Othello schreef:Naar mijn mening kun je voor elke ‘stemming’ wel een passende Psalm vinden. We kennen lofpsalmen, boetepsalmen, etc. Aan de teksten zal het niet liggen. Maar jullie hebben gelijk dat de uitvoering de inhoud onderuit kan halen. Een goede organist zal Psalm 150 ook echt als een lofprijzing kunnen begeleiden en daarmee de gemeente op sleeptouw nemen; helaas zijn goede organisten uitermate spaarzaam… Cool
Wat mij betreft hoef je dus niet direct opwekkingsliederen de kerk in te halen; de Psalmen zijn immers zo ontzettend rijk. Maar ik zou er bijvoorbeeld niets op tegen hebben wanneer er meer aandacht komt voor de begeleiding. Bijvoorbeeld door ook andere instrumenten te gebruiken.
Gelijk opwekking de kerk inhalen hoeft echt niet. Wel zou ik voor de mogelijkheid gaan om meer liederen te kunnen zingen. De psalmen wijzen op Christus, maar er zijn ook prachtige liederen geschreven over Kerst, Goede Vrijdag, Pasen, Hemelvaart, Pinksteren, teksten uit het nieuwe testament, woorden van Jezus. Zonder die liederen vind ik toch dat er nog wat mist. Daarmee wil ik niet afdoen aan de rijke inhoud van de Psalmen, maar er is na de tijd van David en de andere psalmdichters nog zoveel gebeurd waar we ook over mogen zingen! Niet voor niets roept Paulus ons op God als gemeente te loven met Psalmen, hymnen en geestelijke liederen. We mogen dus ook zeker nog liederen schrijven en die in de erediensten zingen. De rijkdom van de Psalmen maakt nieuwe liederen nog niet overbodig

En ja, die positieve ontwikkeling zie ik ook, erg mooi om te zien! En idd, op het punt van niet alleen op jezelf gericht zijn maar ook missionair kerk zijn in je eigen stad kan er nog een hoop verbeteren

Dippie schreef:En dan nog even de gezangen. Soms vraag ik me ook wel af waarom bepaalde gezangen niet gezongen mogen worden tijdens de eredienst. Mara ik begrijp het ook wel. Nu heb je alleen de psalmen, die je allemaal kan en mag zingen (alhoewel dat niet eens altijd gedaan word), maar als je het als kerkenraad toelaat om gezangen te laten zingen tijdens de eredienst, dan wordt het denk ik toch wel een stuk moeilijker. Want tot heover ga je? Wat mag je wel zingen en wat mag je niet zingen? Ik denk dat er dan zowiezo maar heel erg weinig gezangen zijn die teolaatbaar zijn om te zingen tijdens de eredienst. En tjah, dan kan je denk ik mara beter het zekere voor het onzekere nemen en dus gewoon helemaal geen gezangen laten zingen tijdens de eredienst.
Nou, het zekere voor het onzekere nemen lijkt me niet de goede oplossing, omdat je dan toch die mooie gezangen misloopt. Overigens, dat een hoop liederen op cd's en bij uitvoeringen enzo opeens wel gezongen mogen worden geeft toch al wel aan dat die argumentatie niet helemaal opgaat. Daarnaast heeft God mensen genoeg kennis gegeven om liederen te toetsen aan de hand van Gods Woord. Op die manier kan er toch een selectie worden gemaakt? He tis ene optie dat een landelijk orgaan zich hierover buigt en met een lijst komt, of dat de kerkenraden per lied dit zelf kunnen beoordelen. Als men dit al niet kan, hoe kan men dan een kerk besturen? Overigens zijn er sinds de reformatie een hoop liederen geschreven door mensen die ook in de lijn van de reformatie stonden, dus zijn er echt wel ee naardig aantal liederen die in zo'n selectie opgenomen zouden kunnen worden.
elbert schreef:Sowieso krijg je bij de invoering van gezangen in de eredienst al gauw strijd over welke gezangen je wel en welke je niet toelaat. Zo'n strijd hebben we onlangs ook in de GKV gehad. Op zich is dat natuurlijk geen reden om ze niet in te voeren, maar je haalt je wel wat op de hals als je eraan begint.
Tja, het houdt mensen ook scherp, de storm is inmiddels volgens mij wel aardig geluwd in de GKV

Verschilt overigens ook wel per gemeente hoeveel men zingt en waat men zingt. Er zijn gemeenten waar ze daar redelijk terughoudend in zijn omdat er een vrij grote wat conservatievere groep is... bij mij in de kerk wordt zelfs af en toe een opwekkingslied gezongen en geeft dit geen problemen. Goed dat men dit ook een beetje plaatselijk kan bekijken en probeert aan te voelen.