euthenasie bij uitzichtloos en ondraagelijk lijden? (Betoog)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 14 dec 2006 13:45

Cisca schreef:........
Op een bepaald moment is het lijden echter genoeg geweest, en niet menselijk meer.

De vraag is of het aan de mens is om dat moment te beslissen, ik denk van niet.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 dec 2006 13:45

Wullimpie schreef:
Aragorn schreef:
Wullimpie schreef:In dat licht is euthanasie dus een soort middel om de gevolgen van de zondeval en dus God, te slim af te zijn.

Net als allerlei medicijnen zegmaar?

Een interessante opmerking. :)

Een medicijn richt zich op het behoud van leven.
Euthanasie richt zich op het beeindigen van leven.

Dus eigenlijk zijn medicijnen het dan die de gevolgen van de zondeval te slim af willen zijn en euthanasie juist niet. :wink:

(Al is het zeker zo dat men ook in het behouden van het leven te ver kan doorschieten.)

Inderdaad, zoals Optimatus al zei: het zinloos verlengen van het lijden.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 14 dec 2006 13:48

Optimatus schreef:Ik vind euthenasie kunnen op het moment dat lijden zinloos verlengd wordt.

zinloos rekken gebeurd niet snel. Is er geen kans op genezing wordt de behandeling gestaakt. (of doorgezet om een aantal maanden langer te leven, maar hierbij wordt wel de kwaliteit van leven bij betrokken).
In dit geval is gewoon sprak van passieve euthanasie. Dit is anders dan actieve, d.w.z. het bekende spuitje/infuus
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 14 dec 2006 13:52

Wullimpie schreef:
Op een bepaald moment is het lijden echter genoeg geweest, en niet menselijk meer.

Op dat moment gaat het over mijn leven, daar beslis ik dan dus zelf over!

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 14 dec 2006 13:59

Aragorn schreef:
Wullimpie schreef:
Aragorn schreef:
Wullimpie schreef:In dat licht is euthanasie dus een soort middel om de gevolgen van de zondeval en dus God, te slim af te zijn.

Net als allerlei medicijnen zegmaar?

Een interessante opmerking. :)

Dus eigenlijk zijn medicijnen het dan die de gevolgen van de zondeval te slim af willen zijn en euthanasie juist niet. :wink:

(Al is het zeker zo dat men ook in het behouden van het leven te ver kan doorschieten.)

Inderdaad, zoals Optimatus al zei: het zinloos verlengen van het lijden.

Haha, een doordenkertje.

Ik geloof dat medicijnen een middel in Gods hand kunnen zijn, wanneer wel en wanneer niet vind ik moeilijk of eigenlijk onmogelijk om aan te geven, ik denk dat het belangrijk is dat je ( en dat is met alles zo) ze in biddend opzien gebruikt.
Daarmee sluit ik niet uit dat we ze wel eens verkeerd of onrechtmatig gebruiken, het rijksvaccinatie programma zal bijvoorbeeld altijd een zeer teer punt blijven, toch vind ik dit een heel ander punt dan het beeindigen van leven, hierover spreekt God zich namelijk duidelijk uit in het 6e gebod.

Conclusie: het argument "gevolg van de zondeval" is inderdaad niet de sterkste, al denk ik dat het er toch ook wel wat mee te maken heeft.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 14 dec 2006 14:01

Cisca schreef:Op dat moment gaat het over mijn leven, daar beslis ik dan dus zelf over!
Dat is dus de vraag. Beslis jij daarover of doet God dat? Geeft Hij iemand de vrijheid om daar zelf een beslissing over te nemen?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 dec 2006 14:05

Wullimpie schreef:Conclusie: het argument "gevolg van de zondeval" is inderdaad niet de sterkste, al denk ik dat het er toch ook wel wat mee te maken heeft.

Ja, ik denk dat het sterker is om het te beargumenteren vanuit het idee dat je niet je eigen leven in de hand hebt maar dat God dat bepaalt.

Maargoed, het wordt dus erg lastig als iemand zonder onze technische hoogstandjes allang overleden zou zijn en nu ligt te lijden. Want misschien was het eindeloos rekken van het leven wel tegen Gods bedoeling en het idee dat God begin en einde van het leven bepaalt en niet de mens? In zulke gevallen is leven of dood eigenlij per definitie een menselijke beslissing: of je kiest ervoor om alle apparaten aan te laten staan en iemand blijft leven (terwijl dat ' normaal gesproken' allang niet meer het geval zou zijn), of je kiest ervoor om dat niet te doen met als gevolg dat iemand dus door jouw toedoen overlijdt. God, of iig het overlaten aan de voorzienigheid, staat eigenlijk sowieso al buitenspel.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 14 dec 2006 14:05

Machiavelli schreef:
Cisca schreef:Op dat moment gaat het over mijn leven, daar beslis ik dan dus zelf over!
Dat is dus de vraag. Beslis jij daarover of doet God dat? Geeft Hij iemand de vrijheid om daar zelf een beslissing over te nemen?

Dat beslis ik uiteraard zelf, inmiddels is het wel bij iedereen doorgedrongen dat ik niet in het bestaan van god geloof, iemand waarvan ik niet geloof dat hij bestaat, kan niet over mijn leven beslissen!

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 14 dec 2006 14:06

Cisca schreef:
Wullimpie schreef:

Op dat moment gaat het over mijn leven, daar beslis ik dan dus zelf over!

Psalmen 31:16a
Mijn tijden zijn in Uw hand;

kanttekening
tijden
Dat is, mijn leven en al mijn wedervaren; hoe het mij ook zou mogen gaan, ik weet dat het alles aan U hangt, dat Gij het alles regeert, en dat het niets is in mijner vijanden macht.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 14 dec 2006 14:07

Zie m'n vorige posting.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 14 dec 2006 15:06

Wullimpie schreef:Naar mijn mening is het niet aan de mens om over leven en dood te beslissen.
Natuurlijk is het zo dat sommigen een pijnlijke dood sterven en dat gun ik ook niemand, echter dit is volgens mij ook gewoon een van de gevolgen van de zondeval.

In dat licht is euthanasie dus een soort middel om de gevolgen van de zondeval en dus God, te slim af te zijn.

Hoewel je zelf al spreekt over medicijnen die een instrument in Gods hand kunnen zijn, zijn er vele mensen die met bovenstaand argument weigeren hun kinderen in te laten enten et cetera. Ik vind bovenstaand argument dan ook nogal gevaarlijk als ik heel eerlijk ben.

Als je namelijk uitgaat van de vooruitgang van de medische wetenschap welke een instrument in handen van God zou kunnen zijn, zou je ook kunnen zeggen dat God de mens de kans geeft om in het geval van ondragelijk en zinloos lijden op zachte en pijnloze wijze te beëindigen. Dat God de mens dus iets meer vrijheid geeft dan jij doet vermoeden.

En ik ben het met Aragorn eens dat het totaal onredelijk is om euthanasie en abortus op één lijn te stellen.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 14 dec 2006 23:30

Hier ligt wel een spanningsveld. Sommige artsen gaan maar al te snel over naar medicatie die een sederende werking hebben. Hoe moet je dat zien volgens jou?
Is dat gewoon pijnbestrijding, of hebben we het hier al over euthenasie?
- Home is in my head -

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2006 01:29

Cisca schreef:
Machiavelli schreef:

Dat beslis ik uiteraard zelf, inmiddels is het wel bij iedereen doorgedrongen dat ik niet in het bestaan van god geloof, iemand waarvan ik niet geloof dat hij bestaat, kan niet over mijn leven beslissen!

Maar als je bij een ongeluk in coma raakt kan je daar ook niet zelf over beslissen. En je redenatie klopt niet helemaal. Ik kan ook zeggen dat ik niet in mijn baas geloof maar daarom kan hij nog wel beslissen of ik een contractsverlenging krijg of niet. Dat jij niet in God gelooft wil niet zeggen dat hij niet kan beslissen over jou toekomst. Want dat jij niet in Hem gelooft wil niet zeggen dat Hij niet bestaat :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Cisca

Berichtdoor Cisca » 15 dec 2006 01:40

Marnix schreef:
Cisca schreef:
Machiavelli schreef:

Maar als je bij een ongeluk in coma raakt kan je daar ook niet zelf over beslissen.

Dan hoeft er ook niets meer beslist te worden dan maak je dat toch niet mee denk ik.

Marnix schreef:En je redenatie klopt niet helemaal. Ik kan ook zeggen dat ik niet in mijn baas geloof maar daarom kan hij nog wel beslissen of ik een contractsverlenging krijg of niet.

Tja, dat is wel wat anders, het bestaan van je baas is zeker, die kom je tegen, je praat ermee enz.

Marnix schreef:Dat jij niet in God gelooft wil niet zeggen dat hij niet kan beslissen over jou toekomst. Want dat jij niet in Hem gelooft wil niet zeggen dat Hij niet bestaat :)

Mijns inziens bestaat hij niet, dat is voor mij genoeg!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2006 01:43

daarom kan je er nog wel naast zitten. Ik ben zekerder van Gods bestaan dan van mijn baas trouwens. En nee, ik ben niet werkloos :D

Wat ik maar wou zeggen is, er kunnen zich situaties voordoen dat anderen over jou lot gaan beslissen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”