Islamisering van de samenleving?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 dec 2006 16:05

Och, mocht het BarryRap dan toch nog eens behagen dat hij, ofschoon hij elders woont en troont, de vragen die in het Woud der Berken gerezen zijn, allen uitvoeriglijk beantwoorde...

Ofwel: ik heb in mijn vorige posting over meer geschreven dan over de hormoonhuishouding van de SGP alleen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 17 dec 2006 18:31

Over gewelddadige christenen gesproken: Afgelopen week is er een Rooms-Katholieke priester uit Rwanda veroordeeld tot vijftien jaar cel, omdat hij, in 1994, het bevel gaf om zijn eigen kerk plat te bulldozeren (hoe schrijf je dat?) toen 2000 Tutsi's daar een veilige plek zochten ten tijde van de massa moorden toendertijd.

Ja ja, wij christenen zijn inderdaad heiligen vergeleken met die slechte moslims.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 dec 2006 19:06

Nog een voobeeld uit Rwanda: ds. Elizaphan Ntakirutimana van de Zevendedagsadventisten. Hij kreeg een brief van een groep dominees van diezelfde geloofgemeenschap die, samen met mede Batutsi, hun toevlucht hebben hadden gezocht. Zij schreven, vertaald:

"We willen u ervan op de hoogte brengen dat wij morgen met onze familie vermoord zijn."

Ntakirutimana heeft teruggeschreven: "Bereid je voor op jullie dood. Jullie tijd is gekomen. God wil jullie niet meer."

De man heeft de Interahamwe (de milities die 1 miljoen mensen in 100 dagen hebben vermoord, vooral middels kapmessen en stokken) ingeseind. Hiervoor heeft hij van het VN Hof voor Rwanda 10 jaar gekregen en hij is op zes december 2006 vrijgelaten.

En dat is dan een christen...

Voor degenen die enige interesse in de gebeurtenissen in Rwanda hebben:

Philip Gourevitch - We Wish to Inform You That Tomorrow We Will Be Killed With Our Families: Stories from Rwanda (ISBN 0-312-24335-9)

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 17 dec 2006 19:19

Natuurlijk zijn er ook wel voorbeelden aan te wijzen van mensen die zich christen noemen en er niet voor terugdeinzen om veel geweld te gebruiken.

Maar dat zijn individuele gevallen. Er is geen brede christelijke beweging die geweld goedkeurt. Binnen de moslim gemeenschap is 'ie er wel, hoewel je dat de meeste moslims niet kunt aanrekenen.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 18 dec 2006 08:03

cire schreef:Natuurlijk zijn er ook wel voorbeelden aan te wijzen van mensen die zich christen noemen en er niet voor terugdeinzen om veel geweld te gebruiken.

Maar dat zijn individuele gevallen. Er is geen brede christelijke beweging die geweld goedkeurt. Binnen de moslim gemeenschap is 'ie er wel, hoewel je dat de meeste moslims niet kunt aanrekenen.

Dat zou ik nog niet zo stellig durven beweren. In de aangehaalde brandhaarden als Rwanda zal het christelijk geweld ook wel door een merendeel gedragen worden.

Maar goed, christendom is dan ook stukken beter in politiek gekonkel, onderdrukking van minderheden en gemanipuleer en dat is misschien wat minder expliciet dan openlijk geweld wat sommige moslims tentoonspreiden, maar nou ook niet echt iets om trots op te zijn. Lees eens iets over bepaalde Amerikaanse televangelisten en die preken staan ook bol van bijvoorbeeld de homo-haat en vijandschap tegenover het vreemde.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 dec 2006 10:33

De kerken en de christelijke, Belgische overheid hebben zich in Rwanda vanaf de jaren 20 van de 20ste eeuw enthousiast ingezet voor een vrijwel complete apartheid, waarbij Batwa, Batutsi en Bahutu volledig uiteengedreven zijn. Waar de drie etnische groepen vanaf de 15e eeuw door elkaar woonden en gemengde huwelijken sloten en een ook in Westerse ogen hoge trap van beschaving en organisatie. De kerken moedigden onder de Belgische overheersing (vanaf 1916) de etnische scheiding tussen de drie bevolkingsgroepen aan (de Bahutu werden, net als de Batwa, ernstig gediscrimineerd, terwijl deze wel 85% van de bevolking vormen) en daardoor is er wederzijdse haat ontstaan.

Vlak voor de onafhankelijkheid kozen de Belgen (onder de toch zo christelijke koning Boudewijn) en de kerk voor de Bahutu en werden de Batutsi onderdrukt en dit heeft tot 1994 geduurd. Zoals wellicht bekend vond er in 1994 een massaslachting plaats, waarbij de Bahutu-christenen in 100 dagen tijd 1 miljoen Batutsi en gematigde Bahutu afslachtten.

De enige groep die zich aan deze orgie van geweld en verkrachting heeft weten te onttrekken was de kleine groep moslims: deze maken 10% van de bevolking uit. Deze hebben zich op grond van hun geloof tegen de genocide gekeerd, terwijl bijna alle kerken zich enthousiast voor de genocide uitspraken.

Dit is slechts één voorbeeld van gruwelijk, christelijk-goedgepraat geld. Termen als "Inyenzi" (kakkerlakken = Batutsi) en "De graven zijn nog niet vol" werden vanaf de kansels verkondigd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 dec 2006 14:28

Ik wacht ook nog steeds op het moment dat de HHK zich publiekelijk gaat distantiëren van Calvijns moord op dissident Servet. Dat wordt als je het een refo vraagt tenslotte ook altijd maar goedgepraat met een beroep op de toenmalige cultuur..

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 18 dec 2006 14:34

Gaat het nog over de islamisering van de samenleving.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 dec 2006 14:46

Sabra schreef:Gaat het nog over de islamisering van de samenleving.

Zijdelings wel over de vraag of de islam nu werkelijk altijd zo gewelddadig en hopeloos fout is dat het een gevaar is waar we tegen zouden moeten strijden.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 18 dec 2006 16:07

Aragorn schreef:
Sabra schreef:Gaat het nog over de islamisering van de samenleving.

Zijdelings wel over de vraag of de islam nu werkelijk altijd zo gewelddadig en hopeloos fout is dat het een gevaar is waar we tegen zouden moeten strijden.

De islamisering van de samenleving is een hersenspinsel van Wilders. Veel meer valt daar niet over te zeggen.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 18 dec 2006 16:40

Persoonlijk ben ik heel erg blij dat er in de Nederlandse cultuur ruimte is voor bijna alle minderheden. Mensen die Metal luisteren, of Klassiek of Gospel; Homo's, hetero's en alles wat er nog meer mogelijk is; Christenen, Moslims en de rest.

Ik ben heel erg blij dat dat kan. Ik sta ook niet bij alles te juichen, maar ik zie niet in waarom de ene minderheid voorgetrokken zou moeten worden boven andere minderheden; en het traditie-argument vind ik erg zwak.

Iedereen krijgt in nederland ruimte om zichzelf te ontplooien en dingen te doen en te vieren die hij/zij belangrijk vindt en ik vind dat we daar met zijn allen heel erg trots op mogen zijn. En we moeten eens ophouden met alleen naar onszelf kijken. Ja, misschien leveren we wat in als de vrije dag op 2e paasdag wordt opgegeven ten faveure van het Suikerfeest, maar als wij willen dat moslims integreren, dan moeten wij hen wel de ruimte geven dat te doen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 19 dec 2006 09:01

MrSokkie schreef:Iedereen krijgt in nederland ruimte om zichzelf te ontplooien en dingen te doen en te vieren die hij/zij belangrijk vindt en ik vind dat we daar met zijn allen heel erg trots op mogen zijn. En we moeten eens ophouden met alleen naar onszelf kijken. Ja, misschien leveren we wat in als de vrije dag op 2e paasdag wordt opgegeven ten faveure van het Suikerfeest, maar als wij willen dat moslims integreren, dan moeten wij hen wel de ruimte geven dat te doen.

Moslims hebben hier alle ruimte om te integreren. Een paasdag of kerstdag inleveren ten faveure van het suikerfeest heeft helemaal niets met integratie te maken, maar met vergaande concessies.

Ik verbaas mij altijd over moslims die roepen dat zij zo weinig ruimte krijgen, in het land van herkomst is helemaal nergens ruimte voor. Men verwacht in die landen dat bezoekers zich volledig aanpassen aan de normen en waarden die daar gelden. Nu is dat wel een extreem standpunt, echter allerlei vrijheiden, waarden en tradities aanpassen is een ander extreme.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 dec 2006 09:41

Waar ik me zorgen over maak is over het artikel dat gisteren in de Telegraaf verscheen, waarin stond dat moslims te maken hebben met structurele discriminatie. Ik vind dat een slechte zaak. Sterker nog, ik verwacht dat christenen daar op termijn ook mee te maken zouden kunnen krijgen en me dunkt dat christenen en moslims naast elkaar zouden moeten staan in hun verlangen naar vrijheid van godsdienst en geweten.

Het slachtofferen van Tweede Paasdag en zo lijkt me niet de juiste koers. Je zou een regeling kunnen invoeren waarin Tweede Paasdag en zo tot facultatieve feestdag worden verklaard: men kan deze dag vrijnemen zonder dat deze dag vakantiedagen kost. Feestdagen van andere godsdiensten zouden dan ook onder een dergelijke regeling kunnen vallen. Het nadeel is dat je dan allerhande flinterdunne scheidingen tussen kerk en staat op de proef gaat stellen.

Ik ben er op tegen om Tweede Paasdag te verwisselen voor het Suikerfeest. Wel zou, in plaats van mijn regelingsvoorstel, wellicht gekeken kunnen worden of er niet een aantal extra vrije dagen bij zouden kunnen komen. Nederland grossiert niet echt in vrije dagen, in vergelijking met andere landen.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 19 dec 2006 14:49

Sabra schreef:Moslims hebben hier alle ruimte om te integreren. Een paasdag of kerstdag inleveren ten faveure van het suikerfeest heeft helemaal niets met integratie te maken, maar met vergaande concessies.

Hoezo heeft dat niks met integratie te maken? Met zo'n grote minderheid aan moslims vind ik het behoorlijk vreemd dat we nog geen moslim-feestdag hebben. Het zou in ieder geval laten zien dat wij open staan voor hen, misschien dat zij dan ook weer meer open staan voor ons, en dat er aan beide kanten minder mensen radicaliseren.

Ik verbaas mij altijd over moslims die roepen dat zij zo weinig ruimte krijgen, in het land van herkomst is helemaal nergens ruimte voor. Men verwacht in die landen dat bezoekers zich volledig aanpassen aan de normen en waarden die daar gelden. Nu is dat wel een extreem standpunt, echter allerlei vrijheiden, waarden en tradities aanpassen is een ander extreme.

Omdat ze het daar op een beetje vreemde manier doen wil nog niet zeggen dat wij dat dan ook maar moeten doen.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 19 dec 2006 14:52

Optimatus schreef:Sterker nog, ik verwacht dat christenen daar op termijn ook mee te maken zouden kunnen krijgen en me dunkt dat christenen en moslims naast elkaar zouden moeten staan in hun verlangen naar vrijheid van godsdienst en geweten.

Veel christenen hebben dan ook niet door, meen ik, dat met het inperken van de vrijheden van Moslims ze de poten onder hun eigen stoel uitzagen.

Het slachtofferen van Tweede Paasdag en zo lijkt me niet de juiste koers. Je zou een regeling kunnen invoeren waarin Tweede Paasdag en zo tot facultatieve feestdag worden verklaard: men kan deze dag vrijnemen zonder dat deze dag vakantiedagen kost. Feestdagen van andere godsdiensten zouden dan ook onder een dergelijke regeling kunnen vallen. Het nadeel is dat je dan allerhande flinterdunne scheidingen tussen kerk en staat op de proef gaat stellen.

En dat het economisch niet haalbaar zal zijn waarschijnlijk. Nu is tenminste alles dicht met die vrije dagen. En als je dat opheft verplicht je bedrijven haast om altijd open te zijn.

Ik ben er op tegen om Tweede Paasdag te verwisselen voor het Suikerfeest. Wel zou, in plaats van mijn regelingsvoorstel, wellicht gekeken kunnen worden of er niet een aantal extra vrije dagen bij zouden kunnen komen. Nederland grossiert niet echt in vrije dagen, in vergelijking met andere landen.

Meer vrije dagen ben ik altijd wel voor. :mrgreen:

Terug naar “Archief”