Bij ons in de gemeente zijn er wel mensen weggegaan met de scheuring.
Onze gemeente is helemaal niet veranderd door de PKN. Echt helemaal niks. Dus, het hoeft nmiet zo te zijn dat je als gemeente veranderd door de de PKN.
Moderator: Moderafo's
Race406 schreef:
Bij de oude dingen verval je veelal in sleur, en de psalmen in de OB daar komt nogal eens de deugdelijkheid in naar voren, als rest van de Verlichting. En veelal is het oude goed in de ogen van de mensen, en is elke verandering per definitie fout. En dat stuit mij tegen de borst.
Als je zegt dat je niet rechts, niet links, niet voor zwaarheid maar voor klaarheid bent, dan duidt dat aan dat je wat ter rechter zijde verkeert in de CGK...Ik ben deze uitspraak alleen tegengekomen in rechtse(re) kringen namelijk
![]()
Remonstranten geloven dat mensen die echt bekeerd zijn, weer kunnen kiezen om af te vallen. M.a.w. bekeerden (uitverkorenen in onze begrippen) kunnen dus alsnog verloren gaan. De mens kan dus zelf bepalen of hij/zij in de hemel komt of niet.
SimonT schreef:Race406 schreef:
Bij de oude dingen verval je veelal in sleur, en de psalmen in de OB daar komt nogal eens de deugdelijkheid in naar voren, als rest van de Verlichting. En veelal is het oude goed in de ogen van de mensen, en is elke verandering per definitie fout. En dat stuit mij tegen de borst.
Als je zegt dat je niet rechts, niet links, niet voor zwaarheid maar voor klaarheid bent, dan duidt dat aan dat je wat ter rechter zijde verkeert in de CGK...Ik ben deze uitspraak alleen tegengekomen in rechtse(re) kringen namelijk
![]()
Remonstranten geloven dat mensen die echt bekeerd zijn, weer kunnen kiezen om af te vallen. M.a.w. bekeerden (uitverkorenen in onze begrippen) kunnen dus alsnog verloren gaan. De mens kan dus zelf bepalen of hij/zij in de hemel komt of niet.
Dat betekent dus dat je steeds nieuwe dingen moet doen om te zorgen dat je niet in een sleur vervalt... Weet je hoe je dat noemt?
Het hellend vlak!
Ah, het argument van de reformatorische goegemeente om geen verandering toe te staan; het hellend vlak. Want het spreekt vanzelf dat als we andere gezangen naast OB gaan zingen, dat we dan remonstrantse dwaalleren in de kerk toe zullen staan en spoedig de lichamelijke opstanding loochenen. Tja, da's logisch.SimonT schreef:Dat betekent dus dat je steeds nieuwe dingen moet doen om te zorgen dat je niet in een sleur vervalt... Weet je hoe je dat noemt?
Het hellend vlak!
Machiavelli schreef:het betekent de vorm (niet de boodschap en inhoud!) aanpasssen aan de tijd en het betekent dat je geen zaken als een psalmberijming heilig verklaart.
Machiavelli schreef:Ah, het argument van de reformatorische goegemeente om geen verandering toe te staan; het hellend vlak. Want het spreekt vanzelf dat als we andere gezangen naast OB gaan zingen, dat we dan remonstrantse dwaalleren in de kerk toe zullen staan en spoedig de lichamelijke opstanding loochenen. Tja, da's logisch.SimonT schreef:Dat betekent dus dat je steeds nieuwe dingen moet doen om te zorgen dat je niet in een sleur vervalt... Weet je hoe je dat noemt?
Het hellend vlak!![]()
Andere gezangen naast de Oude of Nieuwe Berijming betekent dat je die eeuwenoude en nog altijd actuele boodschap, dat eeuwige evangelie toegangelijk maakt voor mensen die niet in 1800 zijn blijven steken. Het betekent dat je niet vasthoudt aan een achterlijke manier van zingen waarbij je elke lettergreep dermate lang rekt zodat je zonder boekje niet meer begrijpt wat er gezongen wordt, het betekent dat mensen die niet in die traditie zijn opgegroeid kunnen begrijpen wat er wordt gezegd in plaats van een vertaling naar ABN nodig te hebben, het betekent de vorm (niet de boodschap en inhoud!) aanpasssen aan de tijd en het betekent dat je geen zaken als een psalmberijming heilig verklaart.
SimonT schreef:Tsja maar als je al die nieuwe liederen uit bijbels oogpunt moet kunnen verantwoorden blijven er bar weinig over!
Teksten waarin de kruisinging en opstranding van Christus wordt bezongen blijvoorbeeld. De Bijbel bestaat niet slechts uit psalmen. Dan nog betekent psalmen zingen niet per se dat je alleen maar oude berijming op anderhalve noot moet zingen. De tijd heeft sinds 1773 niet stilgestaan hoor.SimonT schreef:Bovendien wat staat er in die liederen dat niet in de psalmen te vinden is?
Machiavelli schreef:Niemand beweert van niet. Alleen is een vertaling uit 1773 niet bepaald up to date, op hele noten zingen ook niet en andere liederen kunnen een mooie aanvulling vormen op psalmen.SimonT schreef:nee klopt, maar de bijbel is ook nu actueel dus de psalmen ook!
SimonT schreef:De beweging van het tegen zijn op hele noten zingen heb ik nog nooit een steekhoudend argument horen geven dus als jij het kan ga je gang
daar hebben we de 12 gezangen voor
SimonT schreef:ja und? je ruilt je vrouw na 60 jaar toch ook niet in omdat ze niet meer van deze tijd is?
SimonT schreef:De beweging van het tegen zijn op hele noten zingen heb ik nog nooit een steekhoudend argument horen geven dus als jij het kan ga je gang
Ah, 65 boeken samengeperst in 12 gezangen.SimonT schreef:daar hebben we de 12 gezangen voor
SimonT schreef:Machiavelli schreef:Niemand beweert van niet. Alleen is een vertaling uit 1773 niet bepaald up to date, op hele noten zingen ook niet en andere liederen kunnen een mooie aanvulling vormen op psalmen.
ja und? je ruilt je vrouw na 60 jaar toch ook niet in omdat ze niet meer van deze tijd is?
SimonT schreef:daar hebben we de 12 gezangen voor
elbert schreef:Volgens mij is dit een topic over veranderingen in de pkn na de scheuring.
Interne CGK discussies moeten misschien maar in een ander topic gevoerd worden.
Race406 schreef:
![]()
race406 schreef:Remonstranten geloven dat mensen die echt bekeerd zijn, weer kunnen kiezen om af te vallen. M.a.w. bekeerden (uitverkorenen in onze begrippen) kunnen dus alsnog verloren gaan. De mens kan dus zelf bepalen of hij/zij in de hemel komt of niet.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten