het genesis dieet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 11 jun 2007 15:38

Memmem schreef:
rosalie83 schreef:
Memmem schreef:
rosalie83 schreef:
CGK<3 schreef:Maar gaat het er dan alleen om dat zuivel elke dag niet per se goed is, of omdat het dierlijk vet is en in de Bijbel staat dat joden dat niet mogen eten?

Misschien is zuivel elke dag niet goed omdát het dierlijk vet is en in de bijbel staat dat joden het niet mochten eten.

Waar staat dat in de bijbel? Kanaän was een land, vloeiende van MELK en honig (Ex. 3:8 dat Ik het verlosse uit de hand der Egyptenaren, en het opvoere uit dit land, naar een goed en ruim land, naar een land, vloeiende van melk en honig en jes 55:1 O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!)

In de spijswetten staat het één en ander over dierlijke vetten. Ik verwijs hiervoor ook naar het topic 'waarom eet je welk voedsel niet'.

Ik heb eens wat nagekeken en kan nergens vinden dat zuivel niet goed is.
Abraham zette zelf melk en boter zijn gasten (en dus de Heere zelf) voor. En je zet je gasten alleen maar het beste voor. En Job heeft het ook over kaas dus kenden ze dat ook in die tijd.

Hier wordt niet gesproken of het koemelk is.
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 11 jun 2007 15:46

Memmem schreef:
liisje schreef:was het niet zo dat ze wel melk enzo mochten gebruiken, Maar dat ze het gescheiden moesten houden van reine producten?

dus het niet samen eten en samen bereiden?

Ze mochten het bokje niet koken in de melk van zijn moeder.

Deut 32: 14 Boter van koeien, en melk van klein vee, met het vet der lammeren en der rammen, die in Bazan weiden, en der bokken, met het vette der nieren van tarwe; en het druivenbloed, reinen wijn, hebt gij gedronken.

2Sam 17:29 En honig, en boter, en schapen, en koeienkazen, brachten tot David, en tot het volk, dat met hem was, om te eten, want zij zeiden: Dit volk is hongerig, en moede, en dorstig in de woestijn.

Er werd dus ook zuivel van koeien gegeten.

klopt, het genesis dieet zegt niet dat je het niet mag eten,maar dat je het liever kunt vermijden.Als je het toch wilt eten doe dit dan met veel mate.

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 12 jun 2007 16:17

wat ook in het genesis staat,(wat ik trouwens wel jammer vind),dat je geen bloed mag eten.Dat wil dus zeggen dat je geen bloedworst,biefstuk,enz mag eten.Ik weet niet of dat in de topic waarom eet je welk voedsel wel of niet,maar ik ben benieuwd of hier iemand wat op tegen heeft.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 13 jun 2007 09:13

kirdneh schreef:wat ook in het genesis staat,(wat ik trouwens wel jammer vind),dat je geen bloed mag eten.Dat wil dus zeggen dat je geen bloedworst,biefstuk,enz mag eten.Ik weet niet of dat in de topic waarom eet je welk voedsel wel of niet,maar ik ben benieuwd of hier iemand wat op tegen heeft.

Ik vraag me even af of dat inderdaad betekent dat je geen biefstuk mag eten, want dat rode is geen bloed. Overigens doorbak ik al mijn vlees omdat je van rood vlees parasieten kunt krijgen. Maar dat terzijde, rood vlees is geen bloed, bloed is echt het rode goedje zeg maar.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 13 jun 2007 13:03

Het bloed

In Deuteronomium 12 vers 23 staat :
"Alleen houdt vast, dat gij het bloed niet eet; want het bloed is de ziel; daarom zult gij de ziel met het vlees niet eten;".

Bij mijn ouders vroeger werd geen bloedworst gegeten.
En als er bijv. een haas geslacht werd, werd deze opgehangen, om het bloed eruit te laten trekken.
Ook werd het vlees een nacht in het water gezet, om er bloed uit te laten trekken.
Later hebben zij dat laatste achterwege gelaten.
Laatst gewijzigd door Rolf op 14 jun 2007 08:51, 4 keer totaal gewijzigd.

rai
Mineur
Mineur

Berichtdoor rai » 13 jun 2007 14:15

Aangezien dat kirdneh dit topic heeft gestart zal ik deze vraag maar aan hem stellen (de rest mag ook reageren hoor). Is dat genesis dieet nou niet het zelfde als de joodse kasjroetwetten? Daar word eigenlijk bijna hetzelfde beweerd als het genesis dieet.

kasjroetwetten

-petje af-
Mineur
Mineur

Berichtdoor -petje af- » 13 jun 2007 14:34

ff tussendoor...ik zag vanmorgen in de evangelische boekwinkel een boekje liggen over het Genesis dieet. Helemaal uitgelegd wat waarom en hoe...heel duidelijk en informatief.
Ik heb bijv. het stukje over dierlijke vetten enz. gelezen en vat nu ook helemaal waarom dat niet gegeten werd...
Ik zal es kijken hoe het heet en wat de schrijver is.
Werken voor de Heer is fijn! Het betaald niet zo goed, maar de pensioenregeling is zalig!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 13 jun 2007 14:37

-petje af- schreef:ff tussendoor...ik zag vanmorgen in de evangelische boekwinkel een boekje liggen over het Genesis dieet. Helemaal uitgelegd wat waarom en hoe...heel duidelijk en informatief.
Ik heb bijv. het stukje over dierlijke vetten enz. gelezen en vat nu ook helemaal waarom dat niet gegeten werd...

Je hebt het halve boekje staan lezen in de winkel? :roll: Of begrijp ik nu iets niet goed?

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 13 jun 2007 15:21

rosalie83 schreef:
kirdneh schreef:wat ook in het genesis staat,(wat ik trouwens wel jammer vind),dat je geen bloed mag eten.Dat wil dus zeggen dat je geen bloedworst,biefstuk,enz mag eten.Ik weet niet of dat in de topic waarom eet je welk voedsel wel of niet,maar ik ben benieuwd of hier iemand wat op tegen heeft.

Ik vraag me even af of dat inderdaad betekent dat je geen biefstuk mag eten, want dat rode is geen bloed. Overigens doorbak ik al mijn vlees omdat je van rood vlees parasieten kunt krijgen. Maar dat terzijde, rood vlees is geen bloed, bloed is echt het rode goedje zeg maar.

Nee dat klopt maar biefstuk is doorzeefd met bloed,dus om geen bloed te eten is dan biefstuk ook niet goed.Als je uit biefstuk alles er uit wil bakken dan heb je een stuk leer,ik denk niet dat het dan smakelijk is.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 13 jun 2007 15:25

kirdneh schreef:
rosalie83 schreef:

Nee dat klopt maar biefstuk is doorzeefd met bloed,dus om geen bloed te eten is dan biefstuk ook niet goed.Als je uit biefstuk alles er uit wil bakken dan heb je een stuk leer,ik denk niet dat het dan smakelijk is.

Nee hoor, als je een goed stukje rundvlees hebt, kun je het helemaal doorbakken zonder dat het leer wordt!

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 13 jun 2007 15:31

rai schreef:Aangezien dat kirdneh dit topic heeft gestart zal ik deze vraag maar aan hem stellen (de rest mag ook reageren hoor). Is dat genesis dieet nou niet het zelfde als de joodse kasjroetwetten? Daar word eigenlijk bijna hetzelfde beweerd als het genesis dieet.

kasjroetwetten

nee de kasjoerwetten zijn uit de thora gehaalt,het genesis dieet uit de hele bijbel.Het heet wel genesis dieet,maar dan wordt er gelijk gedacht dat het alleen uit genesis wordt gehaalt,maar dat is niet waar.Waarom het genesis dieet wordt genoemd wordt niet vermeld in het boek misschien wil de schrijver het begin aanhalen zodat je het zelf kunt afmaken,maar dit is maar een gedachte van mij.

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 13 jun 2007 15:33

rosalie83 schreef:
kirdneh schreef:
rosalie83 schreef:

Nee hoor, als je een goed stukje rundvlees hebt, kun je het helemaal doorbakken zonder dat het leer wordt!

Dan is het natuurlijk goed,maar je hebt ook biefstukken van ander vlees waarvan dat niet zo is.

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 13 jun 2007 15:36

-petje af- schreef:ff tussendoor...ik zag vanmorgen in de evangelische boekwinkel een boekje liggen over het Genesis dieet. Helemaal uitgelegd wat waarom en hoe...heel duidelijk en informatief.

Ik zal je wel helpen:het boek heet 'het genesis dieet' en de schrijver is dr g.s tessler

-petje af-
Mineur
Mineur

Berichtdoor -petje af- » 14 jun 2007 12:19

rosalie83 schreef:

Je hebt het halve boekje staan lezen in de winkel? :roll: Of begrijp ik nu iets niet goed?

Ach het heeft zo zijn voordelen, werken en lezen tegelijk ;)
Werken voor de Heer is fijn! Het betaald niet zo goed, maar de pensioenregeling is zalig!

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 15 jun 2007 15:38

-petje af- schreef:
rosalie83 schreef:

Ach het heeft zo zijn voordelen, werken en lezen tegelijk ;)

En wat vind je er van dan?

Terug naar “Archief”