Veranderingen kerk na scheuring pkn-hersteld

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 07 mar 2008 11:02

Bij ons in de gemeente zijn er wel mensen weggegaan met de scheuring.
Onze gemeente is helemaal niet veranderd door de PKN. Echt helemaal niks. Dus, het hoeft nmiet zo te zijn dat je als gemeente veranderd door de de PKN.

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 07 mar 2008 12:00

Race406 schreef:
Bij de oude dingen verval je veelal in sleur, en de psalmen in de OB daar komt nogal eens de deugdelijkheid in naar voren, als rest van de Verlichting. En veelal is het oude goed in de ogen van de mensen, en is elke verandering per definitie fout. En dat stuit mij tegen de borst.
Als je zegt dat je niet rechts, niet links, niet voor zwaarheid maar voor klaarheid bent, dan duidt dat aan dat je wat ter rechter zijde verkeert in de CGK... :wink: Ik ben deze uitspraak alleen tegengekomen in rechtse(re) kringen namelijk :)

Remonstranten geloven dat mensen die echt bekeerd zijn, weer kunnen kiezen om af te vallen. M.a.w. bekeerden (uitverkorenen in onze begrippen) kunnen dus alsnog verloren gaan. De mens kan dus zelf bepalen of hij/zij in de hemel komt of niet.

Dat betekent dus dat je steeds nieuwe dingen moet doen om te zorgen dat je niet in een sleur vervalt... Weet je hoe je dat noemt?

Het hellend vlak!
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 07 mar 2008 13:26

SimonT schreef:
Race406 schreef:
Bij de oude dingen verval je veelal in sleur, en de psalmen in de OB daar komt nogal eens de deugdelijkheid in naar voren, als rest van de Verlichting. En veelal is het oude goed in de ogen van de mensen, en is elke verandering per definitie fout. En dat stuit mij tegen de borst.
Als je zegt dat je niet rechts, niet links, niet voor zwaarheid maar voor klaarheid bent, dan duidt dat aan dat je wat ter rechter zijde verkeert in de CGK... :wink: Ik ben deze uitspraak alleen tegengekomen in rechtse(re) kringen namelijk :)

Remonstranten geloven dat mensen die echt bekeerd zijn, weer kunnen kiezen om af te vallen. M.a.w. bekeerden (uitverkorenen in onze begrippen) kunnen dus alsnog verloren gaan. De mens kan dus zelf bepalen of hij/zij in de hemel komt of niet.

Dat betekent dus dat je steeds nieuwe dingen moet doen om te zorgen dat je niet in een sleur vervalt... Weet je hoe je dat noemt?

Het hellend vlak!

Ik zeg niet dat je perse dingen moet veranderen, maar als mensen niet meer weten waarom ze dingen doen zoals ze altijd gedaan hebben, ofwel niet nadenken maar meedoen met de meute en niet weten waarom, dan is het tijd om die zaken een goed tegen het licht (Licht?) te houden. Of de mensen moeten gaan nadenken waarom ze dingen wel of niet doen/geloven.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 07 mar 2008 13:34

SimonT schreef:Dat betekent dus dat je steeds nieuwe dingen moet doen om te zorgen dat je niet in een sleur vervalt... Weet je hoe je dat noemt?

Het hellend vlak!
Ah, het argument van de reformatorische goegemeente om geen verandering toe te staan; het hellend vlak. Want het spreekt vanzelf dat als we andere gezangen naast OB gaan zingen, dat we dan remonstrantse dwaalleren in de kerk toe zullen staan en spoedig de lichamelijke opstanding loochenen. Tja, da's logisch. :roll:
Andere gezangen naast de Oude of Nieuwe Berijming betekent dat je die eeuwenoude en nog altijd actuele boodschap, dat eeuwige evangelie toegangelijk maakt voor mensen die niet in 1800 zijn blijven steken. Het betekent dat je niet vasthoudt aan een achterlijke manier van zingen waarbij je elke lettergreep dermate lang rekt zodat je zonder boekje niet meer begrijpt wat er gezongen wordt, het betekent dat mensen die niet in die traditie zijn opgegroeid kunnen begrijpen wat er wordt gezegd in plaats van een vertaling naar ABN nodig te hebben, het betekent de vorm (niet de boodschap en inhoud!) aanpasssen aan de tijd en het betekent dat je geen zaken als een psalmberijming heilig verklaart.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 07 mar 2008 13:58

Machiavelli schreef:het betekent de vorm (niet de boodschap en inhoud!) aanpasssen aan de tijd en het betekent dat je geen zaken als een psalmberijming heilig verklaart.

De gereformeerde gezindte zou er volgens mij nu juist bij gebaat zijn als eens niet de vorm, maar juist de inhoud zou worden aangepast. Immers, de cruciaalste gereformeerde vraag -hoe ben ik rechtvaardig voor God?- is ten diepste geen bijbelse vraag maar komt voort uit een worsteling van theologen uit een vervlogen eeuw. En of die vraag nog actueel is, betwijfel ik, alle grote woorden ten spijt. De actuele vraag is nu : bestaat God uberhaupt wel?
Welk antwoord geeft de gereformeerde theologie bijvoorbeeld op de actuele vraag naar het lijden van de mens en de almachtige God (denk aan Auschwitz) ? De gereformeerde theologie heeft al honderden jaren niets nieuws voortgebracht en is verzadigd en verkwikt geworden.
Maar als hedendaagse existentiele vragen voor ons niet van belang zijn, als we niet meer worstelen met het leven an sich, dan zijn we koud noch warm geworden en leven we in het verleden. En verdienen we het dat we verdwijnen.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 07 mar 2008 14:21

Machiavelli schreef:
SimonT schreef:Dat betekent dus dat je steeds nieuwe dingen moet doen om te zorgen dat je niet in een sleur vervalt... Weet je hoe je dat noemt?

Het hellend vlak!
Ah, het argument van de reformatorische goegemeente om geen verandering toe te staan; het hellend vlak. Want het spreekt vanzelf dat als we andere gezangen naast OB gaan zingen, dat we dan remonstrantse dwaalleren in de kerk toe zullen staan en spoedig de lichamelijke opstanding loochenen. Tja, da's logisch. :roll:
Andere gezangen naast de Oude of Nieuwe Berijming betekent dat je die eeuwenoude en nog altijd actuele boodschap, dat eeuwige evangelie toegangelijk maakt voor mensen die niet in 1800 zijn blijven steken. Het betekent dat je niet vasthoudt aan een achterlijke manier van zingen waarbij je elke lettergreep dermate lang rekt zodat je zonder boekje niet meer begrijpt wat er gezongen wordt, het betekent dat mensen die niet in die traditie zijn opgegroeid kunnen begrijpen wat er wordt gezegd in plaats van een vertaling naar ABN nodig te hebben, het betekent de vorm (niet de boodschap en inhoud!) aanpasssen aan de tijd en het betekent dat je geen zaken als een psalmberijming heilig verklaart.

Tsja maar als je al die nieuwe liederen uit bijbels oogpunt moet kunnen verantwoorden blijven er bar weinig over! Bovendien wat staat er in die liederen dat niet in de psalmen te vinden is?

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 07 mar 2008 14:57

SimonT schreef:Tsja maar als je al die nieuwe liederen uit bijbels oogpunt moet kunnen verantwoorden blijven er bar weinig over!

Dan blijt er nog genoeg over, daarnaast betekent dat niet meteen dat je die liederen die wel verantwoord niet kunt zingen, dat betekent ook niet dat je moet vasthouden aan een archaische manier van zingen.

SimonT schreef:Bovendien wat staat er in die liederen dat niet in de psalmen te vinden is?
Teksten waarin de kruisinging en opstranding van Christus wordt bezongen blijvoorbeeld. De Bijbel bestaat niet slechts uit psalmen. Dan nog betekent psalmen zingen niet per se dat je alleen maar oude berijming op anderhalve noot moet zingen. De tijd heeft sinds 1773 niet stilgestaan hoor.

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 07 mar 2008 15:14

nee klopt, maar de bijbel is ook nu actueel dus de psalmen ook!

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 07 mar 2008 15:16

SimonT schreef:nee klopt, maar de bijbel is ook nu actueel dus de psalmen ook!
Niemand beweert van niet. Alleen is een vertaling uit 1773 niet bepaald up to date, op hele noten zingen ook niet en andere liederen kunnen een mooie aanvulling vormen op psalmen.

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 07 mar 2008 15:26

Machiavelli schreef:
SimonT schreef:nee klopt, maar de bijbel is ook nu actueel dus de psalmen ook!
Niemand beweert van niet. Alleen is een vertaling uit 1773 niet bepaald up to date, op hele noten zingen ook niet en andere liederen kunnen een mooie aanvulling vormen op psalmen.

ja und? je ruilt je vrouw na 60 jaar toch ook niet in omdat ze niet meer van deze tijd is?

De beweging van het tegen zijn op hele noten zingen heb ik nog nooit een steekhoudend argument horen geven dus als jij het kan ga je gang

daar hebben we de 12 gezangen voor :wink:

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 07 mar 2008 15:34

SimonT schreef:De beweging van het tegen zijn op hele noten zingen heb ik nog nooit een steekhoudend argument horen geven dus als jij het kan ga je gang

daar hebben we de 12 gezangen voor :wink:

De hele noten zijn ingevoerd omdat de mensheid toen in die jaren 1. Niet erg mooi kon zingen, 2. De liederen niet kende.

Zong David bij zijn harp op hele noten?
Zong het volk bij de tempel hun blijdschap uit op hele noten?
Danste David op hele noten voor de ark uit toen die weer terug kwam?

Vertel eens.....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 07 mar 2008 16:29

SimonT schreef:ja und? je ruilt je vrouw na 60 jaar toch ook niet in omdat ze niet meer van deze tijd is?

Mijn vrouw niet, een broek wel, evenals een auto. En het is niet na zestig jaar, maar iets veel meer. Het is een berijming die uit 1773 stamt!

SimonT schreef:De beweging van het tegen zijn op hele noten zingen heb ik nog nooit een steekhoudend argument horen geven dus als jij het kan ga je gang

Het is erg traag, klanken worden dermate uitgerekt dat het zonder boekje niet duidelijk is wat er gezongen wordt en het is uit de tijd.
Wat is er tegen ritmisch zingen? Wat is er tegen nieuwe berijming? Waarom accepteer je tekortkomingen bij de oude berijming wel en bij al het andere niet?

SimonT schreef:daar hebben we de 12 gezangen voor :wink:
Ah, 65 boeken samengeperst in 12 gezangen. :roll:

jmpauw
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 07 mar 2008 16:33

Sjonge, Simon, weet je nog meer van zulke argumenten?

SimonT schreef:
Machiavelli schreef:Niemand beweert van niet. Alleen is een vertaling uit 1773 niet bepaald up to date, op hele noten zingen ook niet en andere liederen kunnen een mooie aanvulling vormen op psalmen.

ja und? je ruilt je vrouw na 60 jaar toch ook niet in omdat ze niet meer van deze tijd is?

Vanzelf niet, want als je een vrouw van 60 hebt, zul je zelf ook ongeveer dezelfde leeftijd hebben en ben je dus zelf ook niet meer van deze tijd en ben je blij dat je dat 'niet van deze tijd' gevoel met je vrouw van 60 kunt delen ...

Dat zegt wellicht meer over jou dan over die 'beweging'! Een van de sterkste argumenten tegen isoritmisch (= op hele noten :mrgreen:) zingen, is wel de vraag: waarom zouden we eigenlijk isoritmisch zingen?!
Welke zinnige reden kun je aandragen om isoritmisch te zingen, terwijl onze Schepper Zijn schepselen zo'n rijkdom aan muzikale gaven heeft gegeven, en terwijl het indruist tegen elke muzikale intuïtie (een kind begint nooit met isoritmisch zingen :wink: )?

SimonT schreef:daar hebben we de 12 gezangen voor :wink:

Waarvoor? Om als je ze uitgezongen hebt, telkens weer opnieuw te beginnen, terwijl de Heere ons in Zijn Woord Zelf aanspoort om NIEUWE liederen te zingen (en dus ook te maken, want anders kun je ze niet zingen)?!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Teken de petitie op http://www.axci.nl/eerwraak

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 07 mar 2008 20:13

elbert schreef:Volgens mij is dit een topic over veranderingen in de pkn na de scheuring.
Interne CGK discussies moeten misschien maar in een ander topic gevoerd worden. ;)

Vind ik niet want de kerk waartoe ik behoor komt uit de pkn!!!
Dus een zijtak in de discussie moet in deze wel kunnen.
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 07 mar 2008 20:19

Race406 schreef:

Nee ik behoor niet tot de rechterzijde (komt dat hokjes denken weer naar voren) maar ik toets wel alles of het bijbels is of niet.

race406 schreef:Remonstranten geloven dat mensen die echt bekeerd zijn, weer kunnen kiezen om af te vallen. M.a.w. bekeerden (uitverkorenen in onze begrippen) kunnen dus alsnog verloren gaan. De mens kan dus zelf bepalen of hij/zij in de hemel komt of niet.

En daar zijn sommige liederen op gebaseerd op de gedachtegoed van de remonstranten, daarom is kijken of het bijbels is een goed recht.
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

Terug naar “Archief”