het borstvoedingstopic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 04 dec 2007 21:52

Tepelkloven Borstontsteking
Ik heb alle 4 de kinderen ongeveer een jaar bv gegeven. Ben er dus ook helemaal "lyrisch" over. Nooit geen kloven of borstontsteking gehad, geen stuwing. Tuurlijk deed het ook wel eens pijn maar dat was meestal snel weer over. Ook hebben ze allemaal wel een periode gebeten maar dat ging meestal weer over. De jongste van 14 maanden krijgt nu nog steeds, hij is nog helemaal verslaafd.

Je kunt nooit zomaar weg. Altijd moet je rekening houden met voedingstijden. Vlak voor je weg gaat nog ff voeden. Ben je ergens wordt je naar huis gebeld dat het kind ligt te schreien.
Als je kinderen hebt kun je nooit zomaar weggaan. Als je flesvoeding geeft kun je een ander de fles laten geven. Dat kan makkelijk zijn maar zelf had ik met de jongste wel eens de gedachte dat het maar goed was dat ik borstvoeding gaf omdat hij al vaak naar de oppas moest. Nu kon ik hem niet zomaar wegbrengen maar moest er naar toe om hem te voeden.

's Nachts moet jij uit bed om kind te voeden!

Maar je hoeft niet naar beneden om een fles klaar te maken waar je klaarwakker van wordt. Van Borstvoeding geven komt er een hormoon vrij in je lichaam waar je slaperig van wordt.

Het zegt me allemaal vrij weinig. En dat niemand het over kan nemen vind ik juist een nadeel. De vader kan dus nooit zijn kindje voeden! En oma's en opa's en vriendinnen etc vinden dat toch ook leuk?!
Zoals al meer gezegd, niet iedereen moet je kindje zomaar de fles geven. En de vader kan andere dingen doen dan de fles geven. Daarnaast is bv te kolven en in de fles te geven. Dan kan de vader dat dus doen.

Flesvoeding is net zo goed als borstvoeding?
De fabrikanten laten ons dat natuurlijk altijd geloven. Er zit dit in er zit dat in. Het lijkt nu bijna op de borstvoeding. Maar de natuurlijke (afweer)stoffen zitten gewoon niet in de flesvoeding. En dat er nu al opvolgmelk en peutermelk en weet ik wat allemaal nog meer is, is natuurlijk geen argument. Die fabrikant wil ook graag goede jaarcijfers hebben.
Er mag niet voor niets geen reclame gemaakt worden voor flesvoeding tot 6 maanden. Er word meestal wel vanuit gegaan dat borstvoeding beter is.
Flesvoeding is wel een goed alternatief als borstvoeding echt niet wil.
Mijn tante heeft toen zij 7 jaar was polio gehad. De arts vertelde mijn oma dat het zo goed was, dat mijn tante borstvoeding had gehad. Dat was op 7 jarige leeftijd nog merkbaar.

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 04 dec 2007 21:52

Borstvoeding geven is gewoon super. Ik heb het ruim 10 maanden gedaan en ik heb er van genoten! Oke het begin is niet altijd even makkelijk maar als je dan eenmaal op gang ben wil je niet meer stoppen.

Dat je niet weg kan als je borstvoeding geeft is natuurlijk onzin, je kan toch kolven voordat je weggaat of niet soms?
Groetjes

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 04 dec 2007 22:17

Dippie schreef:Ik zou zelf ook eerst kiezen voor bv. Dit alleen al om het feit dat ik denk dat een vrouw niet voor niets zo is geschapen om zelf het kindje te voeden en ik geloof ook zeker dat die voeding dan ook goed is. Maar ik zou zelf denk gaan tot uiterlijk 6 maanden. Na 6 maanden is het baby er gewoon af en vind ik het véél leuker om gewoon de fles te geven (lijkt mij). Sommige kids die bij mij zitten zijn al echt geen baby meer, maar krijgen gewoon nog 1 a 2 keer perdag de borst.... Neuh...dat wil ik dus echt niet :wink:

ik dacht ook dat ik maximaal 6 maand zou voeden!! maar je groeit er in mee.. en dan is het best moeilijk om te stoppen hoor.... ik dacht ook van je hebt toch geen ouder kind aan de borst.. maar als je eenmaal aan het voeden bent wordt het steeds normaler....

Milan is er zelf mee gestopt toen hij 11,5 maand was... ik vond het wel erg jammer... maar aan de andere kant.. ik heb nu die keuze niet hoeven maken. dat heeft milan gedaan... en dan is het zo goed...

Nu voed ik Matteo al bijna weer een half jaar... het vliegt voorbij!! ik hoop toch dat ik bij Matteo nog wat langer door mag voeden dan 11,5 maand!

hier was het trouwens ook een goede anticonceptie... Nadat Milan geboren was hebben we geen anticonceptie meer gebruikt.. maar ik raakte niet zwanger! toen ik stopte met borstvoeding geven, was ik een maand daarna meteen zwanger... :lol:

Atheist1984

Berichtdoor Atheist1984 » 04 dec 2007 23:25

babbeltje schreef:Borstvoeding geven is gewoon super.

En ook een stuk gezonder dan flesvoeding.

Max
Mineur
Mineur

Lang leve de BV!

Berichtdoor Max » 05 dec 2007 06:22

Voed mijn dochter inmiddels bijna 17 maanden! Nog 2x per dag, het is het eerste wat ze krijgt als ze wakker wordt en het laatste voordat ze naar bed gaat. Geweldig, zo'n slaperig, warm, klein lijfje tegen je eigen lichaam!! :P
Wat ook geweldig voelt is dat jouw kind helemaal alleen van jouw melk groeit! En het troostaspect niet te vergeten, en, en, en zo kan ik nog wel doorgaan.

Wil je je meer verdiepen in BV? Er is een bv website en een forum. Ik geef gelijk toe dat er ook BV-maffia zijn, (die ongeveer doen of flesvoeding vergif is) maar in principe kun je er al je vragen kwijt. Wat betreft diegenen die hier beweren dat BV of flesvoeding niet uitmaakt zeker een aanrader!

Waar ik zelf grote moeite mee heb is dat sommige mensen niet eens de BV proberen maar gelijk overgaan op de fles. Dan vergeet je volgens mij dat een vrouw zo is geschapen, het is een heel natuurlijk iets.

Enne, wat betreft het weggaan enzo: mijn vriendin ging een dagje winkelen en zeulde maar met thermosflessen water en doosjes poeder. Terwijl ik het lekker bij mij had, op temperatuur; je kruipt in een rustig hoekje en hup! :mrgreen: Geen restjes, die bewaren we gewoon voor de volgende keer.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 05 dec 2007 10:24

babbeltje: ben jij ondertussen gestopt met de borstvoeding? Soms zit ik er ook over te denken omdat Sarah nu ook pap krijgt, gemaakt van kunstevoeding, maar omdat ze het zelf nog zooooo lekker vind en echt aanvliegt kan ik het nog niet :oops: :lol:

TJ; soms werkt het wel ja, als anticonceptie, maar ik ken genoeg mensen die door de borstvoeding heen zwanger raakte. Onze verloskundige zei na de bevalling nog: als je borstvoeding als anticonceptie gebruikt en zwanger raakt zeggen mensen: dom je weet toch dat het niet echt veilig is, maar als het ondanks een pil of condoom gebeurd vinden ze je zielig :)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Re: Lang leve de BV!

Berichtdoor Liarose » 05 dec 2007 12:35

Als ik bijvoorbeeld dit lees:

trijntjejohanna schreef:Nu voed ik Matteo al bijna weer een half jaar... het vliegt voorbij!! ik hoop toch dat ik bij Matteo nog wat langer door mag voeden dan 11,5 maand!

Max schreef:Voed mijn dochter inmiddels bijna 17 maanden!

Brr....! Ik moet er écht niet aan denken!!

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 05 dec 2007 12:40

Ik vind BV geven vreselijk. Dat gelek en gestroom als het weer bijna tijd is voor het voeden.

En kan iemand mij precies vertellen waarom je een ander niet de fles kan laten geven??

Wat een gemeut en ge-ophemel allemaal. Laat ieder het lekker voor zichzelf uitmaken. Mijn kinderen sliepen heerlijk door toen ik met de fles verder ging. Heerlijk!

Sorry dat ik zo fel ben over dit onderwerp maar ik heb een tante die me vreselijk verweten heeft (en nog) dat ik na negen weken gestopt ben met BV. Ik ben een slechte en ontaarde moeder en heb niks over voor mijn kinderen.... Echt meiden die geen bv (meer) willen of kunnen geven: het is jou lijf en jou leven en je beslist zelf hoe lang je je kindje aan de tiet laat hangen. Ik heb een heerlijk vrolijk en gezond kindje en heb met de eerste veeeel te lang bv gegeven. Nooit meer zolang voor mij.

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 05 dec 2007 12:41

Ghe, het klinkt wel tamelijk eng ja :P
Ik denk wel dat het iets is waar je in groeit ofzo. Als je eenmaal bezig bent zie je ws minder de noodzaak om op een bepaald moment ermee te stoppen.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 05 dec 2007 12:44

Ik kan me jouw reactie goed voorstellen jamillah! Als iemand het leuk en fijn vindt, prima, dan geef je (voor mijn part 6 jaar) borstvoeding. Maar ga anderen geen verwijten zitten maken. Zowel aan borstvoeding als aan flesvoeding zitten (gezondheids)nadelen. Het is in elk geval onzin om te roepen dat flesvoeding niet gezond is. Er worden zoveel kinderen op groot. En het punt van dat je anderen beter niet kunt laten voeden; ik heb wel eens gehoord dat dat beter is voor de band tussen ouders en kind of zo. Maar anderen zeggen weer dat een kind niet of minder eenkennig wordt als anderen het ook hebben gevoed. Dus ook daarbij geldt: kies wat je denkt dat het beste is en laat anderen in hun waarde met de keuzes die zij maken.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 05 dec 2007 12:45

Het klinkt niet alleen eng, het is ook eng. En dan heb ik het nog niet over de relatie met je partner. Nu nog, na 14 maanden hoeft manlief nog niet naar die dingen te kijken. Ik blijf het associeren met een kind en gezoog. 8)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 05 dec 2007 12:49

jamillah schreef:Het klinkt niet alleen eng, het is ook eng. En dan heb ik het nog niet over de relatie met je partner. Nu nog, na 14 maanden hoeft manlief nog niet naar die dingen te kijken. Ik blijf het associeren met een kind en gezoog. 8)

Wát balen zeg p:)q

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 05 dec 2007 12:50

Hahaha, mijn moeder heeft ook amper borstvoeding gegeven. Bij mij en mn broertje niet eens aan begonnen, zo'n ellende was het bij de eerste. En wij waren wel mooi degenen die, ik zelfs na 2 weken, de hele nacht doorsliepen.
Ik weet nog dat ze het bij mn zusje weer wilde proberen, maar weer al die ellende en pijn. Ik weet nog dat ik toen al dacht: als ik ooit kindjes krijg, dan doe ik dat in ieder geval nooit :D

Maar ach, tis maar wat je prettig vindt natuurlijk :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 05 dec 2007 12:59

rosalie83 schreef:
jamillah schreef:Het klinkt niet alleen eng, het is ook eng. En dan heb ik het nog niet over de relatie met je partner. Nu nog, na 14 maanden hoeft manlief nog niet naar die dingen te kijken. Ik blijf het associeren met een kind en gezoog. 8)

Wát balen zeg p:)q

Inderdaad.. Nu is je lichaam na twee kinderen werpen zowieso niet meer zoals daarvoor maar op mijn melkfabrieken ben ik momenteel het minst trots.. 8)

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 05 dec 2007 13:40

jamillah schreef: Nu nog, na 14 maanden hoeft manlief nog niet naar die dingen te kijken. Ik blijf het associeren met een kind en gezoog. 8)

Hier geen last van hoor :wink:

Natuurlijk mag iedereen voor zich weten of er wel of geen borstvoeding gegeven wordt, maar ik vind het gewoon jammer dat sommige mensen het niet eens probéren! Vooral die eerste paar dagen zijn heel goed voor de baby.

Overigens hebben we voor het lekker speciale 'zoogcompressen' waardoor je niet lekt en die je ook niet ziet onder je kleding 8) (heb er gelukkig ook weinig last van gehad, alleen de eerste maand :) )

En ja ik blijf erbij, ik ben erg voor borstvoeding, ik vind et gewoon het beste en ik heb geen echte nadelen gevonden tot nu toe. Het ging meteen goed, vanaf de geboortedag. Maar ik kan me goed voorstellen, als het pijn doet of je er erg veel moeite voor moet doen.... ik denk dat ik dan ook gestopt was!

Terug naar “Archief”