Bekering en/of wedergeboorte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jmpauw
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 07 mar 2008 20:36

pol schreef:
jmpauw schreef:
tante-tortel schreef:Volgens mij is bekering en wedergeboren worden hetzelfde.
Er zit gewoon geen verschil in behalve een andere naam voor één en hetzelfde.

... en behalve dat dezelfde zaak de ene keer vanuit het perspectief van God (wedergeboorte) wordt bezien en de andere keer vanuit het perspectief van de mens (bekering).

Waarom word er zo vaak zo zweverig overgesproken?

Wat is hier zweverig aan?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Teken de petitie op http://www.axci.nl/eerwraak

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 mar 2008 20:55

Niets ik vind het vooral gortdroog-theologisch.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jmpauw
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 08 mar 2008 08:46

Raido schreef:Niets ik vind het vooral gortdroog-theologisch.

Hoe leg jij het verschil uit?

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 08 mar 2008 09:09

jmpauw schreef:
pol schreef:
jmpauw schreef:
tante-tortel schreef:Volgens mij is bekering en wedergeboren worden hetzelfde.
Er zit gewoon geen verschil in behalve een andere naam voor één en hetzelfde.

... en behalve dat dezelfde zaak de ene keer vanuit het perspectief van God (wedergeboorte) wordt bezien en de andere keer vanuit het perspectief van de mens (bekering).

Waarom word er zo vaak zo zweverig overgesproken?

Wat is hier zweverig aan?

Aan het verhaal hierboven is nix zweverig. Maar door sommige mensen wordt het heel erg zweverig uitgelegd.

jmpauw
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 08 mar 2008 09:21

pol schreef:Aan het verhaal hierboven is nix zweverig. Maar door sommige mensen wordt het heel erg zweverig uitgelegd.

Ok :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 mar 2008 14:28

Het verschil is dat wedergeboorte veel breder is dan bekering. Bekering is: Je omkeren, terugkeren naar God. Wedergeboorte is wat dat met je doet. Je wordt een totaal anders mens, vergeven, vrij van schuld, geen vijand van God maar kind van God, je gaat vruchtdragen, wordt vergevingsgezind, zet niet jezelf centraal maar God en je naaste. Bekering is de ommekeer, wedergeboorte is alles wat door die bekering verandert, wat de Geest verandert.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 10 mar 2008 10:44

Ik ben het er trouwens niet mee eens dat bekering altijd vanuit de mens zou zijn. Uiteindelijk is het God die je stil zet en omkeert.
Dat klinkt heel standaard ofzo, maar ik heb wel eens het idee dat de wat zwaardere broeders bekering gewoon een eng woord vinden omdat daar actie in zit..
pobody's nerfect

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 10 mar 2008 13:21

Jo'tje schreef:Ik ben het er trouwens niet mee eens dat bekering altijd vanuit de mens zou zijn. Uiteindelijk is het God die je stil zet en omkeert.
Dat klinkt heel standaard ofzo, maar ik heb wel eens het idee dat de wat zwaardere broeders bekering gewoon een eng woord vinden omdat daar actie in zit..

Het is God die je aanspreekt en waar je naar luistert. Maar sommigen doen net of er voorwaarden aanzitten bijv. je moet eerst in de schuld komen en dan.....
vervolgens wordt je superbedroefd rouwig enz. en dan opeens een "zweefvlucht"en dan is het gebeurd.

Rope
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rope » 10 mar 2008 16:25

Op dit punt weet ik ook altijd niet wat wat is. Nu lees ik voor een studiegroep 'Onversneden Christendom' van C.S. Lewis en daarin heb ik al heel wat onbewuste vragen beantwoord gekregen. Ook over geloof, bekering, wedergeboorte etc. Aanrader!
Ook was ik pas begonnen in een boekje van W. van Vlastuin (Onbekeerd, wat doe je er mee?). Misschien wat zwaar op de hand qua taalgebruik, daar moet je vooral doorheen kijken, ook zeker de moeite waard.
Ik vind het altijd wel mooi om te zien dat er vaak wel een lijn te ontdekken is wat verschillende mensen over dit onderwerp zeggen. Misschien wordt het hier en daar anders aangekleed, maar ze komen toch altijd weer bij God uit :).
- i know You stay true when my world is false - MuteMath

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 10 mar 2008 23:41

Marnix schreef:Het verschil is dat wedergeboorte veel breder is dan bekering. Bekering is: Je omkeren, terugkeren naar God. Wedergeboorte is wat dat met je doet. Je wordt een totaal anders mens, vergeven, vrij van schuld, geen vijand van God maar kind van God, je gaat vruchtdragen, wordt vergevingsgezind, zet niet jezelf centraal maar God en je naaste. Bekering is de ommekeer, wedergeboorte is alles wat door die bekering verandert, wat de Geest verandert.

Daarme suggereer je dat inkeer van jezelf voor af gaat aan de wedergeboorte?
En dat de 'bekering' vanuit de mens komt?

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 11 mar 2008 10:05

Nee, jij suggereert dat hij dat suggereert ;)

Dat er iets met jezelf gebeurt, dat je terugkeert naar God, wil nog niet zeggen dat die actie van jou zónder God gebeurt!
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 mar 2008 12:42

essieee schreef:
Marnix schreef:Het verschil is dat wedergeboorte veel breder is dan bekering. Bekering is: Je omkeren, terugkeren naar God. Wedergeboorte is wat dat met je doet. Je wordt een totaal anders mens, vergeven, vrij van schuld, geen vijand van God maar kind van God, je gaat vruchtdragen, wordt vergevingsgezind, zet niet jezelf centraal maar God en je naaste. Bekering is de ommekeer, wedergeboorte is alles wat door die bekering verandert, wat de Geest verandert.

Daarme suggereer je dat inkeer van jezelf voor af gaat aan de wedergeboorte?
En dat de 'bekering' vanuit de mens komt?

Ik zeg niet dat bekering vanuit de mens komt :) Dat de mens zich omkeert is niet iets wat uit zichzelf komt maar van God. Maar daarom keert de mens zich nog wel om. Dat is gewoon een actie... maar wel een die door God in werking wordt gezet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 11 mar 2008 22:52

Ik ben het overigens met je eens Marnix...Bekeert u is een erg duidelijke opdrachT!'

Wat me opvalt is dat de term zelf in de Bijbel op twee manieren gebruikt wordt.
Als een daad vanuit God; HEERE, bekeer ons tot U, zo zullen wij bekeerd zijn; vernieuw onze dagen als van ouds. (klaaglied. 5) en als opdracht naar de mens toe; Bekeerd u bekeerd u, waarom zou gij sterven?

Wel is de Heere er meerdere malen duidelijk in......Bijv. En twee, drie steden togen om tot een stad, opdat zij water mochten drinken, maar werden niet verzadigd; nochtans hebt gij u niet bekeerd tot Mij, spreekt de HEERE. (amos)
Daaruit blijkt dat de verantwoording bij ons ligt!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 mar 2008 09:36

essieee schreef:Ik ben het overigens met je eens Marnix...Bekeert u is een erg duidelijke opdrachT!'

Wat me opvalt is dat de term zelf in de Bijbel op twee manieren gebruikt wordt.
Als een daad vanuit God; HEERE, bekeer ons tot U, zo zullen wij bekeerd zijn; vernieuw onze dagen als van ouds. (klaaglied. 5) en als opdracht naar de mens toe; Bekeerd u bekeerd u, waarom zou gij sterven?

Wel is de Heere er meerdere malen duidelijk in......Bijv. En twee, drie steden togen om tot een stad, opdat zij water mochten drinken, maar werden niet verzadigd; nochtans hebt gij u niet bekeerd tot Mij, spreekt de HEERE. (amos)
Daaruit blijkt dat de verantwoording bij ons ligt!

Dat de Bijbel het van beide kanten benadert is logisch, het moet ook van 2 kanten komen.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 mar 2008 17:00

Eens....al heeft God mijn medewerking in principe niet nodig :wink:

Terug naar “Archief”