Boekentips

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

silvia
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor silvia » 28 sep 2006 08:43

Thanx Leclerc. Vooral 100 jaar eenzaamheid vind ik een toppertje, als die andere titels net zo goed zijn (..)

birdsong
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor birdsong » 28 sep 2006 09:26

* Eenzame strijd - Anne van Golen
* De witte kiezel - Frans van Houwelingen
* Waarom ben ik anders - J.F. van der Poel
* Uit de schaduw - M. van der Vegt

Echte aanraders voor mensen die actief meeposten in het homoseksualiteit topic. Maar ook voor diegene die meer over het onderwerp willen lezen. Deze boeken beschrijven de gevoelens en de strijd van (jonge) christelijke mensen met ouders/vrienden/kerk en hun homo zijn. De verhalen staan heel dicht bij de realiteit. Misschien dat je je daarna beter kunt inleven hoe homo's zich voelen voor en na hun coming-out. En de dagelijkse strijd die ze voeren met zichzelf, hun familie en God.

De eerste drie boeken zijn romans, het laatste boek is ook verschenen als documentaire op de EO. Deze is volgens mij zelfs nog te zien op de website van de EO.
Be Smart, Be Pure!

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 28 sep 2006 09:36

Wow J.F. vd Poel en Dostojevski en Grass in 1 rijtje :).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

The_hacker91
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor The_hacker91 » 28 sep 2006 09:48

Machiavelli schreef:Lichte kost: Douglas Adams - Hitchhikers Guide tot the galaxy

.onderschrijft. Die is echt heel grappig.

Verder uiteraard De Gebroeders Karamazov. Het is heel zware kost, maar wel de moeite van het lezen waard naar mijn mening. Ook Misdaad en Straf/Schuld en Boete van Dostojevski is boeiend (en iets korter ook :P ).
Als je die Russen interessant vind moet je ook zeker de verhalen van Anton Tsjechow eens lezen.
Dan wil ik nog Alexander Solzjenitsyn aanraden. Hij valt onder de modenre anti-communistische literatuur. Met name Kankerpaviljoen is ingrijpend. Evt ook In de Eerste Cirkel.

Aragorn schreef:Wellicht dat De Naam van de Roos van Umberto Ecco too obivous is, maar hij moet toch ook genoemd worden vind ik. :)

Die is ook erg fijn. Ik zou er ook De slinger van Foucault aan toe willen voegen. Hij is wat chaotischer en minder toegankelijk dan In de Naam van de Roos, maar het bevat enorm interessante verhandelingen over al die occulte groepjes als de Rozenkruisers, Tempeliers, Kaballisten, Assassijnen en nog een zooi anderen.

Verder nog:
- Alles van J.R.R Tolkien
- De Pest van Albert Camus (waarom is die hier nog niet genoemd)
- Als je van fantasy houdt is de serie Het Rad des Tijds van Robert Jordan wel een aanrader. Let op, het zijn wel 12 delen van 700 pagina's.
- Brieven uit de Hel van C.S Lewis (al genoemd)

En J.F van der Poel vind ik niet zoveel 8)

birdsong
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor birdsong » 28 sep 2006 09:54

The_hacker91 schreef:

Tja, Van der Poel schrijft dan ook kinder- en jeugdboeken. Voor die doelgroep schrijft hij prettig en begrijpelijk. En hij schrijft over onderwerpen die de jeugd aanspreekt.
Be Smart, Be Pure!

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 28 sep 2006 10:02

birdsong schreef:
The_hacker91 schreef:

Tja, Van der Poel schrijft dan ook kinder- en jeugdboeken. Voor die doelgroep schrijft hij prettig en begrijpelijk. En hij schrijft over onderwerpen die de jeugd aanspreekt.

Van der Poel schrijft helemaal niet prettig en begrijpelijk. :(

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 sep 2006 10:16

Airke schreef:
birdsong schreef:
The_hacker91 schreef:

Van der Poel schrijft helemaal niet prettig en begrijpelijk. :(

Van der Poel schrijft indoctrinerend en vreselijk!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 sep 2006 10:19

The_hacker91 schreef:Die is ook erg fijn. Ik zou er ook De slinger van Foucault aan toe willen voegen. Hij is wat chaotischer en minder toegankelijk dan In de Naam van de Roos, maar het bevat enorm interessante verhandelingen over al die occulte groepjes als de Rozenkruisers, Tempeliers, Kaballisten, Assassijnen en nog een zooi anderen.

Oke oke, hij staat al op de lijst. 8)

The Hitchhiker's Guide is idd erg grappig en wbt Thomas Rooseboom zou ik Publieke Werken ookaanraden.

Honderd Jaar Eenzaamheid vond ik dan weer niet zo briljant, het boeide me bij vlagen. Misschien komt dat door de enorme hoop namen en personages die voorbij komen en vooral van een afstandje beschreven worden.

Wbt nieuwe en verrassende boeken kom ik ook uit bij het al eerder genoemde Extremely Loud & Incredibly Close van Jonathan Safran Foër.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 28 sep 2006 11:34

Honderd Jaar Eenzaamheid vond ik dan weer niet zo briljant, het boeide me bij vlagen. Misschien komt dat door de enorme hoop namen en personages die voorbij komen en vooral van een afstandje beschreven worden.

Liefde in tijden van Cholera zou je dan moeten lezen.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 28 sep 2006 19:11

Veronica besluit te sterven door Paulo Coehlo

het thema van het boek is erg bijzonder :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 sep 2006 19:14

Oja, die moet ik ook nog lezen, ik vond Elf Minuten van hem ook erg fijn. :)

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 28 sep 2006 19:16

Die heb ik dan weer niet gelezen..
*schrijft op boeken-die-ik-nog-moet-lezen-lijstje* 8)

Dat boek (veronica besluit te sterven) heeft me echt nog lang bezig gehouden.. de schrijfstijl is ook erg apart :)

Ness
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Ness » 28 sep 2006 19:41

Paolo Coelho is zowiezo wel een aanrader als schrijver! Overigens: Dune (int engels uiteraard) van Frank Herbert is ook geweldig.. SF.
RPG!
music is the art of living

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 28 sep 2006 20:12

Aragorn schreef:Wbt nieuwe en verrassende boeken kom ik ook uit bij het al eerder genoemde Extremely Loud & Incredibly Close van Jonathan Safran Foër.

En van hem ook Everything is Illuminated (Alles is Verlicht).

Verder:
Lunar Park - Brett Easton Ellis (nieuwste boek van meneer).
Niet erg chr. maar wel ingrijpend; Kluun - Komt een vrouw bij de dokter.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 28 sep 2006 20:18

Ness schreef:Paolo Coelho is zowiezo wel een aanrader als schrijver! Overigens: Dune (int engels uiteraard) van Frank Herbert is ook geweldig.. SF.
Dat is freukin' briljant 8)

Terug naar “Archief”