Besnijdenis en Doop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 aug 2006 15:38

elbert schreef:
Petertje schreef:Volgens mij staat nergens in de Bijbel dat bij iedere Jood de Heilige Geest inwoning heeft.

Hmm, dat zeg ik toch ook nergens?
Wat ik bedoel te zeggen, is dat elke ware gelovige de Heilige Geest ontvangt en dat zijn geloof ook door die Geest is bewerkt. Dat was in het Oude Testament zo, dat is nu nog zo. Dat zeggen Mozes (Deut. 10:16), Jeremia (Jer. 4:4) en Paulus (Rom. 2:29, Fil. 3:3).

@Marnix: het Nieuwe verbond is ook een beter verbond (Hebr. 7:22, Hebr. 9:10). Er wordt gesuggereerd dat het nieuwe verbond iets totaal anders is dan het oude. Dat is niet zo en de overeenstemming zit hem in de voorwaarden, het middel en het loon dat erbij hoort.
voorwaarden = aan Gods kant Zijn trouw, genade door het geloof
middel = verzoening door voldoening
loon = eeuwige straf bij ongeloof, eeuwige heerlijkheid bij geloof

De verschillen zitten hem in de bediening en omvang, maar niet in wezen, want dat lag al vast (Gen. 3:15, 12:3 en Gal. 3:8 ).

Helemaal mee eens.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 aug 2006 19:10

Yael schreef:Waarom heet het Oude Testament (= Verbond) eigelijk zo? In principe is het maar een vreemde benaming omdat alle Verbonden daarin staan, zelfs het Nieuwe Verbond (Jeremia 31 en 33).

[

Verbond en Testament betekent nagenoeg het zelfde.
Met een verbond wordt er een afspraak gemaakt, met een testament ook.
Het Bijbelse Verbond gaat van God uit naar de mensen met een belofte, ook het Bijbelse Testament gaat van God uit in Jezus Christus naar de mensen met een erfenis.
Omdat Jezus Christus de laatste en vervullende Grote Profeet is met een nalatende erfenis, hebben de Bijbelschrijvers Testament duidelijker of rechtvaardiger gevonden dan Verbond.
Als ik zo moeten kiezen zou ik voor ‘Verbond’ kiezen omdat God gezegd heeft dat het een ‘eeuwig verbond’ was. Ge 17:7 En Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u, en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een ‘eeuwig verbond’, om u te zijn tot een God, en uw zaad na u. Ook kan ik de Bijbelschrijver heelgoed begrijpen, want Jezus Christus is ook de Grote beloofde Vervuller van het Verbond met de nalatende erfenis van Gods Geest als navolger tot blijdschap van Zijn Volk.

eeuwigheid
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor eeuwigheid » 30 aug 2006 14:21

Petertje schreef:
Jantjes schreef:Marnix,
De discrepantie of onderscheid tussen het oude verbond en het nieuwe verbond is de openbaringsvorm van Jezus de Christus. Daar hebben al de profeten al over gesproken
Veder is er niets veranderd met betrekking tot het verbond en beloften in het nieuwe testament. Ook in het oude verbond konden de heidenen zich bij het joodse volk voegen.
Ook Gods Geest werd in het oude verbond gegeven: Ex 35:31 En de Geest Gods heeft hem vervuld met wijsheid, met verstand, en met wetenschap, namelijk in alle handwerk; Nu 11:26 Maar twee mannen waren in het leger overgebleven; des enen naam was Eldad, en des anderen naam Medad; en de Geest rustte op hen, en zij profeteerden in het leger. De 34:9 Jozua nu, de zoon van Nun, was vol van den Geest der wijsheid; want Mozes had zijn handen op hem gelegd; zo hoorden de kinderen Israels naar hem, en deden gelijk als de HEERE Mozes geboden had. Ri 3:10 En de Geest des HEEREN was over hem, en hij richtte Israel, en toog uit ten strijde; enz. enz.

Hieraan kun je zien dat de kern niet verander is, Gods Geest was ook aanwezig in het oude testament. Gods belofte is niet breder of dieper geworden, maar wel duidelijker in Jezus de Gezalfde. Heb 13:8 Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en in der eeuwigheid. Gebouwd op het fondament der apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus is de uiterste Hoeksteen (Efe 2:20).
Opb 22:13 Ik ben de Alfa, en de Omega, het Begin en het Einde; de Eerste en de Laatste.

Het ‘betere verbond’ waar Paulus over schrijft wil zeggen opgeknapt of duidelijker.

De kern is juist wel veranderd! Het nieuwe verbond is een NIEUW verbond, anders stond er wel 'vervangend verbond o.i.d.'. De Heilige Geest in het oude testament werd door God gegeven aan een enkeling. In het NT wordt de Heilige Geest uitgestort. De Here Jezus zegt zelf: Joh 16,7
Doch Ik zeg u de waarheid: Het is beter voor u, dat Ik heenga. Want indien Ik niet heenga, kan de Trooster niet tot u komen, maar indien Ik heenga, zal Ik Hem tot u zenden.

De Trooster, de Heilige Geest, woont nu in christenen van het Nieuwe Testament!

En óf er een verschil is!

Lees Hebr. 7 en 8 maar! Het gaat om een beter verbond met betere voorwaarden.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 30 aug 2006 15:09

Er is verschil en er is overeenstemming. Anders zou de schrijver van de Hebreenbrief dit nieuwe verbond niet onderbouwen met voorbeelden uit het oude verbond. Dan had hij kunnen zeggen: het oude is helemaal weg en we beginnen nu met iets totaal nieuws. Dat doet hij niet: hij beschrijft de overgang van het oude naar het nieuwe (betere) verbond.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

eeuwigheid
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor eeuwigheid » 30 aug 2006 22:18

elbert schreef:Er is verschil en er is overeenstemming. Anders zou de schrijver van de Hebreenbrief dit nieuwe verbond niet onderbouwen met voorbeelden uit het oude verbond. Dan had hij kunnen zeggen: het oude is helemaal weg en we beginnen nu met iets totaal nieuws. Dat doet hij niet: hij beschrijft de overgang van het oude naar het nieuwe (betere) verbond.

Klopt en dus is het nieuwe verbond ontstaan uit het oude verbond en heeft dit de plaats ingenomen van het oude verbond.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 31 aug 2006 10:38

Een wijziging van een contract behoeft geen volledige overschrijving van het andere contract te zijn, sterker nog, het oudere contract kan nog steeds essentiele basiscomponeneten bevatten, waar zonder het nieuwere geen bestaansrecht zou kunnen ontlenen.
Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 aug 2006 13:19

eeuwigheid schreef:
elbert schreef:Er is verschil en er is overeenstemming. Anders zou de schrijver van de Hebreenbrief dit nieuwe verbond niet onderbouwen met voorbeelden uit het oude verbond. Dan had hij kunnen zeggen: het oude is helemaal weg en we beginnen nu met iets totaal nieuws. Dat doet hij niet: hij beschrijft de overgang van het oude naar het nieuwe (betere) verbond.

Klopt en dus is het nieuwe verbond ontstaan uit het oude verbond en heeft dit de plaats ingenomen van het oude verbond.

Daarom schrijft de schrijver van deze brief ook dat dit verbond door God verouderd is verklaard en niet ver van verdwijning is :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 08 okt 2006 10:08

Voor wat Israel betreft: de besnijdenis van het vlees blijft bestaan, ook nadat de besnijdenis van het hart is gekomen (Hand.21:21,24; Ezech.44:9). Dezen zijn beiden het afleggen van het vlees; het een als teken daarvan, het ander geestelijk door G-d bewerkt, het hart voor het zaad van het Woord geopend (Deut.29:4; 30:2,6; Hand.16:14).
De besnijdenis van de voorhuid van het mannelijk lid ener Israeliet omvat een (eeuwig verbond) verbond. Een verbond waarbij bloed vloeit. De besnijdenis van het hart is dat ook, en lijkt bloedeloos. Maar die onzichtbare besnijdenis heeft ook bloedstorting, want de uittrekking van het vlesen lichaam is geschiedt door Jesjoea aan het hout (Kol.2:11).

De besnijdenis van de voorhuid van de het mannelijke deel uit Israel en het hart van hen die in het Nieuwe Verbond zijn gekomen sluiten elkaar niet uit (Hand.21:21,24; Ezech.44:9).
De doop staat niet tegenover de besnijdenis van het vlees, noch is zijn geestelijk complementair of vervanger. De doop is namelijk niet het verbond maar de begravenis en wederopstanding van de geest van de mens - Jesjoea stierf wat het vlees betreft ipv ons, daarbij vloeide bloed - werd Zijn Ziel uitgestort; DAARNA volgde de begravenis.

Degenen uit de volken die in Jesjoea geloven mogen zich ook Zijn volk weten (Hos.1:10; 2:23; Zach.2:15 [=2:11]; Rom.9:25,26; Tit.2:14), maar geen Jiesrael. Wel hebben ook zij Avraham tot vader voor wat zijn geloof in onbesneden toestand betreffend (Rom.4:11,12,16; Gal.3:7,29). Maar de zoon van Avraham was geen Jiesrael maar Jietschak, en zijn zoon Ja'akkov die Jiesra'el ging heten. En sinds hij weer zonen kreeg worden zij en de generaties na hen de zonen (kinderen) van Jiesrael genoemd.
Dus de besnijdenis is irrelevant als we het hebben over de volkeren als zonen van Avraham.

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Terug naar “Archief”