Activiteiten in de Gemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 13 mei 2003 14:35

TheEdge schreef:- Koffiedrinken na de dienst
- Sing-In, of als dat te uitbundig is, een samenzang-avond
- Gemeenteweekend organiseren (ik weet nog wel een klooster in Helvoirt, daar houdt mijn kerk ook ieder jaar een gemeenteweekend, het is nu geen klooster meer maar een conferentiecentrum)

Lijkt me leuk zo'n gemeenten weekend. we hebben een poosje geleden een JV weekend gehad. nou nou nou ik weet zeker dat de onderlinge band er veel beter op geworden is. Het was reuze gezellig en hebben echt goede gesprekken gehad.
Ik weet niet of een gemeente weekend bij ons zal werken. We hebben nog al een grote gemeente.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Activiteiten in de Gemeente

Berichtdoor ezri » 13 mei 2003 14:39

hijwel schreef:
ezri schreef:
hijwel schreef:Wij zijn bij ons bezig in de kerk met gemeente opbouw. (ger. gem)

(Wat een positieve gergem. :roll: )

he he niet te negatief over de ger. gem he :mrgreen:
ff tussen 3 haakjes positieve reactie hoor :mrgreen:

Maar ik vind het serieus positief. :)

Heel goed om allerlei activiteiten te ondernemen om te werken aan de onderlinge band. Vooral aan de generatiekloof werken is goed. 8)

Prediking en gemeente-zijn zijn 2 verschillende dingen, maar kunnen absoluut niet zonder elkaar. Het zijn 2 kenmerken van een goede kerk (is mijn mening :P )
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 13 mei 2003 14:39

hijwel schreef:Lijkt me leuk zo'n gemeenten weekend. we hebben een poosje geleden een JV weekend gehad. nou nou nou ik weet zeker dat de onderlinge band er veel beter op geworden is. Het was reuze gezellig en hebben echt goede gesprekken gehad.
Ik weet niet of een gemeente weekend bij ons zal werken. We hebben nog al een grote gemeente.

En het lijkt me ook lastig. Dan moet de kerkenraad besluiten dat de diensten op zondag komen te vervallen. Maar wat dan als niet iedereen mee gaat? Ik denk niet dat er veel kerkenraden zijn die dat besluit durven nemen.

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 13 mei 2003 14:44

Bij mij in de kerk worden gemeenteweekenden gehouden van vrijdagmiddag tot zaterdagavond. Is op zich wel kort, maar zo voorkom je wel dat je je geen raad weet met de zondag.

Met bijbelkringen (jeugd) gaan ze wel een heel weekend weg.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 13 mei 2003 14:49

Ja op die manier is het inderdaad misschien nog wel te doen. Al zijn er natuurlijk ook veel mensen die vrijdagmiddag en soms avond nog moeten werken. En voor de predikant is het ook erg druk omdat die meestal de zaterdag ook nog gebruikt als voorbereiding voor de zondag.

Maar eigenlijk ga je dus gewoon 1 nacht ergens slapen met de hele gemeente. Kan inderdaad wel helpen bij de onderlinge band.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 13 mei 2003 14:50

BJ schreef:
hijwel schreef:Lijkt me leuk zo'n gemeenten weekend. we hebben een poosje geleden een JV weekend gehad. nou nou nou ik weet zeker dat de onderlinge band er veel beter op geworden is. Het was reuze gezellig en hebben echt goede gesprekken gehad.

En het lijkt me ook lastig. Dan moet de kerkenraad besluiten dat de diensten op zondag komen te vervallen. Maar wat dan als niet iedereen mee gaat? Ik denk niet dat er veel kerkenraden zijn die dat besluit durven nemen.

Hoeft niet. Bij ons gaat de predikant mee op weekend, zodat er zondag aldaar een dienst kan plaatsvinden. Voor het clubje mensen dat niet meegaat, is er ook een dienst thuis, met een ouderling die een preek leest.

Overigens hebben we een gemeente van 350 mensen. Bij een grotere gemeente zul je inderdaad iets anders moeten verzinnen. Maar ik neem aan dat je bij een gemeente van zo'n 1000 leden ook wel iets hebt als 'wijkkringen', kleinere groepen van een paar honderd man. Dan zou je met je wijkkring zoiets kunnen ondernemen.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 13 mei 2003 14:53

Ger. Gems zijn meestal wel erg groot. Om nu slaapplaats te vinden voor 1000 man/vrouw lijkt me vrij lastig.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 13 mei 2003 14:54

Ja het is ook wel mogelijk. Alleen denk ik misschien direct te veel en te moeilijk. En worden die dingen vanzelf wel geregeld.

Maar er moet een koster thuis blijven. Er moeten minimaal 2 kerkenraadsleden thuis blijven. Een organist. Die mensen worden dan dus eigenlijk al uitgesloten van deelname aan het weekend.

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 13 mei 2003 15:00

lizzz schreef:Ger. Gems zijn meestal wel erg groot. Om nu slaapplaats te vinden voor 1000 man/vrouw lijkt me vrij lastig.

Maar tja. niet iedereen wil mee. Sommigen zijn ziek, anderen zwak, enz. Oud, misselijk, kan allemaal. Er zijn ook mensen die absoluut niet van groepsuitjes houden. En sommige plassen nog in hun bed, dus denken er al helemaal niet over mee te gaan. Oja, en sommigen hebben heimwee.

En deelname is vrijwillig, dat moet voorop blijven staan. Je krijgt dan idd wel een selectie van lieve, schattige mensen die zichzelf willen inzetten.

Nadeel: een bepaald deel van de gemeente doet niet mee aan de gemeente opbouw. Maar misschien kunnen zij bij andere activiteiten weer meedoen.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 13 mei 2003 15:09

lijkt me vrij lastig te organiseren hoor, voor een hele gemeente. Al gaat er maar een deel mee. En om het dan iedereen naar de zin te maken. Kan je denk ik beter in verschillende (leeftijds) groepen gaan ofzo.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 13 mei 2003 15:17

is ook lastig te organiseren. Maar tja.. tis maar hoe flex je bent. En voor een weekendje of een gedeelte ervan jezelf aanpassen moet ook te doen zijn, zeker met zo n hoogstaand doel als gemeente opbouw

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 13 mei 2003 15:18

lizzz schreef:lijkt me vrij lastig te organiseren hoor, voor een hele gemeente. Al gaat er maar een deel mee. En om het dan iedereen naar de zin te maken. Kan je denk ik beter in verschillende (leeftijds) groepen gaan ofzo.

Proberen we wat te organiseren waar heel de kerk bij betrokken is.. :wink:
Komt zij aan met der leeftijds groepen :mrgreen:
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 13 mei 2003 15:19

hijwel schreef:
lizzz schreef:lijkt me vrij lastig te organiseren hoor, voor een hele gemeente. Al gaat er maar een deel mee. En om het dan iedereen naar de zin te maken. Kan je denk ik beter in verschillende (leeftijds) groepen gaan ofzo.

Proberen we wat te organiseren waar heel de kerk bij betrokken is.. :wink:
Komt zij aan met der leeftijds groepen :mrgreen:

Haha, idd, ben je nog niet bezig met generatiekloof ed weg te werken :mrgreen:

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 13 mei 2003 15:21

Je zorgt gewoon dat er genoeg te doen is. En je laat iedereen van tevoren kiezen watvoor werkgroep ze willen volgen. Je zorgt dat er daarin ook veel verschillende keuzemogelijkheden zijn:

- werkgroepen die zich verdiepen in een bijbelstudie
- gebedswerkgroepen
- werkgroepen die zich verdiepen in een onderwerp, bijvoorbeeld omgaan met moslims, christelijke levensstijl, israel
- een werkgroep die een toneelstukje in elkaar draait (en dat zaterdagavond tijdens de gezamelijke bijeenkomst opvoert)
- een werkgroep zang, dat een aantal meerstemmige liederen instudeert en dat zaterdagavond (of zondag) tijdens de gezamelijke bijeenkomst opvoert
- een aantal kinderknutselclubs

En dat er de hele dag door dingen te doen zijn:
- bidstonden, lezingen, zingen, wandeling, speurtocht, dropping, toneelstuk etc.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 13 mei 2003 15:34

Lijkt me wel moeilijk, want hoe meer keuzemogelijkheden je aanbiedt, des te meer versnippering je krijgt in gezamelijke activiteiten. En je wilt juist zoveel mogelijk samen doen, toch?

Terug naar “Archief”