Hulp bij depressie.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 07 jun 2007 18:26

Hmm, eerlijk gezegd heb ik meer vertrouwen in Eleos als in Psy. Brouwer. Ik weet trouwens ook niet precies of ze bij Brouwer wel medicatie voor kunnen schrijven. Het is trouwens ook helemaal niet zo vreemd dat er na een jaar nog weinig verandering te merken is, dit gebeurt veel vaker. En vaak is dit zeker in de ogen van de 'patient' zo, een behandelaar ziet vaak toch wel eerder vooruitgang. Als de hulpverlenig bij Eleos echt niet goed verloopt zou je altijd kunnen vragen naar een andere behandelaar of overstappen naar de reguliere GGZ. Misschien is er ook een mogelijkheid om naast de behandeling bij bijv. Eleos psychosociale hulp in de thuissituatie in te schakelen (zie bijv. www.agathos-thuiszorg.nl), deze bieden begeleiding in samenwerking met de behandelaar, waardoor een behandeling vaak ook meer effect krijgt.

Als je vriend toch besluit over te stappen naar Brouwer is het misschien wel goed even te kijken of de verzekering dit wel vergoed, dit is nl. niet overal het geval.

Sterkte iig!

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 08 jun 2007 09:08

hoi haai,
bedankt voor je reactie.
de hulp bij Brouwer krijg je idd niet vergoed, dat hebben we al nagekeken. Maar echt, bij Eleos kwam hij echt niet verder! Het lag ook best aan de behandelaar, het 'klikte' gewoon niet en hij had geen vertrouwen in zijn behandelaar. Maar voor zijn medicijnen (anti-depressiva) loopt hij nog wel bij Eleos hoor. Bij een arts (psychiater) en dat blijft volgens mij ook wel gewoon zo lopen.
ik hoor trouwens juist heel vaak negatieve dingen over Eleos.. Heb er zelf geen ervaring mee dus ik weet ook niet wat waar is.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 08 jun 2007 12:28

Brouwer staat goed bekend, en ikzelf heb goede ervaringen bij hen! Niet dat ik medicatie heb gehad destijds, maar ze kunnen ook medicatie voorschrijven als het nodig is. Het wordt vergoed door het ziekenfonds, afhankelijk van hoe je verzekerd bent uiteraard.

jnien

Berichtdoor jnien » 09 jun 2007 14:34

Meerdere negatieve dingen over Eleos kan wel kloppen..
Mijn pa is er ook een tijdje geweest en achteraf waren we daar alles behalve blij mee.. [ er werd geen rekening mee gehouden dat hij een gezin had..]
Als gezin zijn we ook 1 keer geweest maar wat daarmee gedaan is weet ik niet.. ik heb zelf gesprekken bij jeugdzorg en dat bevalt me goed!

Overigens hebben wij ook hulp van Agathos (gehad) en die komen idd ook echt thuis enzo! Dat is wel echt goed!

Magoed, Eleos doet ook echt wel weer goede dingen denk!
Ligt misschien aan situatie.. en het is inderdaad belangrijk of het klikt; of het vertrouwen er is: anders kom je niet ver..

Maar heel veel suc6 ermee verder!
Sterkte!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 09 jun 2007 14:39

De Vluchtheuvel is ook aan te raden.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 12 jun 2007 12:55

bedankt voor jullie reacties!!
hij is inmiddels op gesprek geweest bij Brouwer en dat was erg positief verlopen! daar zijn we blij mee!
ik hoor idd ook vaak negatieve dingen over eleos, maar er zullen ook vast wel goede dingen zijn!
Vluchtheuvel heb ik zelf ook heel goede ervaring mee.
Bedankt, we hopen en bidden dat de hulp bij Brouwer mag helpen!

Veer
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Veer » 02 aug 2007 14:38

Ik heb eigenlijk een soortgelijke ervaring als die jij hebt.

Wat het allerbelangrijkste is (volgens mij) bij mensen die depressief zijn, is een echte vriend.
Wees een echte vriend, luister, leef mee, bid mee, en stel je ten alle tijde beschikbaar. Echt, investeer in die persoon. Hij/zij zal zich (waarschijnlijk) waardevoller gaan voelen als iemand echt geinteresseerd in hem is en je hem niet laat vallen omdat hij toevallig depressief is.

En, liefde geven is belangrijker dan professionaliteit.
Hulpverlening is vaak vrij zakelijk, en dat moet eigenlijk dus gecompenseerd worden door een goede vriend, die echt liefde en aandacht geeft.

Het kost je misschien wat, maar het levert echt absoluut wat op! Al is het wel langetermijn denken, maar uit ervaring weet ik dus dat de depressieve persoon hier heel erg blij mee is!

Veer
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Veer » 02 aug 2007 14:38

Ik heb eigenlijk een soortgelijke ervaring als die jij hebt.

Wat het allerbelangrijkste is (volgens mij) bij mensen die depressief zijn, is een echte vriend.
Wees een echte vriend, luister, leef mee, bid mee, en stel je ten alle tijde beschikbaar. Echt, investeer in die persoon. Hij/zij zal zich (waarschijnlijk) waardevoller gaan voelen als iemand echt geinteresseerd in hem is en je hem niet laat vallen omdat hij toevallig depressief is.

Hulpverlening is vaak vrij zakelijk, en dat moet eigenlijk dus gecompenseerd worden door een goede vriend, die echt liefde en aandacht geeft.

Het kost je misschien wat, maar het levert echt absoluut wat op! Al is het wel langetermijn denken, maar uit ervaring weet ik dus dat de depressieve persoon hier heel erg blij mee is!

qwast
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor qwast » 02 aug 2007 17:19

Zal per persoon verschillen. Heb zelf positieve ervaringen met Eleos en meerdere negatieve ervaringen met de Vluchtheuvel.

Markymark
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Markymark » 29 sep 2007 16:13

Veer schreef:Ik heb eigenlijk een soortgelijke ervaring als die jij hebt.

Ik kan hier helemaal me instemmen. Ik ben zelf depressief en ervaar meer hulp van vrienden dan van een zakelijke therapeut.

Psychotherapeuten doen goed werk. daar gaat het niet om maar het gevoel dat iemand om je geeft en je echt wil helpen is zoveel meer. Daarom ben ik nu bij een alternative therapeut die echt heel warm en vriendelijk is.

pelaap
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pelaap » 29 okt 2007 22:00

kmerk dat er veel negatieve ervaringen zijn met eleos, maar ik be ner alleen maar positief over, ik ken veel mensen ujit mijn omgeving, die er heel goed geholpen zijn en worden!
"Bijna alles wat je doet is onbelangrijk, maar het is erg belangrijk dat je het doet."

Loucom
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 30 okt 2007 18:30

pelaap schreef:kmerk dat er veel negatieve ervaringen zijn met eleos, maar ik be ner alleen maar positief over, ik ken veel mensen ujit mijn omgeving, die er heel goed geholpen zijn en worden!

Ik denk dat het per persoon verschillend is. Iedereen gaat om iets anders heen en hoe hij/zij het opvat is ook afwisselend.
Ik kan tot nog toe ook niet erg positief erover zijn.
Leef je droom.

pelaap
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pelaap » 30 okt 2007 18:39

als je last van depressiviteit in je jeugd hebt, houd je dat dan je verdere leven ook, met allerlei dingen??
"Bijna alles wat je doet is onbelangrijk, maar het is erg belangrijk dat je het doet."

Loucom
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 30 okt 2007 19:54

pelaap schreef:als je last van depressiviteit in je jeugd hebt, houd je dat dan je verdere leven ook, met allerlei dingen??

Het kan, je kunt wel overheen groeien. Maar je kunt er ook gevoelig voor blijven dat je sneller weer krijgt bij een tegenslag, maar hoeft niet persé.
Leef je droom.

Terug naar “Archief”