Hoe weet je nu of iemand bij je past?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 07 feb 2007 11:13

Het kan allemaal tegelijk: verliefdheid, liefde, houden-van, vriendschap, bij elkaar passen!

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: Hoe weet je nu of iemand bij je past?

Berichtdoor Dippie » 07 feb 2007 11:17

marrrjol3in schreef:Die vraag stel ik mijzelf regelmatig en dankzij het kwartaalblad 'Groei' heb ik antwoord op die vraag gekregen.
Misschien dat het jullie ook tot steun kan zijn, daarom wil ik het graag met jullie delen.

Hartelijke groet, Marjolein

Afbeelding

Mooi stukje....

marrrjol3in

Berichtdoor marrrjol3in » 07 feb 2007 13:25

zekharyahu schreef:
Hippieblijhoofd schreef:Staat er nu in dit artikel dat je niet verliefd hoeft te zijn om een relatie aan te gaan?

Denk dat je dat terecht concludeerd.
Helemaal terecht natuurlijk :) Ik zie het nut van verliefdheid eigenlijk niet echt. Het liefst zou ik een relatie aangaan d.m.v. vriendschap. Eerst een goede en hechte vriendschap opbouwen, waarin je elkaar goed leert kennen. Dat lijkt me een betere basis dan wat dan ook...

Volkomen mee eens.
Verliefdheid werkt 'betoverend': het maakt blind. Mensen kijken dan alleen nog maar door een roze bril.
Veel beter is het om een relatie op te bouwen gebaseerd op vriendschap.

Bij verliefd zijn is de kans ook veel groter dat we seksueel actief zullen zijn voor het huwelijk - wat in feite niet de bedoeling is. (Hoewel ook ik mij hieraan bezondigd heb en er nog steeds mee worstel: de geest is gewillig om God's Woord te volgen, maar het lichaam is zwak). :cry:
Ik belijd het steeds als ik er weer aan ten prooi ben gevallen, maar steeds val ik weer terug. Ik voel me erg schuldig naar de Heer, want ik wil Zijn geboden echt onderhouden :!:

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 07 feb 2007 13:42

marrrjol3in schreef:
zekharyahu schreef:
Hippieblijhoofd schreef:Staat er nu in dit artikel dat je niet verliefd hoeft te zijn om een relatie aan te gaan?

Helemaal terecht natuurlijk :) Ik zie het nut van verliefdheid eigenlijk niet echt. Het liefst zou ik een relatie aangaan d.m.v. vriendschap. Eerst een goede en hechte vriendschap opbouwen, waarin je elkaar goed leert kennen. Dat lijkt me een betere basis dan wat dan ook...

Volkomen mee eens.
Verliefdheid werkt 'betoverend': het maakt blind. Mensen kijken dan alleen nog maar door een roze bril.

Bij verliefd zijn is de kans ook veel groter dat we seksueel actief zullen zijn voor het huwelijk - wat in feite niet de bedoeling is. (Hoewel ook ik mij hieraan bezondigd heb en er nog steeds mee worstel: de geest is gewillig om God's Woord te volgen, maar het lichaam is zwak). :cry:
Ik belijd het steeds als ik er weer aan ten prooi ben gevallen, maar steeds val ik weer terug. Ik voel me erg schuldig naar de Heer, want ik wil Zijn geboden echt onderhouden :!:

Je wilt toch niet trouwen met iemand tot wie je je niet lichamelijk aangetroken voelt? :shock:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 07 feb 2007 14:11

marrrjol3in schreef:
zekharyahu schreef:

Volkomen mee eens.

Het gaat toch ook samenop gaan? Ik werd verliefd op mijn man, tegelijkertijd werden we vrienden. En als je op een gegeven moment een relatie krijgt is het gewoon praten over alles wat ervoor zorgt dat je niet te ver gaat op seksueel gebied. Dan bepraat je met elkaar hoe je dat ziet, wat je wel en niet wilt etc. En ondertussen ben je meeeeega verliefd! :mrgreen:

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 07 feb 2007 15:05

Verliefd zijn verstoord soms een goede communicatie, da's jammer. Dan kun je beter eerst een vriendschap opgebouwd hebben. :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 feb 2007 15:27

Kortom: gewoon verliefd worden op je vrienden is het meest ideaal. :)

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 07 feb 2007 15:29

Niet op allemaal tegelijk, mag ik toch hopen? 8)
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 07 feb 2007 15:29

Aragorn schreef:Kortom: gewoon verliefd worden op je vrienden is het meest ideaal. :)

Tenzij die vriend of vriendin niet verliefd op jou wordt, want dan is je vriendschap misschien ook wel over.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 07 feb 2007 16:19

rosalie83 schreef:
Aragorn schreef:Kortom: gewoon verliefd worden op je vrienden is het meest ideaal. :)

Tenzij die vriend of vriendin niet verliefd op jou wordt, want dan is je vriendschap misschien ook wel over.

De vriendschap hoeft dan toch niet ineens over te zijn? De situatie lijkt me dan alleen wel heel erg complex... :roll:

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 07 feb 2007 16:24

rosalie83 schreef:

Daar moet je absoluut voor waken ja. Neem een tijdje afstand en bouw het langzaam weer opnieuw op, is mijn advies.

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 07 feb 2007 16:31

Smurffie schreef:
rosalie83 schreef:

Daar moet je absoluut voor waken ja. Neem een tijdje afstand en bouw het langzaam weer opnieuw op, is mijn advies.

Aub wel ja.. dat zijn hele enge scenario's. Een vriend van me heeft een lange relatie gehad met een vriendin van mij. Ze zaten dus ook in dezelfde vriendengroep. Helaas ging dat uit, en de nasleep duurde een jaar of 2. Pas toen waren ze er een beetje overheen.
De groep is nog wel bij elkaar, maar zo close als het was is het helaas niet meer. Deels omdat we een beetje uit elkaar groeiden, maar ook voor een deel omdat die twee het heel vreemd vonden om leuke dingen te ondernemen in elkaars bijzijn.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 feb 2007 16:32

Verliefd worden via internet is dus juist handig, want dan kan je op lichamelijk gebied niets doen :mrgreen:

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 07 feb 2007 16:37

Smurffie schreef:
rosalie83 schreef:

dat is wel dubbel zwaar voor de persoon die verliefd is. Dan ben je ook nog eens (voor een poosje, waarin je dan afstand moet nemen) je goede vriend kwijt.
Argh... ik zou dat niet kunnen hoor...

marrrjol3in

Berichtdoor marrrjol3in » 07 feb 2007 18:37

Hippieblijhoofd schreef:Je wilt toch niet trouwen met iemand tot wie je je niet lichamelijk aangetroken voelt? :shock:

Nee, beslist niet. Ik moet toch wel een bepaalde aantrekkingskracht voelen, maar die hoeft niet zo heftig te zijn als ik in het verleden heb gehad. Want dat leverde alleen maar ellende op.

rosalie83 schreef:Tenzij die vriend of vriendin niet verliefd op jou wordt, want dan is je vriendschap misschien ook wel over.

Dat heb ik ervaren: in 2004 was een jongen letterlijk bezeten van me, totaal ongezond.
Hoevaak ik ook vertelde dat het niet wederzijds was, hij kon / wilde dit niet begrijpen met als uiteindelijk gevolg dat de vriendschap finaal kapot ging. Want hij gunde me geen andere vriend, hoewel hij heel goed wist dat hij en ik als stel er gewoon nooit in zou zitten.

Lalage schreef:Verliefd worden via internet is dus juist handig, want dan kan je op lichamelijk gebied niets doen :mrgreen:

Heb ik eveneens ervaring mee, maar uiteindelijk leidt dat toch tot een ontmoeting (die trouwens keihard kan tegenvallen omdat de betrokkene in het echt nogal tegen valt.

Bovendien kan zo'n internet verliefdheid een ware obsessie worden. Dan ontmoet ik liever iemand, zodat ik weet hoe diegene in het echt is.
Dan maar (minder) aantrekkingskracht.

Terug naar “Archief”