Cisca schreef:........
Op een bepaald moment is het lijden echter genoeg geweest, en niet menselijk meer.
De vraag is of het aan de mens is om dat moment te beslissen, ik denk van niet.
Moderator: Moderafo's
Wullimpie schreef:Aragorn schreef:Wullimpie schreef:In dat licht is euthanasie dus een soort middel om de gevolgen van de zondeval en dus God, te slim af te zijn.
Net als allerlei medicijnen zegmaar?
Een interessante opmerking.![]()
Een medicijn richt zich op het behoud van leven.
Euthanasie richt zich op het beeindigen van leven.
(Al is het zeker zo dat men ook in het behouden van het leven te ver kan doorschieten.)
Optimatus schreef:Ik vind euthenasie kunnen op het moment dat lijden zinloos verlengd wordt.
Aragorn schreef:Wullimpie schreef:Aragorn schreef:Wullimpie schreef:In dat licht is euthanasie dus een soort middel om de gevolgen van de zondeval en dus God, te slim af te zijn.
Net als allerlei medicijnen zegmaar?
Een interessante opmerking.![]()
Dus eigenlijk zijn medicijnen het dan die de gevolgen van de zondeval te slim af willen zijn en euthanasie juist niet.
(Al is het zeker zo dat men ook in het behouden van het leven te ver kan doorschieten.)
Inderdaad, zoals Optimatus al zei: het zinloos verlengen van het lijden.
Wullimpie schreef:Conclusie: het argument "gevolg van de zondeval" is inderdaad niet de sterkste, al denk ik dat het er toch ook wel wat mee te maken heeft.
Machiavelli schreef:Dat is dus de vraag. Beslis jij daarover of doet God dat? Geeft Hij iemand de vrijheid om daar zelf een beslissing over te nemen?Cisca schreef:Op dat moment gaat het over mijn leven, daar beslis ik dan dus zelf over!
Cisca schreef:Wullimpie schreef:Cisca schreef:........
Op een bepaald moment is het lijden echter genoeg geweest, en niet menselijk meer.
De vraag is of het aan de mens is om dat moment te beslissen, ik denk van niet.
Op dat moment gaat het over mijn leven, daar beslis ik dan dus zelf over!
Wullimpie schreef:Naar mijn mening is het niet aan de mens om over leven en dood te beslissen.
Natuurlijk is het zo dat sommigen een pijnlijke dood sterven en dat gun ik ook niemand, echter dit is volgens mij ook gewoon een van de gevolgen van de zondeval.
In dat licht is euthanasie dus een soort middel om de gevolgen van de zondeval en dus God, te slim af te zijn.
Cisca schreef:Machiavelli schreef:Dat is dus de vraag. Beslis jij daarover of doet God dat? Geeft Hij iemand de vrijheid om daar zelf een beslissing over te nemen?Cisca schreef:Op dat moment gaat het over mijn leven, daar beslis ik dan dus zelf over!
Dat beslis ik uiteraard zelf, inmiddels is het wel bij iedereen doorgedrongen dat ik niet in het bestaan van god geloof, iemand waarvan ik niet geloof dat hij bestaat, kan niet over mijn leven beslissen!
Marnix schreef:Cisca schreef:Machiavelli schreef:Dat is dus de vraag. Beslis jij daarover of doet God dat? Geeft Hij iemand de vrijheid om daar zelf een beslissing over te nemen?Cisca schreef:Op dat moment gaat het over mijn leven, daar beslis ik dan dus zelf over!
Dat beslis ik uiteraard zelf, inmiddels is het wel bij iedereen doorgedrongen dat ik niet in het bestaan van god geloof, iemand waarvan ik niet geloof dat hij bestaat, kan niet over mijn leven beslissen!
Maar als je bij een ongeluk in coma raakt kan je daar ook niet zelf over beslissen.
Marnix schreef:En je redenatie klopt niet helemaal. Ik kan ook zeggen dat ik niet in mijn baas geloof maar daarom kan hij nog wel beslissen of ik een contractsverlenging krijg of niet.
Marnix schreef:Dat jij niet in God gelooft wil niet zeggen dat hij niet kan beslissen over jou toekomst. Want dat jij niet in Hem gelooft wil niet zeggen dat Hij niet bestaat
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten