Atheïsme vanaf de kansel!?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 06 nov 2007 15:49

Ik heb er een schermopname van gemaakt, want op de dag zelf valt het artikel niet te kopiëren. Dus misschien wat gebrekkig, moest het in stukken doen en die heb ik aan elkaar geplakt.

Afbeelding

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 nov 2007 16:04

@Riska: met alle respect, maar ik ben bang dat we met dit stuk maar weinig verder komen. Dat ds. Hendrikse een komma zet na de opmerking dat God niet bestaat en zegt dat Hij een mysterie is, is namelijk ontoereikend.
Want een christen zet ook na de constatering dat God een mysterie is, een komma! Dat doet de heer Greven (en ds. Hendrikse) nu juist niet en daar heb ik de meeste moeite mee.
Wat komt er na deze komma?
Welnu, dit: Joh. 1:18 Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, Die in den schoot des Vaders is, Die heeft Hem ons verklaard.

Een christen is geen mysteriegelovige, die in een totaal onbegrijpelijke God gelooft (dat doen moslims trouwens eerder), maar kent God in Zijn Zoon Jezus Christus. Want Hij is het Beeld van de onzienlijke God (Kol. 1:15), het Afschijnsel van Zijn heerlijkheid, en het uitgedrukte Beeld van Zijn zelfstandigheid (Hebr. 1:3).
God blijft niet onkenbaar, maar laat Zich kennen in Zijn Zoon.
Daarom: wie de Zoon loochent, heeft ook de Vader niet (1 Joh. 2:23).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 06 nov 2007 17:57

Ik ben bang dat dit een eindeloze discussie word, en de toon is ook niet om over naar huis te schrijven.
Laten we het hier dus maar bij het topic onderwerp houden!!!!!
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Riska

Berichtdoor Riska » 07 nov 2007 23:19

Vanavond - op dit moment - is Hendrikse bij Pauw en Witteman.
Misschien dat het bekeken kan worden via "uitzending gemist"?
Ik neem het op (kwam er nu pas achter en ga toch echt naar de lakenstraat :wink: ) en bekijk het morgen. Maar ik wilde het in ieder geval even aangeven.

Riska

Berichtdoor Riska » 09 nov 2007 07:48

http://www.ikonrtv.nl/kerknieuws/nieuws.asp?oId=12001
vandaag verschijnt zijn boek: geloven in een God die niet bestaat...

Riska

Berichtdoor Riska » 11 nov 2007 16:50

Om terug te komen op het onderwerp.
Ik zit te luisteren naar "Schepper & Co. en zij geven aan dat Hendrikse geen atheïst is in de zin van: ontkennen dat God bestaat.
Geloven in een God die niet bestaat wil zeggen dat veel mensen aan God eigenschappen toedichten, die niet aan Hem toegedicht zouden moeten worden.
Geloven in een God die niet bestaat.... komma, geen punt.
Hij spreekt ziczelf soms tegen. Je moet niet bidden, maar het mooiste gebed is het Onze Vader...
Mensen hebben bepaalde ervaringen die ze komend van God noemen. Zover wil hij niet gaan.

Ik denk dat ik toch het boek maar koop... :wink:

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 11 nov 2007 18:40

Riska schreef:Om terug te komen op het onderwerp.
Ik zit te luisteren naar "Schepper & Co. en zij geven aan dat Hendrikse geen atheïst is in de zin van: ontkennen dat God bestaat.
Geloven in een God die niet bestaat wil zeggen dat veel mensen aan God eigenschappen toedichten, die niet aan Hem toegedicht zouden moeten worden.
Geloven in een God die niet bestaat.... komma, geen punt.
Hij spreekt ziczelf soms tegen. Je moet niet bidden, maar het mooiste gebed is het Onze Vader...
Mensen hebben bepaalde ervaringen die ze komend van God noemen. Zover wil hij niet gaan.

Ik denk dat ik toch het boek maar koop... :wink:

Zat er ook naar te kijken. Vond het een vreemde man. Hij wil wel geloven in God, maar toch ook weer niet, maar daarom juist wel en daarom gelooft ie niet in God. O.i.d.

Hoe leger kun je het evangelie maken zeg :roll:

Riska

Berichtdoor Riska » 11 nov 2007 19:00

Ik heb vanmiddag niet gekeken, maar naar het radioprogramma Schepper & Co geluisterd, wat ik altijd zondagsmiddags doe.(De TV uitzending is altijd maandagsmiddigs en daar ben ik niet altijd weg van, erg oppervlakkig, terwijl de radio dieper op dingen ingaat). Daar was een gesprek met twee theologen (die ik beiden zeer goed ken) en die hadden het boek gelezen en ook de bijna sensationele manieren om hem te interviewen. Want een dominee die niet in God zou geloven, daar lusten de mensen wel pap van. Of ze zelf tot de niet-gelovigen behoren of tot de rechts-orthodoxen. En beiden doen toch wel onrecht aan hem. Maar dat wordt nog wel een keer duidelijk denk ik.
Wat mij verbaasd heeft is dat er geen enkel gemeentelid van hem gevraagd is hoe het ervaren wordt...

medina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor medina » 12 nov 2007 18:33

ik heb deze ds. een paar keer voorbij zien komen idd maar vond zijn verhaal en voorkomen niet echt sterk of overtuigend. Ik had het idee dat hij een soort slim woordspelletje had bedacht over "bestaan". En vandaaruit alleen maar te melden had dat God niet 'bestaat' zoals wij bestaan.
Diepere vragen werden niet of nauwelijks zinvol beantwoord vond ik. Ik denk dat het wel weer overwaait.
"As we are liberated from our own fear our presence automatically liberates others."

Nelson Mandela

Riska

Berichtdoor Riska » 14 nov 2007 17:23

Er is tegengas gekomen van de predikant van Zierikzee (PKN-GKN) samen met Mar van der Veer (muziek).
Zij hebben het volgende lied geschreven:

Afbeelding

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 08 dec 2007 12:27

ik werk in een boekhandel en er is best aardig wat vraag naar zijn boek. ik ben ook erg nieuwschierig. maar toch vind ik hem eng, ik dacht altijd dat de dominee je wat kon leren over god de vader en zijn zoon. en hij, ach arme man, misschien kunnen we voor hem bidden, dat hij het rechte pad opgaat. dat hij god weer gaat zien als zijn vader en heer van zijn leven.
Afbeelding

Riska

Berichtdoor Riska » 08 dec 2007 12:46

Natuurlijk zijn er veel van verkocht. Hij heeft door wat uitdagende kreten voldoende publiciteit gekregen. En in feite is hij helemaal geen atheïst...
"Geloven in een God die niet bestaat", heeft in diepste wezen een andere invalshoek. Een voorstelling die velen van ons maken, maar waar de nodige vraagtekens bij gezet kunnen worden...

Esra, dat je geen hoofdletters gebruik vind ik niet zo erg. Maar waarom God en Heer niet met hoofdletter??? Ik heb daar, eerlijk gezegd, altijd wat moeite mee. Net als 'jij' als het om God gaat overigens...

Terug naar “Archief”