http://www.goedbericht.nl/kwaad.html
hier kan ik t erg in vinden..! behalve dan dat ik het verhaal van adam en eva natuurlijk niet letterlijk geloof, maar daar gaat t ook niet om.
dit stukje wijst erop dat in de bijbel staat dat OOK al het kwade van, door en tot God is. dit geloof ik ook. Maar het werpt ook een dik vraagteken op. ook dat erkent het stukje en zegt hierover:
"Er resteert wellicht één (groot) probleem met bovengenoemde Bijbelse statements over het kwaad: als de mensheid door haar zonde slechts Gods bedoeling dient, wat heeft God dan nog aan te merken? De Bijbel beantwoordt deze vraag niet maar stelt in plaats daarvan een wedervraag: "maar gij o mens, wie zijt gij...? Zal het geboetseerde soms tegen zijn boetseerder zeggen: waarom hebt gij mij zo gemaakt?".
God is GOD en Hij zal straks met recht kunnen zeggen: I did it My way. Romeinen 9:20
Niet slechts Gods ultieme einddoel is perfect. Maar ook de route die Hij daarvoor kiest is perfect. Zijn wegen zijn (hoewel ondoorgrondelijk ook) volmaakt! De wegen naar naar Gods heerlijkheid verlopen noodzakelijkerwijs via lijden. Psalm 18:30; Romeinen 11:3"
Dat vraagteken is:wat is er mis met alle 100.000 andere wegen naar God die mensen proberen te bewandelen, als dat toch ook deel is van God's 'plan'?
welk recht heeft het christendom dan nog te zeggen dat het de enige weg en waarheid in pacht heeft...??? Jezus zegt het wel ergens (ik ben de enige weg en de waarheid etc) maar dit staat toch wel ergens haaks op het bovengenoemde. Hoe ga je om met deze paradox?