Berichtdoor Serenity » 27 nov 2006 21:18
lenen van cd's in de bibliotheek waar ik in een grijs verleden altijd heen ging kostte gewoon geld. Een paar guldens of euro's lappen en je kon de cd meenemen (lenen dus). Je kon de cd dus gewoon kopieren, en ik ben van mening dat dat gewoon bij de prijs verrekend was. Hetzelfde geldt voor het huren van een videoband vroeger.
Trouwens, het schijnt zelfs dat het kopieerrecht verrekend wordt in de prijs van een lege videoband/casette/cd/dvd.
Downloaden is altijd legaal en moet dat blijven. Wel is het heling. Zodra je het gewoon weer aanbiedt (uploaden) is het inderdaad legaal. Gratis iets verkrijgen is in feite gewoon legaal.
Leuk stukje op die site van Brein geloof ik is dat ze aanhalen dat p2p downloaden eigenlijk altijd legaal is omdat je je files via zulke software altijd direct weer aanbiedt om te uploaden. Dat is niet waar, je kan de gedownloade bestanden gewoon verplaatsen en uit de share-map zetten, of een mogelijke optie van file-sharing uitzetten. In feite slappe argumentatie van Brein en aanverwante organisaties dus.
what the soul hides, blood tells