Trek geen juk aan met een ongelovige?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 jul 2007 20:27

Riska schreef:
Boekenlezer schreef:De andere kant van een heidenvrouw kan natuurlijk zijn, dat ze veel makkelijker over scheiding denkt, en je veel sneller verlaat. Kijk, dat is natuurlijk bepaald geen voordeel! Daar zal ik ook nooit voor willen pleiten.

Hoho, dat is veel te kort door de bocht. Er zijn meer dingen die overwogen worden als er een scheiding aan zit te komen. Of je nu gelovig bent of niet: scheiden is ALTIJD lijden...

(overigens, off-topic, ik ben blij dat je oude vertrouwde avatar terug is!)

Ja, dat geloof ik wel. Scheiding is ook nooit doel van een relatie.
Het was dan ook een eerste gedachte, die nog verder uitgewerkt (gerijpt) kan worden.
En christenen kunnen het tegenwoordig ook, om nog even een ander aspect te noemen. Je hoeft er geen heiden voor te zijn om te scheiden.

Maar ik kan me ook zo voorstellen dat het wel verschil maakt of iemand denkt "het is niet de bedoeling dat we uit elkaar gaan, we hebben een huwelijksverbond voor God gesloten" of dat iemand denkt "als het mij niet meer bevalt beantwoordt de relatie niet maar aan het doel en moet ik aan stoppen denken". En dat laatste, daarmee kunnen christenen natuurlijk ook besmet zijn.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Riska

Berichtdoor Riska » 21 jul 2007 21:27

Boekenlezer schreef:Maar ik kan me ook zo voorstellen dat het wel verschil maakt of iemand denkt "het is niet de bedoeling dat we uit elkaar gaan, we hebben een huwelijksverbond voor God gesloten" of dat iemand denkt "als het mij niet meer bevalt beantwoordt de relatie niet maar aan het doel en moet ik aan stoppen denken". En dat laatste, daarmee kunnen christenen natuurlijk ook besmet zijn.

Als het goed is, wordt er in elk individueel geval goed nagedacht over wat een scheiding doet, voor zowel de ander als jezelf en als er kinderen zijn, vooral ook wat het met kinderen doet. Het zou kunnen zijn dat de christenvrouw of man de dimensie van de belofte voor God's aangezicht zwaarder laat wegen. Maar wat zeker is, is dat in de media/kranten en zelfs in de politiek te vaak gedacht wordt dat het een kwestie is van: "jouw kop staat me niet aan, dus ik vertrek"... Maar ik kan je verzekeren dat zowel bij niet-gelovigen als bij gelovigen in de meeste gevallen een zware strijd wordt gestreden, die soms jaren kan duren alvorens er een knoop doorgehakt wordt.

zahra
Sergeant
Sergeant

Re: Trek geen juk aan met een ongelovige?

Berichtdoor zahra » 21 jul 2007 21:50

Optimatus schreef:
zahra schreef:k denk vooral dat als je een niet-gelovige partner hebt, dat je dan snel verleid word om dingen van het geloof weg te werpen

Zou dat bij jou het geval zijn?

nee bij mij niet

Maar ik mag van mijn geloof ook niet met een anders gelovige man trouwen, vind ik ook niet erg
Ik zou nooit met een Christen willen trouwen ook, ik denk dat dat alleen maar problemen geeft..je gaat automatisch discuseren..dat kan weer op ruzie uitlopen..en ja hoe doe je het met de kinderen, welk geloof leer je ze aan..ik kan mijn kinderen wel leren dat de Islaam waar is en het Christendom niet,maar dat kun je weer niet doen als de man Christen is..dan zou je van beide geloven mee moeten geven, uiteindelijk kun je een kind zoiezo geen geloof opdringen..een kind moet zelf kiezen als het wat ouder is,..je kunt ze alleen sturen

Ik wil dus met een moslim man trouwen..zodat we alles samen kunnen doen, samen bidden, samen vasten..samen op bedevaart naar Mekka..dat is toch mooi :)
Laatst gewijzigd door zahra op 21 jul 2007 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 21 jul 2007 21:50

zahra schreef: denkertje begon met zijn topic gelijk al over de Islam..dus ja
Er stond: Bij de Islam mag dat niet eens
Terwijl dat niet eens klopt wat hij zegt

Maar dat deed denkertje21 in een vorig topic ook al, dus spreek hem er maar over aan

Leuk he, denkertje21 heeft buiksprekers.
Ja ik haalde in de start de islam aan. Geen zinnig christen zal zich tot te islam bekeren, behalve als er liefde in het spel is (waarbij de ander moslim is). Dat was één uitgangs punt. Maar datgeld ook voor andere geloven of niet-geloven. Zelf zal ik NOOIT een relatie beginnnen met een ongelovige of een anders gelovige. En ik heb het nu even niet over andere kerken...

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 21 jul 2007 21:59

Boekenlezer schreef:Misschien ga ik nu wel iets heel geks zeggen... 8-[ :lol:

Als er alleen getrouwd mag worden met mensen van hetzelfde geloof, kweek je natuurlijk wel een 'lekker' ons-kent-ons-sfeertje.
In de biologie was het dacht ik zo, dat mensen die erg verschillen, bijvoorbeeld van verschillend ras, dat dat gezond is voor de kinderen die eruit geboren worden. Terwijl wanneer je iemand trouwt die zowat of helemaal familie van je is, dan pakt dat niet goed uit.

Zo'n kerkelijk ons-kent-ons-sfeertje kweekt alleen maar mensen die in sociaal opzicht een achterstand hebben.
Open-minded heidenen zijn in vergelijking daarmee een heuse opluchting.

Ik sta een beetje verbaasd over je opvatting, maar is wel verfrissend. Im denk dat je in een relatie een gemeenschappelijke basis moet hebben.

Of om het sam,en te vatten:
In hoofdzaken eenheid, in bijzaken vrijheid en in alles de liefde!

Als je al niet samen kunt bidden, omdat de één geen God heeft, en de ander wel, dan mis je iets onontbeerlijks, denk ik

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 21 jul 2007 21:59

Denkertje21 schreef:
zahra schreef: denkertje begon met zijn topic gelijk al over de Islam..dus ja
Er stond: Bij de Islam mag dat niet eens
Terwijl dat niet eens klopt wat hij zegt

Maar dat deed denkertje21 in een vorig topic ook al, dus spreek hem er maar over aan

Leuk he, denkertje21 heeft buiksprekers.
Ja ik haalde in de start de islam aan. Geen zinnig christen zal zich tot te islam bekeren, behalve als er liefde in het spel is (waarbij de ander moslim is). Dat was één uitgangs punt. Maar datgeld ook voor andere geloven of niet-geloven. Zelf zal ik NOOIT een relatie beginnnen met een ongelovige of een anders gelovige. En ik heb het nu even niet over andere kerken...

nou ik heb geen relatie met een moslim hoor, er is dus geen liefde in het spel

Jij zei in de opening van je topic..bij de Islam mag dit niet eens
Terwijl ik eerder heb verteld dat een moslim man mag trouwen met een Christelijke of Joodse vrouw
.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 jul 2007 22:04

@ Boekenlezer:
dat hield mij een tijd geleden iemand ook al voor. Ben daar toch is meer over na gana denken en op gaan letten. Ik denk daar door dat er een kern van waarheid in zit wat je post.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 23 jul 2007 06:45

gesnoeid.
Bespaar je voortaan de moeite om off-topic reacties te tikken. Ze zullen toch verwijderd worden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

dorine88

Berichtdoor dorine88 » 23 jul 2007 07:23

Een relatie met een ongelovige aangaan kan op zich wel maar dan moet je wel proberen je partner tot het geloof over te halen. Dat kan wel moeilijk zijn maar minder moeilijk dan een andersgelovige overhalen tot het christendom. Wanneer je partner niets wil weten van God, is het denk ik verstandig om het uit te maken. Onze dominee benadrukt telkens hoe belangrijk het is om samen te bidden, uit de bijbel te lezen en erover te praten en dat is moeilijk wanneer één van de twee niet in God gelooft.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 jul 2007 08:21

Ik trouw met wie ik wil, geloof of niet. Geloof is in wezen een persoonlijke zaak en met de mijne verschil ik op tal van punten van mening, maar op tal van punten ook weer niet. Ik zou de laatste zijn om mijn versie van het geloof op een ander op te leggen en omgekeerd zou ik dat ook niet leuk vinden.

Als anderen daar bezwaar tegen maken, is mijn enige reactie: .... we redden het met ons tweetjes ook wel.

(op de .... komt dan: laat ons met rust)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 23 jul 2007 08:41

Het lijkt me voor alles beter als je allebei hetzelfde principe hebt, welk dan ook.
Als dat niet zo is, en je wilt de ander jouw principe opleggen, lijkt me dat niet de juiste weg, is er dan wel liefde genoeg om de ander te respecteren zoals hij/zij is.
Het is een vrijheid die iedereen heeft, welk recht zou je hebben om die vrijheid te beperken.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 jul 2007 08:58

Dat hangt er vanaf welk principe het is.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 23 jul 2007 09:00

Optimatus schreef:Dat hangt er vanaf welk principe het is.

Of hoeveel je van iemand houdt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 jul 2007 09:00

Dat zit wel goed :)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 jul 2007 10:08

dorine88 schreef:Een relatie met een ongelovige aangaan kan op zich wel maar dan moet je wel proberen je partner tot het geloof over te halen. Dat kan wel moeilijk zijn maar minder moeilijk dan een andersgelovige overhalen tot het christendom. Wanneer je partner niets wil weten van God, is het denk ik verstandig om het uit te maken. Onze dominee benadrukt telkens hoe belangrijk het is om samen te bidden, uit de bijbel te lezen en erover te praten en dat is moeilijk wanneer één van de twee niet in God gelooft.

Ik ben het hier ten dele mee eens.
Daarbij zit je ook nog dat er binnen christendom ook vele stromingen zijn. Dat zien mensen ook al als 2 geloven, omdat 2 mensen er totaal anders in kunnen staan.

Samen bidden, Bijbel lezen en er over spreken is fijn, maar geloof is ook iets persoonlijk. Ik zou het eigenlijk slecht vinden als je alleen nog maar samen bid en niet meer alleen met God bid. Hierbij zeg ik niet dat het niet goed is om samen te bidden. Persoonlijk vind ik dat ook fijn, zeker als je samen met dingen zit. Dat is toch ook samen met God een relatie willen hebben. Bekijk het gewoon per keer als je samen bent waar je behoefte aan hebt.

Je kan proberen zoveel mogelijk principes op 1 lijn te krijgen, maar ik geloof niet dat het perse moet. Het is maar hoe je samen besluit er verder mee om te gaan.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”