Peter L schreef:goofy1978 schreef:...
nu verteld onze dominee, dat wedergeboorte inhoud dat je het met God eens moet worden naar de hel te gaan.
dat heeft hij meegemaakt zei hij,en hij weet nog precies het plekje aan te wijzen waar het gebeurd is.
de Vader heeft hem in het gericht getrokken.(niemand kan tot Mij komen tezei de vader die Mij gezonden heeft hem trekke)
heeft een welgevallen gekregen aan de straf die hij verdient heeft de hel.
Ik zou zeggen: zoek een andere dominee! Lees: Joh. 3:16-18, Joh. 3:36, Joh. 5:24, Rom. 6:23 en nog vele andere bijbelgedeelten.
Wie gelooft in Jezus Christus is behouden, niet zozeer wie blij is met straf. Dat laatste is volkomen onbijbels.
Bovendien stelt de dominee zijn ervaring - zonder enige bijbelse grond en dus discutabel - normatief voor anderen. Maar ervaring is geen basis voor het geloof. Daar zit meteen het probleem van de bevindelijkheid: het stelt menselijke subjectiviteit in de plaats van het onvoorwaardelijk geloven in het Woord van God.
Nou ja, op zich denk ik dat de dominee voor een deel best gelijk heeft. Als hij dit als gedeelte van de wedergeboorte omschrijft en de rest ook noemt. Wedergeboorte is sterven en opstaan met Christus. Schuldbesef is een deel in dat proces... want om redding bij Christus te zoeken is het noodzakelijk dat je eerst inziet dat je schuld hebt, dat je gered moet worden... Maar wedergeboren zijn is niet alleen dat je oude mens sterft...maar ook dat je nieuwe mens opstaat. Dus niet alleen beseffen dat je schuld hebt t.o.v. God... maar ook weten dat Christus die schuld droeg waardoor je vergeven bent... en waardoor je weer kind van God bent. En dat leidt tot heiliging, leven als kind van God.
De dominee heeft dus geen gelijk in de manier waarover hij over zijn straf praat. Het gaat om acceptatie dat je die straf verdient... en om besef dat God je die straf niet wil geven. Hoe kan je nou welgevallen krijgen aan een straf die God zo vreselijk vond dat Hij zijn eniggeboren Zoon naar de aarde stuurt en liever Hem straft dan dat Hij ons straft? God had geen vrede met het idee ons te straffen, Hij accepteerde het niet, Hij had er geen welgevallen aan... Daarom stuurde Hij Jezus. Om ons niet te hoeven straffen. Wedergeboorte is niet het met God eens worden dat je naar de hel gaat... het is inzien dat God dat juist niet wil en je, ondanks dat je het wel verdient, die straf kwijtscheld om Christus wil.
Zoals de koperen slang op in de woestijn op een stok omhoog gehouden werd en ieder die daar naar opzag, ondanks dat ze de dood verdienden, gered werd, zo is Jezus, Gods Zoon aan het kruis omhoog gehouden en ieder die naar Hem opziet wordt ondanks dat ze de eeuwige straf verdienen, gered (Joh 3)