borderline

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cisca

Berichtdoor Cisca » 12 feb 2007 20:46

L'être extraterrestre schreef:
Cisca schreef:
L'être extraterrestre schreef:Ik vond de opmerking van iemand best treffend: Borderline is geen ziekte maar een mode verschijnsel net als ADHD. Het is geen afwijking die neurologisch verklaarbaar is zoals autisme, toch?

Als ik iemand hier mee kwets haal ik de post weg.

Ben ik het niet mee eens, als het een modeverschijnsel zou zijn, kun je het nalaten, 'k denk niet dat dat kan, verder zou er dan ook geen Ritalin verstrekt worden, zo goed is dat spul echt niet voor een mens.
Ik bedoelde niet dat je het na kunt laten. Een adhd kind kan ook niet opeens rustig worden. Meer dat er snel een stempel word gedrukt op bepaald gedrag.

Ergens is het toch fijn dat ze achter de oorzaak komen van bepaalde dingen, en het een naam geven.
Het idee modeverschijnsel is meer, je hoort er een poosje van, en dan niet meer, dan is het uit de mode en voorbij, Zo is dat met ziektes lang niet altijd.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 12 feb 2007 21:21

Cisca schreef:Het idee modeverschijnsel is meer, je hoort er een poosje van, en dan niet meer, dan is het uit de mode en voorbij, Zo is dat met ziektes lang niet altijd.

Vroeger kregen mensen nog wel eens een wip les. Daar hoor je ook niets meer over. :roll:
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

sela

Berichtdoor sela » 12 feb 2007 21:22

ze maken er ook geen reclame meer mee, dat is het vast.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 12 feb 2007 21:30

Maja de Bij schreef:Vroeger kregen mensen nog wel eens een wip les. Daar hoor je ook niets meer over. :roll:

....waarmee dan eerder bewezen is dat airbags hun werk doen dan dat het een modeverschijnsel was maar dat terzijde. (waarbij je dan tegelijk eigenlijk moet concluderen dat een gedeelte whipless-patienten geen whipless had maar met de mode meeliep, en waren ze 5 jaar later geboren hadden ze adhd gehad. En daar geloof ik dan ook weer niet in)

Misschien is het goed (omdat practisch niet invoelbaar is voor een niet-ervaringsdeskundige wat het betekent voor een ongewilde ervaringsdeskundige om met borderline te moeten leven en je dus snel ongewild op tenen trapt) alles zoveel mogelijk objectief te houden.

Laten we vaststellen dat je tegenwoordig veel meer hoort dan vroeger over Borderline. Eensch.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

karyna kyra
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor karyna kyra » 12 feb 2007 22:32

borderline is gedrag dus kan veranderen waar komt deze stelling vandaan???

er wordt nog steeds onderzoek gedaan naar borderline en ik ben een van de test personen.er wordt gedacht aan een tekort aan een bepaalt stofje in de hersenen ik kan even niet op de naam komen maar is dus zeer zeker niet alleen gedrag dat komt er wel bij het is een combinatie van .
ik heb meegewerkt aan een onderzoek hoe ze het stofje kunnen meten maar het onderzoek vergt veel tijd.
steeds meer psyhiaters erkennen nu dat het meer is als een storing in gedrag of pesoonlijkheid,er wordt dan ook al vaker een nieuwe term voor gebruikt zal eens opzoeken hoe die heet.
niemand verdwaalt op een rechte weg

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 12 feb 2007 22:50

karyna kyra schreef:borderline is gedrag dus kan veranderen waar komt deze stelling vandaan???

er wordt nog steeds onderzoek gedaan naar borderline en ik ben een van de test personen.er wordt gedacht aan een tekort aan een bepaalt stofje in de hersenen ik kan even niet op de naam komen maar is dus zeer zeker niet alleen gedrag dat komt er wel bij het is een combinatie van .
ik heb meegewerkt aan een onderzoek hoe ze het stofje kunnen meten maar het onderzoek vergt veel tijd.
steeds meer psyhiaters erkennen nu dat het meer is als een storing in gedrag of pesoonlijkheid,er wordt dan ook al vaker een nieuwe term voor gebruikt zal eens opzoeken hoe die heet.

Het heet in de DSM-V een emotie-regulatiestoornis, en omdat het aangeboren cq. verworven is in de vroege kindertijd, wordt er gesproken van een persoonlijkheidsstoornis, het blijft daarom in het cluster van de persoonlijkheidsstoornissen.
Dat van dat stofje in de hersenen kan wel, uiteindelijk zijn alle psychische stoornissen terug te voeren op stoornissen in de neurochemie van de hersenen. Theoretisch zou het om serotonine en/of noradrenaline kunnen gaan, maar dat zou ik even moeten nazoeken.

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 12 feb 2007 22:55

Night schreef:Laten we vaststellen dat je tegenwoordig veel meer hoort dan vroeger over Borderline. Eensch.

Dat kan wel, maar dat heeft niets met mode te maken. De maatschappij is in de laatste twintig jaar helemaal 'gepsychologiseerd', vooral sinds de opkomst van psychotrope medicijnen bestaat er de neiging om psychische ziektes te medicaliseren. Als het een 'ziekte' is, met een biologische oorsprong in de hersenen, dan hebben de ouders het idee dat het niets met de opvoeding oid te maken heeft.

Wat natuurlijk niet helemaal waar is: als je kinderen niet goed opvoedt, of zelfs mishandelt, dan heeft dat weerslag op de hersenen die van structuur veranderen, waardoor er bepaalde psychische stoornissen optreden.

Het is een vorm van 'verstoppertje' spelen door bepaalde mensen: als iets 'medisch' of 'biologisch' is, dan ontslaat het hen van een verantwoordelijkheid.
Vandaar dat iets als ADHD ook veelbesproken is: als een kind ADHD heeft en pillen moet, dan zorgt de pil dat het probleemgedrag minder wordt, in plaats van dat je als ouder misschien mediatietherapie of een opvoedcursus moet volgen... :roll:

Cisca

Berichtdoor Cisca » 12 feb 2007 23:03

Roodkapje schreef:
Night schreef:Laten we vaststellen dat je tegenwoordig veel meer hoort dan vroeger over Borderline. Eensch.

Dat kan wel, maar dat heeft niets met mode te maken.

Precies, volgens mij bedoelt Night dat ook :)

karyna kyra
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor karyna kyra » 13 feb 2007 15:53

oei dat vind ik een gewaagde opmerking die daar staat

een vorm van verstoppertje spelen als iets medisch is ontslaat het hen van een verantwoordelijkheid

hoor ik hier iemand die aan de zijlijn staat en niet met adhd of borderline te maken heeft.??????

ik zeg niet dat niemand op die manier denkt maar ik weet uit mijn omgeving zowel als van adhd en borderline dat mensen hard werken om er bovenop te komen en iedere dag een hard gevecht leveren met hun zelf of hun kinderen.ik ken genoeg ouders die juist voor ouders gegeven cursussen volgen bij adhd problemen.
als ouders zich van hun taak zouden ontheffen zouden ze niet al die therapien en cusussen volgen.
gelijk zo met borderline.ik ken veel mensen met borderline vanuit mijn functie als voorzitter van een borderline groep en het zijn stuk voor stuk vechters doorzetters.
door deze opmerking van hierboven doe je al die mensen die wel vechten voor een redelijk leven tekort vind ik
niemand verdwaalt op een rechte weg

sela

Berichtdoor sela » 13 feb 2007 16:08

adhd is anders als borderline, toch?

wat ik van borderline heb begrepen is dat mensen die heb hebben het vroeger niet snel gediagnostiseerd kregen omdat het gewoon een moeilijke ziekte is. kan het zijn dat men daar de laatste tijd opener in is?

Cisca

Berichtdoor Cisca » 13 feb 2007 16:15

sela schreef:adhd is anders als borderline, toch?

Volgens mij zijn het totaal verschillende dingen, misschien dat je ze wel allebei kunt hebben, adhd is wel vaker gecombineerd met een ander ziektebeeld, zoals o.a. autisme, dat houdt niet in dat iedereen die autisme heeft, ook adhd heeft.

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 13 feb 2007 16:51

karyna kyra schreef:oei dat vind ik een gewaagde opmerking die daar staat

een vorm van verstoppertje spelen als iets medisch is ontslaat het hen van een verantwoordelijkheid

hoor ik hier iemand die aan de zijlijn staat en niet met adhd of borderline te maken heeft.??????

Nee, je hoort iemand die psychologie studeert en die informatie van docenten heeft die in de dagelijkse praktijk met deze mensen en hun ouders werken.

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 13 feb 2007 16:54

Cisca schreef:
sela schreef:adhd is anders als borderline, toch?

Volgens mij zijn het totaal verschillende dingen, misschien dat je ze wel allebei kunt hebben, adhd is wel vaker gecombineerd met een ander ziektebeeld, zoals o.a. autisme, dat houdt niet in dat iedereen die autisme heeft, ook adhd heeft.

Borderline is een persoonlijkheidsstoornis
ADHD is een aandacht/hyperactiviteitsstoornis
Autisme is een pervasieve ontwikkelingsstoornis

Drie dingen die op zich niks met elkaar te maken hebben, ook al kan het best dat iemand met ADHD toevallig borderline heeft, ook al komt dat nauwelijks voor. Iemand met ADHD loopt wel een grotere kans om in de volwassenheid een antisociale persoonlijkheidsstoornis te hebben, maar men weet nog niet precies welk mechanisme daarvoor verantwoordelijk is.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 13 feb 2007 17:54

Cisca schreef:
Roodkapje schreef:

Dat kan wel, maar dat heeft niets met mode te maken.

Precies, volgens mij bedoelt Night dat ook :)

Exact. Dat is juist hetgeen ik zeggen wil.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 13 feb 2007 18:14

Roodkapje schreef:

Dat kan wel, maar dat heeft niets met mode te maken. De maatschappij is in de laatste twintig jaar helemaal 'gepsychologiseerd', vooral sinds de opkomst van psychotrope medicijnen bestaat er de neiging om psychische ziektes te medicaliseren. Als het een 'ziekte' is, met een biologische oorsprong in de hersenen, dan hebben de ouders het idee dat het niets met de opvoeding oid te maken heeft.

Wat natuurlijk niet helemaal waar is: als je kinderen niet goed opvoedt, of zelfs mishandelt, dan heeft dat weerslag op de hersenen die van structuur veranderen, waardoor er bepaalde psychische stoornissen optreden.

Het is een vorm van 'verstoppertje' spelen door bepaalde mensen: als iets 'medisch' of 'biologisch' is, dan ontslaat het hen van een verantwoordelijkheid.
Vandaar dat iets als ADHD ook veelbesproken is: als een kind ADHD heeft en pillen moet, dan zorgt de pil dat het probleemgedrag minder wordt, in plaats van dat je als ouder misschien mediatietherapie of een opvoedcursus moet volgen... :roll:

Ik snap wat je zeggen wil, en beaam dat ook (groten)deels (wat adhd betreft).
Ik zie toch een moeilijkheid:
Ik denk dat er met ADHD en de veel besprokenheid ervan wel een trend gezet is: ouders zoeken sneller naar een oplossing voor een probleem en durven dat ook te doen. Je plakt niet jezelf een etiket van ADHD op. Dat doet uiteindelijk een bevoegde dmv een diagnose. Mag ik dan de conclusie trekken dat het niet de ouders waren die de fout ingingen, maar de hulpverlener (die verstoppertje speelt/ de modetrend niet aan zag komen?) Ik hoop dat je mn kromme gedachtengang kan volgen, maar ik denk, dat wanneer er een modeverschijnsel achter zou zitten, de gevolgen ervan dan wel door een onjuiste of onzorgvuldige diagnostisering veroorzaakt worden, en het verschijnsel in stand houden.

Overigens zie ik de trend wat betreft Borderline niet op die manier. Daar waar het voor een groep ouders wat betreft ADHD best wat verstoppertje achtigs zal zijn geweest, en mogelijk een mode-achtig gebeuren: Er zit weinig verstoppertje-achtigs in iets als borderline. Het betreft veelal jezelf itt je kind.

Terug naar “Archief”