Moeder en studie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 16 feb 2008 12:11

Hé Jamillah, wat leuk is dat zeg! Volgens mij zitten we zo'n beetje in hetzelfde schuitje... Ik ga na de zomer ook (weer) beginnen met de deeltijd PABO, 'k heb er al zo'n onwijze zin in! Vier jaar geleden was ik al begonnen met de deeltijd PABO, maar toen raakte ik zwanger en dat gaf zulke complicaties dat ik al heel snel moest stoppen. Daar baal ik echt nog steeds van (niet van ons dochtertje, hoor...). Inmiddels is die alweer bijna vier en we hebben er nog een dochtertje bij van bijna vier maanden. Ik heb ook zoiets van: nu of nooit! Nou, dan wordt het dus 'nu'. 'k Heb ook alle oppas al rond voor als de PABO weer gaat starten, heerlijk, ik heb er echt zin in!

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 16 feb 2008 12:13

RECI-TATIVO schreef:Mooie keuze, gefeliciteerd. Uit ervaring weet ik dat je beter jong kunt beginnen dan later. Het is een zeepbel te denken dat je later als de kinderen groter zijn meer tijd te hebben om te studeren. Het tilt je ook even boven het leven van alledag uit. Dat klinkt misschien negatiever dan ik het bedoel, maar je snapt het vast wel. Het is leuk en goed om je breed te oriënteren, zeker als je nog jong bent en wat jezelf al schrijft, je weet ook niet hoe de toekomst eruit ziet.

Dank Reci, ik begrijp inderdaad wat je bedoeld. Wij zitten nu nog te dubben of ik niet nog 1 jaar wacht tot in elk geval de oudste op school zit. Vooral mijn man raad me dat aan omdat twee kinderen om je heen overdag veel energie kost en je zeer weinig tijd hebt om overdag iets aan studie te doen. Met 1 kindje is dat alweer makkelijker. Maar het voelt voor mij zo alsof het een weggegooit jaar zou zijn dan. Ik zou als Boudin naar school gaat mooi al 1 jaar binnen kunnen hebben..
En als ik dan kijk naar de afgelopen hectische drie jaar waarin ik twee kindjes kreeg en verhuist ben. Toen had ik al de wens de pabo te doen, maar gewoon echt geen tijd/ energie. En nu hou ik in elk geval in de avonden zoveel tijd over dat ik alle CSI's, House, Wie is de Mol en Hermans tent is top kan volgen. Dan denk ik, die tijd kan ik beter besteden.8)

Ik kreeg vandaag de brochure binnen die ik online besteld had en een uitnodiging voor de open dag! In het boekje stonden de studiekosten van dit seizoen en zag dat het voor deeltijd goedkoper is dan voor voltijd. Daar ben ik erg blij mee want dat maakt het financiele plaatje meer compleet en kan ik misschien zelfs een dagje markt laten schieten om te studeren.

Hoe meer ik er over nadenk, erover praat en erover lees, hoe meer zin ik er in krijg. Ga vanmiddag even met een vriendin bellen die ook deeltijd deed/ zwanger was/ kind kreeg en nu aan het afstuderen is.

Sorry voor het lange verhaal maar ik zit er nogal vol van geloof ik.. :mrgreen:

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 16 feb 2008 12:18

Merisja schreef:Hé Jamillah, wat leuk is dat zeg! Volgens mij zitten we zo'n beetje in hetzelfde schuitje... Ik ga na de zomer ook (weer) beginnen met de deeltijd PABO, 'k heb er al zo'n onwijze zin in! Vier jaar geleden was ik al begonnen met de deeltijd PABO, maar toen raakte ik zwanger en dat gaf zulke complicaties dat ik al heel snel moest stoppen. Daar baal ik echt nog steeds van (niet van ons dochtertje, hoor...). Inmiddels is die alweer bijna vier en we hebben er nog een dochtertje bij van bijna vier maanden. Ik heb ook zoiets van: nu of nooit! Nou, dan wordt het dus 'nu'. 'k Heb ook alle oppas al rond voor als de PABO weer gaat starten, heerlijk, ik heb er echt zin in!

Wat gaaf om te lezen Merisja!! Misschien kunnen we elkaar hier wel op de hoogte houden van de ontwikkelingen! Waar ga je de pabo volgen als ik vragen mag? Spannend hoor allemaal.. Ik ben nu zo'n zes jaar uit de schoolbanken en het lijkt me toch zo eng om bijvoorbeeld weer zo'n tentamenweek te hebben, brrr...
:oops:

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 16 feb 2008 12:18

Ik kreeg vandaag de brochure binnen die ik online besteld had en een uitnodiging voor de open dag! In het boekje stonden de studiekosten van dit seizoen en zag dat het voor deeltijd goedkoper is dan voor voltijd. Daar ben ik erg blij mee want dat maakt het financiele plaatje meer compleet en kan ik misschien zelfs een dagje markt laten schieten om te studeren.

Je krijgt toch (bijna) alles vergoed van de IB groep? In ieder geval het lesgeld! Je moet alleen de boeken zelf betalen, maar als je dat tweedehands doet, valt dat op zich nog best mee.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 16 feb 2008 12:19

Is dat zo? Ik dacht dat dat inkomensafhankelijk is, maar ik ga het wel uitzoeken allemaal..

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 16 feb 2008 12:24

Ahum, ik geloof dat ik nog niet zo handig ben in dat 'quoten'... Ik schreef dus dat je volgens mij bijna alles vergoed krijgt door de IB. Tenminste, vier jaar geleden kreeg ik al het schoolgeld vergoed. Maar toen moest ik voor de kerst alweer stoppen, dus toen heb ik wel een gedeelte terug moeten betalen, maar goed, het is ook niet de bedoeling dat je eerder stopt! :lol:

Maarre...ik ga ook in Gouda, is niet zo ver van ons vandaan (Woerden). 'k Heb eerst nog zitten dubben voor Zwolle, die hebben de PABO één dag in de week, maar dan heb je weer zo'n ontzettende lange reistijd. Én dan moet je natuurlijk wel voor één hele dag oppas hebben. Ik wil proberen om na de vakantie ook al in het onderwijs te gaan werken (als het kan 2 1/2 dag) en dan moet je zoveel oppas hebben, dat ik toch maar voor twee avonden in week heb gekozen. En dat heeft dus de Driestar. Misschien worden we wel klasgenootjes :lol: !!

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 16 feb 2008 12:50

Wie weet Merisja :)

Net vriendin gebeld en die heeft me weer helemaal van de wijs gebracht :mrgreen:

Ze heeft de pabo in Ede gedaan. 1.5 dag voor de klas, (in elk geval in het onderwijs). Vijf weken twee dagen naar school en de andere 5 weken 1 dag naar school. Twee jaar en afgestudeerd......
Oja en alles was gefinancieerd en ze kreeg een OV ook nog.

Wow, dat klinkt ook wel erg aanlokkelijk. Maar moet ik wel een berg oppas regelen, ik weet niet of dat gaat lukken allemaal.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 16 feb 2008 13:28

Vaag, want ik krijg niks, omdat ik deeltijd doe. Er werd mij gezegd dat deeltijdopleidingen nooit vergoed worden. En dan is het best veel geld, met een gezinnetje, denk ik.

Maarre...ik moet wel zeggen dat de CHE een erg leuke school is, en zeker bij de pabo erg leuke docenten. En misschien wat breder, omdat Gouda best wel gericht is op de meer reformatorische scholen, en Ede heel breed.

Ben benieuwd wat het gaat worden ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 16 feb 2008 13:38

Vt of dt maakte in het verleden niet uit. Voor mijn dt. studie voor de eerstegraads bevoegdheid VO kreeg ik het ook gewoon. Lees meer:

http://www.ib-groep.nl/particulier/Info ... gemeen.asp

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 16 feb 2008 13:55

jamillah schreef:Wie weet Merisja :)

Net vriendin gebeld en die heeft me weer helemaal van de wijs gebracht :mrgreen:

Ze heeft de pabo in Ede gedaan. 1.5 dag voor de klas, (in elk geval in het onderwijs). Vijf weken twee dagen naar school en de andere 5 weken 1 dag naar school. Twee jaar en afgestudeerd......
Oja en alles was gefinancieerd en ze kreeg een OV ook nog.

Wow, dat klinkt ook wel erg aanlokkelijk. Maar moet ik wel een berg oppas regelen, ik weet niet of dat gaat lukken allemaal.

Maar dan moet je dus wel een school hebben waar je al aan de slag kunt. Dan ben je dus sowieso 3,5 dag per week weg; die andere vijf weken dan 2,5 dag. Klinkt zeker wel aanlokkelijk, ja, zeker ook omdat je dan met twee jaar klaar bent. Maar tja, ik geloof dat ik dat ook niet ga redden qua oppas. Die moet ook betaald worden. Volgens mij gaat het dan wel weer erg veel kosten. Maarre...ik schreef dat ik twijfelde tussen Zwolle en Gouda maar dat was dus Ede en Gouda...

André

Berichtdoor André » 16 feb 2008 14:12

jamillah schreef:
RECI-TATIVO schreef:Mooie keuze, gefeliciteerd. Uit ervaring weet ik dat je beter jong kunt beginnen dan later. Het is een zeepbel te denken dat je later als de kinderen groter zijn meer tijd te hebben om te studeren. Het tilt je ook even boven het leven van alledag uit. Dat klinkt misschien negatiever dan ik het bedoel, maar je snapt het vast wel. Het is leuk en goed om je breed te oriënteren, zeker als je nog jong bent en wat jezelf al schrijft, je weet ook niet hoe de toekomst eruit ziet.

Dank Reci, ik begrijp inderdaad wat je bedoeld. Wij zitten nu nog te dubben of ik niet nog 1 jaar wacht tot in elk geval de oudste op school zit. Vooral mijn man raad me dat aan omdat twee kinderen om je heen overdag veel energie kost en je zeer weinig tijd hebt om overdag iets aan studie te doen. Met 1 kindje is dat alweer makkelijker. Maar het voelt voor mij zo alsof het een weggegooit jaar zou zijn dan. Ik zou als Boudin naar school gaat mooi al 1 jaar binnen kunnen hebben..
Ik denk dat als je beide kids op school hebt je de meeste tijd hebt om aan je studie te besteden. Je bent nog hartstikke jong, wat is nu één jaar op jou leeftijd? :P
Je mag tegenwoordig weer tot je 65ste werken, dusch. 8)

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 16 feb 2008 14:47

Je hebt wel gelijk André.. Maar die kriebels hee, ik wil gewoon starten. Iets doen!

Maar wat Merisja ook zegt, ik zal als ik naar Ede ga ook een baan moeten hebben.

Moeilijk allemaal :?

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 16 feb 2008 17:01

jamillah schreef:@Funlover, als ik start dan start ik het liefst meteen in september aan de Driestar in Gouda. Daar heb ik onlangs ook gezeten en ik vind het een heel fijne school. Voor welke groep sta jij?

Hee Jamillah.
Ik ben opt moment bijna klaar met de pabo in Gouda. Heb alles gehaald, moet alleen mijn lio nog volbrengen, en daar ben ik nu mee bezig.
Heb de 0 groep dus echt eigen klasje, eigen kinderen en mag aansluitend tot de zomervakantie blijven werken.

De pabo in Gouda is een super fijne school...! Een aanrader dus...! Hele positieve sfeer etc....
Voor welke doelgroep zou jij les willen geven?
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 16 feb 2008 17:42

Hartstikke leuk dat je weer naar school gaat Jamillah! Veel succes met alles, en natuurlijk veel plezier :)

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 17 feb 2008 14:51

Ben je hier en daar al bij wat scholen navraag aan het doen, Jamillah, of je er eventueel kunt werken? Misschien moet je ook die open dag eerst maar eens afwachten; heerlijk al je vragen spuien enzo. Je hoort nu van alles van alle kanten en dan weet je het op een gegeven moment ook niet meer. En dat gevoel wat je hebt: ik wil wat gaan dóen!!!! Dat is zo herkennend! Echt, als het ook maar even kan zou ik het echt aanraden om na de zomer te gaan beginnen! Elk jaar eerder is er weer één! MAar goed, dat is ook een beetje mijn gevoel...

Terug naar “Archief”