HSP Higly Sensitive Person, ik ben hoog sensitief.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marierose
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 07 nov 2007 22:42

het is een gave, maar deze gave heeft ook een flinke keerzijde...[/quote]

Dit herken ik echt ook goed (wat Esra schreef over onrustig zijn in een restaurant) maar ben dan ook op mijn rustigst als het avond is en in een restaurantje met niet zoveel mensen en niet te veel licht maar als dit wel zo is zoeken we het liefst (automatisch) een tafel bij het raam... Nu ik dit zo lees van anderen vind ik dit wel een gerustelling dat het gewoon inderdaad komt door HSP zijn want ik ging wel eens twijfelen aan mezelf van hé wat heb ik nou... (En dacht gewoon dat ik een avondmens was want zodra het donker werd buiten voel ik me veel meer op mijn gemak..) :idea: :D Ik heb mezelf wel aangeleerd om te proberen me te ontspannen als het ergens druk is met veel mensen en dat lukt me vaak ten dele.. Maar door gewoon steeds te gaan went het steeds meer. En inderdaad de thuiszorg is echt veel drukker geworden maar ik werk dan alleen als thuiszorg A gewoon 3 uurtjes achter elkaar bij de mensen thuis o.a. schoonmaken en maak ik er gewoon tijd voor met de klant om even rustig te praten e.d. want inderdaad bijv. bij de wijkverpleging van de 1 naar de ander toe "vliegen" zie ik ook niet zitten... HSP is voor mij gewoon het hebben van een karaktereigenschap en ik weet inderdaad dat mensen met Reiki e.d. bezig zijn maar dat is voor mij "ver van mijn bed" maar ik respecteer het als anderen dat willen en doen... Af en toe is HSP lastig (geweest) voor mij vooral toen ik jonger was maar ik zie nu ik "groter" ben vaak de positieve dingen ervan. En vooral ook omdat ik merk dat we niet de enigste zijn.. :wink: Succes ermee!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 nov 2007 07:53

marierose schreef:en dacht gewoon dat ik een avondmens was want zodra het donker werd buiten voel ik me veel meer op mijn gemak..

:shock: Dat heeft Borkdude ook, nooit geweten dat dat daarmee te maken heeft!

André

Berichtdoor André » 08 nov 2007 13:14

Lalage schreef:
marierose schreef:en dacht gewoon dat ik een avondmens was want zodra het donker werd buiten voel ik me veel meer op mijn gemak..

:shock: Dat heeft Borkdude ook, nooit geweten dat dat daarmee te maken heeft!
Heb ik ook jah, minder prikkels dan overdag wsl dan.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 08 nov 2007 13:21

marierose schreef:Dit herken ik echt ook goed (wat Esra schreef over onrustig zijn in een restaurant) maar ben dan ook op mijn rustigst als het avond is en in een restaurantje met niet zoveel mensen en niet te veel licht maar als dit wel zo is zoeken we het liefst (automatisch) een tafel bij het raam... Nu ik dit zo lees van anderen vind ik dit wel een gerustelling dat het gewoon inderdaad komt door HSP zijn want ik ging wel eens twijfelen aan mezelf van hé wat heb ik nou... (En dacht gewoon dat ik een avondmens was want zodra het donker werd buiten voel ik me veel meer op mijn gemak..) :idea: :D Ik heb mezelf wel aangeleerd om te proberen me te ontspannen als het ergens druk is met veel mensen en dat lukt me vaak ten dele.. Maar door gewoon steeds te gaan went het steeds meer. En inderdaad de thuiszorg is echt veel drukker geworden maar ik werk dan alleen als thuiszorg A gewoon 3 uurtjes achter elkaar bij de mensen thuis o.a. schoonmaken en maak ik er gewoon tijd voor met de klant om even rustig te praten e.d. want inderdaad bijv. bij de wijkverpleging van de 1 naar de ander toe "vliegen" zie ik ook niet zitten... HSP is voor mij gewoon het hebben van een karaktereigenschap en ik weet inderdaad dat mensen met Reiki e.d. bezig zijn maar dat is voor mij "ver van mijn bed" maar ik respecteer het als anderen dat willen en doen... Af en toe is HSP lastig (geweest) voor mij vooral toen ik jonger was maar ik zie nu ik "groter" ben vaak de positieve dingen ervan. En vooral ook omdat ik merk dat we niet de enigste zijn.. :wink: Succes ermee!

ik herken het verhaal aangaande drukke etentjes enzo enorm. Ik kan daar ook erg tegen op zien als ik het van te voren weet. Het leifst een klein rustig restaurantje met ook een kleine groep. Daar voel ik mij het prettigst bij.
"s avonds en ik ook meer actief dan overdag.

Al vraag ik mij wel af of het bij mij aan HSP ligt
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

marierose
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 08 nov 2007 13:45

Al vraag ik mij wel af of het bij mij aan HSP ligt[/quote]

Het zogenaamde "kwartje viel" bij mij toen we tijdens een oudergesprek met de onderwijzers van school werd gezegd dat 1 van onze dochters HSP is. En omdat ik veel in haar herken weet ik het gewoon zeker dat ik het ook ben... Vooral ook stemmingen van anderen goed aan kunnen voelen en sneller emotioneler dan anderen en inderdaad sneller schrikken dan anderen. En in mijn familie zijn er gewoon duidelijk veel meer (ook buiten ons gezin) die gewoon ook overeenkomsten hebben en vooral ook die niet tegen drukte kunnen e.d.. Toen het onderwijzend personeel het zei zei ik alleen ja want ik wist het onbewust ook wel achteraf.. En we vinden allemaal onze plek wel in de toekomst en als je gewoon positief blijft en er gewoon grapjes om maakt tegenover anderen :D dat je bijv. sneller schrikt dan anderen. Want wat maakt het uit we zijn toch allemaal mensen en iedereen mag "fouten" maken... :wink:

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 08 nov 2007 14:04

ik ben altijd wel sneller emotioneel dan anderen. Toch kan ik ook wel is emoties van anderen over eht hoofd zien/ niet door hebben. Verder qua drukke omgevingen herken ik heel sterk. Als er 20 man in de kamer zit, dan ben ik liever in de keuken. Als we met 20 man uit eten gaan, dan heb ik het gebrek, omdat het zo enorm druk is. Als we ergens met ene paar mensen eten, dan het liefst in een rustig hoekje zonder te veel mensen om ons heen.
Als ik het echt enorm druk vind (dat alles op mij af komt), dan heb ik zelfs enorm moeite met eten.

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 08 nov 2007 20:51

ik heb juist dat ik overdag ook heel goed functioneer. ik merk dT IK VOLDOENDE ZONLICHT NODIG HEB zodat ik genoeg kan "opladen" zeg maar. met mijn werk nu ben ik de hele dag binnen en dat kan ik goed merken nu de dagen korter worden. wel kan ik 's aVONDS heerlijk rustig worden en als ik dan in mijn bed lig ontspan ik helemaal.

ik merk steeds meer dat totale ontspanning erg belangrijk is. als ik druk in mijn hoofd uit mijn werk kom is dat niet lekker thuiskomen. even lekker onder de douche helpt dan ook erg goed. mijn ideale uitrustzaterdag omvat iig een lange sessie in de douche. lekker maskertje, benen scheren en gewoon lekker rommelen. dan wil ik zelfs nog wel eens de hele douche uitschrobben zeg maar.

ook is mijn slaapkamer heel belangrijk. heel rustig zonder tierelantijntjes. vroeger had ik veel meer kleur op mijn slaapkamer, maar nu heb ik bewust voor wit gekozen. wel met kleurtjes her en der, maar toch heel rustig.

ook heb ik heel erg behoefte aan regelmaat in eten. als ik honger heb functioneer ik echt beduidend minder...

en dat brengt me bij t volgende. bu heb ik ook al jaren darmproblemen. een prikkelbare darm noemde de dokter het. (overgevoelig, net als de rest van mijn lijf. ook bvb mijn huid...) maar laatst las ik ergens over de combinatie hsp en darmklachten, buikkrampen e.d. de strekking was dat hspers daar meer last van zouden hebben!?!? hebben jullie daar ervaring mee??? herkent iemand dit???
Afbeelding

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 08 nov 2007 23:40

ik ben wel bekend met darmklachten

André

Berichtdoor André » 08 nov 2007 23:53

een prikkelbare darm noemde de dokter het.
Wat ik er van weet is dat je dat van stress, angst, vervelende gebeurtenissen uit het verleden etc. kunt krijgen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 08 nov 2007 23:57

klopt, ik heb ook altijd gedacht dat het daaraan lag

André

Berichtdoor André » 09 nov 2007 00:03

Gerdien B. schreef:klopt, ik heb ook altijd gedacht dat het daaraan lag
Je gedachten zijn daar nu anders over, begrijp ik je dan juist?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 09 nov 2007 00:10

nou... de punten die hier aan worden gedragen mij voor een groot deel wel bekend voor, maar ik vraag mij toch sterk af of is het wel HSP is.
Die darmen ligt volgens mij meer aan jou genoemde punten dan aan HSP

marierose
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 09 nov 2007 15:19

Net zat ik te denken: wat jammer dat er niet eerder dit forum (voor zo'n 20 jaar geleden) er was want had me zoveel twijfels e.d. aan mezelf gescheeld, omdat er zoveel meer mensen zijn die dezelfde ervaringen hebben als ik lees ik nu op dit forum... Vooral in de pubertijd voelde het gewoon niet goed vooral wat iemand schreef van 20 mensen in een kamer en dan het liefst in de keuken willen zijn heb ik namelijk ook en "vroeger" maakte ik me letterlijk misselijk om het feit om naar bijv. de jeugdvereniging te moeten gaan om o.a. een onderwerp te moeten doen... Gelukkig ben ik niet de enigste merk ik nu! :wink:

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 09 nov 2007 16:34

Die gedachten deel ik. Ik dacht tot voor kort ook dat ik de enigste was die dit had. Vooral ook wat jij noemt: het misselijk kunnen worden alleen al door de spanning die het in je lijf te weeg brengt. Enorm irritant vind ik het wel, want je er over heen zetten is ook niet altijd even makkelijk.

André

Berichtdoor André » 09 nov 2007 16:42

Gerdien B. schreef:Die gedachten deel ik. Ik dacht tot voor kort ook dat ik de enigste was die dit had. Vooral ook wat jij noemt: het misselijk kunnen worden alleen al door de spanning die het in je lijf te weeg brengt. Enorm irritant vind ik het wel, want je er over heen zetten is ook niet altijd even makkelijk.
Mm, de 1 krijgt (spannings) hoofdpijn de ander een prikkelbare darm, rugpijn, pijn in de nek, kan allemaal stress enzo zijn.

Terug naar “Archief”