Een trouwjurk in 'gebroken wit'

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 23 apr 2003 11:00

joepie schreef:Nou ik ben in het wit getrouwd. De kerk wordt ook wel de bruid van Chirstus genoemd, en zij mag wit zijn door het offer van Christus.

Waarom dan het zwarte pak voor de man?

Alhoewel... een goede kennis van me is onlangs in een cremekleurig pak getrouwd. Ik ken 'm er goed genoeg voor om te vermoeden dat hij bewust over die kleurensymboliek heeft nagedacht.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Else16
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Else16 » 23 apr 2003 14:07

Acire schreef:Stoere kleur... mag ikkum hebben als je getrouwd bent...da's precies de kleur van m'n kamer, en dan maak ik er tafelkleden van... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Kzal het ff aan mn vriend vrage
Ik wilde hem namelijk als gordijn gaan gebruike, maar ja hij vind rood een afschuwelijke kleur voor in de woonkamer...

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Re: Een trouwjurk in 'gebroken wit'

Berichtdoor trijntjejohanna » 19 aug 2003 10:03

TheEdge schreef:Een quasi-serieus onderwerp, puur uit gezonde interesse :wink: :

Waarom trouwen vrouwen in het wit?
En waarom hebben veel mannen een zwart pak aan?

Een witte jurk zou reinheid moeten symboliseren. Alsof rein en puur zijn alleen samenhangt met of je nog maagd bent of niet.... En dat zwarte pak? Wil dat zeggen dat een man bij zijn trouwen al gedrenkt is in zonde, ofzo...?

Ik zou zeggen: zoek een compromis, en ga allebei in 'gebroken wit'.

wat maakt het nou uit in welke kleur je trouwt... trouw in die kleur die jij mooi vind...

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 21 aug 2003 08:27

hm, ik ben in een ivoorkleurige jurk getrouwd. Super mooi. Mijn man had geen zwart pak, maar een bruin pak want dat stond beter bij mijn jurk.
Mijn schoonzusje moest trouwen, maar die is ook gewoon in een witte jurk getrouwd. Moet iedereen zelf weten toch.
Wat ik wel een beetje vreemd vind, is dat je in sommige kerken niet in het wit mag trouwen, maar dat er wel in het wit gedoopt word.

Groeten Willempie
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 21 aug 2003 09:16

Willempie schreef:hm, ik ben in een ivoorkleurige jurk getrouwd. Super mooi. Mijn man had geen zwart pak, maar een bruin pak want dat stond beter bij mijn jurk.
Mijn schoonzusje moest trouwen, maar die is ook gewoon in een witte jurk getrouwd. Moet iedereen zelf weten toch.
Wat ik wel een beetje vreemd vind, is dat je in sommige kerken niet in het wit mag trouwen, maar dat er wel in het wit gedoopt word.

Groeten Willempie

waar is dat dan? en waarom mag dat neit?

Dorothee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dorothee » 21 aug 2003 12:01

Ik zou ook niet helemaal wit willen, da's zo wit. Maar een lichte kleur vind ik wel mooi, dus het zou best kunnen dat het dan alsnog gebroken wit wordt. Of zivergrijs, dat lijkt me ook heel mooi.
Voor mannen vind ik antraciet gewoon mooi, maar er zitten niet echt diepere gedachten achter.
Verder vind ik ook wel dat het een beetje bij elkaar moet passen, de kleuren van de jurk en het pak. Dat staat gewoon mooier.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 21 aug 2003 12:24

Dorothee schreef:Ik zou ook niet helemaal wit willen, da's zo wit. Maar een lichte kleur vind ik wel mooi, dus het zou best kunnen dat het dan alsnog gebroken wit wordt. Of zivergrijs, dat lijkt me ook heel mooi.
Voor mannen vind ik antraciet gewoon mooi, maar er zitten niet echt diepere gedachten achter.
Verder vind ik ook wel dat het een beetje bij elkaar moet passen, de kleuren van de jurk en het pak. Dat staat gewoon mooier.

ja tuurlijk het is het allermooiste als het mooi bij mekaar past.. ik trouw in die kleur die ik mooi vind hoor... kzou niet anders willen..

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 21 aug 2003 14:46

trijntjejohanna schreef:
Willempie schreef:hm, ik ben in een ivoorkleurige jurk getrouwd. Super mooi. Mijn man had geen zwart pak, maar een bruin pak want dat stond beter bij mijn jurk.

Groeten Willempie

waar is dat dan? en waarom mag dat neit?

Ik weet niet precies waar dat is maar heb wel eens gehoord. De reden was dat een kind dat gedoopt word nog geen zonde gedaan heeft en dus in het wit mag worden gekleed. Als je trouwt ben je ouder en heb je wel zonden gedaan, wit is de kleur van de reinheid en je bent niet meer rein/heilig vopor God. Dus geen witte trouwjurk. Dit is volgens mij de gedachte hierachter.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 21 aug 2003 14:48

een kind wordt toch in zonde ontvangen en geboren en is toch al net zo zondig als een ieder... er is niemand zonder zonden!!

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 21 aug 2003 17:59

trijntjejohanna schreef:een kind wordt toch in zonde ontvangen en geboren en is toch al net zo zondig als een ieder... er is niemand zonder zonden!!

Daar heb je gelijk in maar een baby heeft nog niet "bewust" gezondigd.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 21 aug 2003 19:14

Memmem schreef:
trijntjejohanna schreef:een kind wordt toch in zonde ontvangen en geboren en is toch al net zo zondig als een ieder... er is niemand zonder zonden!!

Daar heb je gelijk in maar een baby heeft nog niet "bewust" gezondigd.

nee maar is het wel... wij zondigen ook wel niet bewust, maar toch zijn we dan zondig!!

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 22 aug 2003 07:33

trijntjejohanna schreef:waar is dat dan? en waarom mag dat neit?

Nou waarom het niet mag heb je net gehoord (dat vinden hun dan zo) en dat is vooral in de Ger Gem in Ned en in de Oud Ger Gem.
Ik zit zelf in de Ger Gem en daar mocht het gelukkig wel.

Groeten Willempie
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 22 aug 2003 07:47

Ze zeggen in de ger.gem. in ned dat je niet rein van zonde bent en wit is de kleur van de reinheid en dat ben je dus niet, dus mag je niet in het wit trouwen.

Hoe het met dopen zit weet ik ook niet.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 22 aug 2003 08:22

Ikke21 schreef:Ze zeggen in de ger.gem. in ned dat je niet rein van zonde bent en wit is de kleur van de reinheid en dat ben je dus niet, dus mag je niet in het wit trouwen.

Hoe het met dopen zit weet ik ook niet.

als ze zo redeneren, dan mag je ook niet in het wit dopen, want een kind is ook niet rein

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 aug 2003 11:38

We zouden het eens aan de dominees kunnen vragen op de vragen rubriek. Al zal je dan afhankelijk van het 'soort'dominee je antwoord krijgen!

Terug naar “Archief”