Meerdere wegen tot Christus.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 08 apr 2003 21:34

Jezus zei:"Niemand komt tot de Vader dan door mij." Ik geloof in de onfeilbaarheid van de bijbel. Inspector Morse vermoed ik niet. Ik ben geen geniale interlectueel, wilde het wel zijn, maar dat koste zowat mijn geloof, dus doe ik dat niet meer. Voor mij gewoon de eenvoud van de bijbel en geen interspirituele interpretaties van wereldgodsdiensten.

Ghandi was een religieuze leider die het nirvana in de mens zocht. Hij is voor velen een bron van inspiratie en een goed mens, maar absoluut geen Verlosser van mijn schuld bij God.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 08 apr 2003 23:39

Ikke21 schreef:
connie schreef:als jezus erniet was geweest hadden we nooittot god kunnen komen
door jezus zijn verlossing hebben we de toegang om weer tot god te komen
door het bloed van jezus zijn we gereinigt van al onze zonden
hij heeft het volbracht op golgoltha
amen

Geloof je wel in de ellende, verlossing, dankbaarheid??

Ff wat anders, waarom moet je altijd amen achteraan??

Ja natuurlijk geloof ik daar in, maar het grote verschil met jouw is dat ik niet in die ellende blijf, maar met vreugde de poorten van Sion binnen ga, net als David. Mikal, de vrouw van David, verachtte david daar om:
2 Samuel 6:16
Toen de ark des HEREN de stad Davids binnenkwam, keek Mikal, de dochter van Saul, door het venster en zag koning David huppelen en dansen voor het aangezicht des HEREN; en zij verachtte hem in haar hart.

2 Samuel 6:20-21
20 Toen David terugkeerde om zijn gezin te begroeten, ging Mikal, de dochter van Saul, David tegemoet, en zeide: Wat een eer heeft de koning van Israel zich thans verworven, dat hij zich heden ontbloot heeft ten aanschouwen van de slavinnen zijner dienaren, zoals een lichtzinnig man zich schaamteloos ontbloot!
21 Maar David zeide tot Mikal: Voor het aangezicht des HEREN, die mij verkoren heeft boven uw vader en boven heel zijn huis om mij aan te stellen tot vorst over het volk des HEREN, over Israel, voor het aangezicht des HEREN heb ik gedanst.

Wat zag Mikal niet, waarom David dit deed? Mikal was wat dat betreft hetzelfde als Kain, jaloers omdat God naar David omzag.

Mikal werd door God gestraft hiervoor. Zij bleef kinderloos.
2 Samuel 6:23
Mikal nu, de dochter van Saul, bleef kinderloos tot de dag van haar dood toe.

Oordeel niet te vlug, want je kunt tegen God oordelen.
Nee wees blij als iemand blij is, omdat God in zijn of haar leven is gekomen. Wees bedroeft bij mensen, die moeiten te verduren hebben. Dans met degenen die willen dansen voor hun God.

Geef liefde, die Yeshua heeft gegeven, want daar heeft Yeshua ons tot geroepen om liefde te geven en niet om te oordelen.

Hier een aantal uitspraken van Yeshua om over na te denekn.
Mattheus 20:28
gelijk de Zoon des mensen niet gekomen is om Zich te laten dienen, maar om te dienen en zijn leven te geven als losprijs voor velen.

Mattheus 10:34
Meent niet, dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde ; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.

De volgende is bijzonder sterk.
Mattheus 9:13
Gaat heen en leert, wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande; want Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.

Johannes 12:47 En indien iemand naar mijn woorden hoort, maar ze niet bewaart, Ik oordeel hem niet, want Ik ben niet gekomen om de wereld te oordelen , doch om de wereld te behouden.

Oordeelt niet, opdat gij niet veroordeelt wordt (zoals Mikal).
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 08 apr 2003 23:41

Kaw schreef:Jezus zei:"Niemand komt tot de Vader dan door mij." Ik geloof in de onfeilbaarheid van de bijbel. Inspector Morse vermoed ik niet. Ik ben geen geniale interlectueel, wilde het wel zijn, maar dat koste zowat mijn geloof, dus doe ik dat niet meer. Voor mij gewoon de eenvoud van de bijbel en geen interspirituele interpretaties van wereldgodsdiensten.

Ghandi was een religieuze leider die het nirvana in de mens zocht. Hij is voor velen een bron van inspiratie en een goed mens, maar absoluut geen Verlosser van mijn schuld bij God.

Ha nog een die op de goede weg is. Amen broeder.
Deuteronomium 6:4

Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 09 apr 2003 01:17

hijwel schreef:Zijn er dan nog andere wegen naar God i.p.v door Christus?

Er zijn inderdaad meerdere wegen tot God, hijwel. Volgens de Bijbel zijn er twee. De eerste is door volkomen Zijn Wet (samengevat in de tien geboden) te houden. Maar aangezien wij mensen daar door de zondeval niet meer toe in staat zijn, heeft God voor ons een andere weg geopend door Zijn Zoon te geven. Er blijft voor ons dus nog maar een weg over, omdat de weg van het volkomen houden van de wet door ons onbegaanbaar is gemaakt.. Maar die weg is er dus nog wel!!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 09 apr 2003 09:30

Inspector Morse schreef:Uiteraard zijn er andere wegen, denken we maar aan een figuur als Ghandi die zeer dicht bij "De Vader" stond.
Ghandi was niet en God en mens, en kon dus de zonde niet te boven komen. De komst van Ghandi is niet voorzegd. Ghandi is gestorven en niet opgestaan. Etc.
Sorry Morse, maar je moet wel met verblindheid geslagen ziin als je Ghandi met Christus gelijk wilt stellen.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 09 apr 2003 09:45

Ik stel Ghandi niet gelijk met Christus. Het probleem dat we hier hebben is inderdaad dat ik de schrift anders opvat dan de meesten onder jullie. Ik zie de Bijbel als een verzameling geloofsovertuigingen van mensen. En ik zie Christus ook als mens, niet als God. (Arianisme) Welliswaar een mens die dicht bij God de Vader stond.

Ik geloof niet in de traditionele opvatting dat Christus gestorven is om mijn zonden te vergeven. Dit is een duidelijk menselijke symbolische constructie geïnspireerd door Grieks denken.

mvg,

http://www.caenen.info
Afbeelding

joepie

Berichtdoor joepie » 09 apr 2003 09:45

Volgens mij is maar 1 weg. En dat heeft Christus zelf genoemd in
Johannes 14:4 En waar Ik heenga, daarheen weet gij de weg.
5 Tomas zeide tot Hem: Here, wij weten niet, waar
Gij heengaat; hoe weten wij dan de weg?
6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid
en het leven; niemand komt tot de Vader dan door
Mij.

En zeker niet via een ghandi of noem maar op.

En denken dat je als je eenmaal voor God verschijnd Hij zou kunnen zeggen dat Hij je niet gekend heeft, terwijl je Hem gedient hebt, is zeker ook niet de weg. Want het geloof is ook een vast vertrouwen waardoor ik alles voor waarachtig houdt wat Hij in Zijn woord ons geopenbaard heeft.
En vanuit dat vaste vertrouwen kun je weten dat God dat zeker niet tegen je zal zeggen.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 09 apr 2003 10:22

Inspector Morse schreef:Ik stel Ghandi niet gelijk met Christus. Het probleem dat we hier hebben is inderdaad dat ik de schrift anders opvat dan de meesten onder jullie. Ik zie de Bijbel als een verzameling geloofsovertuigingen van mensen.
Jawel, een verzameling geloofsovertuigingen maar wél allemaal met de Messias als rode draad.

Inspector Morse schreef: Dit is een duidelijk menselijke symbolische constructie geïnspireerd door Grieks denken.
Hoezo is dit duidelijk? Dat is een hypothese van jou, die je aannemelijk vindt.

1 Corinthiers 1 23 Doch wij prediken Christus, den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid;

De Messiasverwachting komt voort uit de joden, niet uit de grieken. Het is mij dus een raadsel 1) hoe je erbij komt en 2) waarom je dat duidelijk vindt.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 09 apr 2003 10:46

Ik blijf inderdaad bij mijn "hypothese" dat het over Grieks denken gaat. Meer nog, een groot deel van het NT is op het Grieks (filosofisch) denken geïnspireerd, bijvoorbeeld de letterlijke opvatting van God's zoon. Om het even wat ongenuanceerd en oneerbiedig uit te drukken, de zaak moest verkocht worden!! Men was zo vol van die Jezus van Nazareth en wilde dit verkondigen. Het vergrieksen van de boodschap was een middel daar toe. Trouwens het NT is ook helemaal niet wat het lijkt. Bijvoorbeeld het Johannes evangelie, zeer mooi om te lezen maar absoluut niet van de hand van Johannes. Johannes was totaal niet in staat om zulke diepe dingen neer te schrijven, dat heeft de "school van Johannes" later gedaan met inderdaad Griekse, Filosofische elementen in verwerkt. VB de symboliek van "het woord".
Afbeelding

joepie

Berichtdoor joepie » 09 apr 2003 12:15

Inspector morse!
De Bijbel IS het zuivere woord van GOD!
Niks minder en niks meer.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 09 apr 2003 12:16

ik snap ook niet helemaal waarom je heel de tijd met dat grieks zit hoor!!

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 09 apr 2003 12:47

Morse, kun je me wat meer hierover uitleggen, en je standpunten onderbouwen?

1. Wat versta je onder dat 'Griekse Denken'?
2. En waarom is er middels die Griekse filosofie 'bedacht' dat Jezus Gods zoon was, voor onze zonden moest zijn gestorven?
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 09 apr 2003 12:52

Inspector morse!
De Bijbel IS het zuivere woord van GOD!
Niks minder en niks meer.
Tja, joepie, dat kan Morse natuurlijk moeilijk op jouw gezag aan gaan nemen..

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 09 apr 2003 12:53

2. En waarom is er middels die Griekse filosofie 'bedacht' dat Jezus Gods zoon was, voor onze zonden moest zijn gestorven?
Is dat uberhaupt wel verenigbaar met het griekse denken...

joepie

Berichtdoor joepie » 09 apr 2003 13:02

hoeft tie ook niet. Maar niemand zegt het.
Ik vind het namelijk spotten als je het woord van God afdoet als denkwijze van bepaalde personen.
Hij hoeft dat voor mij niet uit te leggen hoe hij dat bedacht. Voor mij is dat anti christelijk denken.

Terug naar “Archief”