Belijdenis, verschil kerken, binnen je relatie...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jun 2007 08:15

Love2 schreef:Dat klopt, maar het gekke was dat toen wij elkaar nog maar net kenden en amper een relatie hadden en eigenlijk ook voor die tijd, dat ik altijd had gezegd dat ik nooit naar de vrijgemaakte kerk zou willen en kunnen. Dus wel over gehad om ook verder te kijken dan alleen onze kerkmuren en over doorgepraat over de verschillen.
Maar vanaf het begin dat ik met hem meeging voelde ik me er thuis en op m'n plaats. Terwijl ik wel eerder in de vrijgemaakte kerk was geweest er er niets mee had. In de ger gem. had ik wel altijd m'n vragen bij wat dingen. En zo is het eigenlijk gegroeid dat ik met hem mee ga en het nu ook heel zeker weet.

Mijn vriendin heeft hetzelfde een beetje. Het komt waarschijnlijk doordat plaatselijke gemeenten heel erg verschillen. Waar ze woonde hebben ze gewoon een rare vrijgemaakte kerk, zo'n echte nog :D Ik las laatst in hun kerkblad dat als je daar verkering krijgt en je vriend/vriendin komt uit een andere kerk dan de GKV of de CGK, je een verplciht gesprek krijgt met je wijkouderling. Wat er dan verder gezegd wordt weet ik niet maar goed, het tekent toch wel wat. In mijn GKV zou zoiets nooit op zo'n manier gebeuren.

Later ging ze studeren en omdat er geen Christelijke gereformeerde kerk is kwam ze bij vrijgemaakten terecht, een keer met iemand meegegaan, natuurlijk sceptisch van tevoren maar het was ontzettend leuk. Daar belijdeniscathechisatie gevolgd en dat was zo geslaagd dat ze uiteindelijk met een vrijgemaakte vriend thuiskwam. Daar werden wel wat grappen over gemaakt maar uiteindelijk gaat het allemaal prima :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Love2
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Love2 » 10 jun 2007 18:43

Oke das raar van die vrijgemaakte kerk...
't Is wel handig als je in een relatie op 1 lijn komt, dus wat dat betreft zijn er bij ons ook geen problemen.
Maar ik snap dus ook gewoon niet dat kerkverbanden onderling niet respectvoller naar elkaar toe zijn en open staan voor elkaar. Je hoeft het niet overal in eens te zijn met elkaar maar als goed is heeft elk kerkverband wel z'n goeie dingen en kun je alleen maar van elkaar leren. En ik denk ook dat je open moet staan voor anders denkenden.
Maar goed dat valt natuurlijk niet altijd mee.
Gelukkig kijkt God door kerkmuren heen...
Geloof, hoop en liefde

Terug naar “Archief”