En natuurlijk, uitzonderingen bevestigen de regel

Moderator: Moderafo's
eljoenai schreef:Een van de problemen met de kinderdoop is de keuze van je ouders. Zoals in vele familie's en ook mijn familie, was het meer traditie dan een stap in geloof. Zo kan je wel gedoopt zijn, maar nog nooit met het evangelie in aanraking gekomen zijn. Helaas is dit meer regel dan uitzondering.
Riska schreef:Dat is niet regel, maar wel degelijk uitzondering. In ieder geval hangt het van de kerk af waar ouders de doop van hun kind begeren.
In een gesprek met de predikant wordt al gauw duidelijk of het uit geloofsovertuiging is of 'omdat het nou eenmaal zo hoort'. In onze gemeente vinden er meerdere gesprekken plaats met de a.s. doopouders als blijkt dat de beweegredenen niet geheel helder zijn. En de doopvragen hebben al een vorm van belijdenis van de ouders in zich...
Eljoenai schreef:Je weet net zo goed als ik, dat wanneer ouders geweigerd worden om hun kinderen te dopen bij de ene kerk, dan gaan zij toch naar de andere kerk, waar men niet zo strikt zijn.
Riska schreef:Eljoenai schreef:Je weet net zo goed als ik, dat wanneer ouders geweigerd worden om hun kinderen te dopen bij de ene kerk, dan gaan zij toch naar de andere kerk, waar men niet zo strikt zijn.
Beetje moeilijk in een woonplaats waar onze kerk (voorheen GKN) zowat als de 'lichtste' wordt gezien. De overige kerken zijn allemaal orthodoxer (van Geref. Bond binnen de Hervormde Kerk tot twee Gergems - vraag me niet precies welke, de een is iets 'lichter' dan de andere...)
Het is dus wel een grote zorg, als we genoodzaakt zijn de doop te weigeren, omdat het gevolg meestal is dat men de kerk voorgoed de rug toedraait... Maar dat betekent niet dat iedereen en alles maar kan krijgen wat hij/zij wil...
Riska schreef:Het is dus wel een grote zorg, als we genoodzaakt zijn de doop te weigeren, omdat het gevolg meestal is dat men de kerk voorgoed de rug toedraait... Maar dat betekent niet dat iedereen en alles maar kan krijgen wat hij/zij wil...
Kan ik goed begrijpen op eenzelfde manier voel ik mij meer verbonden met bepaalde baptistische groeperingen in de US en UK dan met kerken van gereformeerde lap gescheurd (verscheurd vooral) in ons kleine kikkerlandje..Ik moet je eerst zeggen, dat ik me als (credo) baptist me in nederland meer verbonden voel met de orthodoxe gereformeerde gezindte, dan met de meeste evangelische/baptisten gemeentes.
Absoluut, ik dus ookIk heb enorm moeite met de arminiaanse leer en goedkope genade die er vaak verkondigd wordt, en kan me ook moeilijk vinden met de vaak mensgerichte aantrekkelijke kerkdiensten. Op dat gebied kan ik me volkomen voegen bij Calvijn en de puriteinen die de "regulative principle of worship" (De eredienst alleen beperken zoals God het ons in Zijn Woord gebeoden heeft) hadden voor de orde en invulling van de erediensten.
Ik vermoed dat wij dus heel veel gemeen hebbenAls me vraagt of alle kinderdopers verloren gaan?
Zoals ik eerder deelde, voel ik me in de theologische visie meer verbonden met gereformeerde gezindte (dus ook zuigelingendopers) dan met vele evangelische kerken. Als ik ooit zou moeten verhuizen, zou ik waarschijnlijk eerder naar een gereformeerde kerk gaan dan evangelisch, ondanks de verschillende visie op de doop. Ik voel me als gereformeed baptist (als ik dit woord mag gebruiken) verbonden met de 5 punten van het calvinisme, Heidelbergse catechimus (m.uv. de zuigelingendoop), Westminster confessie (m.u.v zuigelingendoop en presbyteriaanse kerkregering). Wat ik onderschrijf is:
* 1729 Goat Yard Declaration of Faith
* 1646 & 1689 Baptist Confession of faith
* 1595 The Lambeth Articles
* 1618-1619 The Canons of Dordt
De London Baptist Confession 1689 komt erg overeen met de westminster confession, m.uv. de doop en kerkregering.
Klopt, maar kijk eens op http://www.refo-baptisten.nlHier in nederland zijn er zover ik weet bijna geen calvinistische baptisten gemeentes. Ik wel individueen, maar geen gemeente's, zoals je dit wel in de U.K en U.S hebt.
Absoluut, dat is bijvoorbeeld ook iets wat vooral de reformatorische hoek nooit zal stellenOndanks dat ik de zuigelingen overtuigd doop afwijs, betekent natuurlijk niet dat ik hen niet als ware gelovigen zou zien. De doop maakt niet zalig (zoals de ex opera operato van de RKK het leert), maar de wedergeboorte en levend geloof in de Here Jezus Christus.
Zoals Haddon Spurgeon, George Whitefield, John Bunyan? *Zou het zo fijn vinden als er in Nederland dat soort kerken waren ...* John Owen
* Johannes Calvijn
* Herman Hoeksema
* David Brainerd
* Jonathan Edwards
* Augustus Toplady
* en zijn er nog veel meer......
Bevlogen schreef:Goede vriend van me laat zich binnenkort overdopen. Hij was voor zover ik weet al wel gedoopt, maar heeft hij met het geloof lange tijd niets gedaan. Uiteindelijk kwam hij tot geloof en nu wil hij zich laten overdopen. Vroeg me af hoe jullie tegen zoiets aankijken. Is het goed of fout?
Riska schreef:Het gaat wel om de reden als het geweigerd wordt...
Wanneer de predikant merkt dat ouders zoekende zijn is het helemaal anders en zal de doop wel bediend worden. Aan de ouders zal in dat geval een aantal gesprekken of een kring geloofsopvoeding geboden worden... maar ook als ze dat niet willen zal er wel gedoopt worden, want 'zoekende' is een begin van geloven (naar wij hopen en bidden).
Raido schreef:Ja, ik vind dat logisch om de stomme reden dat de persoon uit die (koptische ?) kerk geen lid is van de gemeente en zodoende kan hij ook niet het ja woord geven op de doop van het kind
'Tot welke kerk iemand behoort is niet belangrijk'.... Dus is het volgens jou mogelijk dat een 'belijdende katholiek' zijn kind kan laten dopen in een Gereformeerde Kerk en daarmee zegt dat hij het kind ook zal opvoeden in de 'voorzeide' leer 'alhier gepreekt' (het kan zijn dat de GKN/GKv dat soort dingen geschrapt heeft, zou een bloody shame zijn). Hoe kun je dat beloven bij de doop van je kind wanneer jezelf geen lid bent en misschien zelfs lid van een kerkverband met tegengestelde theologische denkbeelden?Ik vind dat dus niet logisch. Tot welke kerk iemand behoort is niet belangrijk. Het gaat erom of iemand in God gelooft, in het verzoeningswerk van Christus en zijn kind wil opvoeden met Gods woord als richtsnoer.
Net als een kind lid wordt van een bepaalde kerk bij de doop. Dus wel je kind lid maken van de kerk, maar niet zelf? Dat vind ik nogal absurd.Dat soms mensen aarzelen om belijdenis te doen, heeft nogal eens te maken met de consequentie dat je dan lid bent van een bepaalde kerk.
Belijdt u, dat onze kinderen, hoewel zij in zonde ontvangen en
geboren zijn, en daarom aan allerlei ellende, ja zelfs aan het
eeuwig oordeel onderworpen, toch in Christus geheiligd zijn en
daarom, als leden van zijn gemeente, behoren gedoopt te zijn?
Ten tweede:
Belijdt u, dat de leer van het oude en nieuwe testament, die in
de Apostolische Geloofsbelijdenis is samengevat en hier in de
christelijke kerk geleerd wordt, de ware en volkomen leer van
de verlossing is?
Ten derde:
Belooft u, dat u dit kind (deze kinderen, een ieder het zijne),
waarvan u de vader (en de moeder) bent, bij het opgroeien in
deze leer naar vermogen zult onderwijzen en laten onderwijzen?
Wat is hierop uw antwoord?
Dat kan niet zonder de kerk..Kortom, het wordt tijd dat ze dat officieel ook aanpassen. Het moet maar eens afgelopen zijn met dat kerk-centrisch denken, we moeten maar eens christocentrisch gaan denken
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 23 gasten