*Annet* schreef:Wij hebben de oudste 2 kinderen dus meegenomen naar de begrafenis. De oudste (9) keek meer naar de "technische" details. Hoe diep het graf was, hoe laten ze die kist zakken enz. Ze stonden vrij vooraan, dus hij heeft het wel goed gezien. Nadat we, bij wijze van laatste groet, langs het graf liepen moest het mannetje van 6 heel erg huilen. Bij het koffie drinken was het alweer over. De andere kleine kinderen werden het ook wel zat, dat kon je aan ze merken.
Het is idd zo de één heel anders een sterfgeval verwerkt dan de ander. Welke leeftijd een kind heeft maakt ook nog uit.
Toen mijn opa overleed was ik 7 en mijn broer 9. Mijn broer ging hartverscheurend huilen toen hij bij de kist stond en m'n opa zag. Daarna had hij het er weinig meer over. Ik vroeg al vrij snel "mag ik een snoepje" (vertelde m'n moeder later) maar heb nog een hele poos gehad dat ik 's avonds lag te huilen in bed. Met de foto k weet het nog... ik bedenk me nu dat ik sommige dingen nog wel kan herinneren en andere dingen niet. Hoe mijn broertje, toen 6, het verwerkt heeft weet ik niet eigenlijk... Het is denk wel goed om je kinderen mee te nemen als de persoon die overleden is dicht bij hen stond. Het is al zo moeilijk te bevatten dat iemand niet meer leeft, dat je hem/haar niet meer zal spreken... het is denk goed om de begrafenis mee te maken om alles meer een plekje te geven.
Vorig jaar heb ik een heel stuk gereisd om naar het condoleren te kunnen en afscheid te kunnen nemen van iemand. Om een soort bevestiging dat ze er echt niet meer was. Dit was voor mij heel goed om het te verwerken. Maar dat is bij iedereen weer verschillend, er waren ook mensen uit mijn klas die daar geen behoefte aan hadden of het juist heel ' eng' vonden en niet gingen. Iedereen van dat leerjaar ging wel naar de begrafenis.
We hebben het er in de auto nog met hen over gehad, wat ze er van vonden en of ze er nog wat over wilden zeggen. Maar aan hun te merken hadden ze er geen behoefte meer aan.
Je moet denk wel uitkijken dat kinderen het niet wegstoppen. Niet dat je er constant naar moet gaan vragen... maar misschien soms.
Een boek dat gaat over hoe kinderen rouwen/verwerken etc. is:
"Rouwen om een kind" van Drs. L.C. Klein-Vuijst
Het gaat vooral om als een kind sterft, maar ik denk dat het ook nuttig is voor als een goede bekende van kinderen sterft.