Hoe om te gaan met inhoudelijkheid van de Dordtse Leerregels

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 04 jul 2007 12:25

Raido schreef:
Kerel, vlieg toch op met je evangelisch. Wat jij zo dolgraag evangelisch noemt, wat uit jou mond een soort doemvloek is is alleen een manier waarop iemand tot geloof komt. Jij verwacht dat elke forummer met een soort reli-TomTom exact, per stand en staat verteld hoe iemand tot geloof komt.

Nee, deels juist maar ook onjuist.

Harm-J bezit niet het zaligmakende geloof en daarom is zijn geloof op en laag pitje gekomen door het lezen van de DL.

Let wel, ik veroordeel Harm-J hier niet mee nog verdoem hem naar de hel of wat van dien aard maar behandeld hem eerlijk. Het is niet alleen zo met de DL dat zij kerkleer e.a. veroordelen op grond van onjuistheid overeenkomstig de Schrift maar die DL hebben ook Harm-J veroordeeld en daarom is zijn geloof op een laag pitje gekomen.

Ja, ik neem aan dat Harm-J de wijsheid uit de GKV vandaan haalt omdat hij zelf zegt:
Het heeft zelfs mijn (Gkv) geloof (tijdelijk)op een laag pitje doen branden.

Het is niet zo dat een mens even omschakelt van onbekeerd naar bekeerd, wedergeboorte heeft een levensweg nodig en Harm-J is daar mee bezig. Zeker noem het een reli-Tom-Tom want ook een Tom-Tom wijst de weg naar een bestemming daar ben je niet in één seconde. Voor de één een lange weg voor de ander een kortere weg.

Als ik Harm-J zijn verslag zo leest worden er geen standen in het genadeleven verkondigd in de GKV en als jij dat een ‘Tom-Tom’ wil noemen prima maar het is wel juist. zie de geschiedenis van John Bunyan ‘De Christenreis naar de eeuwigheid’ http://www.iclnet.org/pub/resources/tex ... eis00.html

Vandaar dat ik het evangelies noemde want evangelische praten ze je ook in de hemel zonder een weg. Bij de minstengeringste dingen die er gebeuren ben je er al. Valse gerustheid dus.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 jul 2007 12:57

Harm-J bezit niet het zaligmakende geloof en daarom is zijn geloof op en laag pitje gekomen door het lezen van de DL.
Indien iemand niet het waarzaligmakende geloof bezit (er is geen ander geloof) gaat hij naar de hel, hoe politiek correct je ook probeerd te zijn...

Voor de rest, blá blá blá alles wat anders is dan jou beleving (wat ik durf te betwijfelen) ik denk eerder dat je je kennis haalt uit boekjes (Routekaarten op weg en reis naar de eeuwigheid?) is het automatisch valschen gerustheid..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Riska

Berichtdoor Riska » 04 jul 2007 15:06

Ik zou er nog iets aan willen toevoegen.
Niemand wordt de hemel ingepraat zonder een weg. Als ik zeg dat ik in mijn dagelijks leven probeer Hem te dienen en te volgen, dan houdt dat alles in. Het weten dat ik zondig ben, het weten dat ik verlost ben en nu in vrijheid mag leven.
Dat is niet goedkoop, dat is niet de hemel inpraten zonder een weg.
Er is geen mens die niet een bepaalde weg gaat. Het verschil is alleen dat jij Jantjes, maar één weg ziet en alle andere verkeerd zijn, vals.
Maar God houdt zich niet aan kerkregels, aan wat welke geloofsbelijdenis ook verwoordt. Dus of dat nu de DL, de NBG, de HC of de Apostolische Geloofsbelijdenis is, maakt niet uit.
Mij wordt niet gevraagd of ik die Belijdenissen onderschreven heb, (ik zou het voor mij persoonlijk waarschijnlijk anders verwoorden) maar of ik mijn leven gelegd heb in Zijn handen en mij van Hem afhankelijk heb geweten. En of ik daar naar geleefd heb. Niks meer, niks minder, ook al zullen velen vinden dat het alleen maar goed komt als ik zus of zo leef en zus of zo handel.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 jul 2007 15:06

Jantjes, heb jij een zaligmakend geloof?

Dit vraag ik omdat je pas werkelijk weet wat het is, als je het ook mag hebben. Anders is het praten van horen zeggen maar neit uit eigen beleving.
Daarbij geloof ik ook dat iemand met een zaligmakend geloof strijd in zijn geloof kent wat ook twijfels over het geloof kan meebrengen
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 04 jul 2007 16:11

Gerdien B. schreef:Jantjes, heb jij een zaligmakend geloof?

Dit vraag ik omdat je pas werkelijk weet wat het is, als je het ook mag hebben. Anders is het praten van horen zeggen maar neit uit eigen beleving.
Daarbij geloof ik ook dat iemand met een zaligmakend geloof strijd in zijn geloof kent wat ook twijfels over het geloof kan meebrengen

Dat is voor jou een vraag en voor mijn een weet.
Jij mag uit mijn posten opmaken waar ik sta en of ik het waar zaligmakend geloof bezit of niet. Ik ben het met je eens dat zaligmakend geloof strijd kent maar houd er wel rekening mee dat in zekere zin iedereen strijd voert. Je kan ook een verkeerde strijd hebben wat de vorst der duisternis fantastisch vind. Paulus schreef aan Timotheus strijd de ‘goeden’ strijd, daar gaat het om ‘goeden’ strijd en anders vind je het maar blá blá blá.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 04 jul 2007 17:52

Jantjes is het mogelijk dat jij jou wat terughoudender opstelt in dit topic? Zeker wat het betreft op de man spelen. M.i. was mijn vraagstelling duidelijk: "Hoe om te gaan met inhoudelijkheid van de Dordtse Leerregels'.! Er zijn imho dingen in het topic geschreven die mij zeer zeker stof tot nadenken geven hebben gegeven, al reageer ik dan hier soms weinig.
Bepaalde teksten, overwegingen die hier zijn neergeschreven, vragen bij mij gewoon wat bezinkings tijd, aleer ik er op terugkom, of er dieper op in ga.

Behoefte om persoonlijke aanvallen te lezen, heb ik daar in tegen niet. Etiketten plakkerij ook niet.

*Overweegt de aanvraag van een slotje.

Rest mij nog wel te schrijven, dat sommige teksten hier in dit topic, mijn geloofsleven wel weer heeft doen versterken, ondanks inhoudelijke meningsverschillen.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 jul 2007 20:30

Jantjes schreef:Harm-J bezit niet het zaligmakende geloof en daarom is zijn geloof op en laag pitje gekomen door het lezen van de DL.

Let wel, ik veroordeel Harm-J hier niet mee nog verdoem hem naar de hel of wat van dien aard maar behandeld hem eerlijk.

Misschien behandel ik je ook eerlijk als ik opmerk dat je helemaal niet in staat bent om deze conclusie gegrond te kunnen trekken?
Het lijkt me dat je wat voorzichtiger moet zijn met het trekken van dit soort conclusies.
Daarom ben ik het met Harm-J eens dat een terughoudende opstelling over iemands staat een goede zaak is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 jul 2007 02:16

Jantjes schreef:
Gerdien B. schreef:Jantjes, heb jij een zaligmakend geloof?

Dat is voor jou een vraag en voor mijn een weet.
Jij mag uit mijn posten opmaken waar ik sta en of ik het waar zaligmakend geloof bezit of niet. Ik ben het met je eens dat zaligmakend geloof strijd kent maar houd er wel rekening mee dat in zekere zin iedereen strijd voert. Je kan ook een verkeerde strijd hebben wat de vorst der duisternis fantastisch vind. Paulus schreef aan Timotheus strijd de ‘goeden’ strijd, daar gaat het om ‘goeden’ strijd en anders vind je het maar blá blá blá.

ik hoef het ook niet te weten, maar ik hoop het voor jou. Al mag je er wel van getuigen als God jou dat heeft willen schenken.
Daarbij is het niet aan jou om te oordelen over anderen. Je belemert door je opmerking een gesprek, die iemand graag wil voeren omdat hij er echt mee zit. Dat lijkt mij iets om serieus en wel over wogen op te reageren ipv iemand zo enorm te veroordelen.

Ik zou het begrijpen als Harm-J het topic laat sluiten als hij niet verder kan praten hier over de vragen waar hij mee zit zonder gelijk veroordeelt te worden.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 05 jul 2007 02:45

elbert schreef:De apostel Paulus heeft zich ook met de problematiek van het bouwen van de gemeente van Christus beziggehouden en hoe zich dat verhoudt tot minder zuivere leringen:

1 Kor. 3:9 Want wij zijn medewerkers, in dienst van God.
De akker van God, het bouwwerk van God bent u.
10 Overeenkomstig de genade van God die mij gegeven is, heb ik als een wijs bouwmeester het fundament gelegd en een ander bouwt daarop. Ieder dient er echter op toe te zien hoe hij daarop bouwt.
11 Want niemand kan een ander fundament leggen dan wat er ligt, dat is Jezus Christus.
12 Of nu iemand op dit fundament bouwt met goud, zilver, edelstenen, hout, hooi, stro,
13 ieders werk zal aan het licht komen. De dag zal het namelijk duidelijk maken, omdat deze in vuur verschijnt. En hoe ieders werk is, zal het vuur beproeven.
14 Als iemands werk dat hij daarop gebouwd heeft, standhoudt, zal hij loon ontvangen.
15 Als iemands werk zal verbranden, zal hij schade lijden. Hijzelf echter zal behouden worden, maar wel zo, als door vuur heen.

Er is dus een onderscheid in het opbouwen van Gods bouwwerk: er zijn gouden leringen, maar ook van minder dure materialen. Er zijn ook leringen die van stro of hooi zijn en die zullen niet standhouden. Wie zo'n leer brengt, zal wellicht wel behouden worden (dat oordeel komt op de dag van de Heere), maar dan wel als door vuur heen: zijn werk zal verbrand worden. Als je op grond van de Bijbel tot de slotsom komt, dat zo iemand dwaalt, mag je/moet je die persoon daar ook op wijzen.

Dat zegt Jakobus ook in zijn brief:

Jak. 5:19 Broeders, als iemand onder u van de waarheid is afgedwaald en een ander doet hem terugkeren,
20 weet dan dat hij die een zondaar van zijn dwaalweg doet terugkeren, een ziel zal redden van de dood en een menigte van zonden zal bedekken.
(10

Maar de apostelen geven ook aan dat er een punt kan komen waarop er van vijandschap sprake is: dan hebben we het niet meer over een minder zuivere leer, maar over een regelrechte dwaalleer. Dan gaat het er niet zo zachzinnig meer aan toe:

Titus 1:10 Want er zijn ook veel opstandigen, mensen die zinloos praten en misleiders, vooral die uit de besnijdenis zijn.
11 Men moet hun de mond snoeren. Zij brengen hele huisgezinnen in grote verwarring, door te leren wat onbehoorlijk is, om schandelijke winst.

2 Johannes 7 Want er zijn veel misleiders in de wereld gekomen, die niet belijden dat Jezus Christus in het vlees gekomen is. Dat is de misleider en de antichrist.
8 Let op uzelf, opdat wij niet verliezen wat wij bewerkt hebben, maar een vol loon mogen ontvangen.
9 Ieder die overtreedt en niet blijft in de leer van Christus, die heeft God niet; wie in de leer van Christus blijft, die heeft zowel de Vader als de Zoon.
10 Als iemand bij u komt en deze leer niet brengt, ontvang hem niet in huis en begroet hem niet.
11 Want wie hem begroet, die heeft deel aan zijn slechte werken.

en op dat punt scheiden de wegen tussen hen die van de Gemeente zijn en hen die er niet toe behoren. Want de duivel gaat rond als een briesende leeuw en hij zoekt wie hij kan verslinden. Zo rauw is de werkelijkheid ook.

Even een vraag.

Elbert, jij verwijst in (vetgedrukt 1) naar 1 Kor. 3. Helder voor mij. Het gaat hier imho dat hier word gewezen op wie of wat je leraar (predikant)is dan wel in welke 'eigen' gemeente iemand bivakkeert, dat je het geleerde/preek altijd moet toetsen aan de bron, God en de bijbel toch?
Dit heeft dan eigenlijk niets van doen met de DL die andere (valse)kerken/ leren, dwaalleraren dan de verkondiging in eigen kerk, af doet als zijnde onwaar?

Wat betreft jouw aanhaling van Titus 1. (vetgedrukt 2)
Als ik het bijbel hoofdstuk Titus 1 er bij pak, lijkt het mij, dat het daar om dwaalleren gaat binnen de 'eigen gemeente' die afwijken van de daar geldende leer. Niets mis mee lijkt mij. Als je het ergens niet mee eens bent, dan is het zaak om je punt duidelijk te stellen. Kom je er niet uit, dan is het zaak om je conclusie te trekken of aan de gemeente om er bij volhouding/volharding van het punt door de (dwaler) er een (tuchtregel*) tegen over te stellen. Het gaat hier dus om een dwaling van de leer van iemand die zich binnen een eigen gemeente bevindt. Dit richt zich niet tegen een andere leer/kerk, zoals de DL doet.
(*Hoe ik over de tucht toepassing denk doet hier verder even niet terzake) Dat zou meer iets of voer zijn voor een ander topic. :wink:

Het een en ander licht mij nog niet bij op mijn punt van, hoe om te gaan met de Dl, die bepaalde leren anders gelovigen van andere kerken dan wel leren uitsluit van het ware geloof dan wel kerk. De Dl is er imho vrij duidelijk over, er word gesproken over valse leren. Eigenlijk dus een uitsluiting van het koninkrijk Gods of toegang tot, toch?

Jij stelt tevens:
Wie zo'n leer brengt, zal wellicht wel behouden worden (dat oordeel komt op de dag van de Heere), maar dan wel als door vuur heen: zijn werk zal verbrand worden. Als je op grond van de Bijbel tot de slotsom komt, dat zo iemand dwaalt, mag je/moet je die persoon daar ook op wijzen.

Dit is prettig om te lezen. Hier leg jij imho het oordeel over andere leren, door de Dl veel al bestempeld al valse leren/dwaalleraars lees anders denkende w.b.t die zich niet binnen de eigen gemeente bevinden ( die de Dl hanteren) bij God neer en neemt er verder geen stelling over in? (Mocht dit zo zijn, dan kan ik mij hier 100 % invinden De Dordste Leerregels zijn m.i. veel stelliger, die sluiten wat ze benoemen als valse leren/kerken, dwaalleraars uit van het Koninkrijks Gods. Daar kan ik mij niet vinden!! Wie ben ik om te mogen oordelen over andermans geloof leer en om hem/haar uit te sluiten van het het koninkrijk Gods? Hooguit kan ik met zulk soort kerk/ persoon in gesprek proberen te raken en zien of hij/zij en ik er samen mogen zien uit te komen van wat het geen is wat de bijbel bedoelt ons te leren, dit met behulp van de bijbel als bron en het gebed en de kracht van boven.

Blijft voor mij nog steeds open staan, dat als de D.l. iets opwerpen als zijnde een valse leer/dwaalleraars e.d. , zij daar m.i. mee stellen dat zo iemand geen toegang heeft tot het koninkrijk Gods?

Laat het duidelijk zijn, dat ik DL merendeels ondersteun, op bovenstaand punt na dan. De Dl is voor mij iets waarvant ik denk dat het waar is, ware het niet dat mij niet alle kennis in dit leven gegeven is en zal worden. Daarom, vind ik niet , dat ik het recht van spreken heb, om tegen een anders gelovige te zeggen: 'jij hebt geen recht op een erfdeel in het koninkrijk van God'. Het is God die zal oordelen, niet ik. Als mens kan ik niet meer doen dan proberen zo goed als mogelijk te leven als ik denk dat God het bedoelt heeft. Dit ook door luisteren naar de mensen die God boven mij gesteld heeft. (Ambstdragers e.d.) E.a. wil niet zeggen dat ik alles maar voor waar aan moet nemen, zonder het te toetsen aan de bijbel.!

Het belangrijkste van het geloof is imho niet of je de DL, de HC, NBG of de Apostolische Geloofsbelijdenis volledig onderschrijft, maar meer of iemand durft te vertrouwen op God en dat al wat Hij beslist, dat het goed is.!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 jul 2007 07:09

Nou ja, nou ja.. inhoeverre kan iemand christen zijn en niet het Apostolicum onder schrijven? We hoeven de belijdenissen niet heilig te verklaren, maar er zijn toch echt dingen die je naar mijn mening als christen dient te geloven.. Zoonschap van Christus bijvoorbeeld..

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 05 jul 2007 07:25

Harm J, mijn post heb ik zo opgebouwd, dat er een bepaalde lijn inzit, nl. van minder zuivere leer tot ernstige dwaling en hoe daarmee om te gaan. Ik heb daar inderdaad de arminiaanse leer niet bij betrokken (ik heb niet aangegeven op welke plek in dit rijtje die leer thuishoort), hoewel ik wel wil zeggen dat ik het in navolging van de DL een dwaling vind, die minder onschuldig is dan het lijkt, omdat het God de eer niet geeft die Hem toekomt.

Overigens moeten we goed in het oog houden, dat de DL bij mijn weten nergens mensen buiten het Koninkrijk van God plaatst, ook niet remonstranten. Wat de DL wel doen, is de leer van de remonstranten als vals bestempelen. Dat dit een bepaald spanningsveld met zich meebrengt, is ook duidelijk: een valse leer aanhangen en toch behouden worden? Dan moet je op z'n minst zeggen dat zo iemand leerstellig gezien gevaarlijk geleefd heeft. En dat geloof ik dan ook.

Er zijn trouwens ook gereformeerden geweest, die dit zo zagen. Toen iemand aan de calvinistische opwekkingsprediker Whitefield (iemand dus die de DL van harte onderschreef) vroeg of hij Wesley (een remonstrant) wel in de hemel zou tegenkomen, antwoordde hij: "ik ben bang van niet, want hij zal zo dicht bij de troon staan en wij er zo'n een stuk vandaan, dat we hem vast niet zullen kunnen zien". Blijkbaar had de godsvrucht van Wesley zo'n indruk op hem gemaakt, dat hij de leerstellige dwaling van minder belang achtte dan het werk van God in deze predikant.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 jul 2007 08:42

rafaell schreef:
Marnix schreef:
rafaell schreef:Ik zie niet waar in die belijdenis staat dat Jezus niet de zoon van God is.

Het probleem is dat er niet staat dat Hij het wel is, er staat alleen dat hij een door de Geest vervuld mens en God ons door hem aanziet, maar er wordt nergens expliciet vermeld dat Jezus de Zoon van God is.

Ja en? Dan moet je dus niet zeggen dat ze het ontkennen want dat doen ze nergens. Ik kan volledig achter deze uitspraak van de belijdenis staan.

Er wordt duidelijk benadrukt dat Jezus mens is. Ik vind dat als je dat noemt, je ook moet noemen dat Hij God is. Anders is het maar een halve waarheid. Het lijkt me essentieel genoeg om in een samenvatting te noemen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 05 jul 2007 10:02

elbert schreef:
Jantjes schreef:Harm-J bezit niet het zaligmakende geloof en daarom is zijn geloof op en laag pitje gekomen door het lezen van de DL.

Let wel, ik veroordeel Harm-J hier niet mee nog verdoem hem naar de hel of wat van dien aard maar behandeld hem eerlijk.

Misschien behandel ik je ook eerlijk als ik opmerk dat je helemaal niet in staat bent om deze conclusie gegrond te kunnen trekken?
Het lijkt me dat je wat voorzichtiger moet zijn met het trekken van dit soort conclusies.
Daarom ben ik het met Harm-J eens dat een terughoudende opstelling over iemands staat een goede zaak is.

Harm-J stelt ook zijn eigen persoon ter discussie, hij zei o.a.
Het is echt iets wat mij bezig houdt en waar ik best wel mee zit. Het heeft zelfs mijn (Gkv) geloof (tijdelijk)op een laag pitje doen branden. Dit omdat ik het een niet met ander kan rijmen.

Als je je eigen persoon ter discussie stelt in een forum kun je ook verwachten dat er iemand op reageert, in dit geval Jantjes. Uit eigen ervaring heb ik geleerd dat de oorzaak veelal niet bij een ander (in dit geval de DL) maar bij jezelf moet zoeken.

Als ik dan ook de persoon Harm-J ter discussie stelt en de oorzaak aanwijst mag ik plotseling niet op de persoon spelen waar hij zelf mee begonnen is in de topicstart.

Tevens is het zo dat Harm-J dat ook zelf zegt dat de oorzaak van zijn (on)geloof bij hem zelf te vinden is om dat hij expliciet vraagt de DL in acht te nemen, Hij schreef:
Lees dit nu niet uit, als schoppen tegen de Dl schoppen van mijn kant. Dit verwacht ik ook niet van de ander posters die in dit topic posten.! Feitelijk leert de Dl ons eigenlijk, wie de DL niet volledig onderschrijft hangt een valse leer aan toch?
Het is niet dat ik Dl niet onderschrijf....toch ben ik bij bovenstaande, (bij latere overdenking,) na de Dl studie er wel in vast gelopen...
Ik heb geleerd bij studie en ondervinding dat geloof niet bij ieder persoon het zelfde is zoals @Raido het zwart/wit vermeld:
Indien iemand niet het waarzaligmakende geloof bezit (er is geen ander geloof) gaat hij naar de hel, hoe politiek correct je ook probeerd te zijn...
Christus heeft in een gelijkenis uitgesproken over het zaad in Mattheus 13 en Markus 4.
Onze vaderen hebben deze gelijkenis gezien als een vierderlei geloof. De GerGem hebben het verduidelijkt dat er trappen zijn in geloofsbeleving ‘standen in het genade leven’ wat ik ook toegepast hebt op Harm-J.

Een mens wil nu eenmaal niet eerlijk behandeld worden. Ds. A. Moerkerken van de GerGem schreef: een natuurlijk kind is bij de geboorte niet gelijk volwassen, ook bij een geestelijke geboorte niet. Bij andere kerken leren zij het veelal wel! voornamelijk bij evangelisch kerken is dat eerlijk? Een mens draagt een onbesneden hart in zich om wat hen in de weg staat om volwassen in het geloof te worden.

Maar ik zal jullie stand punt in acht nemen en niet meer reageren in dit topic

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 05 jul 2007 10:16

Jantjes schreef:
Harm-J schreef:Het is echt iets wat mij bezig houdt en waar ik best wel mee zit. Het heeft zelfs mijn (Gkv) geloof (tijdelijk)op een laag pitje doen branden. Dit omdat ik het een niet met ander kan rijmen.

Als je je eigen persoon ter discussie stelt in een forum kun je ook verwachten dat er iemand op reageert, in dit geval Jantjes. Uit eigen ervaring heb ik geleerd dat de oorzaak veelal niet bij een ander (in dit geval de DL) maar bij jezelf moet zoeken.

Als ik dan ook de persoon Harm-J ter discussie stelt en de oorzaak aanwijst mag ik plotseling niet op de persoon spelen waar hij zelf mee begonnen is in de topicstart.

Als je de post van Harm-J goed gelezen had, dan stelt hij een vraag over de DL aan de orde waar hij mee zit. Hij stelt niet zijn persoon als geheel ter discussie. Het lijkt me dus gepast om je antwoord tot die vraag te beperken. Als je dan toch stelt dat we niet allemaal gelijk geestelijk volwassen zijn, dan kun je maar beter kleine stapjes tegelijk zetten. :|

Ontopic maar weer.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 jul 2007 10:16

Die standen vallen echter allemaal binnen het waarzaligmakende geloof en wie dat geloof niet heeft gekregen gaat verloren. Wat jij zegt heeft weinig te maken met standen, misschien ben jij al heeeel vergevorderd in de standologie en Harm-J minder, dat maakt hem nog steeds geen 'heeft het waarzaligmakende geloof niet'..

Daarbij, de meest voorkomende stand in de GG is de slaapstand..

Terug naar “Archief”