Een vraag !!!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 22 feb 2007 09:59

Lastig zoiets. Enerzijds ben je geneigd om te denken dat het een persoonlijke straf is. Anderzijds ook van: als het geen persoonlijke straf is, waarom overkomt ons het? Waarom zij wel een kind, en wij niet?
Maar kom je er verder mee? Ik denk van niet. Als er dingen zijn die gebeuren in je leven, zie het niet als straf. Want dan kom je er nooit uit met het een plek geven. Dan ga je tobben en jezelf afvragen, waarom ik, en zij niet....of andersom. Ik ken ook mensen die wel een kind kregen, maar het kind heeft het syndroom van Down....Is dat ook een straf? Zo ja, waarom dan? We leven in een gebroken wereld, en iets niet krijgen wat je erg graag zou willen, moet je ten alle tijden zien als Gods bedoeling met jouw/jullie leven. Ook al is het een pijnlijk iets, God is een God van liefde en niet van willekeurige straf. Daarnaast is het de vraag, ben je echt onvruchtbaar? Of is het Gods bedoeling dat jullie nu nog geen kind kunnen krijgen, maar misschien pas over een paar jaar?

Sterkte er in ieder geval mee, en mensen die roepen dat je kinderloosheid een straf van God is, zoveel mogelijk negeren. Dat zijn geen christenen die leven uit de liefde van Christus, maar addergebroed wat hooguit lippendienst aan God bewijst.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 22 feb 2007 10:11

*Annet* schreef:
Smurffie schreef:
Meid wat erg als er toch zo gereageerd word.

hoe bedoel je dat?

Wijsneus!

Ik bedoel natuurlijk dat ik het erg vind dat er mensen zijn die kinderloosheid als straf van God zien.

Ik schrok al :P

Hadassa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hadassa » 27 feb 2007 09:19

Jongens en meiden het is me allemaal wel zo'n beetje duidelijk, maar dan heb ik toch nog een vraag en dat gaat over Rachel.

Waarom zegt Rachel in Genesis 30:23 God heeft mijn smaadheid weggenomen?
Als ik dat hoofdstuk zo lees was het in die tijd een schande als je geen kinderen had, en deze tijd zeggen ze dat het een straf van God is.
Kan ook iemand mij hier uit helpen.
U schonk mij het leven en de liefde, Uw zorg heeft mij bewaard !

HansenMirjam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HansenMirjam » 27 feb 2007 09:30

dat was toen zeker een schande, want dan kon uit jou geslacht de messias niet geboren worden.
Daarbij waren kinderen ook een soort "oudedagsvoorziening", zij zorgden voor je als je dat zelf niet meer kon.
A smile costs nothing, but gives much

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 feb 2007 11:43

In die tijd lag dat inderdaad heel gevoelig. Denk ook aan de wetten als een man overlijdt zonder kinderen (dan moest een familielid van de man daarvoor zorgen?), aan Hannah en Elkana, aan de lossers (Boaz en Ruth)

het ligt nog steeds gevoelig maar daarmee is het geen straf, wel heel moeilijk natuurlijk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 27 feb 2007 18:09

@Teuntje, misschien een wat gevoelige vraag, maar is één van jullie definitief onvruchtbaar? Dan kan het ook zijn dat jullie er teveel op focussen? Een vage bekende heeft afleiding gezocht, zodat ze er niet teveel mee bezig kon zijn. Ze was in no-time zwanger. Ik bedoel maar..
Maar goed, ik weet niet hoe dat bij jullie is.

Hadassa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hadassa » 27 feb 2007 19:51

Smurffie schreef:Teuntje, misschien een wat gevoelige vraag, maar is één van jullie definitief onvruchtbaar? Dan kan het ook zijn dat jullie er teveel op focussen? Een vage bekende heeft afleiding gezocht, zodat ze er niet teveel mee bezig kon zijn.

Inderdaad hebben wij allerlei onderzoeken gehad, wij leggen het ook wel naast ons neer (niet dat wij er onverschillig onder zijn, wij hopen altijd nog op een wonder) maar in onze kringen worden wij er nog wel eens mee geconfronteerd vandaar deze vraag ook.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 27 feb 2007 20:02

Teuntje schreef:
Smurffie schreef:Teuntje, misschien een wat gevoelige vraag, maar is één van jullie definitief onvruchtbaar? Dan kan het ook zijn dat jullie er teveel op focussen? Een vage bekende heeft afleiding gezocht, zodat ze er niet teveel mee bezig kon zijn.

Inderdaad hebben wij allerlei onderzoeken gehad, wij leggen het ook wel naast ons neer (niet dat wij er onverschillig onder zijn, wij hopen altijd nog op een wonder) maar in onze kringen worden wij er nog wel eens mee geconfronteerd vandaar deze vraag ook.

Oke, maar dan kàn het dus nog :) Ik hoop het met jullie mee. Bovendien zou ik dan eigenlijk niet denken aan een straf van God. Misschien worden jullie, toaal onverwacht, alsnog gezegend met een kleintje. Hoe dan ook, ik hoop dat jullie in ieder geval vrede krijgen met de situatie.

Hadassa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hadassa » 27 feb 2007 20:06

Smurffie schreef:Oke, maar dan kàn het dus nog Ik hoop het met jullie mee. Bovendien zou ik dan eigenlijk niet denken aan een straf van God. Misschien worden jullie, toaal onverwacht, alsnog gezegend met een kleintje. Hoe dan ook, ik hoop dat jullie in ieder geval vrede krijgen met de situatie.

Daar bidden en hopen wij ook nog steeds op.
Alleen kunnen we ons nu beter weren, als er weer zo'n opmerking komt.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 27 feb 2007 20:10

Teuntje schreef:
Smurffie schreef:Oke, maar dan kàn het dus nog Ik hoop het met jullie mee. Bovendien zou ik dan eigenlijk niet denken aan een straf van God. Misschien worden jullie, toaal onverwacht, alsnog gezegend met een kleintje. Hoe dan ook, ik hoop dat jullie in ieder geval vrede krijgen met de situatie.

Hm..ik vind dergelijke opmerkingen sowieso schandalig hoor. Anderen hebben niks met jullie huwelijksleven te maken, om het maar eens cru te zeggen.

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 27 feb 2007 21:04

Smurffie schreef:
Teuntje schreef:

Hm..ik vind dergelijke opmerkingen sowieso schandalig hoor. Anderen hebben niks met jullie huwelijksleven te maken, om het maar eens cru te zeggen.
Een opmerking naar mijn hart! :)

Sterkte, Teuntje!
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

Hadassa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hadassa » 28 feb 2007 13:42

Teuntje schreef:Daar bidden en hopen wij ook nog steeds op.
Smurffie schreef:Hm..ik vind dergelijke opmerkingen sowieso schandalig hoor. Anderen hebben niks met jullie huwelijksleven te maken, om het maar eens cru te zeggen.

Dat kan wel zo zijn, maar die opmerkingen komen wel van heel dicht bij om het maar zo te zeggen, tuurlijk geeft het hun niet het recht om dat zomaar te kunnen zeggen zonder dan ook maar enige reden.
Daarom zijn wij ook blij met die antwoorden van jullie allemaal, want we begonnen al aan ons zelf te twijfelen. :cry:

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 28 feb 2007 15:20

Teuntje schreef:
Dat kan wel zo zijn, maar die opmerkingen komen wel van heel dicht bij om het maar zo te zeggen, tuurlijk geeft het hun niet het recht om dat zomaar te kunnen zeggen zonder dan ook maar enige reden.
Daarom zijn wij ook blij met die antwoorden van jullie allemaal, want we begonnen al aan ons zelf te twijfelen. :cry:

Dat is helemaal moeilijk denk ik, als je zelfs in je nabije omgeving nog niet echt begrepen wordt... Ik hoop voor jullie dat er meer begrip voor jullie komt, want dat is zo belangrijk!!! Heel veel sterkte in ieder geval, en ik hoop voor jullie op een wonder!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 28 feb 2007 15:34

Teuntje schreef:
Teuntje schreef:Daar bidden en hopen wij ook nog steeds op.
Smurffie schreef:Hm..ik vind dergelijke opmerkingen sowieso schandalig hoor. Anderen hebben niks met jullie huwelijksleven te maken, om het maar eens cru te zeggen.

Maar juist bijv. familie zou toch eigenlijk niet dergelijke opmerkingen moeten maken. Ik zou het ouders, broers, zussen etc. in ieder geval zeer kwalijk nemen. Kun je er trouwens niet normaal over praten dan? Tegen een zus ofzo zou ik makkelijk zeggen dat ze zich met dr eigen huishouden moet bemoeien. Of iets dergelijks. En van buitenstaanders zou ik me sowieso niets aantrekken. Maar goed, ie ben ik hè. :)

Hadassa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hadassa » 28 feb 2007 19:00

Smurffie schreef:Maar juist bijv. familie zou toch eigenlijk niet dergelijke opmerkingen moeten maken. Ik zou het ouders, broers, zussen etc. in ieder geval zeer kwalijk nemen. Kun je er trouwens niet normaal over praten dan? Tegen een zus ofzo zou ik makkelijk zeggen dat ze zich met dr eigen huishouden moet bemoeien. Of iets dergelijks. En van buitenstaanders zou ik me sowieso niets aantrekken. Maar goed, ie ben ik hè.

Dat is het hem nu juist, zij zijn het die dat gewoon glas hard zeggen, waardoor wij dachten dat het echt aan ons zelf zou liggen vandaar dat we dus deze vraag hebben voor gelegd aan jullie allemaal.

Terug naar “Archief”