga je niet gelijk op de kop aan een kruis hangen? met een bordje erboven: vervolgd om Jezus wil.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 23 mei 2003 10:52

joris schreef:

Hmm, waarom ga je niet gelijk op de kop aan een kruis hangen? met een bordje erboven: vervolgd om Jezus wil.

Dat slaat natuurlijk weer helemaal nergens op!!! Mag ik misschien ook mijn mening zeggen?

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 23 mei 2003 10:54

joris schreef:

Ik begrijp deze reactie van jou niet Joris, kan je hem nader toelichten?

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

Warhola
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Warhola » 23 mei 2003 15:52

Ik vind die reactie van Joris juist heel goed te begrijpen. Op sommige punten vinden bijna alle Christenen dat als je met iets mee gaat wat de 'wereld' ook doet dat dat dan wereldgelijkvormigheid is. Maar op vele andere punten worden bepaalde dingen weer goed gepraat of soms zelfs als goed beschouwd. Tja, dan lok je weleens zulke reacties uit denk ik...
The facists of the future will be those people and organisations who are said to be anti-facism

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 mei 2003 16:13

Persoonlijk spreekt Pop muziek me niet zo aan..
Maar laat iedereen op zijn manier God dienen!
Als je dit maar doet naar Geest en Waarheid!!!

Doe mij maar een vernieuwde versie van de psalmen gezongen door celine dion :!:
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 23 mei 2003 16:34

hijwel schreef:

nee, alsjeblieft niet. van mij mogen psalmen best anders, maar dan alsjeblieft wel gezongen door iemand die God ook kent en dat uitstraalt, en dat idee heb ik bij celine dion op onverklaarbare wijze ( :D ) niet zo.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 mei 2003 16:42

Napoleon schreef:
hijwel schreef:

nee, alsjeblieft niet. van mij mogen psalmen best anders, maar dan alsjeblieft wel gezongen door iemand die God ook kent en dat uitstraalt, en dat idee heb ik bij celine dion op onverklaarbare wijze ( :D ) niet zo.

Ja die twijfels had ik ook al... maar ze kan wel goed zingen..
En ja ik kon niet zo snel iemand verzinnen die ook zo mooi kan zingen.
Barbara Steisand mischien..

Ik geloof dat er veel christenen zijn met talent voor zingen.. maar echt naar buiten komt het niet! vind ik heel erg jammer.

Rebecca St James een optie?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 24 mei 2003 06:36

Psalmen hebben iets statigs en vaak een rijke en veelzeggende diepgaande inhoud. Naar mijn gevoel wordt dat sterk vervlakt door de popversie. Het gaat dan vaak niet meer om de inoud als wel om het uiterlijke vertoon. En dat staat me dus echt niet aan.

joepie

Berichtdoor joepie » 24 mei 2003 07:34

Ikke21 schreef:Waarom willen we allemaal met de tijd meegaan??

Denk je nou echt dat dit Gods bedoeling is.....het gaat van kwaad tot erger over een paar jaar staan me met zn alle te dansen en tegelijkertijd een psalm te galmen...... mensen dit kan toch niet?!!

Er is dan wat dat betrefd niks nieuws onder de zon. Kijk maar eens wat de Bijbel ons daarover leert.
Exodus 15:20 Toen nam mirjam, de profetes, de zuster van Aaron, de tamboerijn in haar hand, en alle vrouwen gingen achter haar aan met tamboerijnen en in reidansen. En Mirjam zong hun ten antwoord: Zingt de Here, want hij is hoog verheven; het paard en zijn ruiter stortte Hij in zee.

2 Samuel 6:5 David en het gehele huis van Israel dansten voor het aangezicht des Heeren, onder begeleiding van allerlei (instrumenten van)
Cypressehout, citers, harpen, tamboerijnen, rinkelbellen en cimbalen.

En Mikal die hem daarom verachtte werd van Gods wege gestraft, ze bleef kinderloos. Lees zelf maar verder.

En zo kunnen we lezen van vele liederen die David geschreven heeft en waarbij hij met de harp gespeeld heeft, en niet de woorden die we nu zingen, of met de melodieen die we nu zingen.
Sommige melodieen van nu zijn tenslotte ook maar straatliedjes van vroeger. Dus wat dat betrefd zou het mij niet uitmaken.
Maar de reden vind ik dus onzin. Want er wordt al 50 jaar geprobeerd om de kerk aantrekkelijk te maken voor de jeugd, maar daarom komen doen ze niet.
Ik denk dat de boodschap die God voor ze heeft aantrekkelijk genoeg zou moeten zijn. En met nieuwe melodieen de jeugd denken te trekken en de ouden wegjagen lijkt mij nu ook weer niet zo een goed plan.

joepie

Berichtdoor joepie » 24 mei 2003 07:40

Dat psalmen iets statigs hebben is dus ook weer niet waar. Dat hebben de kerken ervan gemaakt.
Maar als je goed leest hoe David ze schreef en hoe hij ze zong, was er dus niks statigs aan.
Ik denk niet dat Saul David als hofmuzikant gehouden had als hij op de harp muziek had zitten maken met alleen maar hele noten. Denk dat hij dan snel weg was gestuurd.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 24 mei 2003 16:07

Ikke21 schreef:Afkijken doe ik niet want dan krijg ik een 1!!!

De psalmen die je zingt zijn tot Gods eer, daar hoort geen popversie bij!!! Ik geloof nooit dat God d.m.v. zulke pop psalmen geprezen wilt worden!!

:?: Waarom niet :?:

Dus God wil alleen maar geprezen worden dmv langzaam gezongen psalmen ofzo???
Wat ik niet tot Gods eer vind, is als je zo ontzettend langzaam gaat zingen, dat je het overzicht kwijt bent. Dan zijn het alleen maar losse woorden, geen lofprijzing.

God wil geprezen worden, hoe dan ook. Als je hart er maar bij betrokken is.

Waarom moeten we zo krampachtig doen als het om vernieuwingen gaat?
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 24 mei 2003 16:25

lizzz schreef:
Ikke21 schreef:Afkijken doe ik niet want dan krijg ik een 1!!!

De psalmen die je zingt zijn tot Gods eer, daar hoort geen popversie bij!!! Ik geloof nooit dat God d.m.v. zulke pop psalmen geprezen wilt worden!![/quote]

:?: Waarom niet :?:

Dus God wil alleen maar geprezen worden dmv langzaam gezongen psalmen ofzo???
Wat ik niet tot Gods eer vind, is als je zo ontzettend langzaam gaat zingen, dat je het overzicht kwijt bent. Dan zijn het alleen maar losse woorden, geen lofprijzing.

God wil geprezen worden, hoe dan ook. Als je hart er maar bij betrokken is.

Waarom moeten we zo krampachtig doen als het om vernieuwingen gaat?

Vernieuwing hoort bij het leven, dus Ikke21, ik sluit me aan bij Lizzz.

He Lizzz kan zou je Psalmen ook op je celo kunnen spelen :?: Lijkt mij een gaaf gehoor.

Terug naar “Archief”