vergeven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 02 jul 2007 08:29

sela schreef::P bedekken met de mantel der liefde?

Nee, want als je dat doet zit er onder die mantel een stinkende put.
Nee, leren vergeven is wat anders dan bedekken.
Sommige dingen zijn wel zo makkelijk te bedekken.
Dingen die eigenlijk niet de haat in je hart laten komen.
Maar er zijn gewoon ernstige zaken die niet bedekt kunnen worden met die mantel der liefde.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 jul 2007 08:34

Dat bedekken is nog niet zo'n gek idee hoor! In de bijbel staat namelijk ook dat Jezus' bloed onze zonden bedekt (dat staat er letterlijk!) Soms is dat vertaald met 'zonden verzoenen', maar dat klopt niet... zonden worden bedekt en mensen worden verzoend met God.

sela

Berichtdoor sela » 02 jul 2007 08:54

tante-tortel schreef:
sela schreef::P bedekken met de mantel der liefde?

Nee, want als je dat doet zit er onder die mantel een stinkende put.
Nee, leren vergeven is wat anders dan bedekken.
Sommige dingen zijn wel zo makkelijk te bedekken.
Dingen die eigenlijk niet de haat in je hart laten komen.
Maar er zijn gewoon ernstige zaken die niet bedekt kunnen worden met die mantel der liefde.

ik bedoelde het ook een beetje cynisch. soms kan de roep om 'vergeving' namelijk dat karakter hebben.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 jul 2007 09:25

Zou men dan niet meer op Christus moeten zien en op onze vergeving?

Als we zien hoeveel ons vergeven is, wordt het toch ook makkelijker om anderen te vergeven?

Lalage, in Psalm 103 staat dat God onze zonden van ons wegdoet, zo ver als het oosten is het het westen. Dat is toch weer een andere vergelijking dan. Net als het schoongewassen zijn in het bloed van Christus, de symboliek van de witte klederen (nieuwe, schone kleren, geen laag er over heen ter bedekking) etc. Volgens mij worden onze zonden weggedaan... en heeft de Bijbel het over bedekte schuld. Maar goed, het is vooral symboliek, het gaat er natuurlijk om dat God de zonden niet meer ziet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 02 jul 2007 09:39

Toch is zonde niet meer zien hetzelfde als bedekken.
Iets weg doen is echt niet meer kunnen zien.
Ze zijn er immers niet meer?

Ze worden ons vergeven als had ik nooit zonde gehad of gedaan.
Ja, we moeten kijken naar wat Christus voor ons doet.
Ons vergeven om niet.
Maar voor ons mensen is dat moeilijk, vooral omdat wij geneigd zijn God en onze naaste te haten.
Daarom kunnen wij dat ook niet uit onszelf, maar kan dat alleen als we met onze ellende naar God gaan.

Daarbij denkende aan wat Psalm 68 ons voor houd: 20 Geprezen zij de Here.
Dag aan dag draagt Hij ons; die God is ons heil. sela
21 Die God is ons een God van uitreddingen,
Laatst gewijzigd door tante-tortel op 02 jul 2007 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.

sela

Berichtdoor sela » 02 jul 2007 09:58

gaat het om zonden, persoonlijke zonden, in dit geval?

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 02 jul 2007 10:45

sela schreef:gaat het om zonden, persoonlijke zonden, in dit geval?

Hoe bedoel je?
Volgens mij zijn we op een zijspoor gekomen.

sela

Berichtdoor sela » 02 jul 2007 10:54

openingspost: 'mijn verleden zijn er minder leuke dingen gebeurd en dat wil ik iemand vergeven.'
posting hierboven: we moeten vergeven omdat God onze zonden vergeeft.

gaat het in de openingspost om persoonlijke zonden? nu, dat kan ik niet invullen. maar stel dat het om noem eens wat. misbruik gaat. dat zijn geen persoonlijke zonden.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 02 jul 2007 11:12

Ik snap het.
De insteek is anders.
God vergeeft ons onze zonde om niet.
Terwijl wij dagelijks onze schuld ten opzichte van God meer maken.
Toch wil Hij onze zonde steeds maar weer opnieuw vergeven.
Daarom zouden wij een ander zijn schulden ook moeten kunnen vergeven.

Daarbij kun je het stuk lezen over de onrechtvaardige pachter:
Zo is het bedoeld.

Riska

Berichtdoor Riska » 02 jul 2007 11:31

tante-tortel schreef:
sela schreef:ik ben het van harte eens met de mensen die zeggen dat vergeven nog niet zo eenvoudig is.
het staat in de bijbel, 70 x 7, maar het wordt een gecompliceerd verhaal als je beschadigd bent.
ik vind dat riska hier vaak wijze dingen over zegt. die van de praktijk van het leven..

Maar eigenlijk laat ze je liggen in je ellende. Ze zegt: van God moet je niet vergeven. Werk aan jezelf enz.
Maar God wil juist dat we de ander leren vergeven, dat is tegelijk ons genezings proces. God wil dat we Hem vragen om te leren die ander te vergeven.
Dat het moeilijk is, en soms haast wel onmogelijk lijkt, dat is waar.
Maar als er haat woont in je hart kan er geen liefde wonen. En daarmee bedoel ik niet dat je de ander dus moet gaan liefhebben, maar dat er ook voor liefde voor een ander geen plaats is. Je hart wordt gevuld met haat.
En om te genezen wil God ervoor zorgen dat die haat uit je hart weg gaat en er plaats komt om de ander te kunnen vergeven.

Nee, dat zeg ik niet. Ik laat niemand in ellende liggen. Ik haal alleen dat "moeten" weg. Want dat kan voelen alsof God je in de steek laat. Werken aan jezelf? Je haalt er alleen uit wat je uitkomt. Ik heb duidelijk gezegd dat het heilzaam is als een mens tot vergeven kan komen.
Maar dat God er ook weet van heeft dat het soms (bijna) onmogelijk is. Soms gaan er jaren en jaren overheen voor je zover komt.

Overigens: vergeven is juist NIET bedekken. Vergeven is: voluit laten staan wat er verkeerd is gegaan, voluit laten staan wat je is aangedaan en dán kunnen zeggen: het is gebeurd, maar het staat niet meer tussen ons in.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 02 jul 2007 12:14

Mee eens. Alleen benader ik het enigszins met wel de nadruk op het tot vergeven "moeten" komen.
Tot heil van jezelf en de naaste.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 jul 2007 12:17

Ik druk het liever nog net wat anders uit:

we moeten ons best doen om het te doen, maar meer niet.
Anders krijg je al gauw dat mensen vergeving gaan forceren, waarmee de kans groot is dat ze er uiteindelijk alleen maar meer mee stuk maken.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

sela

Berichtdoor sela » 02 jul 2007 12:24

tante-tortel schreef:Mee eens. Alleen benader ik het enigszins met wel de nadruk op het tot vergeven "moeten" komen.
Tot heil van jezelf en de naaste.

waarmee m.i. het gevaar aanwezig is dat het toch weer bedekken wordt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2007 07:40

sela schreef:openingspost: 'mijn verleden zijn er minder leuke dingen gebeurd en dat wil ik iemand vergeven.'
posting hierboven: we moeten vergeven omdat God onze zonden vergeeft.

gaat het in de openingspost om persoonlijke zonden? nu, dat kan ik niet invullen. maar stel dat het om noem eens wat. misbruik gaat. dat zijn geen persoonlijke zonden.

De vraag is natuurlijk wel in hoeverre spijt een rol speelt. Als wij zonden helemaal niet erg vinden, geen berouw tonen en God niet om vergeving vragen, zal Hij ons dan vergeven?

De vraag is: Is er een Bijbelse opdracht om mensen te vergeven als ze geen berouw hebben? Ik vraag het me sterk af. De Bijbel roept ons wel op om onze vijanden lief te hebben! Maar dat is heel wat anders dan wanneer iemand je een bloedneus geslagen heeft gaan doen alsof je neus bloedt, zeg maar. Het is niet: Ik moet mijn vijand lief hebben, ik moet hem vergeven, dus zand er over, ik vergeet wat hij me heeft aangedaan en doe alsof er niets gebeurd is.

Maar als iemand diep spijt betuigt en om vergeving vraagt en je geeft die vervolgens niet, dan ben je verkeerd bezig. Dan ken je je plaats niet meer, als vergeven zondaar. En nee, dan hoef je niet te doen alsof er niks gebeurd is... en het kan ook heel moeilijk zijn om te vergeven. Maar dacht je dat het God niets koste? Weet je hoeveel Hij jou heeft vergeven. Dat moet je nooit vergeten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 03 jul 2007 07:44

Marnix schreef:Maar dat is heel wat anders dan wanneer iemand je een bloedneus geslagen heeft gaan doen alsof je neus bloedt, zeg maar.

:mrgreen: :schaterlach: :muhahaha:
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Terug naar “Archief”