Gij vrouwen, zijt uw eigen mannen onderdanig...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 10 mei 2007 13:55

Mijn idee is ook dat je op gelijke rechten qua eindbeslissing moet handelen, maar dat hoeft in de praktijk niet zo te gaan.
Dat de vrouw altijd een beslissing zou volgen komt bij mij over als een sprookje.
Even zo andersom ook hoor.
Maar misschien werkt het fantastisch overal. :roll:

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 10 mei 2007 14:00

André schreef:Maar misschien werkt het fantastisch overal. :roll:

Nee, hier werkt het ook niet altijd even fantastisch hoor!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 10 mei 2007 14:04

Aragorn schreef:Toevallig las ik pas het huwelijksformulier nog eens door en ik kan me niet voorstellen dat mensen in deze tijd daar volmondig ja op zeggen. Er zijn er genoeg die dat doen, maar volgens mij zijn er zeer weinig die er in de praktijk ook naar leven.

In het 'ouderwetse' huwelijksformulier staan een aantal dingen scherper beschreven als in de bijbel zelf staat. Daarom zijn er ook nieuwe formulieren gemaakt. En daar hebben wij volmondig 'ja' op gezegd! :)

emmertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor emmertje » 10 mei 2007 14:53

Ik ben pas ('n jaar) getrouwd, met de belofte dat ik hem... ff kijken... dit was de tekst: '..Dat ik de leiding die God vandaag aan jou gegeven heeft met liefde zal accepteren en navolgen'. Ik had er zelf voor bedacht dat ik zijn belangen altijd boven de mijne zou stellen, haha, dat was een beetje naief natuurlijk, heel erg veel heftig verbouwereerde reacties op gehad na de inzegening. De intentie was 'n beetje 'ik leef niet meer voor mezelf'. Maar om op het onderwerp te blijven. Onderdanigheid betekent vooral dat ik mijn harde kop buig als m'n schat zegt dat ik echt beter mee kan gaan naar de kerk, dat hij me dringend vraagt wat meer relaxed te zijn in sommige dingen. Enz. Maar ik ben het heeeeelemaal met tante-tortel eens. De ik-maak-lekker-zelf-wel-uit-... neiging is sterk! -mijn interpretatie van haar mening ;)
(ik maak wel altijd zijn brood klaar :oops: ... maar ik vind 'm gewoon zo lief)

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 10 mei 2007 14:58

'K weet niet waarom, ik moest ineens aan 1 petrus 3 met name vers 7 denken... 8)

Offtopic....

In de SV staat 1 petrus 3 omschreven als: 'plichten van echtgenoten...' mhaw...., vind ik de omschrijving in de ngb51: 'Het huwelijk' toch sympathieker klinken en meer van deze tijd.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mei 2007 15:07

emmertje schreef:Maar ik ben het heeeeelemaal met tante-tortel eens. De ik-maak-lekker-zelf-wel-uit-... neiging is sterk!

Wat is daar mis mee dan? Ik hoop dat m'n vriendin die neiging tot in lengte van dagen houdt.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 10 mei 2007 15:12

Aragorn schreef:
emmertje schreef:Maar ik ben het heeeeelemaal met tante-tortel eens. De ik-maak-lekker-zelf-wel-uit-... neiging is sterk!

Wat is daar mis mee dan? Ik hoop dat m'n vriendin die neiging tot in lengte van dagen houdt.

Grijnss, soms ben ik nogal, hoe zal ik het noemen, bitcherig en erg recht door zee. Mijn man wordt dan wel eens klettergek van me (wel terecht denk ik ;) ). Dan ga ik wel eens ff heel gedwee doen hihi, maar dan wordt-ie nog gekker en smeekt hij me of ik weer normaal wil doen :mrgreen:

emmertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor emmertje » 10 mei 2007 15:12

Aragorn schreef:

Allright, en terecht. Effe kijken hoe ik wat ik voel in betere woorden kan weergeven. De 'ik-maak-het-lekker-zelf-wel-uit-...' die ik bedoelde komt eigenlijk meer in de richting van 'jij kan van mij lekker de ****** krijgen', het is echt uit egoisme geboren. Maar de 'ik-maak-lekker-zelf-wel-uit...' waarvan jij wilt dat je vriendin het nooit kwijtraakt, is belangrijk onderdeel van haar identiteit, die haar dingen laat willen en doen die uniek voor haar zijn en haar zo leuk eigenzinnig en fascinerend maken. Is dit waki-waki taal of maakt het het wat duidelijker wat ik bedoel?

emmertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor emmertje » 10 mei 2007 15:21

rosalie83 schreef:
Aragorn schreef:

Grijnss, soms ben ik nogal, hoe zal ik het noemen, bitcherig en erg recht door zee. Mijn man wordt dan wel eens klettergek van me (wel terecht denk ik ;) ). Dan ga ik wel eens ff heel gedwee doen hihi, maar dan wordt-ie nog gekker en smeekt hij me of ik weer normaal wil doen :mrgreen:

Klinkt als 'de King of Queens'. lache

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mei 2007 15:22

Hm ok, ik snap het denk ik. :)

Maar in hoeverre heeft jouw variant dan nog met onderdanigheid te maken en is het niet gewoon een kwestie van rekening met elkaar houden die wederzijds dient te zijn?

emmertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor emmertje » 10 mei 2007 15:30

Aragorn schreef:Hm ok, ik snap het denk ik. :)

Maar in hoeverre heeft jouw variant dan nog met onderdanigheid te maken en is het niet gewoon een kwestie van rekening met elkaar houden die wederzijds dient te zijn?

*pieker.. peins* *kraak.. ratel*

jah, ik denk dat je gelijk hebt. Onderdanig zijn, is in je volle waardigheid er rekening mee houden dat hij een man is, en hem hoogachten. Het heeft denk ik met hoogachting te maken. Als je als vrouw je man gaat commanderen en betuttelen, ipv bewonderen enz. dan is dat denk ik niet de bedoeling.
Het probleem met woorden is dat ze voor iedereen zo'n andere gevoelswaarde hebben. Onderdanig heeft denk ik voor iedereen wel een rare vieze bijsmaak. blegh. Maar als God het een goed idee vind, dan Hij er wel iets anders mee bedoelen dan het stomme plaatje wat wij -hedendaagse mensen, of moet ik voor mezelf spreken- in ons kop krijgen als we het horen.[/u]

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mei 2007 15:32

emmertje schreef:
Aragorn schreef:Hm ok, ik snap het denk ik. :)

*pieker.. peins* *kraak.. ratel*

jah, ik denk dat je gelijk hebt. Onderdanig zijn, is in je volle waardigheid er rekening mee houden dat hij een man is, en hem hoogachten. Het heeft denk ik met hoogachting te maken. Als je als vrouw je man gaat commanderen en betuttelen, ipv bewonderen enz. dan is dat denk ik niet de bedoeling.

Nee, dat denk ik ook niet. :) Maar dan nog, dat is iets wat wederzijds dient te zijn, vind ik. Dus dan zou je als man evengoed onderdanig aan je vrouw moeten zijn.

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 10 mei 2007 15:35

Aragorn schreef:Toevallig las ik pas het huwelijksformulier nog eens door en ik kan me niet voorstellen dat mensen in deze tijd daar volmondig ja op zeggen. Er zijn er genoeg die dat doen, maar volgens mij zijn er zeer weinig die er in de praktijk ook naar leven.

Noem daar eens een voorbeeld van? :)

emmertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor emmertje » 10 mei 2007 15:38

Aragorn schreef:
emmertje schreef:
Aragorn schreef:... dan zou je als man evengoed onderdanig aan je vrouw moeten zijn.

nah.. dat denk ik eigenlijk niet. Jezus was duidelijk de Baas. Hij had autoriteit over zijn discipels. Toch liet hij ze vrij in, misschien wel alles. En was hij ze niet perse onderdanig toen hij hun voeten waste.
Het probleem van het huwelijk is de aardse onvolmaaktheid waarmee wij leiderschap en onderdanigheid ten uitvoer brengen. Dat maakt denk ik deze 'discussie' zo lastig. (maar boeiend)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 10 mei 2007 15:50

Ik denk dat je het onderdanig zijn niet moet zien als: de vrouw is het sloofje van de man. De man heeft namelijk ook zijn verplichtingen naar de vrouw.

Het gaat hier om een afspiegeling tussen Christus en Zijn gemeente is mij altijd verteld. Ik weet alleen niet of dat geheel terecht is. Christus staat boven Zijn gemeente en wijst hen de weg. De man in het huwelijk gaat ook een weg maar als het goed is wel in samen spraak/ samen met zijn vrouw. Je gaat iets samen aan en het lijkt mij niet meer dan logisch dat je beide even veel in te brengen hebt.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”