boze geesten??? hogere machten???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 14 mei 2003 21:17

Ieder zijn eigen opvatting uiteraard. Iedere gebruiker op dit forum zal uiteindelijk zelf uitmaken of hij/zij gelooft in de uitspraken van Chaja. Ik ben daar misschien heel cru in Chaja: "Ik geloof er niets van!"
En zeker niet dat mensen kunnen sterven als anderen hun zouden vervloeken. Dit wil uiteraard niet zeggen dat ik vind dat je liegt, in tegendeel zelfs. Mijn standpunt is net dat zaken als occultisme vaak uit de hand lopen omwille van het suggestieve van die praktijken. Heel vaak gebeuren er dingen door middel van een "selfulfilling prophecy". In die optiek heb je er gelijk in dat bepaalde mensen er mee moeten oppassen! Maar ik geloof niet dat er doden gaan vallen omwille van één of ander duister bovennatuurlijk complot. Het spijt me heel erg en met alle respect, ik KAN dat NIET geloven. Ik vraag je ook helemaal niet om met mij in discussie te gaan en "bewijzen" te leveren. Het is jouw diepste overtuiging en dat gaat gepaard met veel emoties merk ik. Ik wil je dan ook niet overtuigen van mij groot gelijk. MAAR dit is wel een open forum waar iedereen zijn mening mag uiten. Dat heb ik dan ook gedaan. Ik ben ervan overtuigd dat de overgrote meerderheid van de forumgebruikers je wel zullen geloven en indien die mensen een steun voor jou zouden betekenen dan is dat heel mooi! Anderzijds geloof ik ook dat je een vrij mens kan worden indien je die erfenis uit de donkere middeleeuwen van je af kan zetten. De verlichting heeft ons geleerd dat we niet in zulke dingen moeten geloven en dat we ons als VRIJ mens mogen bewegen. Het leven Jezus Christus leert me dat ik als mens een grote verantwoordelijkheid heb hier op aarde en dat ik mag vertrouwen op de Eeuwige die er voor ons is.
Afbeelding

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 14 mei 2003 22:37

Inspector Morse,

je schrijft:
---------
Ik ben ervan overtuigd dat de overgrote meerderheid van de forumgebruikers je wel zullen geloven
-------------
ALS dat zo is, dan behoor ik blijkbaar tot de minderheid, die het wel met je eens is.
Mijn complimenten voor je goed onderbouwde bericht hiervoor, waarin je stelt dat overal de duivel maar bijgehaald wordt, en waar je ook stelt dat dat bidden achter in de zaal bij Rostelli onzinnig is.

Het wil er bij mij nog steeds niet in, dat christenen die het ergens niet mee eens zijn, het blijkbaar gepast vinden om een show van Rostelli te verstoren.
Ik ben heel blij dat fanatieke atheisten (die zijn er gelukkig niet zoveel)
niet hetzelfde gaan doen, en 's zondags op deze manier kerkdiensten gaan verstoren.

joris

Berichtdoor joris » 14 mei 2003 22:58

het enige antwoord wat mij betreft hierop: lees je bijbel, bidt elke dag.

joepie

Berichtdoor joepie » 15 mei 2003 17:15

Ook ik heb van God een bijzondere gave ontvangen. En dat is dat ik ook dingen voorvoel.
Al als klein meisje. De eerste keer dat ik het aan anderen vertelde was toen ik dus 8 jaar was.
Ik bracht in die tijd samen met mijn broer de krant. Mocht hem helpen.
Toen ik in een bepaalde straat was "zag"ik dat de vader van mijn zusje haar vriendinnetje was overleden. Ik vond dat raar en snapte er niks van.
Dus ik kwam thuis en vertelde dat mijn moeder. Die mij direct geruststelde met de mededeling dat die bewuste vader de avond daarvoor nog op de schoolvergadering was.
Maar niet lang daarna kwam mijn zusje huilend thuis, want de vader van haar vriendin was dus die middag aan een hartstilstand overleden.
Ik heb dat nog steeds. ALs ik mensen een hand geef kan ik bepaalde dingen "voelen" Ik wist dat b.v. mijn opa was overleden en heb mijn ouders daarvoor uit de gemeentevergadering gehaald, terwijl er nog niemand was die er van wist. Ik heb toen gezegt: Jullie moeten gauw naar opa. En gelukkig gingen mijn ouders. Ze vonden het nooit vreemd dat ik dat had.
En mijn man en kinderen dus ook niet. Het is voor ons heel gewoon.
En best ook weleens handig. Zoals dat je weet dat de pols van je dochter niet gekneusd maar wel degelijk gebroken is. En de dokter omdat je zo door blijft zeuren toch maar een foto laat maken.

Waarom Chaja die gevoelens ook heeft?
Ik denk dat GOd je de kans wil geven om verdrietige dingen alvast te gaan verwerken. En om je sterk te maken ten opzichte van dingen die gaan gebeuren.
Ik zou in het geval van die mevrouw dus niets tegen die mevrouw gezegt hebben, maar me alvast sterk gemaakt om de andere leden die het er moeilijk mee hadden te kunnen helpen.
Ik denk dat het goed is om je gave als een gift van God te zien en die ook in Zijn dienst te gebruiken.
Ik zeg nooit tegen anderen wat ik voorvoel, behalve tegen mijn man.
En gelukkig komen sommige dingen ook niet uit.

Ook boze machten komen nog steeds voor. Net zoals er engelen zijn om ons heen, zijn er ook boze geesten. Die kun je verdrijven door te bidden.
Dan wordt hun plaats ingenomen door engelen.
Als ik in de kerk kom en er is een jongeresoos geweest waar ze veel housemuziek draaien, voel ik de boze geesten rondwaren. Opgeroepen door dat soort muziek.
Je kunt ook lezen in de Bijbel dat iemand zijn hart was bezet door zeven geesten en dat uitgedreven werden. Maar de persoon ging dus weer gewoon verder met zijn leven, en zo kwamen 1 voor 1 de boze geesten weer terug.
Als je God Geest niet in je hart draagt zullen er kwade geesten kunnen wonen. Je zult moeten zorgen dat je hart ingenomen wordt door God.
Dat kan alleen door zoas Joris al zei: Lees je Bijbel bid elke dag.
Dan hoef je niet bang te zijn voor het kwade.

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 15 mei 2003 18:16

Mooi wat je zegt Joepie!
Bij mij was het niet zo gegaan hoor, dat ik naar die mevrouw toeging en vertelde dat ik dat gevoeld of gedroomd had. Ik kaarte gewoon het onderwerp aan waarover het ging...

Ik ben blij dat jij je weg daarin zo goed gevonden hebt en dat het zo goed ook is opgepakt door je omgeving.
Dankje voor het delen,

groetjes, chaja

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 16 mei 2003 10:46

chaja schreef:
Thedudehimself schreef:Beste Joris en Chaja,

Denken jullie dat jullie de gave hebben van het onderscheiden van geesten?

Groet,

Dude

Ik ga er ook maar vanuit dat het serieus is: nee, ik denk het niet. Ik ben gevoeliger dan de meeste mensen voor waarheid en leugens en ik weet dingen die ik logischerwijs niet kan weten omdat ze nog niet gebeurd zijn, maar dat heeft niet met onderscheiden van geesten te maken.
Mijn twijfel over wanneer iets van God is of niet geeft al aan dat het iets is waar ik mee worstel.
Heb jij die gave, Dude?

Het was serieus bedoeld... ik houd niet zo van cynisme. Als ik jouw verhaal en het verhaal van Joris hoor dan lijkt het mij alsof je heel goed kunt onderscheiden of iets goed is of fout. Dit herken ik bij mijzelf ook wel. Als ik met mensen spreek voel ik vaak of ze zich met zonden en/of met occulte dingen bezig zijn. Ik heb het niet zo sterk als jij: dat je kunt voelen of iemand op een bepaald moment de waarheid spreek of niet. Maar ik voel wel of een persoon met (het) Goede (intenties) of met het Kwade (intenties) bezig is. Volgens mij is dat een gave die de Heilige Geest je heeft gegeven. Ik denk ook dat God ons wil leren om onze verantwoordelijkheid daarin te gaan nemen... dit is een groeiproces! Ik begrijp jouw schroom wel... je durft je 'gevoel' (ik denk zelf dat het de stem van God is) niet te gebruiken, omdat het zo subjectief is en wie ben jij dan om dat te zeggen... je bent zelf ook niet zonder gebreken en ook geneigd om het kwade te doen. Misschien moet je het ook niet aankaarten... Vraag of God zich dan wil verheerlijken in jou... en in de gelovige mensen die met zo'n persoon in contact staan. Jij bent het licht der wereld. Door jou schijnt Jezus Christus heen. En slechts jouw aanwezigheid als lichbron is dan al voldoende om de duisternis te laten verdwijnen -> je hoeft maar een waxinelichtje in een donkere kamer aan te steken en de duisternis is weg alsof het er nooit geweest is! Duisternis is het ontbreken van licht als er Licht is is er geen duisternis meer. Zo nietig zijn Satan en zijn handlangers!

Ik wens je veel wijsheid en geloof toe! Gaat het goed met je therapie?

Dude
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 16 mei 2003 11:24

Nog een reactie op Morse

Een 100% sluitend antwoord kan ik uiteraard niet geven. Maar het is mijn stellige overtuiging dat er veel onzin wordt verteld over geesten. Laat mij even beginnen bij Rasteli. Wat die man uitvoert is niets paranormaals, hypnose is een erkende therapie binnen de psychiatrie. Het gaat hier over een communicatieve techniek die inwerkt op het onderbewustzijn van de patiënt. Bidden tijdens een optreden van Rasti Rastelli zie ik dan ook als klinkklare onzin. Hetzelfde trouwens met figuren als Ratelband, allemaal beproefde technieken vanuit psychologie, psychiatrie en communicatieleer. Ze worden alleen gebracht met een groot showelement.

Het is wel goed dat je gewoon erkent dat je er niet in gelooft. Je hebt echter de bijbel wel tegen je. Vanuit de bijbel kun je heel duidelijk halen dat geesten wel degelijk een realiteit zijn die mensen kunnen beinvloeden. In de eerste Timoteusbrief staat zelfs dat heidense filosofieen ten diepste geesten zijn die mensen doen laten dwalen. De bijbel leert ook dat volkeren (minus Israel) ten diepste worden geregeerd door demonen.
Verder hebben alle volkeren in alle tijden geloofd in demonen. Alleen met de opkomst van de verlichting (ik spreek van verduistering) en het materialisme is dit geloof (of: weten) op de achtergrond geraakt en ontkend. Wat dat betreft ben je meer een kind van deze stromingen als je dit beweerd dan dat je duidelijk vanuit een bijbelse visie spreekt.
Dan Emile Ratelband enz. Hun filosofie is een verkeerde. Zij prediken een andere verlossing dan Jezus Christus. Het zijn dwaallichten waar ten diepste een dwaalgeest achter zit. Dus is het volgens de bijbel per definitie beinvloed door demonische machten. Het gaat er niet om wat jij denkt, als kind van de verlichting, het gaat erom wat de bijbel zegt. Dat zijn woorden die hun eeuwigdurende waarheid al ten volle bewezen hebben.

Ancient words ever true, changing me changing you

Waarzeggers, voodoo priesters, doden weer levend maken in Afrika enz... Nog NOOIT één afdoend bewijs voor geleverd! Het rijk der fabeltjes is blijkbaar halstarrig. De mens wil dit ook heel graag geloven! Sugestieve technieken doen de rest. Het blijkt steeds weer dat het dezelfde gevoelige mensen zijn die in aanraking komen met het "paranormale". Het zijn steeds dezelfde types die mariaverschijningen zien. enz enz enz tot in den treure toe.

Hoe kun je het bovennatuurlijke op een natuurlijke manier bewijzen. Wederom, het gaat erom wat de bijbel leert!

De Duivel dan. Weer zo een menselijke uitvlucht. De mens kan niet goed om met zijn beperktheden en zijn destructieve gedrag.... OPLOSSING: DE DUIVEL. Mooi gevonden trouwens, verdringing is een algemeen neurotisch verschijnsel. Het kwade bestaat uiteraard wel, maar het is geen persoon of kracht. Ik omschrijf het liever als een menselijk onvermogen. Er kan uiteraard wel aan gewerkt worden, door onderandere het ethisch voorbeeld van Jezus te volgen. Occulte zaken verwerpen? Van mij mogen mensen zich daar rustig mee bezig houden en zichzelf steeds angstiger maken door middel van hun eigen fantasie. Maar ze moeten wel de andere mensen met rust laten en niet meeslepen in hun eigen fantasieën. Bestaat er dan geen "geestelijke wereld". Persoonlijk geloof ik in een leven na dit leven maar: dat zal geen fysiek leven zijn en geen geestelijk leven in de zin van al die fabeltjes denk ik. Hoe het er dan zal uitzien? Dat weet ik niet en daar wil ik nu niet mijn hoofd over breken.

... je vertelt dwaalleren beste inspector Morse. De bijbel spreekt anders.

Jezus dreef boze geesten uit die een persoonlijke wil hebben
De bijbel leert een persoonlijke duivel
De bijbel leert dat we een verheerlijkt lichaam zullen krijgen in een nieuwe schepping (de nieuwe hemel en aarde)
Jouw leerstelling houdt in dat de mens altijd iets destructiefs zal houden... het hoort bij de mens en zal er nooit uitgaan. De bijbel leert bevrijding... een nieuwe schepping.
Waarschijnlijk geloof je ook dat het destructieve het lichaam is en dat je daarvan bevrijd moet worden... de bijbel spreekt anders God heeft nl. het lichaam geschapen en het was goed!

Beste Inspector Morse... lees 1 Tim 4:1-6 eens. Je laat je leiden door dwaalgeesten.

Dude

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 16 mei 2003 12:00

Beste Dude, we komen dus weer uit op het fundamentele verschil dat ik heb met de meeste bezoekers hier op dit forum: onze bijbelopvatting. Neen, ik geloof absoluut niet in de onfeilbaarheid van de Bijbel. Neen, de Bijbel is niet letterlijk God's woord. Ja, de bijbel is een boek met zeer veel verschillende geloofsovertuigingen van mensen die geraakt werden door het Goddelijke. De Bijbel als antwoord op al mijn vragen: neen bedankt. De Bijbel als geloofsbron, verbinding met de traditie van het geloof: ja graag.

De verlichting mijn best Dude is het hoogste goed dat we hebben, de verlichting heeft de mens ontvoogd! Vrijheid, gelijkheid en broederlijk zijn essentieel. Godsdienst hoeft daar niet tegengesteld aan te zijn, het zijn twee complementaire aspecten van mijn geestelijk leven. De grote traditie van Amerikaanse unitariërs (oa Thomas Jefferson) hebben ons zeer duidelijk laten zien dat het Christendom zijn ware vruchten pas kan laten zien in het licht van de verlichting.

Ga eens naar: http://www.americanunitarian.org

FAITH FREEDOM REASON schreef W.E. Channing
Afbeelding

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 16 mei 2003 12:50

Vrijheid, gelijkheid en broederlijk zijn essentieel. Als gelovige voel ik me vrij, gelijk en heb ik heel veel broertjes en zusjes. Volkomen bijbels. Maar komt die kreet niet uit de renaissance? Was dat zo'n geweldige tijd? Echt een enorme verlichting, maar niet heus.

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 16 mei 2003 13:20

Hoi Dude,

Het is wel prettig om die herkenning van de sensitiviteit te hebben hier tegen te komen. Fijn als God ons gaven geeft. Ik heb er sinds dit item hier wel veel over nagedacht. En het losgelaten: aan God gegeven. Ik sta er nu meer voor open dat God ook via deze weg Zichzelf kan verheerlijken. Dat ik ook via deze weg een lichtje kan zijn. Ik moet het nog een plekje geven, maar het voelt als een verfrissing om er weer over na te denken op deze manier.

Mijn therapie gaat heel goed. Ik heb een geweldige therapeut en we hebben een goede samenwerking. Volgens haar is de prognose zeer goed. Dat is altijd mooi om te horen :-) maar ik moet nog wel heel wat jaartjes en dat is niet altijd een fijne gedachte.

Groetjes van Chaja

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 16 mei 2003 13:32

Hee! Ik ben het nu pas serieus aan het lezen en zie ik dat het meer gaat dan eventuele theoretische boze geesten!

En Chaja... Er zijn meer mensen zoals jou, maar die zijn gewoon te huiverig om te beginnen. Ik ben er 1 van. Ik heb het met periodes. Ongeveer 4 jaar geleden begon er een onbewuste interesse te ontstaan in het occulte, omdat ik dingen had meegemaakt die ik niet kon verklaren. Ik heb in mijn zeer jonge jaren (0-4) een heel aantal nogal heftige nachtmerries gehad die niet te verklaren zijn met mijn belevingswereld van toen. Ik ging op onderzoek uit waar het vandaan kwam en ging er dingen over lezen. Toen kreeg ik mijn eerste voorspellende droom. Ik wist een week van te voren over een grote ontploffing in een stad. Dat bleek Enschede te zijn. Niet lang daarna kreeg ik een droom over een zeer grote stad waar as neerdaalde en waar een algehele paniek heerste onder alle mensen. Ik heb het 2 jaar niet kunnen plaatsen totdat 11-9... Verder heb ik dromen gehad over bepaalde personen die ik hier niet wil noemen. Ik ging dingen voelen en wist dingen die ik niet hoorde te weten. Ik ben een sceptikus en een realist op heel veel punten. Het is voor mij elke dag weer een hele strijd om te accepteren dat er meer is tussen hemel en aarde, maar dit kan ik niet ontkennen. Ik weet soms meer dan dat het logisch te verklaren is. Inmiddels zit ik in een rustige periode, maar wie weet, misschien komt het terug. Ik denk dat het van de duivel kwam.

joris

Berichtdoor joris » 16 mei 2003 14:06

Mooi al die verhalen. Wat Joepie schrijft herken ik ook. Als iemand in het ziekenhuis komt weet ik op de een of andere manier dat die gaat sterven of niet. of eigenlijk: als ikhoor dat iemand gestorven is terwijl ik weet dat hij in het ziekenhuis ligt ofzo, dan overvalt me dat niet op de een of andere manier wist ik dat het zo ging. En zo gaat het bij solliciteren ook.
ik denk dat het zo is, zoals joepi zegt, dat God je vast helpt met het verwerken!

Kaw,

ik denk ook dat dat van jou niet van God komt. Omdat God's berichten nooit geweldadig of beangstigend zijn. Waarom zou God je ook laten weten dat er een ongeluk komt, of een ontploffing? dat gaat m.i. tegen zijn eigenheid in. God is God van liefde. Ik kan niet beargumenteren, maar ook meth et verhaal van jouw muziek verleden erbij, he bik het idee, voorgevoel, intuitie dat het niet God is. En dat jij dat dus goed aanvoelt.

Ik ken iemand, geadopteerd vanuit indonesie, die snachts steeds gekeeld werd door twee handen. Doodeng, maar verklaarbaar vanuit haar geboorteland voor occult beladen gewoonten. Ze is nu bevrijd en leeft dicht bij God.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 20 mei 2003 09:09

Ik was niet bewust in het occulte geinteresseert en was er niet mee bezig, maar toch merkte ik dat ik er door gegrepen werd. Ik heb al mijn hele leven dat ik dingen voel in bepaalde ruimten. Soms is het ook heel mooi! Zoals de aanwezigheid van de Geest in een kerk, maar soms is het ook heel donker en eng. Ik weet dat als ik het wil deze dingen ook kan zien, maar ik bid God heel vaak om deze "talenten" weg te halen en God luistert daar naar. Als ik tot God gebeden hebt, wordt het rustig om mij heen.

Ik wist een paar keer dat iemand iets ergs zou overkomen en dat was niet prettig. Nadat ik God gebeden had om ook deze gave weg te halen, is het ook daarin rustig geworden. Ik heb God gebeden of Hij Zijn weg hierin wil laten zien en dat ik een knecht wil zijn voor Zijn boodschappen, maar niet een knecht voor de duivel. Sindsdien is het stil, dus dat zegt me genoeg.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 20 mei 2003 19:44

Inspector Morse schreef:Beste Dude, we komen dus weer uit op het fundamentele verschil dat ik heb met de meeste bezoekers hier op dit forum: onze bijbelopvatting. Neen, ik geloof absoluut niet in de onfeilbaarheid van de Bijbel. Neen, de Bijbel is niet letterlijk God's woord. Ja, de bijbel is een boek met zeer veel verschillende geloofsovertuigingen van mensen die geraakt werden door het Goddelijke. De Bijbel als antwoord op al mijn vragen: neen bedankt. De Bijbel als geloofsbron, verbinding met de traditie van het geloof: ja graag.

De verlichting mijn best Dude is het hoogste goed dat we hebben, de verlichting heeft de mens ontvoogd! Vrijheid, gelijkheid en broederlijk zijn essentieel. Godsdienst hoeft daar niet tegengesteld aan te zijn, het zijn twee complementaire aspecten van mijn geestelijk leven. De grote traditie van Amerikaanse unitariërs (oa Thomas Jefferson) hebben ons zeer duidelijk laten zien dat het Christendom zijn ware vruchten pas kan laten zien in het licht van de verlichting.

Ga eens naar: http://www.americanunitarian.org

FAITH FREEDOM REASON schreef W.E. Channing

Ik vind het in ieder geval goed dat je laat zien waar je werkelijk in gelooft: de verlichting. Neem je trouwens dan ook de consequentie dat je de bijbel en Jezus Christus niet kunt gebruiken in jouw leerstellingen?

Ik ben overigens wel bekend met de visie van de unitariers.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 21 mei 2003 10:14

De consequentie die ik trek vanuit mijn verlichtingsdenken is het volgende:

Ik kan de Bijbel niet gebruiken als pasklaar antwoord op vraagstukken die zich in het leven stellen. Wat ik wel kan doen is er in lezen omdat ik zo zie hoe de generaties voor mij omgingen met belangrijke levensvragen. Het is een bron waar ik uit mag putten maar ze kan niet als ultieme waarheid beschouwd worden.

Jezus kan in mijn denken fungeren als het ultieme ethisch voorbeeld, de persoon waarnaar ik mijn leven wil richten. De mens Jezus heeft mij God (die één is) laten kennen.

De verlichting beschouw ik als een onderdeel van het Goddelijke, in de geschiedenis laat God zich op verschillende manieren kennen.
Afbeelding

Terug naar “Archief”