Marnix schreef:1. Je theorie betekent dat er zo'n 1500-2000 oprechte christenen zijn in Nederland. Aangezien er buiten de ware kerk geen heil is en de nieuwe vrijgemaakten hun kerk als ware kerk zien zal de rest het heil niet ontvangen. Sta je daar achter?
heheh, deze zat er wel aantekomen:D hetis wel een btj off-topic omdat dit echt een groot onderwerp is en niet zo makkelijk tussendoor kan worden behandeld.mja we gaan het proberen. de tijd vlak na de doleantie: 2 groepen: afgescheidenen en dolerenden, die zaten niet automatisch in 1 kerk.
2 groepen die beide ware kerk zijn. dat heet pluraliteit van de ware kerk.
dat is heel fout. daarom zijn ze ook verenigd om dit op te lossen.
nu speelt datzelfde probleem. alles en iedereen is verspreid over verschillende genootschappen. de belijdenis zegt stellig: buiten de kerk geen zaligheid. in die belijdenis beschrijft ze hoe het hoort te zijn (en hoe het toen ook was) dit is een stelregel waarop uitzonderingen zijn, maar die uitzonderingen zijn uitzonderingen en geen regel. nu is die uitzondering regel geworden. dat is problematisch: 2 oplossingen: of je past de belijdenis aan, of je blijft het hetzelfde beschouwen en beschouw je wat regel is geworden nog steeds als uitzondering. alhoewel die uitzondering dan wel vaker voorkomt als de regel. hoop dat u het kunt volgen.
de belijdenis spreek over hoe het moet zijn. nu is dat niet zo. rede temeer om dat te veranderen!
2. Is deze leer niet heel erg op ons eigen land gericht? Er zijn genoeg landen waar geen nieuwe vrijgemaakte kerk is. In de meeste landen zijn geen kerken waar de leer zo is als in de nieuwe vrijgemaakte kerk. Je hebt landen waar je niet eens gereformeerde kerken hebt, de kerken daar zijn allemaal een stuk "evangelischer" dan hier. Daar zijn dan ook geen ware kerken, want wat de ware kerk is heeft blijkbaar wel met de leer te maken, op basis van onenigheid in de leer zijnde nieuwe vrijgemaakten uit de GKv gestapt.
historisch niet correct: de 'nieuwe vrijgemaakten' zijn de kerk uit gepresst. mijn pa en ma stonden onder tucht omdat zij vragen hadden bij bepaalde stukken. tucht werd als machtsmiddel gebruikt. de kerk uitgewerkt, niet gestapt.
buitenland, is moeilijk. als er maar 1 instituut is, moet dat de ware zijn omdat er nix anders is. (dit is allemaal zwak onderbouwt, maar dit leidt ons af van de hoofdzaak) wil je hierover doorgaan doe ik mee, doe het aub wel op een ander topic, dit speelt nl.in meer kerken, er is bv geen gergem in verweggistan maar er is daar wel een rkk bv.)
3. De tijd van de NBG en die kerkcultuur was heel anders dan nu, met zoveel verschillende kerkgnootschappen. Is het niet heel raar om alles van toen klakkeloos op het hier en nu te betrekken? Ook de Bijbel geeft niet veel duidelijkheid op dit punt, in die tijd had je nog niet allerlei christelijke kerken in een stad, er was gewoon 1 kerk. De Bijbelse betekenis van "kerk" is overigens heel anders dan wat er hier van wordt gemaakt, instituuut, denominatie etc. Het gaat om wat van de Here is, allen die Hem oprecht volgen. Kerk betekent: Wat van de Here is.
je snijd 2 zaken aan: de instituten en de context van de belijdenis.
context belijdenis. allereerst is de belijdenis een GELOOFSSTUK, niet iets wat uit de praktijk is voortgekomen. hoogstens wat ze in de praktijk terug zien. een geloofsstuk mag niet aangepast worden omdat de werkelijkheid anders is. (bv. ik zie een lijk, God is goed. oh, God is dus niet goed, want ik zie een lijk.) de belijdenis zegt hoe het hóórt, niet hoe het is.
instituten. ik kan daar even kort op ingaan:
de belijdenis zegt dat de kerk is een....vergadering. vergadering wil zeggen de mensen komen samen. die vershillende kerken vormen een genootschap, dat is logisch m.i.
4. Christus laat zich niet in een hokje duwen. Niet het kerkverband maakt zalig, maar Christus! Hij verzamelt zijn volk uit alle stammen, naties, talen en ook kerkverbanden. Niet de leer maakt zalig, maar geloof in Hem. Ieder die in Hem gelooft. Als mensen de leer niet helemaal goed hebben of gewoon in een andere kerk zijn geboren en opgegroeid zal God echt niet zeggen: Jammer, je zat niet in het enige ware kerkverband, dus geen heil voor jou. Wie stelt dat redding afhangt van kerkverband is hoogmoedig.
eens, dan kom je in de Rkk gedachtes.
5. Vergeving van zonden en dus ook heil, is er voor ieder die oprecht in Hem gelooft, ook al zitten ze in een dwalend kerkverband en weten ze dat niet, zitten ze daar omdat ze er zijn opgegroeid etc. Zie 1 Joh 2 vers 1 en 2.
idd, zie bv ook lot in sodom.
wat je nu allemaal aanvoert is een vlucht uit het concrete: je wilt het probeleem ontwijken ipv aanpakken. wat je zegt is waar, maar je stuurt de kant op van: het maakt uiteindelijk niet uit. nee, zonde is zonde, daategen moeten we strijden. strijd kost moeite, energie, pijn.
6. Kerkscheuringen zijn menselijke fouten, het feit dat Christus kerk verdeeld is in allerlei genootschappen is het gevolg van ons falen als mensen. Vervolgens jezelf boven andere verheffen door heil aan je eigen kerk toe te schrijven is al helemaal belachelijk. Eerst creeren wij verdeeldheid, vervolgens gaan we God voor ons karretje (kerkverband spannen) en stellen dat Hij onze kant kiest en niet die van de anderen. Tegelijkertijd is men dan uit het oog verloren wat echt zalig maakt, niet de leer, niet zo goed mogelijk leven en lid zijn van het allerbeste en bijbelgetrouwste kerkverband maar het bloed van CHristus maakt zalig. Het heil toeschrijven aan een ware kerk is een gruwelijke afzwakking van zijn offer, en tegelijkertijd zo arminiaans als het maar kan, want het heil wordt afhankelijk van menselijke zaken ipv van Christus.
inderdaad. maar dit is ook een vlucht uit het concrete. en nu ga ik slapen (en dat is ook een vlucht uit het concrete:P) maar morgen ofzow maak ik het af.