Uitleg over mijn gedrag op het forum.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 16 apr 2003 14:07

Nu en dat is dus al niet zo napoleon.
Want We verschillen duidelijk in veel zaken wat betrefd onze kerkordening. Dus de afspraken die gemaakt zijn met de synodes.
De vrijgemaakte kerk heet ook wel artikel 31 omdat wij in dat artikel het verschil aangeven tussen de gereformeerd synodale en de gereformeerd vrijgemaakte kerk.
Op grond van dat artikel is de vrijmaking begonnen.
Dus er zit wel degelijk verschil tussen de verschillende kerken.
Maar waar het mij om ging is dat kaw het over de Vrijgemaakte kerk heeft en dat is ook mijn kerk. En wat hij zegt klopt dus niet.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 16 apr 2003 16:07

joepie schreef:wat hij zegt klopt dus niet.

jij zegt dat het niet klopt. hij ervaart het echter wel zo. ervaart hij het dan verkeerd? of ervaart hij het soms goed, maar zit er echt een fout in de ger. vrijgemaakte kerk? want ik moet dus op jouw gezag aannemen dat wat hij zegt niet klopt, en vervolgens mag hij dat ook nog een keer niet zeggen.

ik weet ook wel ongeveer hoe het zit met artikel 31, maar de verschillende kerkorden zijn ook gebaseerd op Bijbel, tenminste, dat mag ik hopen, en gaf dus de Bijbel en de 3 formulieren van (on)enigheid aan als samenbindende factor tussen verschillende gereformeerde kerken.

maar waar ik moeite mee heb, is dat jij op kaw reageert van "dat is niet zo" punt. en dan moet iedereen maar op jouw gezag aannemen dat jij wel gelijk hebt, en dat wat hij ervaart niet kan kloppen. en dat stuit me een beetje tegen de borst.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

joris

Berichtdoor joris » 16 apr 2003 16:38

zo dat wordt al lekker ingewikkeld, zeg! Leve de kerkstrijd!! leve alle communicatiestoringen.

Joepi, ik wordt bijna bang van je vechtlust als de naam van je kerkgenootschap te grabbel ligt. Je verschuilt je achter officiele leer en synodeuitspraken en die zijn in mijn optiek nu juist de oorzaak van het probleem wat Kaw aankaart. En ik overigens ook, al bekijk ik de zaak al van de overkant en wordt ik niet geplaagd door gespleten loyaliteit richting mijn vriendin en haar kerkgenootschap. (dat was kaw toch?houd me ten goede.)

De vrijgemaakte kerk is ontstaan op tweee gronden:
1. onenigheid over de doopleer
2. onenigheid over ' wie is de baas'in de kerk: synode of kerkenraad

De hele geschiedenis van de vrijgemaakte kerk is vanf het begin getekent door dit diepe verschil in opvatting. De kerk is nooit een geweest! Daarom hebben ze vanaf het begin voor een pragmatische oplossing gekozen, net als op elk ander levensgebied. De oorlog was voorbij, het land moest snel en gemakkelijk opgebouwd worden. Zo ook in de kerk. OM niet teveel gezeur te hebben in de toekomst rcihten we gereformeerde instellingen en scholen op zodat we niet hoeven te praten over de diepe verschillen die binnen de vrijgemaakte kerk te vinden zijn: er staat een G voor, dus het is goed. Heel gemakkelijk, heel pragmatisch. Maar o zo ongelovig.
We vergaten dat het in de kerk gaat om de heerljkheid van God. We gingen meer voor een gladde buitenkant en we liepen grote namen achterna. Dominees en profesoren zijn ongeveer heilig ind e vrijgemaakte kerk.

Als de buitenkant maar goed is, dat is een handige houding om het lang samen uit te houden. Maar de laatste tien jaar, sinds Aart kamsteeg en Co op reis zijn geweest naar China en Amerika is de vrijgemaakte kerk in beroering geraakt. Er blijken andere referentiekaders mogelijk, er zijn meer wegen die naar rome leiden blijkt.
De ene helft van vrijgemaakt nederland vindt het prettig en verdiept zich in de verschillen en de nieuwe visie. deze mensen krijgen het moeilijk in dekerk, ik kan er van meepraten. De ander helft graaft zich dieper in in zijn loopgraven en schiet steeds gerichter op de vermeende vijand. De actie van Reformanda en Reformatie op dit moment is daar een voorbeeld van. Anderen zien alleen nog maar noodwegen en richten jeugdkerken op e.d.

waar het om gaat is dat we los moeten geraken van de confessie en de geschiedenis, en dat we weer terug gaan naar de bijbel. HEt gaat om het verlossingswerk van Christus en ons leven als wedergeboren Christen. Als je dat eenmaal door hebt, dan vind je de vrijgemaakte kerk én alle andere traditionele kerken maar een ingekakt en ongelovig zooitje.
Het spjit mij zeer, Joepie en andere vrijgemaakten.

Was ons hart niet brandende in ons? vroegen de Emausgangers zich af? dat is normaal namelijk, als je Jezus woorde hoort hoort je hart te gaan branden en gaat er liefde vanuit. Liefde tussen christenen onderling en liefde voor jezelf. Daar hebik in de vrijg kerk weinig van gemerkt. Ik zie een hoop leidzaamheid en werken voor de Heer: oef, wat heb ik het druk.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 16 apr 2003 19:20

** Enigszins off topic **

Joepie,

Ik neem aan dat vanaf heden je ook op dezelfde wijze in de bres springt voor de gergem, wanneer deze naam genoemd wordt, besproken wordt vanuit een mening en een eenzijdig gezichtspunt, waar onwaarheden over worden verkondigd, alles op 1 hoop wordt gegooid en waar negatief over gesproken wordt?

Dat zou wel evenwichtig zijn :mrgreen:

Ook de gergem heeft een kerkelijke weg, en jouw reactie lezend hoort dat alles dan ook niet op het forum...

Of je moet inhoudelijk weerlegging geven, net als de anderen doen wat betreft de verhalen over de gergem...
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

joepie

Berichtdoor joepie » 16 apr 2003 21:45

Ik geloof best dat kaw dingen ervaart in zijn kerk die ook waar zijn. Maar die niet zijn zoals wij belijden. En dan komt toch voor mij de weg via de kerkeraad om de hoek kijken. Ook ik ervaar bepaalde dingen in de kerk op waarvan ik denk dat ze niet zijn zoals wij het belijden. Maar daar ga ik wel mee naar de kerkeraad. Misschien heeft kaw dat ook wel gedaan dat weet ik niet.
Maar schoppen tegen de kerk, welke dan ook, of het nu de ger gem of de vrijgemaakte is vind ik hoe dan ook niet goed.

Hoe je der bij komt dat Aart en Co de schuld zouden hebben van de onrust die er in de kerk is zou ik niet weten. Voor mij heeft het meer te maken dat wij steeds meer wereldgelijkvormig willen wezen.
Dus met de wereld mee willen doen en dingen die dus fout zijn niet meer zo graag genoemd willen horen, want dan hoor je der niet meer bij.
Maar zoals hij het ervaart in zijn kerk is het dus bij ons niet. Gelukkig!
Altans zo ervaar ik ze nog niet.
Want dan zou ik zeker op zoek gaan naar een kerk die wel past bij mijn geloofsbeleving.

joepie

Berichtdoor joepie » 16 apr 2003 21:49

Joris nog even een vraagje. Welke kerk ben jij nu lid?
En ik kan de kerken geen ongelovig zooitje vinden, vind dat een nogal zware beschuldiging. Ik geloof dat we allemaal zondige mensen zijn die het allemaal van Gods genade moeten hebben. Ongeacht of je nu vrijgemaakt, ger gem, cgk, noem maar op bent.
En dat wij met elkaar maar een slap aftreksel kunnen zijn van een kerk zoals God het eigenlijk bedoelt heeft.
Maar dat we mogen uitzien naar Zijn komst, en naar de nieuwe hemel en aarde, waar alles volmaakt zal zijn.

joris

Berichtdoor joris » 16 apr 2003 23:03

maakt het veel uit, waar ik lid ben? Ik ga naar een evangeliegemeente. Waar zonder grenzen uit de bijbel wordt geput. Een bijbelstudiegroep waar ik net vandaan kom waar jongerne gewoon echt alles willen weten over God. Zo'n ongelooflijke honger en dorst ben ik in de vrijg kerk niet tegengekomen. En daar schaam ik me best voor moet ik zeggen.

Sorryu dat ik tegen je heilige huisje schop, JOepi. De weg van de kerkenraad kan me gestolen worden, daar zitten jongens van 25 in die God niet kennen hier in mijn woonplaats. Niet echt oudsten zoals bedoeld in de bijbel. Niet erg geloofwaardig. ze houden een zaak draaiende en het gaat ze niet echt om God. Hard maar waar. dat hebben we aan de lijve gemerkt.

joepie

Berichtdoor joepie » 17 apr 2003 07:23

Ik vind het jammer dat je zo verbitterd doet over Gods kerk en Zijn kinderen. Jongeren van 25 die in de kerkeraad zitten om die draaiende te houden en geen relatie zouden hebben?
Ik dacht dat God bepaald wie er gekozen wordt? Hij leidt toch alles?
En die jongeren waar jij over spreekt die hongerig naar God zijn denk je dat die ook niet te vinden zullen zijn in andere kerken? En zijn diezelfde jongeren nog steeds zo hongerig als ze denken alles al te weten?
Ik kom die jongeren ook tegen in onze kerk, of de CGK, of de Ger Gem. Dat is echt niet iets waar de evangelische gemeentes het alleen recht op hebben. Je komt ze overal tegen. Alleen heb jij ze misschien niet gezien of meegemaakt. Maar om dan gelijk heel de kerk over 1 kam te scheren vind ik wel erg ver gaan.
Ik ken genoeg evangelische die b.v. zeggen dat ziekte iets is wat je over je zelf gehaald hebt. Als je God erom bid neemt Hij het ook weg, maar dan moet je wel vertrouwen. Dus als je kanker hebt ga je niet naar de arts maar naar de oudste. Want God zal je genezen.
Kijk dan zeg ik toch ook niet dat alle evangelische mensen dit zo uitdragen. Of dat het de leer van die gemeenschap is?

joris

Berichtdoor joris » 17 apr 2003 10:11

joepie, je reageert vanuit kwaadheid. Jammer. Fijn dat het bij jou zo goed gaat in de kerk en dat je nergens problemen mee hebt. Fijn dat de Geest zo werkt in jouw gemeente, dat er groei is en enthousiasme voor het geloof.
ik heb namelijk wél problemen met een verkiezing van ambstdragers waarbij de kerkenraad maar namen naar voren shcuift waaruit we mogen kiezen omdat verder niemand tijd heeft om ambtsdrager te zijn. Ja, daar heb ik problemen mee. Ik heb er ook problemen mee als een kerkenraad een opkomst van 70% ziet als een opkomst van 100% en er dus geen signaal uit leest. Maar misschien is mjn oude gemeente een extreem voorbeeld. Ik ben alleen een beetje bang dat jij je ogen wenst te sluiten voor dit ongeestelijke gedrag. De krant staat er volvan immers.

joepie

Berichtdoor joepie » 17 apr 2003 10:36

Kwaad ben ik zeker niet, alleen soms wat verdrietig dat we zo verbitterd kunnen reageren door misstanden die er in bepaalde kerken kunnen zijn.
Ik merk juist bij kaw en jouw een grote behoefte om boos te zijn en verbitterd te reageren op DE vrijgemaakten.
Joris ik denk dat als wij samen eens zouden bomen over de misstanden in de kerk. En dan spreek ik niet alleen over de vrijgemaakte maar ook over de evangelische en noem maar op, dat we dan vel overeenkomsten zullen ontdekken.
Ik ben waarschijnlijk in de loop der tijd wat milder geworden in mijn directe veroordeling. Ik geef dus nog steeds de kerk het voordeel van de twijfel.

En als er nu weer mannen op tal stonden waar jij het niet mee eens was, heb je toen ook een brief met bezwaar geschreven naar de kerkeraad? Of er alleen maar onderling over gesproken hoe schandalig het toch is dat die en die op tal stond?
Heb je zelf ook mannen opgegeven die jij geschikt acht voor het ambt van ouderling of diaken? Of heb je dat maar overgelaten aan de kerkeraad?
Hetzelfde vraag ik je of je ook gereageerd hebt met een brief over het feit dat de kerkeraad 70% al als 100% ziet. Ik zou daar dus over in discussie gaan. Het is gemakkelijk om maar van alles te zeggen, maar heb je ook de juiste weg bewandelt of wordt er nu geroddelt?
Want denk nu maar niet dat ik de vrijgemaakte kerk als mijn heilige huisje zie. Want dan ken je mij dus niet.
Ik kan zo een boek voor je vullen met alles wat er verkeerd gegaan is in mijn kerkelijk leven. Maar vind daar het forum niet de geschikte plaats voor.
Ook in mijn leven ben ik behoorlijk beschadigt geraakt door dingen die de kerkeraad en predikant hebben gedaan. Maar ik ben er gelukkig niet verbitterd door geworden, het heeft mij alleen maar sterker gemaakt.
En geloof me er zijn vele brieven van mij op de kerkeraads tafel beland.
En er zijn vele gesprekken geweest en zullen er vast nog wel komen.

joris

Berichtdoor joris » 17 apr 2003 10:40

tja, mischien moet je er dan ook over nadenken om te vertrekken? Ik ben het niet eens met de gereformeerde leer én niet met de manier waarop met mensen wordt omgegaan en zeker niet met de manier waarop met God wordt omgegaan, maar dat zit aan de leer vast.
Gesprekken heb ik veel gevoelt. maar ik heb geleerd dat de kerk niet een plaats is om je mening te verkopen, het is geen handelsplaats leerde Jezus ons, het is een plaats om God te eren en elkaar te laten groeien en genezen.

Daarom ben ik weggegaan: vechten is niet goed. Want hoe harder ik vecht hoe dieper de ander zich in zijn schuttersputje ingraaft. God wil je postieve inbreng gebruiken en ik kon dat niet meer in mijn gemeente.

joepie

Berichtdoor joepie » 17 apr 2003 10:54

Ik ben het nog steeds eens met de gereformeerde leer. Maar vaak niet eens met wat de mensen er van denken te moeten maken.
Wij zitten hier in de juiste kerk, waar je op een goede manier met elkaar in discussie kunt gaan over vermeende misvattingen. En er is hier een zekere rust.
Dat vind ik erg belangrijk.
Wij zijn vanuit een vrijgemaakte kerk waar wij ons niet thuis voelden verhuisd naar een vrijgemaakte kerk waar wij ons wel thuis voelden.
En dat gaf een hoop rust in ons gezin. Gelukkig.
En het heeft ons weer terug gebracht naar God.

Maar wij denken echt niet dat andere kerken beter zijn. Want we hebben vele vrienden en familie die lid zijn van andere kerken, en ook daar treffen wij dezelfde problemen aan.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 17 apr 2003 10:56

Joris schreef:
ik geloof wel dat het aantal gereformeerden in de psychiatrie erg hoog is!

Dit is echt een ridicule opmerking, Joris! Waar haal je het vandaan?! Dit bedoel ik dus met dat typische ongefundeerde schoppen. Je geeft hier (bewust?) weer een heerlijke sneer richting de gereformeerden. Waarom toch? Volgens mij liggen jou roots ook in die hoek, en ben je zwaar gefrustreerd. Maar je moet wel eerlijk blijven!
Jouw opmerking is trouwens net zo belachelijk als de opmerking van IM over de zog. hoge zelfmoordpercentages.

Ik sluit me aan bij de opmerkingen van Omega.

joris

Berichtdoor joris » 17 apr 2003 16:56

ne ehoor, ik heb in psychiatrie gwerkt.

joepie

Berichtdoor joepie » 18 apr 2003 08:25

Ik ook en ik kan jouw redenatie niet onderstrepen!

Terug naar “Archief”