Riska schreef:Boekenlezer schreef:De andere kant van een heidenvrouw kan natuurlijk zijn, dat ze veel makkelijker over scheiding denkt, en je veel sneller verlaat. Kijk, dat is natuurlijk bepaald geen voordeel! Daar zal ik ook nooit voor willen pleiten.
Hoho, dat is veel te kort door de bocht. Er zijn meer dingen die overwogen worden als er een scheiding aan zit te komen. Of je nu gelovig bent of niet: scheiden is ALTIJD lijden...
(overigens, off-topic, ik ben blij dat je oude vertrouwde avatar terug is!)
Ja, dat geloof ik wel. Scheiding is ook nooit doel van een relatie.
Het was dan ook een eerste gedachte, die nog verder uitgewerkt (gerijpt) kan worden.
En christenen kunnen het tegenwoordig ook, om nog even een ander aspect te noemen. Je hoeft er geen heiden voor te zijn om te scheiden.
Maar ik kan me ook zo voorstellen dat het wel verschil maakt of iemand denkt "het is niet de bedoeling dat we uit elkaar gaan, we hebben een huwelijksverbond voor God gesloten" of dat iemand denkt "als het mij niet meer bevalt beantwoordt de relatie niet maar aan het doel en moet ik aan stoppen denken". En dat laatste, daarmee kunnen christenen natuurlijk ook besmet zijn.