Optimatus schreef:Sterker nog, ik verwacht dat christenen daar op termijn ook mee te maken zouden kunnen krijgen en me dunkt dat christenen en moslims naast elkaar zouden moeten staan in hun verlangen naar vrijheid van godsdienst en geweten.
Veel christenen hebben dan ook niet door, meen ik, dat met het inperken van de vrijheden van Moslims ze de poten onder hun eigen stoel uitzagen.
Het slachtofferen van Tweede Paasdag en zo lijkt me niet de juiste koers. Je zou een regeling kunnen invoeren waarin Tweede Paasdag en zo tot facultatieve feestdag worden verklaard: men kan deze dag vrijnemen zonder dat deze dag vakantiedagen kost. Feestdagen van andere godsdiensten zouden dan ook onder een dergelijke regeling kunnen vallen. Het nadeel is dat je dan allerhande flinterdunne scheidingen tussen kerk en staat op de proef gaat stellen.
En dat het economisch niet haalbaar zal zijn waarschijnlijk. Nu is tenminste alles dicht met die vrije dagen. En als je dat opheft verplicht je bedrijven haast om altijd open te zijn.
Ik ben er op tegen om Tweede Paasdag te verwisselen voor het Suikerfeest. Wel zou, in plaats van mijn regelingsvoorstel, wellicht gekeken kunnen worden of er niet een aantal extra vrije dagen bij zouden kunnen komen. Nederland grossiert niet echt in vrije dagen, in vergelijking met andere landen.
Meer vrije dagen ben ik altijd wel voor.