Is God de Man met de baard?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 sep 2006 12:56

Mooi stukje Raido uit het katholieke nieuwsblad.
Ik had het niet uit het katholieke nieuwsblad hoor, ik heb even gekeken in de Katechismus van de Katholieke Kerk (KKK) gekeken ik had daar eerder wat gebruikt over de grootheid van God, en dan toch de openbaring aan mensen vond ik daar erg goed en sterk verwoord worden.

http://www.katholieknieuwsblad.nl/actueel/kn1613b.htm
Persoonlijk vind ik wel dat daar doorspekte woorden in klinken en klopt het wel wat Joris Schröder zegt? Is het overeenkomstig de Bijbel?
Ik ga het vanavond even lezen ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 21 sep 2006 16:32

Denkertje21 schreef:
Riska schreef: Zo kan ik persoonlijk niks met het Vaderbeeld van God. Betekent het dat ik niet goed geloof? Nou, dan maar niet. Ik weet voor mijzelf dat ik niet los van Hem sta, integendeel, en daar gaat het om!

Ook hierin kan ik zo veel herkennen. Nogmaals met alle respect, maar ik hoor hier zoveel fraaie theorie voorbij komen. Sorry Jantjes, Raido, maar ik kén alle verhalen. Ik ken al de bijbelteksten. Maar diep van binnen werkt het anders!

Maar als je dan toch een boekje wilt: het cathechesatievragenboekje van Hellenbroek begint met de vraag: "waaruit kent Gij God"? Het antwoord gaat verder dan alleen jullie antwoord dat je God uit de bijbel kent... Hellenbroek antwoordt: "Uit de NATUUR en de Heilige Schrift." En juist dat eerste maakt God zo onbevattelijk, zo groots, zo....

Juist, en dat zorgt ook al voor vragen!
Welke vragen?

Hellebroek is niet stil blijven staan na het antwoord van de eerste vraag!
Hij legt ook uit wat die kennis van God in de natuur is.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 21 sep 2006 21:18

Jantjes schreef:Hellebroek is niet stil blijven staan na het antwoord van de eerste vraag! Hij legt ook uit wat die kennis van God in de natuur is.

*Zucht* Ik was er al bang voor!!! Ik nam een voorzet en noem een oudvader en hup, daar gaan we!

Maar JIJ wie zeg JIJ dat Ik ben?????

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 21 sep 2006 22:52

sorry Denkertje, het lijkt erop dat alles wat Jantjes zegt van jouw direct de prullenbak in kan. terwijl hij echt wel wezenlijke zaken aanhaalt, Bijbelse zaken en niet alleen oudvaders.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 sep 2006 22:54

Hellenbroek zegt volgens mij ook duidelijk (en anders het leerboek van Ds. van Dieren) dat je uit de natuur het bestaan van een God kunt aflezen, kennen kun je hem daaruit niet. (waarom zou Hij anders in vredesnaam de Bijbel sturen naar ons mensen?).

Uit de Bijbel weet je wie die God is, en God is in de Bijbel intens groot, intens hoog, intens ver weg en intens heilig. Maar ook intens klein in Jezus, intens dichtbij in zijn Woord en Geest, is Hij naar ons gekomen (omdat wij toch niet tot Hem komen).. Dat is God.

God is alles, overal waar jij Denkertje een voetstap zet heeft God dat al gedaan, overal waar jij heen kijkt, heeft Hij gekeken. Hij heeft ons lief, Hij roept ons allemaal bij onze naam (iets wat God niet nodig heeft). En juist daarom vinden wij het zo moeilijk om Hem te vertrouwen en op Hem te bouwen..

Neal Morse - Wasted Life
Hearts can turn away
And the roots of bitterness can carry the day
And I was done
It was over
I’d become
Just another heart without a home
And I was angry that god had left me alone

Since I had
No hope of living
I began
And started giving

My life, my shame
I gave it all to him
My heart, my strife
Can you change this wasted life?

Time
Took time away
But he was reaching when I was so far away
Through many years
Through death’s valley
He knew my tears
I believe he allowed me

My life, my sin
Oh, I gave all to him
My heart, my strife

My life, my shame
Oh, I gave it all to him
My heart, my strife

My love, my shame
Oh, I gave him all my pain
The truth inside

My life, my shame
I gave it all to him
With tears in my eyes

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 22 sep 2006 07:51

columbus schreef:sorry Denkertje, het lijkt erop dat alles wat Jantjes zegt van jouw direct de prullenbak in kan. terwijl hij echt wel wezenlijke zaken aanhaalt, Bijbelse zaken en niet alleen oudvaders.

Nee, dan begrijp je me verkeerd en ook daar was ik al bang voor. Vandaar dat ik al mijn beginposts zo voorzichtig begonnen ben met 'neem me niet kwalijk' en 'met alle respect' enz...

Maar ik wilde nu eens niet horen wat er in de bijbel staat, want ik heb er zelf ook één. Ik wil gewoon graag horen wat je gedáán hebt met die kenneis. Hoe jouw beeld van God zich heeft ontwikkeld. Raido zegt het bijvoorbeeld wel zo fraai: "God roept je bij je naam". Maar hoe zie je dat dan concreet. Roept God? Hoe kan God nou al die miljarden mensen kennen? Nee, dit is niet een simpele vragstelling, maar dit uis wel een vraagstelling waar ik dagelijks mee te maken krijg bij ongelovigen!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 sep 2006 08:58

Maar hoe zie je dat dan concreet. Roept God?
Ja, lees je Bijbel maar en zie hoe Hij je roept.

Riska

Berichtdoor Riska » 22 sep 2006 10:29

Raido schreef:
Maar hoe zie je dat dan concreet. Roept God?
Ja, lees je Bijbel maar en zie hoe Hij je roept.

Als ik Denkertje goed begrijp, dan weet hij dat ook wel, dat is nl. één kant van de zaak. Natuurlijk geeft de Bijbel aan Wie God is en wat Hij voor ons wil zijn. Dat neemt niet de verlegenheis weg die er is als wij moeten proberen te omschrijven hoe dat gaat in ons persoonlijk leven. maak ik mezelf niet wat wijs als ik zeg dat God me tot iets roept?
Hebreeën 11 - het beroemde hoofdstuk over wat geloof in mensen doet begint met de woorden:
"Het geloof nu is de zekerheid der dingen die men hoopt en het bewijs der dingen die men niet ziet"
En dan komt de hele reeks getuigen: Door het geloof heeft... Abel, Henoch, Noach, Abraham etc.
Hoe wil je aan anderen vertellen dat je "zeker weet" terwijl je niets ziet?
Hoe wil je aan anderen duidelijk maken dat de hoop die in jou leeft ooit vervuld zal worden? Omdat je gelooft in de Opstanding? Die hoop, dat alles ten goede keert, dwars tegen ander weten, dwars tegen de ervaringen in?
De vraag van Denkertje herken ik. Hoe leg je in vredesnaam uit wat je gelooft als er geen bewijzen zijn dat er een leven na dit leven is? Niemand is nog teruggekeerd uit de dood, behalve de Heer en maak dat ook maar duidelijk aan een ander.
Niet met Bijbelteksten - dat is voor ongelovigen een boek als zovele, of erger nog, waar oorlogen vandaan komen, want die waarheid moet te vuur en te zwaard verdedigd worden - het zal met eigen ervaringen moeten. Bijbelteksten citeren is geen optie. Dan lijkt het een uit-het-hoofd-geleerd lesje. Er moet iets doorschemeren van het doorleefd hebben van die teksten, van het je eigen gemaakt hebben.
Ik denk persoonlijk dat iets stotterend of stamelend zeggen tegen de ander die ernaar vraagt,méér doet dan die ander antwoorden met Bijbelteksten of geloofsbelijdenissen of cathecheses.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 sep 2006 11:23

In mijn kerk heet dat 'bevinding', maar daar hebben de meesten hier wat negatieve associaties bij :) terwijl het voor mij een soort van mystiek spirituele geloofsbeleving is die je niet moet ervaren maar die je mag ervaren..

Je weet wel 'de verborgen omgang met God' ;)

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 22 sep 2006 12:59

Raido schreef:Hellenbroek zegt volgens mij ook duidelijk (en anders het leerboek van Ds. van Dieren) dat je uit de natuur het bestaan van een God kunt aflezen, kennen kun je hem daaruit niet. (waarom zou Hij anders in vredesnaam de Bijbel sturen naar ons mensen?).

Hoe zit het dan met Rom. 1:18-32; daar lijkt toch wel uit te blijken dat je God wel degelijk kunt kennen buiten de Bijbel om.
Bijv. Rom. 1:19,20.
'Want wat een mens over God kan weten is hun bekend omdat God het aan hen kenbaar heeft gemaakt. Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. Er is niets waardoor zij te verontschuldigen zijn.'

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 sep 2006 14:30

Als ik jij iets maakt zoals bijvoorbeeld een gedicht of een reactie op refoweb. Dan ken ik jou daaruit maar ken ik jou dan ook écht? Weet ik hoe je er uit ziet, denkt, praat hoe je liefde richting mensen?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 25 sep 2006 14:52

Ik las in "Aslans adem" van Leanne Payne het volgende citaat van C.S. Lewis (ik meen uit brieven aan Malcolm": "Er is nog nooit iemand verloren gegaan omdat hij geloofde dat God werkelijk een baard heeft".

Zelf denk ik dat het ontpersoonlijken van God ons wel van Hem los kan maken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 sep 2006 15:29

parsifal schreef:Zelf denk ik dat het ontpersoonlijken van God ons wel van Hem los kan maken.

Daar heb je wel een punt, denk ik. God geeft niet voorniks zoveel beelden van Zijn handen, voeten en andere lichaamsdelen.

Zelf merk ik wel, dat als ik God meer als allesomvattend Wezen ga zien, de grootsheid van God nog groter wordt, maar minder et bevatten...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 sep 2006 20:17

parsifal schreef:Ik las in "Aslans adem" van Leanne Payne het volgende citaat van C.S. Lewis (ik meen uit brieven aan Malcolm": "Er is nog nooit iemand verloren gegaan omdat hij geloofde dat God werkelijk een baard heeft".

Zelf denk ik dat het ontpersoonlijken van God ons wel van Hem los kan maken.
Het gaat ook niet om het verloren gaan dat doe je nou eenmaal om één reden. Dat wil niet zeggen dat God zien als een man met een baard goed is ;)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 27 sep 2006 07:58

Veranderende godsbeelden in het christelijk geloof
Gelovige mensen denken na over God en zoeken naar woorden en beelden voor hun ervaringen. Zo krijgt God een meer omlijnde gestalte en ontstaat in de loop van de tijd een bepaald beeld van God. Godsbeelden zijn beelden die weergeven wie of wat God voor een mens is.
Wanneer we in Psalm 23 lezen "De Heer is mijn herder" dan kunnen we zeggen dat de dichter van deze Psalm het beeld van een herder hanteert om over God te spreken.
Afin, lees hier verder http://www.johanblaauw.nl/Artikelen/artgodsbeeld.htm

Maar, is dit wat je bedoeld Denkertje21.

Terug naar “Archief”