sela schreef:openingspost: 'mijn verleden zijn er minder leuke dingen gebeurd en dat wil ik iemand vergeven.'
posting hierboven: we moeten vergeven omdat God onze zonden vergeeft.
gaat het in de openingspost om persoonlijke zonden? nu, dat kan ik niet invullen. maar stel dat het om noem eens wat. misbruik gaat. dat zijn geen persoonlijke zonden.
De vraag is natuurlijk wel in hoeverre spijt een rol speelt. Als wij zonden helemaal niet erg vinden, geen berouw tonen en God niet om vergeving vragen, zal Hij ons dan vergeven?
De vraag is: Is er een Bijbelse opdracht om mensen te vergeven als ze geen berouw hebben? Ik vraag het me sterk af. De Bijbel roept ons wel op om onze vijanden lief te hebben! Maar dat is heel wat anders dan wanneer iemand je een bloedneus geslagen heeft gaan doen alsof je neus bloedt, zeg maar. Het is niet: Ik moet mijn vijand lief hebben, ik moet hem vergeven, dus zand er over, ik vergeet wat hij me heeft aangedaan en doe alsof er niets gebeurd is.
Maar als iemand diep spijt betuigt en om vergeving vraagt en je geeft die vervolgens niet, dan ben je verkeerd bezig. Dan ken je je plaats niet meer, als vergeven zondaar. En nee, dan hoef je niet te doen alsof er niks gebeurd is... en het kan ook heel moeilijk zijn om te vergeven. Maar dacht je dat het God niets koste? Weet je hoeveel Hij jou heeft vergeven. Dat moet je nooit vergeten.