Geloven en (nog niet) bekeerd zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 nov 2006 15:44

mw schreef:
rosalie83 schreef:
mw schreef:ik ben van menig als je denkt dat zodra je de woorden verstandelijk geloofd, het ook echt voor jou is, dat je dan jezelf bedriegt. Tenminste, daar ben ik bang voor. Het verstandelijk geloven zal een hartelijk geloven moeten worden. (hoe leg ik dit goed uit) Ik heb het vaak genoeg in de bijbel gelezen, maar voor de echte zekerheid moest ik echt zelf naar Jezus toe, en kreeg ik echt de zekerheid van Hem. Dat is wel iets anders dan zomaar aannemen dat het ook voor mij is.

Ik vind het ook moelijk uit te leggen hoe ik het precies bedoel en ervaar ;)

Natuurlijk moet je naar Jezus toe! Natuurlijk moet je de uitgestoken hand grijpen. Maar dat doe je toch als je gelooft dat Jezus is gestorven aan het kruis voor al onze zonden?

En dat 'zomaar aannemen' zoals jij dat zegt, ik weet, dat klinkt te makkelijk voor veel mensen, maar eigenlijk is dat het wel. Je moet Hem zomaar aannemen!

kijk, je komt op mij over of ik op een stoel kan gaan zitten en zeggen: Jezus, de bijbel is waar ook voor mij. ZO klaar, ik ben bekeerd.
Maar voordat ik werkelijk ervoer dat ik een kind van GOd ben, is er wel heel wat strijd aan voor af gegaan.

( ik krijg trouwens het idee dat wij hetzelfde geloven/denken, alleen het anders onder woorden brengen, waardoor we het anders opvatten :wink: )

Haha misschien is dat wel zo ;)

Want ik wil echt niet zeggen dat je maar op een stoel moet gaan zitten. Juist niet, je moet echt zelf wel wat doen. Maar mijn punt is vooral ook dat je niet moet gaan zitten wachten op een bepaald gevoel of zo. Want dat komt vaak nooit.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 28 nov 2006 15:47

als ik terug kijk ik mijn eigen leven, was ik degene die zocht, ik degen die kloptte, enz enz. Maar wat ik nog mee zie is dat God het was die mij aanzette tot zoeken en kloppen. God begint in het leven, niet ikzelf.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 28 nov 2006 15:49

Hm, misschien kan je het een volledig verstandelijk geloof noemen. Maar de benaming 'persoonlijk geloof' vind ik zelf duidelijker. Dat geloof ontvang je na je wedergeboorte.

rosalie83 schreef:Natuurlijk werkt God in je. Maar jij moet op de deur kloppen, en dan zal er worden opengedaan. Jij moet zoeken, dan zal je vinden. Het is dus ook een actie vanuit jezelf. Als jij niet in beweging komt, gebeurt er niets.

Ja, dat is wat we zelf kunnen doen; kloppen op de deur. Maar we mogen er niet vanuit gaan dat God ons die deur opent wanneer wij dat willen. Dat geeft Hij op Zijn tijd. Dat kan in de kinderjaren zijn, maar dat kan ook vele jaren later zijn.
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 nov 2006 15:53

Poesje schreef:
rosalie83 schreef:Natuurlijk werkt God in je. Maar jij moet op de deur kloppen, en dan zal er worden opengedaan. Jij moet zoeken, dan zal je vinden. Het is dus ook een actie vanuit jezelf. Als jij niet in beweging komt, gebeurt er niets.

Ja, dat is wat we zelf kunnen doen; kloppen op de deur. Maar we mogen er niet vanuit gaan dat God ons die deur opent wanneer wij dat willen. Dat geeft Hij op Zijn tijd. Dat kan in de kinderjaren zijn, maar dat kan ook vele jaren later zijn.

God opent die deur dus wel als wij dat willen. Natuurlijk werkt hij in ons. Maar als wij als kind kloppen gaat die deur open. Als wij pas als volwassene kloppen, gaat die deur dan open. Het staat in de bijbel! In Mattheus 7: Vraag en er zal je gegeven worden, zoek en je zult vinden, klop en er zal voor je worden opengedaan. Want ieder die vraagt ontvangt, en wie zoekt vindt, en voor wie klopt zal worden opengedaan.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 nov 2006 15:54

Poesje schreef:Hm, misschien kan je het een volledig verstandelijk geloof noemen. Maar de benaming 'persoonlijk geloof' vind ik zelf duidelijker. Dat geloof ontvang je na je wedergeboorte.

Wat is volgens jou dan 'wedergeboorte'?

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 28 nov 2006 16:03

rosalie83 schreef:God opent die deur dus wel als wij dat willen. Natuurlijk werkt hij in ons. Maar als wij als kind kloppen gaat die deur open. Als wij pas als volwassene kloppen, gaat die deur dan open.

Al kloppen we in onze kinderjaren al aan die deur, dan kan het nog zo zijn dat God die deur jaren later pas opent.

Het staat in de bijbel! In Mattheus 7: Vraag en er zal je gegeven worden, zoek en je zult vinden, klop en er zal voor je worden opengedaan. Want ieder die vraagt ontvangt, en wie zoekt vindt, en voor wie klopt zal worden opengedaan.

Die tekst staat in de bijbel ja. Maar, waar zie jij staan dat die deur direct open gedaan word? Dat lees ik nergens.

Om het even kort samen te vatten: de wedergeboorte is de innerlijke verandering van de mens die God in ons werkt, de vernieuwing van het lichaam.

Herman Finkers

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 nov 2006 16:05

Poesje schreef:
rosalie83 schreef:God opent die deur dus wel als wij dat willen. Natuurlijk werkt hij in ons. Maar als wij als kind kloppen gaat die deur open. Als wij pas als volwassene kloppen, gaat die deur dan open.

Al kloppen we in onze kinderjaren al aan die deur, dan kan het nog zo zijn dat God die deur jaren later pas opent.

Het staat in de bijbel! In Mattheus 7: Vraag en er zal je gegeven worden, zoek en je zult vinden, klop en er zal voor je worden opengedaan. Want ieder die vraagt ontvangt, en wie zoekt vindt, en voor wie klopt zal worden opengedaan.

Die tekst staat in de bijbel ja. Maar, waar zie jij staan dat die deur direct open gedaan word? Dat lees ik nergens.

Om het even kort samen te vatten: de wedergeboorte is de innerlijke verandering van de mens die God in ons werkt, de vernieuwing van het lichaam.

Ja, maar lieverd, dan kan ik wel zeggen tegen jou: er staat niet in de bijbel dat de deur niet direct open wordt gedaan... Dat blijft natuurlijk een manier van intepreteren. Ik persoonlijk vind het een vrij radicaal overkomende tekst en niet alsof het nog jaren duurt voordat die deur opengaat waarop je hebt geklopt.

Maar die wedergeboorte hè? Ik vind het heel mooi gezegd, vernieuwing van lichaam en zo, maar is dat zo? Ik heb geen nieuw lichaam gekregen hoor, toen ik een kind van God werd. Wat betekent 'wedergeboorte' nou heel concreet volgens jou?

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 28 nov 2006 16:09

rosalie83 schreef:
LeChat schreef:Maar wat 'doe' je dan met mensen die jaren in de kerk hebben gezeten, in die tijd oprecht geloofd hebben in de waarheid van de bijbel, maar vervolgens een omkeer meemaken waardoor ze níets meer van God en de bijbel willen weten?

Moeilijk moeilijk! Zonder te willen oordelen vraag ik me dan wel of in hoeverre die mensen echt geloofden. Snap je hoe ik het bedoel?

Niet meer of minder echt dan iemand die zijn hele leven afstandelijk (dus zonder persoonlijk geloof) blijft geloven dat de bijbel waar is...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 nov 2006 16:10

LeChat schreef:
rosalie83 schreef:
LeChat schreef:Maar wat 'doe' je dan met mensen die jaren in de kerk hebben gezeten, in die tijd oprecht geloofd hebben in de waarheid van de bijbel, maar vervolgens een omkeer meemaken waardoor ze níets meer van God en de bijbel willen weten?

Moeilijk moeilijk! Zonder te willen oordelen vraag ik me dan wel of in hoeverre die mensen echt geloofden. Snap je hoe ik het bedoel?

Niet meer of minder echt dan iemand die zijn hele leven afstandelijk (dus zonder persoonlijk geloof) blijft geloven dat de bijbel waar is...

Dit wil er bij mij gewoon niet in! Als je écht hebt gelooft in de bijbel, dan is dat ook écht!

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 28 nov 2006 16:17

Die vernieuwing van je lichaam moet je niet te letterlijk nemen. Ik krijg de indruk dat jij dat nu wel doet. Die vernieuwing betekent de doding van de oude mens en de opstanding van de nieuwe mens. De vergeving van zonden, etc.

Herman Finkers

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 nov 2006 16:21

Poesje schreef:Die vernieuwing van je lichaam moet je niet te letterlijk nemen. Ik krijg de indruk dat jij dat nu wel doet. Die vernieuwing betekent de doding van de oude mens en de opstanding van de nieuwe mens. De vergeving van zonden, etc.

Yep okee, nou dat is bij mij gelukkig weg van toepassing ;)
Maar wanneer heb je dat dan volgens jou?

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 28 nov 2006 17:32

rosalie83 schreef:
Poesje schreef:Die vernieuwing van je lichaam moet je niet te letterlijk nemen. Ik krijg de indruk dat jij dat nu wel doet. Die vernieuwing betekent de doding van de oude mens en de opstanding van de nieuwe mens. De vergeving van zonden, etc.

Yep okee, nou dat is bij mij gelukkig weg van toepassing ;)
Maar wanneer heb je dat dan volgens jou?

Dat is aan de Heere....dat hoeft Hij niet te openbaren. Dan zouden we zeker weten dat we in de hemel zouden komen, dan hoefden we niks meer te doen op aarde. Daarom blijft een kind van God aan het twijfelen, aan het zoeken, en naar de Heere verlangen. En als het naar de wil des Heeren is zal Hij aan Zijn kind openbaren dat die zondaar van Hem is. Maar dat is alles op Zijn tijd en naar Zijn eer.
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 28 nov 2006 20:36

Nee Japio, als je gelooft in de Heere en je afhankelijk weet van Jezus' verlossing van jouw (steeds weer terugkerende) zonden dan mag je óók weten dat Hij voor jou een plaats in de hemel bereid! Dat is nou juist het evangelie!
pobody's nerfect

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 28 nov 2006 20:52

japio schreef:Joh 3:
1 En er was een mens uit de Farizeen, wiens naam was Nicodemus, een overste der Joden;
2 Deze kwam des nachts tot Jezus, en zeide tot Hem: Rabbi, wij weten, dat Gij zijt een Leraar van God gekomen; want niemand kan deze tekenen doen, die Gij doet, zo God met hem niet is.
3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.

Er zit wel degelijk een verschil tussen "weten" en wederom geboren zijn!

Matt 13:
18 Gij dan, hoort de gelijkenis van den zaaier.
19 Als iemand dat Woord des Koninkrijks hoort, en niet verstaat, zo komt de boze, en rukt weg, hetgeen in zijn hart gezaaid was; deze is degene, die bij den weg bezaaid is.
20 Maar die in steenachtige plaatsen bezaaid is, deze is degene, die het Woord hoort, en dat terstond met vreugde ontvangt;
21 Doch hij heeft geen wortel in zichzelven, maar is voor een tijd; en als verdrukking of vervolging komt, om des Woords wil, zo wordt hij terstond geergerd.
22 En die in de doornen bezaaid is, deze is degene, die het Woord hoort; en de zorgvuldigheid dezer wereld, en de verleiding des rijkdoms verstikt het Woord, en het wordt onvruchtbaar.
23 Die nu in de goede aarde bezaaid is, deze is degene, die het Woord hoort en verstaat, die ook vrucht draagt en voortbrengt, de een honderd-, de ander zestig-, en de ander dertig voud.

Niet overal waar het zaad (het evangelie) valt vind het ook vaste grond. Zo ook met het geloof. Je hebt tijdgeloof, historisch geloof, wonder geloof en waarachtig geloof. Alleen de laatste heeft een vaste grond. Een waarachtig gelovige is dan ook bekeerd, de andere gelovigen niet.

De wedergeboorte en bekering staan absoluut niet los van het geloof, maar het is niet zo dat elke gelovige per definitie bekeerd is, dit zijn alleen de ware gelovigen. Daarom moet je de Heere ook vragen om weder geboren te mogen worden want dat ware geloof kan alleen Hij aan je geven, dat kan je zelf niet pakken....

Vertel mij eens waar je in de bijbel dit onderscheid vind in soorten geloven.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 28 nov 2006 20:54

Jo'tje schreef:Nee Japio, als je gelooft in de Heere en je afhankelijk weet van Jezus' verlossing van jouw (steeds weer terugkerende) zonden dan mag je óók weten dat Hij voor jou een plaats in de hemel bereid! Dat is nou juist het evangelie!

idd, dat bedoel Japio ook. Maar dat alles is pas na de wedergeboorte. En wanneer die plaats vind weten we niet.

Wat jij beschrijft is het ware geloof. Niet het verstandelijk geloof :wink:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Terug naar “Archief”