Reformatorische schoonouders: een ramp?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 apr 2007 21:34

Ik kan het prima vinden met mijn reformatorische schoonouders. We weten heel goed van elkaar dat er op geloofsgebied nogal wat verschillen in inzicht zijn, maar dat is geen reden voor ruzie, toch?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 23 apr 2007 06:43

liisje schreef:Sorry dit is wel kort door de bocht.(mijn antwoord hiervoor)

Ik heb dus ook schoonouders die me nu na 5 jaar huwelijk nog niet (echt)accepteren.
Mijn man was de eerste thuis die een vriendin kreeg (ikke dus) nou alles was fout of deugde niet aan mij of met ons.

Ik ben een kind van gescheiden ouders ga (ging) niet naar de kerk woonde op mezelf enz.

Ze hebben er alles aan gedaan om ons uit elkaar te krijgen ,Maar dat is ze niet gelukt Alles wat ze deden om mij weg te krijgen deed mijn man bsluiten om met mij verder te gaan.

In dit verhaal was ik het juist die steeds zei ... laat je ouders maar ze moeten gewoon wennen ik ben ook heel anders dan hun gewend zijn t komt wel goed..........!?

Op een gegeven moment was het zo erg dat mijn man in staat was om samen stiekem te trouwen en dan later een kaartje te sturen wij zijn getrouwd.

daar heb ik hem van af kunnen praten omdat je daar later giga spijt van krijgt denk ik.

We zijn wel snel getrouwd (we kenden elkaar pas 2 jaar)
Vanaf de dag dat we getrouwd zijn is het een soort stilzwijgende acceptatie zo van nu kunnen we er niks meer aan doen.
Maar het liefst zijn ze me kwijt.
En nu ook als ik er alleen ben met mijn kinderen (het zijn toch hun kleinkids en wil ze een band niet misgunnen) dan ben ik niet meer dan de moeder van de kinderen van(...) hun zoon.

En het wrange van alles is wij deden nooit iets goed terwijl hun jongere zoon die wel verkering heeft met een meidje uit de goede kerk het zelfde doet als wij en die doet alles goed!

Veel van je verhaal is erg herkenbaar. Ik was ook de eerste 'vreemde in het gezin', zoals mijn schoonmoeder dat altijd fijntjes uitdrukt. Ze hebben ook geprobeerd om ons uit elkaar te drijven, maar dat lukte gewoon niet. We zijn ook al snel getrouwd, we kenden elkaar 1 jaar en 5 maanden, en dat was helemaal een schok voor mijn schoonouders! Ze zeggen nu, dat ze nooit de tijd hebben gekregen om me te leren kennen (na anderhalf jaar kun je toch wel zeggen, dat ze de kans hadden...en ik heb zo mijn best gedaan om ze die kans te geven!!!)

Later kreeg mijn zwager ook verkering, en dit meisje is wel van de goede kerk. Dus zij was meteen 'goed'. Het kromme is alleen, dat mijn zwager en zijn vriendin nu samenwonen, precies datgene waar mijn schoonouders zo bang voor waren bij ons (onterecht, want wij hadden zo onze principes, maar dat zagen ze nooit, of ze wilden dat niet zien).

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 23 apr 2007 06:46

Optimatus schreef:Ik kan het prima vinden met mijn reformatorische schoonouders. We weten heel goed van elkaar dat er op geloofsgebied nogal wat verschillen in inzicht zijn, maar dat is geen reden voor ruzie, toch?

Dat is inderdaad geen reden tot ruzie!!!!!!!!!!!
Maar helaas voor een aantal onder ons zijn deze verschillen wel de oorzaak voor de onderlingen stroeve verhoudingen.
Jammer en inderdaad zo ontzettend onnodig!

liisje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor liisje » 23 apr 2007 10:05

Wij zeggen er nooit meer iets over .
Het is nu een stilzwijgende spanning, Je merkt aan de hele houding dat ze het er niet mee eens zijn.
Wij gaan nu naar een ander kerkverband een waarvan mijn schoonmoeder zegt dat al zal dat de laatste kerk op aarde zijn ze er nooit heen zou gaan ,Want je kunt er aan de mensen niet zien of ze uit een kerk of bioscoop komen.

we gaan dus gewoon naar hun toe (hier komen ze nooit dan alleen met verjaardagen)

ruzie maken? nee . ik heb in onze verkeringstijd een keer gevraagd waarom ik niet goed was voor hun zoon en toen kreeg ik het hele riedeltje over me heen over het gescheiden ouders hebben , op me zelf wonen ,ik was niet gelovig opgevoed enz.

daarna heb ik het gelaten voor wat het was , want tenslotte ben ik de vrouw van hun zoon dus hij heeft gelukkig anders gekozen dan hun.

mijn schoonvader die in de verkeringstijd het meest uitgesproken heeft tegen ons zegt nu niks meer en is met dopen van onze jongste wel geweest in "onze" kerk ..mijn schoonmoeder verrekt het en is dus niet geweest..

het mooiste van dat kerkverhaal vind ik nog wel dat ik pas gelezen heb dat deze 2 kerkverbanden vergevorderde plannen hebben om veel samen te gaan werken.
geloven is op jezus vertrouwen!
ook als je hem niet begrijpt.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 apr 2007 20:07

liisje schreef:ruzie maken? nee . ik heb in onze verkeringstijd een keer gevraagd waarom ik niet goed was voor hun zoon en toen kreeg ik het hele riedeltje over me heen over het gescheiden ouders hebben , op me zelf wonen ,ik was niet gelovig opgevoed enz.

net of jij er wat aan kan doen dat je ouders gescheiden zijn :roll:
Ik zou dat niet accepteren als mijn ouders dat als argument tegen mijn vriend gaan gebruiken
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 23 apr 2007 22:25

liisje schreef:Wij zeggen er nooit meer iets over .
Het is nu een stilzwijgende spanning, Je merkt aan de hele houding dat ze het er niet mee eens zijn.
Wij gaan nu naar een ander kerkverband een waarvan mijn schoonmoeder zegt dat al zal dat de laatste kerk op aarde zijn ze er nooit heen zou gaan ,Want je kunt er aan de mensen niet zien of ze uit een kerk of bioscoop komen.

we gaan dus gewoon naar hun toe (hier komen ze nooit dan alleen met verjaardagen)

ruzie maken? nee . ik heb in onze verkeringstijd een keer gevraagd waarom ik niet goed was voor hun zoon en toen kreeg ik het hele riedeltje over me heen over het gescheiden ouders hebben , op me zelf wonen ,ik was niet gelovig opgevoed enz.

daarna heb ik het gelaten voor wat het was , want tenslotte ben ik de vrouw van hun zoon dus hij heeft gelukkig anders gekozen dan hun.

mijn schoonvader die in de verkeringstijd het meest uitgesproken heeft tegen ons zegt nu niks meer en is met dopen van onze jongste wel geweest in "onze" kerk ..mijn schoonmoeder verrekt het en is dus niet geweest..

het mooiste van dat kerkverhaal vind ik nog wel dat ik pas gelezen heb dat deze 2 kerkverbanden vergevorderde plannen hebben om veel samen te gaan werken.

... dat zijn lastige dingen... ik dacht dat ik het moeilijk had, maar als ik jouw verhaal zo lees :cry: :shock: :| Sterkte.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 apr 2007 13:58

liisje schreef:Wij zeggen er nooit meer iets over .

het is gewoon zielig dat mensen zo vastgeroest zitten in eigen denkpatroontjes en zo. Op kerk gericht en niet op Christus. Lekker liefdeloos enzo... vergeef het ze, want ze weten niet wat ze doen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 25 apr 2007 14:58

Zucht. Na het lezen van jullie reacties - dank daarvoor! - denk ik dat ik kan concluderen, dat het in sommige gevallen inderdaad een ramp is. Wat jammer dat ouders zo vast kunnen zitten in hun eigen wereldje en hun eigen denken en tradities, dat relaties met kinderen erdoor worden verpest. Wat moet de duivel zich goed voelen. Elke verpeste relatie is weer een overwinning voor hem. Bah.

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 25 apr 2007 15:06

Galateia schreef:Zucht. Na het lezen van jullie reacties - dank daarvoor! - denk ik dat ik kan concluderen, dat het in sommige gevallen inderdaad een ramp is. Wat jammer dat ouders zo vast kunnen zitten in hun eigen wereldje en hun eigen denken en tradities, dat relaties met kinderen erdoor worden verpest. Wat moet de duivel zich goed voelen. Elke verpeste relatie is weer een overwinning voor hem. Bah.

Je zegt het goed, in 'sommige' gevallen. Vergeet niet dat er ook reformatorische schoonouders zijn die hun schoonzoons/dochters met open armen ontvangen, ook al past schoonzoon/dochterlief niet helemaal bij hun ideaalbeeld.

Met als voorbeeld mijn ouders, die hun ongelovige schoondochter even hartelijk hebben ontvangen als mijn andere schoonzus (die in de gergem zit). Mijn heidensche ( ;)) schoonzus vertelde later dat haar ouders heel wat moeilijker deden over het feit dat ze een relatie had met een 'gereformeerde' jongen :) (al is dat gelukkig ook wel goed gekomen toen ze merkten wat voor schatje mijn broer is 8) ).

Verder, sterkte. Het lijkt me moeilijk om zo'n schoonfamilie te hebben. Deze post is meer om ook even een positief beeld te laten zien ;).

Love2
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Love2 » 25 apr 2007 15:20

'k ken het ook van beiden kanten...
mijn ouders dus echt zoals ik 't ook eerder heb beschreven.
bij mijn schoonouders ben ik met open armen ontvangen. tuurlijk zijn
ze wel blij dat ik nu met hen meega en straks ook samen met mijn vriend, dus hun zoon, belijdenis hoop te doen.
maar ze hadden het ons niet moeilijk gemaakt als we een andere keuze hadden gemaakt.
Geloof, hoop en liefde

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 30 apr 2007 18:56

Mijn schoonzus is ook niet van het houtje (wat een uitdrukking zeg), maar is niets minder in de ogen van mijn ouders dan hun andere schoondochter die wel van de kerk is. Mijn ouders hadden er wel moeite mee dat mijn schoonzus wel gelovig is, maar dat niet echt in een kerk doet, of zich bij een kerk aansluit. Maar ze hebben dat laten rusten en ze is compleet geaccepteerd.
Maar hoe triest om te zien dat ouders het stempeltje van hun kerk belangrijker achten dan de christelijke relatie die ze kunnen hebben met hun schoondochter/schoonzoon. Dat soort mensen neem ik ook helemaal niet meer serieus als het over geloof gaat, kan ook niet omdat ze dikwijls ook niet (meer)weten wat ze uberhaupt nog geloven. Maar triest als je dus als buitenstaander op die manier moet worden geconfronteerd met het christelijk geloof.
Alles voor de buitenkant en de regeltjes....maar het grote gebod van Christus is iets van horen zeggen blijkbaar. En dat kan in alle stromingen voorkomen, zoals omega ook al aangaf. Beetje tolerantie zou mensen sieren.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Leej
Mineur
Mineur

Berichtdoor Leej » 30 apr 2007 19:01

Galateia is er niet meer mis tussen de relatie met je schoonouders, dan alleen 'de kerk'. Erg christelijk komen ze idd niet over.....
Zoals een bloem de zon nodig heeft om bloem te worden, zo heeft een mens de liefde nodig om mens te worden

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 30 apr 2007 19:23

het is gewoon zielig dat mensen zo vastgeroest zitten in eigen denkpatroontjes en zo. Op kerk gericht en niet op Christus. Lekker liefdeloos enzo... vergeef het ze, want ze weten niet wat ze doen.

Ik vind het vrij hard om te gaan gooien met uitspraken van Jezus. Je moet vooral bedenken dat ze tegenwerken uit liefde voor hun kind. Goed, ze mogen dan 'vastgeroest' zitten in eigen denkpatroontjes, maar vanuit die denkpatroontjes willen ze hun zoon/dochter beschermen voor afvalligheid. En terecht - nog steeds gezien vanuit hun denkpatroon- want het is ook meestal zo dat de parter uit een 'zwaardere kerk' uiteindelijk meegaat de partner uit de 'lichtere kerk' of het geloof helemaal loslaat. Het is negen van de tien keer echt geen nukkigheid, maar puur liefde. Helaas weten ouders niet altijd goed om te gaan met dit soort obstakels en dan kan het wel eens botsen.

''Vergeef het hen, want ze weten niet wat ze doen'' vind ik simpelweg respectloos tegenover ouders die geprobeerd hebben hun kinderen, op de voor hen juiste manier, op te voeden.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 30 apr 2007 20:24

Smurffie schreef:''Vergeef het hen, want ze weten niet wat ze doen'' vind ik simpelweg respectloos tegenover ouders die geprobeerd hebben hun kinderen, op de voor hen juiste manier, op te voeden.

Ok, daar heb jij een punt mee Smurfie, ware het niet dat er ook een andere kant aan dat verhaal zit, 'de kinderen'.

Ook die ouders kunnen weten dat ze in een gebroken wereld leven, en daarin moeten overleven. Persoonlijk zou ik die ouders dan wel verwijten dat een persoonlijk geloof op diverse manieren uit kan leggen. Je kunt als ouders ook iets uitleggen aan je kinderen, zonder ze gelijk iets op te leggen. Als ze dan toch zo waar gelovig zijn, kunnen ze ook aan de Vader vragen om hun kinderen te beschermen en het in zijn handen leggen.!

Edit: even wat tekst bijgevoegd.
Laatst gewijzigd door Harm-J op 30 apr 2007 20:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 30 apr 2007 20:25

Harm-J schreef:
Smurffie schreef:''Vergeef het hen, want ze weten niet wat ze doen'' vind ik simpelweg respectloos tegenover ouders die geprobeerd hebben hun kinderen, op de voor hen juiste manier, op te voeden.

Ok, daar heb jij een punt mee Smurfie, ware het niet dat er ook een andere kant aan dat verhaal zit, 'de kinderen'.

Wat bedoel je precies?

Terug naar “Archief”