Onderzoek naar vaccinatie gereformeerde kinderen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 17 aug 2007 14:18

Ezra en Nehemia hebben heel verschillend gehandeld. Maar beiden hebben hun keuze biddend gemaakt.
Oké 1-1

Wat Paulus schrijft over het eten van moeskruiden en het houden van dagen, geldt eigenlijk ook voor het inenten: ‘De een gelooft wel, dat men alles eten mag, maar die zwak is, eet moeskruiden. Die daar eet, verachte hem niet, die niet eet; en die niet eet, oordele hem niet, die daar eet; want God heeft hem aangenomen’ (Rom. 14:2, 3). Wijlen Ds. A. Vergunst schreef naar aanleiding van de polio-uitbarsting in 1978: ‘Wat Nehemia mocht, kon Ezra niet doen; wat Ezra mocht beoefenen, was Nehemia’s deel niet. Dat is nu wat Paulus in Rom. 14 ook schrijft. En nu zullen er zijn, die met Ezra goed over de Heere gesproken hebben; en daarom zich (...) niet kunnen en durven vaccineren; en er zullen er zijn die met Nehemia van de koning ‘oversten des heirs en ruiteren’ begeren. Laten we dat voor ieders gemoed laten. Daarin moeten we niet oordelen en veroordelen. ‘k Las in een kerkelijk blad: we laten het aan de mensen over; we censureren niet in deze zaken. Dat betekent, dat we nooit de gewetens kunnen binden in deze zaak aan‘, zo zegt de Heere’.
Als het over stelen, moorden of overspelen gaat, zeggen we niét: dat laten we aan de mensen over, want er staat duidelijk geschreven wat Gods eis is. Maar in deze zaak is het als Paulus aan de Romeinen schreef over het spijs eten en houden van dagen.’ (Saambinder 15 juni 1978).

Ik vind dit vindingrijk om hier 'gewoon' het woord 'moeskruiden' te vergelijken met inenten.
M.i. is dit een Bijbelgedeelte zoeken bij een case, in tale kanaans.

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 17 aug 2007 15:43

Machiavelli schreef:
André schreef:Ik ben even in de vragen uit aan het RW panel 'gedoken'

Bij deze reactie vind ik de passage: 'De vraag die hier gesteld wordt is nog niet zo eenvoudig te beantwoorden, zeker niet als je de persoon die de vraag stelt en zijn of haar omstandigheden en (onder andere kerkelijke) achtergrond niet kent.'
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/antwoorden/Ds.J.Driessen2460.html
Als een antwoord op deze wijze begint, hoor ik van allerlei alarmbellen rinkelen. Het is toch Gods Woord dat iets onderbouwd, niet een kerkelijk hokje?

Dan deze: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/antwoorden/Ds.J.D.Heikamp7213.html
Hier kun je iig van zeggen dat deze ds zich niet in onmogelijke bochten gaat wringen.
Maar met deze slotregel kun je dan weer geen kant op. (ik ken het gevoel voor humor van de man niet.)
Met hartelijke groeten van één die begeert, met vrouw, kinderen en kleinkinderen, te mogen zijn ingeënt in de ware Wijnstok. Dat heeft eeuwigheidswaarde.

Ik moet zeggen dat ik, apart van de opmerking ove kerkelijke achtergrond, het antwoord van Driessen behoorlijk helder vond en ook bijbels onderbouwd, zonder een van de beide keuzes als beter te beschouwen. Ds. Heikamp heeft een heleboel vrooms te zeggen, maar ik mis daar toch de bijbelse onderbouwing.


Én toch denk ik dat Heikamp gelijk heeft.
Er is geen goed of fout, m.i. gaat het erom, kun JIJ je tegen God verantwoorden over het wel dan wel niet inenten!
En dat bevestigen ze beide!
Ik kan in de bijbel geen enkel duidelijk antwoord vinden op de vraag!

André

Berichtdoor André » 17 aug 2007 16:09

essieee schreef:Ik kan in de bijbel geen enkel duidelijk antwoord vinden op de vraag!
Eensch, laat ik het gaan accepteren dat het zo is, ook meteen maar dat er vrijwel niemand aan het avondmaal gaat.

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 17 aug 2007 16:10

André schreef:
essieee schreef:Ik kan in de bijbel geen enkel duidelijk antwoord vinden op de vraag!
Eensch, laat ik het gaan accepteren dat het zo is, ook meteen maar dat er vrijwel niemand aan het avondmaal gaat.


Wat suggereer je hiermee?

André

Berichtdoor André » 17 aug 2007 16:15

essieee schreef:
André schreef:
essieee schreef:Ik kan in de bijbel geen enkel duidelijk antwoord vinden op de vraag!
Eensch, laat ik het gaan accepteren dat het zo is, ook meteen maar dat er vrijwel niemand aan het avondmaal gaat.


Wat suggereer je hiermee?
Dat ik een ieder zijn eigen verantwoording laat nemen naar God toe.
M.a.w. ik stop met mijn visie te geven op deze 2 onderwerpen en accepteer gewoon hoe een ander daar mee omgaat, klinkt misschien zielig maar zo is het niet bedoeld.
Dat is overigens geen suggestie, maar een soort van conclusie naar mij zelf toe.

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 17 aug 2007 16:36

André schreef:
essieee schreef:
André schreef:
essieee schreef:Ik kan in de bijbel geen enkel duidelijk antwoord vinden op de vraag!
Eensch, laat ik het gaan accepteren dat het zo is, ook meteen maar dat er vrijwel niemand aan het avondmaal gaat.


Wat suggereer je hiermee?
Dat ik een ieder zijn eigen verantwoording laat nemen naar God toe.
M.a.w. ik stop met mijn visie te geven op deze 2 onderwerpen en accepteer gewoon hoe een ander daar mee omgaat, klinkt misschien zielig maar zo is het niet bedoeld.
Dat is overigens geen suggestie, maar een soort van conclusie naar mij zelf toe.


Okay, dan staan we dit keer weer op één lijn :wink:

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 17 aug 2007 20:52

Cisca schreef:
Haai schreef:Maar ik heb wel respect voor mensen die hier echt consequent in handelen, niet voor degenen die bijv. in de diaconie als alternatieve verzekering zien, dat vind ik hypocriet...


Inderdaad.


Diaconie is zorg voor elkaar.
Misschien zou je diaconie wel kunnen zien als een door God gegeven 'verzekering'. Nix mis mee lijkt me.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 17 aug 2007 21:17

Acire schreef:Diaconie is zorg voor elkaar.


Dat is waar, vroeger was het ook echt nodig, en je was daardoor verplicht bij een kerk te horen.
Tegenwoordig hebben we diverse uitkeringen, waar we ook allemaal zelf voor betalen, eigenlijk is het nu dus overbodig, en kan men zelf bepalen of men bij een kerk wil horen of niet.

Gebruikersavatar
Mariekje88
Luitenant
Luitenant
Berichten: 560
Lid geworden op: 02 jan 2005 09:19
Locatie: Veen

Berichtdoor Mariekje88 » 17 aug 2007 21:24

Ik weet niet hoe het in andere plaatsen geregeld werd, maar ik weet dat het hier zo was dat ook niet kerkleden geholpen werden door de diaconie.
Dat gebeurt tegenwoordig trouwens nog steeds in veel gemeenten.

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 17 aug 2007 23:29

Mariekje88 schreef:Ik weet niet hoe het in andere plaatsen geregeld werd, maar ik weet dat het hier zo was dat ook niet kerkleden geholpen werden door de diaconie.
Dat gebeurt tegenwoordig trouwens nog steeds in veel gemeenten.



Bij ons ook, én dat vind ik juist geweldig!!

Cisca

Berichtdoor Cisca » 18 aug 2007 10:40

Dat is dan een hele vooruitgang met vroeger, hier gebeurd het zeker niet, als je boeken leest van vroeger in de VCL of de Spiegelserie, kom je het ook niet tegen.

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 18 aug 2007 11:35

Diaconie is idd zorgen voor elkaar, een diaconie doet dan ook heel goed en belangrijk werk. Maar als ik hoor van iemand die haar AOW - uitkering opgezegd heeft ('om principiele redenen') en er direct achteraan zegt 'wat krijg ik nu van de diaconie?' dan vind ik dat toch wel te ver gaan...

Atheist1984

Re: Onderzoek naar vaccinatie gereformeerde kinderen

Berichtdoor Atheist1984 » 18 aug 2007 13:30

André schreef:
M.i. is zo'n onderzoek jammer van je geld en tijd.

Mijn reactie op dit artikel is dan ook:

De reden is niet zo moeilijk, puur traditie.


Dus jij zou je kinderen uit tradie dood laten gaan aan een ziekte?? BTW, neem je ook geen anti-biotica in als je ziek bent of is dat anders al inenten?

Wat mijn moeder, oma en grootmoeder deden, zo doen wij het ook. De Bijbelse onderbouwingen zijn er niet, in ieder geval niet specifiek voor deze kortzichtigheid.


Gooi dan je pc, auto, tv, radio, telefoon enz enz ook maar wel, want je moeder, oma en grootmoeder hadden die ook niet. Je argument is trouwens ook een drogreden namelijk, beroep op traditie. Waarom zou je e-mail en internet gebruiken mijn oma deed het haar hele leven met de brief via de post.

Ik zou zo graag geen gelijk hebben, dus ik ben benieuwd naar de werkelijke redenen?


Ik denk niet dat ze antwoorden. Maar, ik denk dat de rede is die gewoon staat in je bron.

Oh ik heb ook een vraag aan de topic starter. Als je op vakantie naar een risico land zou gaan (waar ziekten zijn die hier niet voorkomen, oa hepatitus B) laat je je dan ook niet inenten?

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Berichtdoor LauraC » 18 aug 2007 13:54

@Atheist1984: ik denk niet dat de topic starter zelf in deze redenen gelooft. Als ik het goed begrijp probeert hij alleen maar te voorspellen wat de gewetensbezwaarden zouden kunnen antwoorden. (maar misschien heb ik het wel helemaal verkeerd hoor :? )

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 18 aug 2007 14:13

Dat heb je helemaal goed begrepen denk ik Laura, dat blijkt ook uit de discussie. Misschien moet atheïst eens wat beter voorgaande postings lezen alvorens te reageren.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 116 gasten

cron