Moderator: Moderafo's
rosalie83 schreef:AikonGirl schreef:Huis is gekocht op 1 loon. En ja, dan kun je je afvragen hoe dat nou mogelijk is. Maar het ligt er toch geheel aan met wat je genoegen neemt?
Bij ons gaat het makkelijk op 1 loon, en sparen er nog aardig bij ook. En we wonen niet in friesland, maar gewoon in de Randstad, dus daar ligt het ook niet aan.
Waar je genoegen mee neemt? Nou, wij hebben echt geen vrijstaand huis of zo iets, maar 'gewoon' een middenwoning.
Night schreef:rosalie83 schreef:AikonGirl schreef:Huis is gekocht op 1 loon. En ja, dan kun je je afvragen hoe dat nou mogelijk is. Maar het ligt er toch geheel aan met wat je genoegen neemt?
Bij ons gaat het makkelijk op 1 loon, en sparen er nog aardig bij ook. En we wonen niet in friesland, maar gewoon in de Randstad, dus daar ligt het ook niet aan.
Waar je genoegen mee neemt? Nou, wij hebben echt geen vrijstaand huis of zo iets, maar 'gewoon' een middenwoning.
Gewoon een middenwoning is voor een ander helemaal niet gewoon. Wij hebben hier op 1 salaris "enkel" een appartement, en een middenwoning zit er voor ons (gezin drie kinderen) door omstandigheden gewoon nog even niet in. Het is dus wel daadwerkelijk: waar neem je genoegen mee.
Ik bedoel niet jou, maar in het algemeen: we klagen dat dat tweede salaris echt nodig is enz. Dat is dus niet perse nodig. Het is de keuze die jezelf maakt. Namelijk: wat wil ik en waar neem ik genoegen mee, en waarmee niet.
Jeronimuz schreef:Hee Aikongirl, long time no see!
Ik heb ik mijn geval wel een huurappartement genomen, ten eerste omdat ik op heel korte termijn moest verhuizen, en ten tweede omdat ik binnen een paar jaar wel verwacht iets samen met Saskia te gaan kopen.
En is natuurlijk geen enkele garantie dat de prijzen van de huizen blijven stijgen!
AikonGirl schreef:MissF schreef:Ja maar, het is zo super onvoordelig om een huis te kopen, terwijl je er binnen5 jaar uit gaat! Dan heb je never je kosten koper eruit. Mijn ouders verhuisden na 4 jaar, en dat heeft hen gewoon erg veel geld gekost.
Lijkt me logischer om, als je echt alleen op 1 loon een klein appartementje kunt kopen, te gaan huren om eerlijk te zijn. Waar gaat het anders om, om het kopen of omdat het echt voordelig is voor iemand?
Onzin. Bij huren breng je het geld gewoon weg. Wij hebben de kosten koper er volgend jaar zeker wel uit hoor. Onzin dat dat nooit zou kunnen. En onze hypotheekbedrag is zelfs lager dan wat je hier voor een huurhuis betaalt. Dus hoezo onvoordelig?
Is het niet ´stegen' i.p.v. `stijgen´?MissF schreef:(....) sommige huizen stijgen enorm in waarde. Dat is ook zo, zeker nieuwbouwhuizen. Maargoed, ik durf persoonlijk die gok niet te nemen.
André schreef:Is het niet ´stegen' i.p.v. `stijgen´?MissF schreef:(....) sommige huizen stijgen enorm in waarde. Dat is ook zo, zeker nieuwbouwhuizen. Maargoed, ik durf persoonlijk die gok niet te nemen.
Ik vind dat, als ik even naar mijn eigen stad kijk, de woning prijzen boven het aannemelijk zijn gestegen, is ook wel te zien aan de periode dat ze leeg staan.
@MissF, als je winst had willen maken op een woning, had je een huis in de eindjaren '80 moeten gaan kopen. (Was je toen al geboren?)
André schreef:?
Ik vind dat, als ik even naar mijn eigen stad kijk, de woning prijzen boven het aannemelijk zijn gestegen, is ook wel te zien aan de periode dat ze leeg staan.
André schreef:Als je evt. ook een nieuwbouw woning wilt, kun je ook v.o.n. kopen.
Ik doel meer op een woning die v.o.n. wordt aangeboden als die klaar is enzo, niet als je zelf laat bouwen.Harm-J schreef:André schreef:Als je evt. ook een nieuwbouw woning wilt, kun je ook v.o.n. kopen.
Houd er dan wel rekening mee dat er dan nog gemiddeld 6 - 7 % boven op de koopsom komt, die je er bij moet rekenen. Vergeet ook de (giga) bouwrente niet als er een stagnatie optreedt met de bouw, dan zou die eerdere geraamde 6 - 7 %, ineens stukken hoger uit kunnen vallen
André schreef:Ik doel meer op een woning die v.o.n. wordt aangeboden als die klaar is enzo, niet als je zelf laat bouwen.
MissF schreef:AikonGirl schreef:MissF schreef:Ja maar, het is zo super onvoordelig om een huis te kopen, terwijl je er binnen5 jaar uit gaat! Dan heb je never je kosten koper eruit. Mijn ouders verhuisden na 4 jaar, en dat heeft hen gewoon erg veel geld gekost.
Lijkt me logischer om, als je echt alleen op 1 loon een klein appartementje kunt kopen, te gaan huren om eerlijk te zijn. Waar gaat het anders om, om het kopen of omdat het echt voordelig is voor iemand?
Onzin. Bij huren breng je het geld gewoon weg. Wij hebben de kosten koper er volgend jaar zeker wel uit hoor. Onzin dat dat nooit zou kunnen. En onze hypotheekbedrag is zelfs lager dan wat je hier voor een huurhuis betaalt. Dus hoezo onvoordelig?
Ja, hehe, wij betalen ook minder hypotheeklasten dan als we een ieniemienie huis zouden huren. Maar als je een huis koopt (stel: 200.000 euro.) Dan betaal je zo 20.000 euro aan kosten koper. Naja, wij lossen dat deel echt niet af in 1 jaar. Zou wel heeeeel lekker zijn. Ik geloof nooit dat je in 1 jaar 10 procent van je hypotheek af kunt lossen. Of je moet zo rijk zijn, en zo'n goedkop huis hebben.
Maar idd, Lalage, sommige huizen stijgen enorm in waarde. Dat is ook zo, zeker nieuwbouwhuizen. Maargoed, ik durf persoonlijk die gok niet te nemen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten