Nog een reactie op Morse
Een 100% sluitend antwoord kan ik uiteraard niet geven. Maar het is mijn stellige overtuiging dat er veel onzin wordt verteld over geesten. Laat mij even beginnen bij Rasteli. Wat die man uitvoert is niets paranormaals, hypnose is een erkende therapie binnen de psychiatrie. Het gaat hier over een communicatieve techniek die inwerkt op het onderbewustzijn van de patiënt. Bidden tijdens een optreden van Rasti Rastelli zie ik dan ook als klinkklare onzin. Hetzelfde trouwens met figuren als Ratelband, allemaal beproefde technieken vanuit psychologie, psychiatrie en communicatieleer. Ze worden alleen gebracht met een groot showelement.
Het is wel goed dat je gewoon erkent dat je er niet in gelooft. Je hebt echter de bijbel wel tegen je. Vanuit de bijbel kun je heel duidelijk halen dat geesten wel degelijk een realiteit zijn die mensen kunnen beinvloeden. In de eerste Timoteusbrief staat zelfs dat heidense filosofieen ten diepste geesten zijn die mensen doen laten dwalen. De bijbel leert ook dat volkeren (minus Israel) ten diepste worden geregeerd door demonen.
Verder hebben alle volkeren in alle tijden geloofd in demonen. Alleen met de opkomst van de verlichting (ik spreek van verduistering) en het materialisme is dit geloof (of: weten) op de achtergrond geraakt en ontkend. Wat dat betreft ben je meer een kind van deze stromingen als je dit beweerd dan dat je duidelijk vanuit een bijbelse visie spreekt.
Dan Emile Ratelband enz. Hun filosofie is een verkeerde. Zij prediken een andere verlossing dan Jezus Christus. Het zijn dwaallichten waar ten diepste een dwaalgeest achter zit. Dus is het volgens de bijbel per definitie beinvloed door demonische machten. Het gaat er niet om wat jij denkt, als kind van de verlichting, het gaat erom wat de bijbel zegt. Dat zijn woorden die hun eeuwigdurende waarheid al ten volle bewezen hebben.
Ancient words ever true, changing me changing you
Waarzeggers, voodoo priesters, doden weer levend maken in Afrika enz... Nog NOOIT één afdoend bewijs voor geleverd! Het rijk der fabeltjes is blijkbaar halstarrig. De mens wil dit ook heel graag geloven! Sugestieve technieken doen de rest. Het blijkt steeds weer dat het dezelfde gevoelige mensen zijn die in aanraking komen met het "paranormale". Het zijn steeds dezelfde types die mariaverschijningen zien. enz enz enz tot in den treure toe.
Hoe kun je het bovennatuurlijke op een natuurlijke manier bewijzen. Wederom, het gaat erom wat de bijbel leert!
De Duivel dan. Weer zo een menselijke uitvlucht. De mens kan niet goed om met zijn beperktheden en zijn destructieve gedrag.... OPLOSSING: DE DUIVEL. Mooi gevonden trouwens, verdringing is een algemeen neurotisch verschijnsel. Het kwade bestaat uiteraard wel, maar het is geen persoon of kracht. Ik omschrijf het liever als een menselijk onvermogen. Er kan uiteraard wel aan gewerkt worden, door onderandere het ethisch voorbeeld van Jezus te volgen. Occulte zaken verwerpen? Van mij mogen mensen zich daar rustig mee bezig houden en zichzelf steeds angstiger maken door middel van hun eigen fantasie. Maar ze moeten wel de andere mensen met rust laten en niet meeslepen in hun eigen fantasieën. Bestaat er dan geen "geestelijke wereld". Persoonlijk geloof ik in een leven na dit leven maar: dat zal geen fysiek leven zijn en geen geestelijk leven in de zin van al die fabeltjes denk ik. Hoe het er dan zal uitzien? Dat weet ik niet en daar wil ik nu niet mijn hoofd over breken.
... je vertelt dwaalleren beste inspector Morse. De bijbel spreekt anders.
Jezus dreef boze geesten uit die een persoonlijke wil hebben
De bijbel leert een persoonlijke duivel
De bijbel leert dat we een verheerlijkt lichaam zullen krijgen in een nieuwe schepping (de nieuwe hemel en aarde)
Jouw leerstelling houdt in dat de mens altijd iets destructiefs zal houden... het hoort bij de mens en zal er nooit uitgaan. De bijbel leert bevrijding... een nieuwe schepping.
Waarschijnlijk geloof je ook dat het destructieve het lichaam is en dat je daarvan bevrijd moet worden... de bijbel spreekt anders God heeft nl. het lichaam geschapen en het was goed!
Beste Inspector Morse... lees 1 Tim 4:1-6 eens. Je laat je leiden door dwaalgeesten.
Dude