Financiën

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sela

Berichtdoor sela » 18 jul 2007 13:15

mijn huisje heeft slechts 182,500 gulden gekost. :lol:

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 18 jul 2007 13:28

Hier in huis ben ik de vrouw die de financien en administratie regelt, gewoon omdat manlief er nog meer een bende van maakt als ik al doe :mrgreen: Ik heb hem maar wel even uitgelegd hoe internetbankieren werkt, stel dat mij iets overkomt kan 'ie in ieder geval wel de rekeningen betalen. Om die reden hebben we ook alle rekeningen op beide namen laten zetten, zodat we beiden zonder problemen de bankzaken kunnen regelen.

En over de hypotheek: wij hebben deze wel op twee salarissen genomen, maar hebben zelf wel goed gekeken of we de maandlasten ook van één salaris kunnen betalen. Banken hanteren hiervoor vaak wat andere maatstaven als wijzelf, van mij hoeven we niet drie keer per jaar op vakantie, en banken rekenen vaak wel met zo'n soort levensstandaard. We hebben met de koop van ons huis wel rekening gehouden met evt. gezinsuitbreiding, en hebben de boel dus verbouwd tot drie slaapkamer(tjes). Verder het voordeel dat hier veel starterswoningen staan, wat nog betaalbaar is en met iets meer ruimte als een appartementje. We hopen hier voorlopig nog een paar jaartjes te kunnen blijven wonen :D !

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 18 jul 2007 16:42

rosalie83 schreef:
AikonGirl schreef:Huis is gekocht op 1 loon. En ja, dan kun je je afvragen hoe dat nou mogelijk is. Maar het ligt er toch geheel aan met wat je genoegen neemt?
Bij ons gaat het makkelijk op 1 loon, en sparen er nog aardig bij ook. En we wonen niet in friesland, maar gewoon in de Randstad, dus daar ligt het ook niet aan.

Waar je genoegen mee neemt? Nou, wij hebben echt geen vrijstaand huis of zo iets, maar 'gewoon' een middenwoning.

Gewoon een middenwoning is voor een ander helemaal niet gewoon. Wij hebben hier op 1 salaris "enkel" een appartement, en een middenwoning zit er voor ons (gezin drie kinderen) door omstandigheden gewoon nog even niet in. Het is dus wel daadwerkelijk: waar neem je genoegen mee.
Ik bedoel niet jou, maar in het algemeen: we klagen dat dat tweede salaris echt nodig is enz. Dat is dus niet perse nodig. Het is de keuze die jezelf maakt. Namelijk: wat wil ik en waar neem ik genoegen mee, en waarmee niet.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 18 jul 2007 18:32

Night schreef:
rosalie83 schreef:
AikonGirl schreef:Huis is gekocht op 1 loon. En ja, dan kun je je afvragen hoe dat nou mogelijk is. Maar het ligt er toch geheel aan met wat je genoegen neemt?
Bij ons gaat het makkelijk op 1 loon, en sparen er nog aardig bij ook. En we wonen niet in friesland, maar gewoon in de Randstad, dus daar ligt het ook niet aan.

Waar je genoegen mee neemt? Nou, wij hebben echt geen vrijstaand huis of zo iets, maar 'gewoon' een middenwoning.

Gewoon een middenwoning is voor een ander helemaal niet gewoon. Wij hebben hier op 1 salaris "enkel" een appartement, en een middenwoning zit er voor ons (gezin drie kinderen) door omstandigheden gewoon nog even niet in. Het is dus wel daadwerkelijk: waar neem je genoegen mee.
Ik bedoel niet jou, maar in het algemeen: we klagen dat dat tweede salaris echt nodig is enz. Dat is dus niet perse nodig. Het is de keuze die jezelf maakt. Namelijk: wat wil ik en waar neem ik genoegen mee, en waarmee niet.

Daarom had ik 'gewoon' ook tussen aanhalingstekens gezet...

En ondanks dat je zegt dat je het niet specifiek tegen mij hebt, wil ik er wel graag op reageren. Hier heb je op één salaris gewoonweg niks. Een appartement en een middenwoning scheelt elkaar in prijs niet zo veel. Een tweede salaris is in ons geval dus wel nodig.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 18 jul 2007 20:05

Rosalie: Zie reactie PB. We gaan te off topic denk ik.
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 18 jul 2007 20:22

Jeronimuz schreef:Hee Aikongirl, long time no see!

Ik heb ik mijn geval wel een huurappartement genomen, ten eerste omdat ik op heel korte termijn moest verhuizen, en ten tweede omdat ik binnen een paar jaar wel verwacht iets samen met Saskia te gaan kopen.

En is natuurlijk geen enkele garantie dat de prijzen van de huizen blijven stijgen!

Op het moment stijgen de prijzen nog explosief was vor. wk op tv. Ze willen er iets aan doen want voor starters wordt het veel te gek.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 18 jul 2007 22:48

AikonGirl schreef:
MissF schreef:Ja maar, het is zo super onvoordelig om een huis te kopen, terwijl je er binnen5 jaar uit gaat! Dan heb je never je kosten koper eruit. Mijn ouders verhuisden na 4 jaar, en dat heeft hen gewoon erg veel geld gekost.

Lijkt me logischer om, als je echt alleen op 1 loon een klein appartementje kunt kopen, te gaan huren om eerlijk te zijn. Waar gaat het anders om, om het kopen of omdat het echt voordelig is voor iemand?

Onzin. Bij huren breng je het geld gewoon weg. Wij hebben de kosten koper er volgend jaar zeker wel uit hoor. Onzin dat dat nooit zou kunnen. En onze hypotheekbedrag is zelfs lager dan wat je hier voor een huurhuis betaalt. Dus hoezo onvoordelig?

Ja, hehe, wij betalen ook minder hypotheeklasten dan als we een ieniemienie huis zouden huren. Maar als je een huis koopt (stel: 200.000 euro.) Dan betaal je zo 20.000 euro aan kosten koper. Naja, wij lossen dat deel echt niet af in 1 jaar. Zou wel heeeeel lekker zijn. Ik geloof nooit dat je in 1 jaar 10 procent van je hypotheek af kunt lossen. Of je moet zo rijk zijn, en zo'n goedkop huis hebben.
Maar idd, Lalage, sommige huizen stijgen enorm in waarde. Dat is ook zo, zeker nieuwbouwhuizen. Maargoed, ik durf persoonlijk die gok niet te nemen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

André

Berichtdoor André » 18 jul 2007 22:59

MissF schreef:(....) sommige huizen stijgen enorm in waarde. Dat is ook zo, zeker nieuwbouwhuizen. Maargoed, ik durf persoonlijk die gok niet te nemen.
Is het niet ´stegen' i.p.v. `stijgen´?
Ik vind dat, als ik even naar mijn eigen stad kijk, de woning prijzen boven het aannemelijk zijn gestegen, is ook wel te zien aan de periode dat ze leeg staan.
@MissF, als je winst had willen maken op een woning, had je een huis in de eindjaren '80 moeten gaan kopen. (Was je toen al geboren?) :P

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 18 jul 2007 23:17

André schreef:
MissF schreef:(....) sommige huizen stijgen enorm in waarde. Dat is ook zo, zeker nieuwbouwhuizen. Maargoed, ik durf persoonlijk die gok niet te nemen.
Is het niet ´stegen' i.p.v. `stijgen´?
Ik vind dat, als ik even naar mijn eigen stad kijk, de woning prijzen boven het aannemelijk zijn gestegen, is ook wel te zien aan de periode dat ze leeg staan.
@MissF, als je winst had willen maken op een woning, had je een huis in de eindjaren '80 moeten gaan kopen. (Was je toen al geboren?) :P

Ja idd, de prijzen stijgen nog wel, maar niet zo explosief meer. Dus de kans wordt gewoon steeds groter dat je je huis met verlies verkoopt, en je hebt dan gewoon je kostenkoper er niet uit, dus heb je een probleem als je niet al te rijk bent.
Mijn zus en zwager kunnen op 1 loon (hij studeert nog) prima een huis kopen. Maar zij wachten nog 5 jaar tot hij ook werkt, omdat ze dan gewoon een droomhuis kunnen kopen. Ook om de reden dat huizenprijzen echt wel weer gaan dalen en om de kostenkoper.
Maar ik was er in de jaren 80 nog niet nee, naja, in 86 wel ;) maarja, om dan al een huis te kiopen..... ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 18 jul 2007 23:21

André schreef:?

Hier zie je de gemiddelde verkoop tijd juist weer verkorten. Het is wel zo dat voor het voor starters bijna onmogelijk word om nog te kopen, zeker niet op basis van 1 inkomen in de randstad.

v.b. Mijn ,4 kamer appt. 100m dd aankoop 1990 Aankoopwaarde: 80.000 fl/36.302 €
Tegenwoordig gemiddelde waarde:va. 150.000 € en nog steeds stijgende.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

André

Berichtdoor André » 18 jul 2007 23:21

Als je evt. ook een nieuwbouw woning wilt, kun je ook v.o.n. kopen.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 18 jul 2007 23:26

André schreef:Als je evt. ook een nieuwbouw woning wilt, kun je ook v.o.n. kopen.

Houd er dan wel rekening mee dat er dan nog gemiddeld 6 - 7 % boven op de koopsom komt, die je er bij moet rekenen. Vergeet ook de (giga) bouwrente niet als er een stagnatie optreedt met de bouw, dan zou die eerdere geraamde 6 - 7 %, ineens stukken hoger uit kunnen vallen :shock:

André

Berichtdoor André » 18 jul 2007 23:33

Harm-J schreef:
André schreef:Als je evt. ook een nieuwbouw woning wilt, kun je ook v.o.n. kopen.

Houd er dan wel rekening mee dat er dan nog gemiddeld 6 - 7 % boven op de koopsom komt, die je er bij moet rekenen. Vergeet ook de (giga) bouwrente niet als er een stagnatie optreedt met de bouw, dan zou die eerdere geraamde 6 - 7 %, ineens stukken hoger uit kunnen vallen :shock:
Ik doel meer op een woning die v.o.n. wordt aangeboden als die klaar is enzo, niet als je zelf laat bouwen.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 18 jul 2007 23:46

André schreef:Ik doel meer op een woning die v.o.n. wordt aangeboden als die klaar is enzo, niet als je zelf laat bouwen.

Als een woning reeds gebouwd (nieuwbouw)is en nog niet verkocht is, schuif je al heel snel door van vrij op naam, naar kosten koper dacht ik? (meestal word er pas begonnen met bouwen als er op papier een x aantal % van de woningen verkocht is.Het lijkt mij zo dat de markt waar jij het over hebt vrij marginaal is?
Laatst gewijzigd door Harm-J op 18 jul 2007 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.

sela

Berichtdoor sela » 18 jul 2007 23:47

MissF schreef:
AikonGirl schreef:
MissF schreef:Ja maar, het is zo super onvoordelig om een huis te kopen, terwijl je er binnen5 jaar uit gaat! Dan heb je never je kosten koper eruit. Mijn ouders verhuisden na 4 jaar, en dat heeft hen gewoon erg veel geld gekost.

Lijkt me logischer om, als je echt alleen op 1 loon een klein appartementje kunt kopen, te gaan huren om eerlijk te zijn. Waar gaat het anders om, om het kopen of omdat het echt voordelig is voor iemand?

Onzin. Bij huren breng je het geld gewoon weg. Wij hebben de kosten koper er volgend jaar zeker wel uit hoor. Onzin dat dat nooit zou kunnen. En onze hypotheekbedrag is zelfs lager dan wat je hier voor een huurhuis betaalt. Dus hoezo onvoordelig?

Ja, hehe, wij betalen ook minder hypotheeklasten dan als we een ieniemienie huis zouden huren. Maar als je een huis koopt (stel: 200.000 euro.) Dan betaal je zo 20.000 euro aan kosten koper. Naja, wij lossen dat deel echt niet af in 1 jaar. Zou wel heeeeel lekker zijn. Ik geloof nooit dat je in 1 jaar 10 procent van je hypotheek af kunt lossen. Of je moet zo rijk zijn, en zo'n goedkop huis hebben.
Maar idd, Lalage, sommige huizen stijgen enorm in waarde. Dat is ook zo, zeker nieuwbouwhuizen. Maargoed, ik durf persoonlijk die gok niet te nemen.

'k kocht m'n huisje met gaskachels enzo. en nu hebben we cv etc. ondertussen is het vorige week getaxeerd. het is nu 200.000 euro waard. zegt men. daar kun je dus ook winst mee maken. [na 7 jaar].

Terug naar “Archief”